علت خرابی تسمه دینام ؛ راه‌های تشخیص خرابی و پیشگیری

تسمه پروانه، تسمه هیدرولیک، تسمه کولر یا تسمه دینام؛ بخش خیلی مهمی از خودروعه که برای عملکرد همگام و کامل سیستم‌های تهویه‌ مطبوع، آلترناتور (دینام) و سیستم هیدرولیک فرمان لازمه. علت خرابی تسمه دینام ماشین متعدده و حتی می‌تونه دلیل وجود ایراد در مجموعه قطعات دیگه‌ای باشه که به هم توسط تسمه متصل هستند. تسمه دینام خودرو مجموعه ای از یک تسمه، هرزگرد و تسمه سفت‌کن هستش و خرابی هر کدوم از اعضای این مجموعه باعث سرعت بخشیدن روند خرابی اون میشه.

خرابی تسمه دینام ماشین می‌تونه تاثیر مخرب و منفی بر روی عملکرد کل خودرو بذاره و به همین دلیل بهترین راه اینه که هر چند وقت یکبار تسمه دینام خودرو رو بررسی کنید و در صورت مشاهده هر نوع خرابی یا مشکل، اون رو به یک مکانیکه ماهر نشون بدید و برای تعویضش اقدام کنید. در ادامه می خواهیم با هم در رابطه با علت‌های خرابی تسمه دینام صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

تسمه دینام چیه؟

تسمه دینام بخشیه که قدرت رو از موتور دریافت و به بقیه بخش‌های خودرو مثل سیستم تهویه، دینام، فرمان و حتی واترپمپ که در سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرانه‌ست، منتقل میکنه و در صورت پارگی یا خرابی کل عملکرد موتور و خودرو را متوقف و باعث ایستادن یکباره اون میشه. این تسمه در اندازه ها و فایل‌بندی های مختلفی متناسب با نوع و مدل خودروها وجود داره که شما می تونید با توجه به نوع و مدل خودرو و مطالعه دفترچه راهنما، اقدام به خرید مناسب ترین نوع اون بکنید.

تسمه دینام چیه؟

تسمه دینام یک عضو حیاتی و مهم در خودروهاست و در زمان روشن شدن پیشرانه توسط میل لنگ به چرخش درمیاد و همین چرخش رو به بخش‌های مورد نیاز خودرو انتقال میده. این قطعه هم مثل خیلی از بخش‌های دیگه خودرو در طی زمان ممکنه که آسیب ببینه. با وجود اینکه به طور معمول تسمه دینام ها تا ۵ سال یا ۸۰۰۰۰ کیلومتر هم کار می کنند، اما بهتره که اون‌ها رو قبل از اینکه آسیب جدی به خودروها برسونند، تعویض کرد. زمان مناسب تعویض کردن تسمه دینام رو هم میتونید در دفترچه راهنما مشاهده کنید.

با توجه به اینکه با گذشت زمان و تحت حرارت و فشار بالا تسمه‌دینام امکان پاره شدن و آسیب دیدن اون انتظار میره، بهتره اگه مدت زیادیه که این قطعه رو بررسی نکردید، نشانه های خرابی و پارگی تسمه دینام رو بررسی کنید و اگه یکی از این نشانه ها رو دیدید برای تعویض اون خیلی سریع اقدام کنید.

اگه در شیراز هستید و نیاز به خدمات امدادی دارید، امداد خودرو شیراز آقای امداد اینجاست تا به شما کمک کنه با ما تماس بگیرید.

 

نشانه‌های پارگی و خرابی تسمه دینام ماشین

خرابی تسمه دینام ماشین خودش رو با علائم مختلفی نشون میده و به نوعی درخواست فریاد کمک سر میده! در این زمان شما به عنوان صاحب خودرو بهتره که حواستون به این علائم باشه و در صورت مشاهده هر کدام از آن ها خیلی سریع برای تعویض اقدام کنید:

• خرابی کولر و هیدرولیک فرمان ماشین

تسمه دینام در واقع رابطی بین موتور، کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمانه و توان مورد نیاز اون‌ها رو تامین می کنه. از این رو پاره شدن یا خرابی اون می‌تونه باعث از کار افتادن و درست کار نکردن این سیستم ها بشه. درصورتی که توجه لازم رو به تسمه دینام و عملکرد آن داشته باشید، از هزینه‌های اضافی که ممکنه در آینده به شما تحمیل بشه دور می‌مونید‌.

علاوه بر این دقت کنید که از کار افتادن سیستم هیدرولیک فرمان باعث میشه تا فرمان خودرو خیلی سفت بشه و کنترلش سخت و مشکل باشه که همین عامل از نظر ایمنی هم خطرات زیادی رو می‌تونه به دنبال داشته باشه. به همین دلیل حتی استفاده از یه تسمه دینام نو هم نمیتونه جای سرویس دوره ای اون رو بگیره.

• صدای جیر جیر از جلوی خودرو

در صورتی که صدای جیر جیری از جلوی خودرو شنیدید، به احتمال زیاد تسمه دینام به مشکل خورده. در واقع این صدا به علت خرابی تسمه و ساییده شدن اون روی پولی به وجود میاد و تنها کاری که از شما بر میاد اینه که برای رفع اون خودروتون رو به یک مکانیک باتجربه نشون‌ بدید.

• سفت شدن فرمان

یکی دیگر از نشانه های خرابی تسمه دینام ماشین، سفت شدن فرمان خودروعه که در نتیجه خرابی یا آسیب پمپ هیدرولیک فرمان رخ میده. شناسایی این مورد خیلی ساده‌ست؛ چرا که باعث میشه رانندگی برای شما مشکل تر بشه و کنترل خودرو هم سخت تر انجام بگیره.

سفت شدن فرمان

• مشاهده‌ی ترک و پارگی روی تسمه

خب مسلما یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص خرابی یا پارگی تسمه دینام نگاه کردن به اونه. اگه هر چیز غیر عادی روی سطح تسمه دیدید مثل حالت کشسانی، ترک، ریش ریش شدن، پارگی، پوسیدگی، خوردگی، چرب شدن و … باید بدونید که وقت تعویض رسیده.

• افزایش دمای موتور

در بعضی از خودروها واترپمپ هم توسط تسمه دینام چرخانده میشه و به همین دلیل با آسیب دیدن، خرابی یا پاره شدن تسمه دینام این قطعه هم از کار میفته. در نتیجه دمای موتور تا حد زیادی افزایش پیدا میکنه. اگه خیلی ناگهانی دیدید که دمای موتور بالا رفته و گرمای زیاد ایجاد شده، یکی از دلایلش می‌تونه خرابی تسمه دینام ماشین باشه و بهتره که خیلی سریع خودرو خودتون رو به یه مکانیک نشون بدید. حواستون باشه استفاده از خودرو در حالی که بیش از حد گرم شده باشه می تونه آسیب های خیلی زیادی را به موتور و بقیه اجزای اون وارد کنه و هزینه های زیاد روی دوشتون بزاره.

ادامه مطلب
قطعات ماشین که بیشترین توجه را دارند و اولویت بندی تعمیرات

دینام وظیفه شارژ باتری رو برعهده داره و در صورتی که در اثر خرابی تسمه دینام از کار بیافته، می‌تونه باعث خالی شدن باتری خودرو هم بشه.

• روشن شدن چراغ هشدار باتری

جالبه بدونید اگه در حین رانندگی به طور ناگهانی و خیلی بی‌دلیل یهویی چراغ باتری روشن بشه، میشه گفت که تسمه دینام آسیب دیده؛ چرا که تسمه دینام همون طور که از اسمش مشخصه باعث چرخش دینام میشه و باتری رو شارژ می‌کنه. در نتیجه خرابی اون، باتری شارژ نشده و مسلماً چراغ باتری هم روشن نمیشه.

 

طول عمر تسمه دینام چقدره؟

حتما شنیدید که میگن هرچقدر پول بدی، همون‌ قدر هم آش میخوری؟! این نکته اینجا هم صدق میکنه و مهم نیست که شما تسمه دینام رو با چه قیمت و به نام چه برندی خریده باشید، مهم کیفیت و کارایی اون و مناسب بودنش برای نوع خودروی شماست. علاوه بر این، تسمه دینام خودروهای قدیمی به طور کلی در حدود ۸۰ هزار کیلومتر عمر می‌کنند، در صورتی که تسمه های جدید از مواد EPDM ساخته شده اند و عمر مفید اون‌ها تا ۱۵۰ هزار کیلومتر هم می رسه.

 

دلایل پاره شدن تسمه دینام

عوامل و موارد مختلفی هستند که باعث خرابی تسمه ‌دینام ماشین در طی زمان کوتاهی می‌شوند که از مهم‌ترین اون‌ها میشه به رانندگی بد و غیر اصولی اشاره کرد. در این بخش سایر علت ها رو هم با هم بررسی می‌کنیم:

یکی از دلایلی که باعث پاره شدن تسمه دینام میشه عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی ها و در زمان عبور از موانع هستش؛چرا که به خودرو فشار زیادی وارد میکنه و همین فشار زیاد باعث پاره شدن تسمه دینام میشه.

علاوه بر این راننده هایی که اغلب در ترافیک های سنگین مجبور به رانندگی هستند با این مشکل بیشتر دست و پنجره نرم می‌کنند؛ چرا که از دور بالای کولر استفاده میکنند و در کنار آن گرمی هوا و ترافیک شدید هم باعث میشه تا قدرت دینام کاهش و در نتیجه برق بسیار کمتری را تولید کنه. این موارد به دینام فشار بالایی وارد می‌کنند و باعث پاره شدن سریع‌تر تسمه دینام می‌شوند.

دلایل پاره شدن تسمه دینام

خرابی تسمه سفت کن هم می‌تونه باعث خرابی، کشیدگی و پارگی تسمه دینام بشه.

همچنین استفاده از دورهای بالا در زمان رانندگی به مرور زمان باعث خوردگی تسمه دینام و خرابی اون میشه.

در صورتی که در زمان نصب تسمه دینام، اون رو خیلی سفت و محکم در جای خودش قرار بدیم، زودتر از معمول آسیب میبینه.

روغن ریزی سر میل لنگ هم می‌تونه باعث چرب شدن تسمه دینام و در نهایت خراب شدن و پاره شدن اون بشه.

جالبه بدونید استفاده نکردن از خودرو برای طولانی مدت هم میتونه یکی از عوامل آسیب دیدگی تسمه دینام باشه.

این نکته را فراموش نکنید که هر چی جنس تسمه خریداری شده با کیفیت‌تر و بهتر باشه طول عمر طولانی تری داره و خیلی دیرتر دچار استهلاک و خرابی میشه.

اگه در رشت هستید و نیاز به خدمات امدادی دارید، امداد خودرو رشت آقای امداد اینجاست تا به شما کمک کنه با ما تماس بگیرید.

 

چطوری از خرابی تسمه دینام جلوگیری کنیم؟

قدم اول برای این کار اینه که در زمان خرید دقت داشته باشیم و جنسی با کیفیت انتخاب کنیم تا طول عمر بیشتری داشته باشه و در بازه زمانی بیشتری برای ما کار کنه. البته با توجه به سبک رانندگی، نوع خودرو و میزان استفاده از خودرو این طول عمر تعمیر پیدا میکنه و نمیشه یه میزان دقیق برای اون عنوان کرد. با این حال با استفاده از راهکارهایی می‌تونیم به طولانی تر شدن عمر تسمه دینام کمک کنیم. این راهکارها عبارتند از:

هر چند وقت یبار این بخش خودرو رو بررسی کنید که تسمه سفت یا شل نشود.

بهتره دور فن کولر رو بالا نبرید. چون به مرور به تسمه دینام آسیب وارد می‌کنه.

از باتری‌های با کیفیت و با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.

 

آیا بدون تسمه دینام میشه رانندگی کرد؟

جالبه بدونید که آره!! البته در خودروهای قدیمی!! اگه در خودروهای قدیمی مشکلی برای تسمه‌دینام ایجاد میشد، میتونستید به طور موقت از یه طناب به جای اون استفاده کنید. در صورتی که چنین امکانی در خودروهای جدید وجود نداره و در صورتی که با توجه به نشانه ها متوجه شدید که تسمه تایم آسیب دیده یا پاره شده، بهتره تا هر چه سریعتر موتور رو خاموش و با امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید؛ چرا که امکان رانندگی بدونه تسمه دینام وجود نداره و استارت زدن و فشار آوردن به خودرو هم میتونه آسیب های به مراتب بیشتری رو بهش وارد کنه.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله در رابطه با تسمه دینام، وظیفه، عملکرد و اهمیت این قطعه صحبت کردیم و به این موضوع اشاره کردیم که آسیب دیدگی یا پارگی تسمه دینام باعث میشه تا مشکلات جبران ناپذیری برای خودرو به وجود بیاد. به طور معمول بهتره تا در هر ۸۰۰۰۰ کیلومتر یا به طور معمول هر چهار سال یکبار تسمه دینام رو رو تعویض کنید. البته این نکته رو هم در ذهن داشته باشید که در این بین سرویس‌های دوره ای رو انجام بدید و پشت گوش نندازید. نکته نهایی و البته بسیار مهم اینه که هیچ وقت قیمت رو به کیفیت ترجیه ندید و حتما قطعه‌های اصلی رو از مراکز معتبر خریداری کنید. این رو هم بدونید که تسمه دینام ارزان قیمت اصل نیست و حتی می‌تونه براتون مشکلات بسیار بیشتری رو به وجود بیاره.

3.3 4 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
3 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام تشکر از مطالب مفید و به درد بخور برای خودروهای جدید

سلام مطلب خوب و مناسبی بود و جالب اینکه ب کوچکترین مشکلات اشاره کرده بودید.

سلام ممنونم

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو