علائم رایج کندانسور برق بد خودرو

سیستم تهویه مطبوع در خودروی شما برای کارکردن به مبرد نیاز دارد و از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، لوله دهانه و یک آکومولاتور تشکیل شده است. کمپرسور مبرد را به صورت مایع فشرده می کند. همانطور که گاز فشرده می شود، گرم می شود و فشار بالا مبرد را مجبور می کند تا از طریق سیستم به کندانسور برود. کندانسور دارای قسمتی از سیم پیچ ها است که هوای خنک خارج از آن عبور می کند، بنابراین گرما را از گاز فشرده به هوا منتقل می کند. همچنین وظیفه انتقال مبرد خنک‌شده به سایر اجزای سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد تا هوای سرد، خشک و تازه را دریافت کنید که از گرد و غبار، زباله‌ها و رطوبت خلاص می‌شود.

امداد خودروی آقای امداد با سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان، به عنوان یک برند قابل اعتماد در زمینه امدادرسانی جاده ای شناخته شده است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

علائم رایج کندانسور برق بد خودرو

چگونه کندانسور تهویه مطبوع می تواند از کار بیفتد

گرفتگی یا انسداد

کندانسورها در طول زمان به دلیل تجمع پسماند در مبرد در معرض گرفتگی قرار می گیرند، که در نهایت به خمیر چسبنده تبدیل می شود که مانع از انتقال حرارت می شود که می تواند از مبرد داغ به هوای خنک محیط که روی سیم پیچ کندانسور دمیده می شود، انجام شود. 

دومین دلیل برای خرابی کندانسور، انسداد ناشی از زباله است. این معمولاً به دلیل یک کمپرسور فرسوده است که در حال شکستن و پراکندگی قطعات داخلی فلزی در کل سیستم است. این بدان معناست که اگر با انسداد مواجه هستید، ممکن است نیاز داشته باشید نه تنها کندانسور، بلکه کمپرسور خراب، لوله‌ها و گیرنده/خشک‌کن یا آکومولاتور را نیز تعویض کنید، زیرا زباله‌های فلزی کل سیستم را آلوده کرده‌اند.

کندانسور مسدود شده می تواند مشکلی به نام چرخه کوتاه ایجاد کند، که باعث می شود به جای کارکرد بهینه، دستگاه تهویه مطبوع به سرعت و بی اثر خاموش و روشن شود. این دوچرخه‌سواری غیرعادی باعث ساییدگی و پارگی بیشتر تمام قطعات می‌شود، بنابراین ممکن است مجبور شوید بسیاری از قطعات را همزمان تعویض کنید یا کل واحد تهویه مطبوع را زودتر از موعد تعویض کنید.

قطعات معیوب یا فرسوده

کندانسور خود از چندین بخش تشکیل شده است: سیم پیچ، موتور، پره ها، کلید رله کندانسور، خازن کارکرد، به علاوه لوله ها و مهر و موم ها. اگر این قطعات کثیف شوند یا با کهولت سن فرسوده شوند، کندانسور ممکن است عملکرد خود را از دست بدهد. گاهی اوقات می توانید خود قسمت معیوب را تمیز یا تعویض کنید، گاهی اوقات باید کل کندانسور یا کل واحد تهویه مطبوع را تعویض کنید. زمان تعمیر و زمان تعویض کندانسور معیوب در ادامه بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نشت می کند

یکی دیگر از دلایل خرابی کندانسور نشتی است. مهر و موم کندانسور و لوله ها مستعد سایش و پارگی معمولی هستند. آنها می توانند ترک بخورند یا بشکنند. احتمال دیگر آسیب های ناشی از برخورد فیزیکی توسط آوار یا سنگ های جاده است، زیرا کندانسور در نزدیکی جلوی اتومبیل قرار دارد. نشتی در کندانسور می تواند منجر به شارژ کم مبرد و در نتیجه عملکرد ضعیف تهویه مطبوع شود، زیرا سیستم برای عملیات به مبرد متکی است.

علائم خرابی کندانسور تهویه مطبوع خودرو

صداهای بلند و غیرعادی که از تهویه مطبوع می آیند

تهویه مطبوع کمتر از حد معمول سرد است: کاهش ظرفیت خنک کننده به این معنی است که چیزی آنطور که باید کار نمی کند. اگر کندانسور کثیف، گرفتگی، مسدود شده باشد یا هر یک از اجزای کندانسور آسیب دیده یا از کار افتاده باشد، جریان مبرد ممکن است محدود شود. 

تهویه مطبوع اصلا کار نمی کند: یکی دیگر از نشانه های معیوب بودن کندانسور این است که تهویه مطبوع اصلا کار نمی کند. گاهی اوقات هنگامی که کندانسور از کار می افتد، می تواند باعث شود فشار در سیستم تهویه مطبوع شما بسیار زیاد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ماشین شما به طور خودکار سیستم تهویه مطبوع را خاموش می کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. همچنین، کندانسور نشتی باعث شارژ کم مبرد می شود که ممکن است اصلاً برای کارکرد واحد A/C کافی نباشد.

ادامه مطلب
هر آنچه که بایددرباره باتری ماشین بدانید

نشتی: به طور معمول نمی توانید از طریق چشم متوجه نشت کندانسور شوید. اگر خیلی خیلی دقیق نگاه کنید، تنها چیزی که احتمالاً خواهید دید یک طرح کلی از روغن مبرد است. گاهی اوقات، برای خودروهای قدیمی‌تر، رنگ سبز روشنی به سیستم تهویه مطبوع اضافه می‌شود تا به راحتی نشت کندانسور را تشخیص دهد (خودروی شما روی مایعات زیادی کار می‌کند، هر کدام رنگ مشخصی دارند، بنابراین اشتباه نکنید).  

چه زمانی خازن AC خود را تعمیر یا تعویض کنید

قسمت های کثیف را تمیز کنید:

کندانسور کثیف یا گرفتگی: اگر کندانسور شما با کثیفی یا هر چیزی که با دستگاه تداخل دارد مسدود شده است، به سادگی آن را به طور کامل تمیز کنید تا عملکرد بهینه دستگاه بازگردد.

کویل کثیف: کویل قسمتی است که هوای خنک محیط روی آن دمیده می شود، بنابراین با گذشت زمان مستعد جمع آوری گرد و غبار و سایر آلاینده های موجود در هوا نیز می شود. شما فقط باید زباله ها را از سیم پیچ پاک کنید تا قابلیت کندانسور بازیابی شود.

اگر خوش شانس هستید، می توانید برخی از اجزای معیوب را به صورت زیر جایگزین کنید:

موتور معیوب: موتور معیوب باید تعویض شود. اما توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب بیشتر به واحد تهویه مطبوع خود، باید دفترچه راهنمای مالک خود را برای تعویض صحیح موتور بررسی کنید.

سوئیچ رله کندانسور بد: تعویض آسان

خازن بد عملکرد: تعویض آسان

گاهی اوقات، شما کمتر خوش شانس هستید. اگر با مشکلات زیر روبرو هستید، باید کل کندانسور یا بدتر از آن کل واحد تهویه مطبوع را تعویض کنید:

انسداد کندانسور: همانطور که در بالا ذکر شد، انسداد ناشی از زباله های فلزی ناشی از خرابی کمپرسور یک مشکل اساسی است و در بیشتر مواقع ممکن است مجبور شوید بیشتر از خود کندانسور را تعویض کنید یا بدتر از آن، کل واحد تهویه مطبوع را تعویض کنید.

نشتی کندانسور : اگر کندانسور بیش از حد نشتی دارد، باید کل کندانسور را تعویض کنید زیرا امکان تعویض مهر و موم یا لوله های ترک خورده یا شکسته وجود ندارد.

کویل آسیب دیده: تعمیر کویل آسیب دیده بسیار سخت، پرهزینه و زمان بر است، مگر اینکه کویل شما هنوز تحت گارانتی باشد. در غیر این صورت، افراد معمولاً کل واحد تهویه مطبوع را تعویض می کنند که سریعتر و ارزان تر است.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو