علت‌های لرزش موتور

چرا با تکان‌های شدید موتور مواجه میشیم؟ لرزش موتور به علت های مختلفی مثل وجود مشکل در خود سیستم موتور و یا به علت آسیب دیدگی اجزای دیگه‌ای ‌مثل انژکتور، شمع‌ها، میل لنگ و … رخ می ده. در این مقاله علت‌های لرزش موتور با هم بررسی می‌کنیم و بهتون میگیم که چطوری با تکنیک های ساده از این اتفاق میشه جلوگیری کرد. با ما همراه باشید.

 

اصلی‌ترین علت‌های لرزش موتور

جالبه بدونید که شاید لرزش موتور به عنوان یک مشکل جزئی و ساده به شمار بره اما در واقع یک نشانه و علامت هشدار از وجود یک مشکل بزرگتر در خودروعه و درصورتی که رسیدگی نشه می‌تونه آسیب زیادی به بخش های مختلف اتومبیل بزنه. اما چه طور متوجه بشیم که لرزش موتور به چه دلیلی رخ داده و چه طور ازش جلوگیری کنیم؟

به همین علت اول بررسی کنید و ببینید آیا لرزش فقط وقتی خودرو متوقف شده رخ میده؟ یا در زمان حرکت لرزش ایجاد میشه؟ این لرزش در سرعت کم، سرعت بالا یا سرعت ثابته؟ در ادامه مهم‌ترین علت‌های لرزش موتور رو مشاهده می‌کنید:

  • مشکلات موتور خودرو

یکی از مهم ترین علت‌های لرزش موتور وجود مشکل در خود سیستم موتور هستش. در واقع در صورتی که موتور نتونه به اندازه کافی سوخت، هوا یا جرقه لازم برای احتراق رو دریافت کنه به مشکل میخوره. از اصلی ترین نشانه های لرزش مربوط به موتور میشه به مواردی مثل بریده بریده تکان خوردن خودرو در محدوده سرعت های خاص، لرزش خودرو بعد از مدت کوتاهی رانندگی و تکان خوردن یا لرزیدن خودرو در زمان شتاب بالا اشاره کرد. این لرزش در اثر آسیب دیدن یا خرابی اجزای موتور رخ میده که در ادامه هر کدوم از اون‌ها رو به طور دقیق بررسی می کنیم.

  • خرابی و خمیدگی میل لنگ

میل لنگ یکی از قطعات مهم در خودروعه که وظیفش کاهش لرزش خودرو در زمان کار کردن اونه. در صورتی که این قطعه آسیب ببینه یا دچاره خرابی بشه، موتور و به دنبال آن خودرو دچار لرزش می‌شوند. به طور کلی در خودروهایی که دارای چرخ دنده عقب یا RWD هستند، نیرو از موتور به سمت محور عقب و چرخ ها از طریق میل لنگ منتقل میشه؛ حالا در صورتی که میل لنگ در اثر دلایل مختلفی مثل تصادفات آسیب ببینه یا حتی کمی خم بشه باعث میشه تا ماشین و موتور در سرعت هایی حتی کم هم دچار لرزش بشه. این به این معناست که در سرعت های بالاتر شدت لرزش بیشتر هم میشه. دقت داشته باشید که میل لنگ قطعه ای که امکان تعمیر وجود نداره و در صورت مشکل باید حتما تعویض بشه.

  • آسیب محور چرخ خودرو یا اکسل

یکی دیگه از علت‌های لرزش موتور خودرو آسیب دیدگی محورهای خودرو و کمک های آن هستش که این اتفاق اغلب در اثر برخورد یک ضربه شدید به خودرو و چرخ‌ها رخ میده. در حالت کلی اکسل وظیفه داره تا قدرت موتور خودرو رو به چرخ‌ها منتقل و لرزش پیشرانه رو تا حد ممکن کم کنه و محیط ‌مناسبی رو برای نشستن راننده و سرنشینان به وجود بیاره که در صورت آسیب دیدگی مسلما این اتفاق نمی‌افته و باعث انتقال لرزش موتور به اتاق خودرو میشه. این لرزش با افزایش سرعت خودرو، بیشتر هم می‌شه.

  • خرابی یا کثیفی انژکتورها

جالبه که بدونید کثیفی یا خرابی انژکتورهای خودرو هم می‌تونه باعث خرابی و لرزش موتور بشه؛ به همین دلیل اگه از آخرین باری که انژکتورهای خودرو خودتون رو تعویض کردید، زمان زیادی میگذره بهتره که تا آن‌ها رو بررسی کنید و به صورت همزمان دست به تعویض اون‌ها بزنید. در حالت عادی خرابی انژکتور ها باعث میشه تا خودرو در حالت توقف دچار لرزش بشه اما گاهی اوقات میتونه به لرزیدن خودرو در زمان رانندگی هم منجر بشه.

خرابی یا کثیفی انژکتورها

  • وجود ایراد در شمع‌ها

شمع ها یکی دیگه از اجزای مهمه موتور خودرو هستند و در صورت خرابی یا آسیب دیدگی میتونند یکی از علت‌های لرزش موتور به شمار بروند. در صورتی که بعد از بررسی خودرو توسط مکانیک تشخیص داده شد که شمع ها معیوب هستند، می‌تونید به راحتی تعویض این قطعات رو خودتون هم انجام بدید.

یکی دیگه از مشکلات خودرو، انحراف اون از مسیر مستقیمه که اغلب هم در اثر خرابی سیبک‌ها رخ میده. اما سیبک‌ چیه و چه وظیفه‌ای در خودرو داره؟!

  • هوای بسیار سرد

شاید عجیب و غیر واقعی به نظر برسه، اما یکی از علت‌های لرزش موتور خودرو رو میشه هوای بسیار سرد و یخبندان معرفی کرد. اگه خودرو خودتون رو در یک شب سرد زمستانی در بیرون از پارکینگ پارک کرده باشید ممکنه که صبح در زمان استارت زدن متوجه لرزش شدید موتور بشید. دقت کنید اگه علت لرزش موتور سرمایه هوا باشه به تدریج و با گرم شدن هوا لرزش آن هم از بین میره.

  • آسیب ترمز خودرو

آسیب یا وجود مشکل در ترمز خودرو هم میتونه باعث لرزش موتور بشه. در صورتی که شما در زمان ترمز گرفتن متوجه شدید که لرزش خودرو داره بیشتر میشه به احتمال زیاد روتر ترمز شما تاب خورده و نیاز به بررسی داره. روتر در واقع دیسک نقره‌ای شفافیه که با یک سیستم ترمز مجهز تکمیل شده و در صورتی که این بخش دچار پارگی یا ساییدگی بشه تغییر شکل میده و منجر به لرزش خودرو میشه. در این باره شما می تونید با یک متخصص و مکانیک هم صحبت کنید تا وضعیت روتر و لنت‌های ترمز خودرو شما رو بررسی کنه. شما می تونید با تیم مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن برای کمک به خودرو و بررسی بخش‌های مختلف آن به شما کمک کنند.

ادامه مطلب
بهترین روغن موتور مناسب برای پژو پارس، سمند، دنا، پژو 206، رانا

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • وجود ایراد در تایرهای خودرو

یکی از اصلی‌ترین علتهای لرزش موتور رو میشه وجود مشکل در تایرهای خودرو معرفی کرد؛ چرا که تایرها یکی از اجزای کلیدی برای حرکت خودروها به شمار می‌روند و در واقع منبع اصلی لرزش خودرو هستند. عوامل مختلفی می‌تونند باعث ایجاد لرزش موتور توسط تایرهای خودرو بشن؛ به طور مثال در صورتی که تایرها بالانس نباشند، ساییدگی های غیریکسانی داشته باشند و از آج های مناسبی برخوردار نباشند، در زمان رانندگی لرزش شدیدی رو به وجود می‌آورند.

البته گاهی وقتا جاده‌ها انقدر مشکل و بالا بلندی دارند که نمیشه گفت مشکل واقعا از تایرهاست یا آسفالت خیابان! مثلا اگه خودروی شما در سرعت‌های خاص شروع به لرزش می‌کنه، نیاز به بالانس چرخ داره. این اتفاق ممکنه بعد از تعویض لاستیک و نصب لاستیک‌های جدید روی خودرو رخ بده که به این معناست تایرها نامتعادل هستند و به دقت نصب نشده‌اند.

در زمان نصب تایرها، اول یه تایر رو روی ماشین متعادل کننده میزارند و با وزنه‌های کوچک در لبه‌ی آن تعادل کامل رو ایجاد می‌کنند. در زمان چرخش تایر، هر عدم تعادل جزئی به یک ارتعاش کوچک در خودرو تبدیل میشه که این ارتعاش در سرعت‌های بالاتر که چرخشِ تایر هم سریع‌تره، شدیدتر میشه.

اگه با سرعت ثابت رانندگی می‌کنید ولی ماشین شما لرزش داره، به احتمال زیاد تایرهای شمال نامتعادل و نامیزانه و باید بررسی و رفع بشه. در این زمان می‌تونید با تیم امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما این مشکل رو براتون در زمان کوتاهی رفع کنند.

شماره تماس: 02148287

  • خمیدگی میله‌ چرخ فرمان

مثل میل لنگ، خم شدگی میله چرخ فرمان هم یکی از علت‌های لرزش موتور به حساب میاد و باید بلافاصله با یه نمونه سالم جایگزین بشه تا آسیب های بیشتری رو به خودرو وارد نکنه. اگه به طور تصادفی به یه ماشین، جدول یا سنگ بزرگی برخورد کردید، بهترین کار اینه که این میله رو بررسی کنید و به حیات جزیی بودن آسیب، تصور نکنید همه چی اوکیه! چراکه این جور حوادث میتونند باعث خمیدگی میله چرخ فرمان بشن و با حرکت خودرو، لرزه بر اندام راننده و سرنشینان بیاندازند.

  • مشکل در گیره ترمز

یکی دیگه از علت‌های لرزش موتور، معیوب بودن گیره ترمز چرخ‌های خودروعه! در صورتی که گیره ترمز بر روی یک چرخ معیوب باشه، می‌تونه باعث ارتعاش ماشین بشه. در این وضعیت خاص، فرمان در سرعت‌های متوسط هم به لرزه می‌افته و البته که این ارتعاشات در سرعت‌های بالا، بدتر هم میشه. این مشکل یه علامت دیگه هم داره که وقتی توقف می‌کنید، می‌تونید بوی سوختگی رو از وسیله نقلیه تشخیص بدید؛ این بو از سمت چرخِ مشکل‌دار شنیده میشه.

در این حالت باید همه‌ی قسمت‌های سیستم ترمز بررسی بشه. البته گاهی اوقات میشه با تمیز کردن این قطعات مشکل رو رفع کرد اما درصورت شکسته شدن قطعات ترمز باید اون‌ها رو جایگزین کنیم.

  • پاره یا جدا شدن شلنگ خلأ

در صورتی که یه شلنگ خلاء قطع و پاره یا دچار نشتی هوا بشه، نبود فشار هوا می‌تونه حسگرهای مختلف رو با خطا و مشکل مواجه کنه و درنهایت باعث تکان خوردن یا شل شدن خودرو در هنگام رانندگی بشه. در صورت برخورد با این مشکل، همه‌ی شیلنگ‌ها رو بررسی کنید و مطمئن بشید که به جایی متصل باشند و پارگی نداشته باشند.

پاره یا جدا شدن شلنگ خلأ

اتصال مجدد شلنگ‌ها می‌تونه خیلی ساده و در حد وصل کردن اون‌ها با یه گیره کوچیک باشه و هم می‌تونه نیازمند تعویض کلی اون‌ها باشه. مثلا شیلنگ‌های سیلیکونی قوی، همیشه به عنوان یه راه‌حل دائمی برای این نوع مشکل توصیه می‌شوند. جالبه بدونید که اغلب در ماشین‌های توربو، شلنگ های خلأ قطع می‌شوند.

  • مشکل در مفاصل CV داخلی

در انتهای هر محور می‌تونیم مفاصل CV رو مشاهده کنیم که هر دو نوع اتصال خارجی و داخلی رو دارند. وقتی که مفصل CV داخلی شروع به شکست می‌کنه و آسیب می‌بینه، خودرو در زمان شتاب گرفتن با لرزش مواجه میشه. حالا اگه در این زمان بار اضافی هم به خودرو وارد بشه، این لرزش ها شدیدتر هم می‌شوند.

این مورد اغلب به خاطر گسستگی در مفاصل مشترک رخ میده و بیشتر به دلیل نفوذ آب و خاک به درون مفاصل و آلوده کردن روغنِ محافظ درزهای اتفاق می‌افته. تنها روش و راه حل برای رفع این مورد اینه که به طور کامل CV تعویض بشه.

  • شل شدن تسمه‌های چرخ

با اینکه تسمه‌ها اجزای ساده‌ای هستند، اما آسیب‌دیدگی اون‌ها می‌تونه خطرات زیادی رو به همراه داشته باشه و جان سرنشینان رو به خطر بیندازه. یکی دیگه از علت‌های لرزش موتور عدم چرخش صحیح تسمه‌های چرخ بر روی محوره که باعث میشه تا خودرو در زمان رانندگی تکان های شدیدی بخوره. البته در طی زمان و استفاده از خودرو، این تسمه‌ها از بین میرن و چرخش چرخ رو کم می‌کنند.

شل سدن تسمه‌های چرخ

در صورتی که این مشکل به سرعت رفع نشه، امکانش هست که در حین رانندگی چرخ خودروی شما از جای خودش دربیاد و مشکل‌ساز بشه. برای تست این تسمه‌ها می‌تونید از یه آچار گشتاور استفاده کنید تا مطمئن بشید که هر مهره به اندازه‌ی کافی تنگه و در جای خودش قرار داره. اگه آچار گشتاور ندارید، آچار مهره‌ای معمولی هم می‌تونه جوابگو باشه.

در کنار این نوع تسمه، تسمه دینام هم از اهمیت زیادی در کارکرد خودرو برخورداره، علت خرابی تسمه دینام رو مشاهده کنید و از آن‌ها پیشگیری کنید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو