تست نشتی سیلندرخودرو: راهنمای گام به گام

ابتدا، برای اینکه بفهمید تست نشتی سیلندر چه می کند، باید تست تراکم را درک کنید. آن‌ها همیشه دست به دست هم می‌دهند و هر دو تست‌های رایجی برای عملکرد کلی موتور خودرو هستند. 

تست تراکم، همانطور که از نام آن پیداست، توانایی موتور را در فشرده سازی مخلوط هوا و سوخت تعیین می کند. برای این کار یک گیج فشار به طور موقت در محل شمع نصب می شود. سپس موتور برای ایجاد فشار با میل لنگ چرخانده می شود و گیج فشار مثبت ایجاد شده توسط سیلندر در داخل محفظه احتراق را نشان می دهد.

امداد خودروی آقای امداد با سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان، به عنوان یک برند قابل اعتماد در زمینه امدادرسانی جاده ای شناخته شده است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

تست نشتی سیلندرخودرو

تست نشت پایین: خواندن تلفات هوا

آزمایش تراکم می تواند هر سیلندری را که دارای فشار بسیار پایین تری نسبت به بقیه است، شناسایی کند که مایه نگرانی است. برای پی بردن به علت چنین افت فشاری، باید تست نشتی سیلندر را انجام دهید.

آزمایش نشتی سیلندر اساساً یک آزمایش تراکم معکوس است. در حالی که تست تراکم توانایی موتور در ایجاد فشار را اندازه گیری می کند، تست نشتی از دست دادن هوایی که از سیلندر نشت می کند را بررسی می کند. برای این کار به کیتی به نام کیت نشتی گیج  نیاز دارید .

هوای فشرده از طریق سوراخ شمع وارد سیلندر می شود. یک گیج روی تستر فشار هوای وارد شده به سیلندر و دیگری درصد هوای خروجی را اندازه گیری می کند. همیشه مقداری تلفات وجود خواهد داشت و درصد آن وضعیت سیلندر و همچنین عملکرد کلی موتور ماشین شما را نشان می دهد.

زیبایی تست نشتی سیلندر این است که علاوه بر اینکه سلامت کلی موتور شما را به شما می گوید، در عیب یابی منابع ایراد بسیار مفید است، بنابراین می توانید سعی کنید قبل از خراب کردن موتور و گرفتن یک مشکل، قطعات مشکل را برطرف کنید. بازسازی کنید. پس از راهنمای گام به گام نحوه انجام تست نشتی در زیر، یاد خواهید گرفت که چگونه به منابع مشکل گوش دهید.

شما می توانید مقصر را تنها با گوش دادن به جایی که هوا از طریق گوش نشت می کند، جدا کنید. این می تواند به دلیل حلقه های فرسوده، نشتی واشر سر، یا باز ماندن دریچه های ورودی یا خروجی باشد.

آنچه که خواندن نشان می دهد

در واقع، هیچ موتوری افت تراکم صفر نخواهد داشت، که باید با آب بندی کاملاً عالی به دست آید. یک موتور در حالت کار خوب تا عالی از 5% تا 10% تلفات هوا خواهد داشت. درصد نشتی بین 10 تا 20 درصد به این معنی است که ممکن است وقت آن رسیده است که موتور خود را زیر نظر داشته باشید زیرا موتور خود به سن نزدیک می شود، اگرچه هنوز می تواند کار کند. 

به طور کلی، حتی سیلندرهایی با 20% نشت هوا نشان دهنده اتلاف عمده قدرت موتور نیستند. اگر درصد نشتی کمتر از 20 درصد باشد و بیشتر آن از حلقه ها گذشته باشد، بازسازی موتور قدرت موتور قابل توجهی برای شما به همراه نخواهد داشت. اگر تلفات بیش از 20٪ باشد، ممکن است موتور را خراب کرده و دوباره بسازید. 

اگر اندازه موتور شما برای هر سیلندر 30٪ یا بیشتر است و همه آن از حلقه ها عبور می کند، موتور شما قطعاً باید بازنشسته شود و دوباره ساخته شود. 

علاوه بر این، یک موتور سالم باید درصد نشتی نسبتاً ثابتی در سیلندرهای مختلف داشته باشد. اگر سیلندرها در چند درصد نسبت به یکدیگر کار می کنند، نگران نباشید و در جای دیگری برای هر گونه مشکل درک شده جستجو کنید. 

به عنوان مثال، اگر در تمام سیلندرها 15 تا 18 درصد نشتی داشته باشید، موتور شما در حالت عادی قرار دارد. اگر یک یا چند سیلندر به علامت 20% نزدیک شود و به طور قابل توجهی بالاتر یا پایین تر از بقیه باشد، باید نشان دهد که مشکلی در این سیلندرها وجود دارد. 

به منبع از دست دادن هوا گوش دهید

  • رینگ‌های پیستون: رینگ‌های پیستون و دیواره‌های سیلندر در معرض ساییدگی و پارگی هستند و می‌توانند هوا را از خود عبور دهند. اگر صدای خش خش به بیرون از سوراخ درپوش پرکننده روغن، لوله گیربکس یا دریچه تهویه مثبت میل لنگ (PCV) شنیدید، در این صورت هوا از پشت حلقه ها نشت می کند. این به دلیل سایش رینگ های پیستون یا دیواره سیلندر یا هر دو است.
  • سر سیلندر ترک خورده: اگر سر سیلندر یا دیواره سیلندر ترک خورده باشد، هوا به داخل مایع خنک کننده خارج می شود. حباب‌های هوا را در مایع خنک‌کننده یا خنک‌کننده موتور خواهید دید که از گردن رادیاتور به بیرون رانده می‌شوند.
  • واشر سر: اگر حباب‌های هوا را در مایع خنک‌کننده موتور در درپوش پرکننده رادیاتور مشاهده کردید، نشت از واشر سر گذشته است.
  • سوپاپ اگزوز: اگر نشتی در سوپاپ اگزوز باشد، صدای خش خش هوا را از لوله اگزوز، توربوشارژر یا منیفولد اگزوز خواهید شنید.
  • سوپاپ ورودی: اگر نشتی در شیر ورودی وجود داشته باشد، صدای سوت هوا را از ورودی، بدنه دریچه گاز یا کاربراتور می شنوید. نشتی در شیر ورودی جدی ترین نوع از دست دادن فشار است. اگر تست نشت پایین درصد تلفات را بیش از 20% شناسایی کرد، سعی کنید با یک پتک پلاستیکی روی دریچه ورودی ضربه بزنید تا ببینید آیا این کار باعث کاهش نشتی می شود یا خیر. اگر نشتی ادامه داشت، ممکن است ارزش وقت گذاشتن برای بیرون آوردن سرسیلندر و تعمیر مشکل را داشته باشد.

نحوه انجام تست نشتی سیلندر: گام به گام

شما به یک کیت تست نشتی، سوکت شمع، یک کمپرسور هوای فروشگاهی (برای ایجاد هوای فشرده)، ابزارهای دستی اصلی تعمیر و نگهداری خودرو، و چیزی برای ثبت نتایج نیاز دارید. گیج های تست نشتی متفاوت هستند و می توانند مقادیر کمی متفاوت را نشان دهند. تا زمانی که به طور مداوم از همان گیج و فشار هوای ورودی مغازه استفاده کنید، این موضوع باعث نگرانی نیست.

مرحله 1

ابتدا موتور را گرم کنید تا حلقه ها فرصت آب بندی داشته باشند.  

همانطور که گفته شد، در تست نشتی، هوای فشرده از طریق سوراخ شمع به سیلندر وارد می شود. بنابراین باید شمع را برای سیلندری که در حال آزمایش هستید بردارید. اما بقیه را در جای خود بگذارید. 

این به این دلیل است که وقتی هوای تحت فشار وارد سیلندر می شود، موتور معمولاً واژگون می شود. گذاشتن سایر شمع ها در توری به ایجاد مقاومت در برابر چرخش کمک می کند.

سپس موتور را با دست بچرخانید تا پیستون در آن سیلندر در نقطه مرگ بالا (TDC) قرار گیرد. برای چرخاندن مهره میل لنگ به یک میله شکن یا جغجغه دسته بلند و سوکت نیاز دارید.

* نکات مهم برای نتیجه دقیق: قبل از استفاده از فشار هوای کارگاه برای وارد کردن هوای فشرده به موتور، سیلندر مورد آزمایش باید در مرکز مرگ بالا (TDC) قرار گیرد. 

یعنی پیستون باید در بالای مسیر حرکت خود باشد، دریچه های ورودی و خروجی باید بسته باشند و میل لنگ، میله و پیستون تا حد امکان عمودی باشند. هنگامی که هوای فشرده به داخل سیلندر فرستاده می شود، تستر نشتی هر گونه تلفات هوای خروجی از شیرها یا رینگ های پیستون را اندازه گیری می کند. اگر سیلندر در TDC نباشد، هوا از یک سوپاپ باز خارج می شود و گیج یک عدد گمراه کننده را برمی گرداند.

علاوه بر این، اگر سیلندر مورد آزمایش کاملاً روی TDC نباشد خطرناک است . در این حالت موتور به سرعت واژگون می شود و میله شکن می تواند به شما ضربه بزند یا به اجزای زیر کاپوت آسیب برساند. بنابراین برای ایمنی خود، به یاد داشته باشید که قبل از وارد کردن هوای فشرده به داخل سیلندر، میله و سوکت شکن را از مهره میل لنگ جدا کنید. 

نکته: یک پیچ گوشتی بلند یا اکستنشن را در سوراخ شمع قرار دهید و موتور را با یک سوکت روی میل لنگ با دست بچرخانید. هنگامی که پیچ گوشتی از بالا آمدن یا سقوط باز می ماند، در TDC هستید. اگر از TDC عبور کردید، موتور را به عقب نچرخانید، بلکه دوباره به اطراف بروید. در یک موتور چهار سیلندر، دو جفت سیلندر به طور همزمان در TDC هستند: سیلندرهای یک و چهار، و سیلندرهای دو و سه.

مرحله 2

به یاد داشته باشید قبل از شروع کار، با چرخاندن رگولاتور در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به صفر کردن فشار ورودی، دوباره بررسی کنید که نشانگر نشتی شما «صفر» باشد. سپس فشار هوای کارگاه را به سمت ورودی گیج و آداپتور هوای گیج را به سوراخ شمع وصل کنید. 

ماشین خود را در دنده قرار دهید و ترمز دستی را تنظیم کنید تا از چرخش موتور هنگام ورود هوای فشرده به سیلندر آزمایش شده جلوگیری شود. رگولاتور را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا هوای فشرده وارد سیلندر شود.

توجه داشته باشید که وقتی گیج نشتی “صفر” را نشان می دهد، گیج فشار هوای مغازه فشار فعلی کارگاه را نشان می دهد. این می تواند از 60 psi تا 100 psi متغیر باشد و باید ثابت و ثابت بماند تا تست نشتی برای خواندن دقیق باشد.

مرحله 3

درصد نشتی سیلندر را ثبت کنید. میله روغن، درپوش رادیاتور، درپوش پرکننده روغن و پاک کننده هوا را بردارید. بدنه دریچه گاز را باز کنید، سپس بررسی کنید و به صدای سوت یا خش خش هوا گوش دهید. جایی که هوا در حال فرار است منبع از دست دادن تراکم است. اکنون می توانید نشتی سنج را جدا کرده و با استفاده از همان مراحل، سیلندرهای کم فشار باقیمانده را ادامه دهید.

ادامه مطلب
یدک‌کش و امداد خودرو شمیرانات
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو