بالا رفتن مصرف سوخت خودرو؛ روغن بی‌کیفیت یا مشکل در موتور؟ مسئله این است!

چرا هر روز باید به پمپ بنزین برم؟ آیا مصرف این همه سوخت عادیه؟ معلومه که نه دوست عزیز! اگه می‌بینی که سوخت ماشینت خیلی زودتر از معمول تموم میشه و تو رو به پمپ بنزین می‌کشونه، باید بدونی که یه مشکل جدی در خودرو وجود داره. از تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها گرفته تا خرابی سنسور اکسیژن و نحوه رانندگی، در بالا رفتن مصرف سوخت خودرو تاثیر داره و می‌تونه باعث این مشکل بشه. با ما همراه باشید تا در ادامه علت‌های بالا رفتن مصرف سوخت خودرو رو باهم بررسی می‌کنیم و بهتون می‌گیم که چطوری می‌تونید از این مورد جلوگیری کنید.

مصرف بیش از حد سوخت می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. بنابراین، ده ها مشکل وجود دارد که می تواند منجر به مصرف بیش از حد سوخت شود. برخی از آنها جدی هستند و برخی به راحتی قابل اصلاح هستند.
در نتیجه، شناسایی دلایل مصرف بیش از حد سوخت و اصلاح آنها در هزینه شما صرفه جویی می کند و به شما کمک می کند تا از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید.
آیا می دانستید که یک وسیله نقلیه می تواند تا 30 درصد سوخت بیشتر بسوزاند. اگر تعمیر و نگهداری مناسب طبق یک برنامه منظم انجام نشود؟ پس حتما سرویس های دوره ای و کارشناسی خودرو را برای ماشین خود انجام دهید.

خودروها بیشترین مصرف سوخت را در شتاب اولیه دارند. بنابراین، اگر سفر شما کوتاه باشد یا توقف های زیادی داشته باشد، به ناچار سوخت بیشتری مصرف خواهید کرد.
علاوه بر این، رانندگی تهاجمی که در آن شتاب شدید می گیرید و دیر ترمز می کنید. باعث می شود موتور را با سوخت اضافی پر کنید. یکی دیگر از دلایل مهم برای عدم رانندگی پرخاشگرانه این است که شما در معرض تصادف هستید.

مصرف سوخت چطور اندازه‌گیری میشه؟

به میزان سوخت مصرف شده در یک مسافت مشخص، مصرف سوخت گفته میشه و معمولا هم بر اساس لیتر در صد کیلومتر یا گالن در مایل اندازه‌گیری میشه. با اینکه مفهوم مصرف سوخت یه موضوع مشخص و آشناست اما یکی از معیارهای مهمیه که در زمان خرید خودرو به اون توجه کنیم.

 

مصرف سوخت چطور اندازه‌گیری میشه؟

 

جالبه بدونید که خودروها با توجه به مواردی مثل وزن ، نوع موتور ، سیستم سوخت رسانی و … مصرف سوخت مشخص و متفاوتی دارند. پس در زمان خرید خودرو مخصوصاً خودروهای کارکرده باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید.

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می‌تونه به دلایل بسیار زیاد و متعددی رخ بده و راننده محترم رو کلافه کنه. از این دلایل میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

شاید عجیب به نظر برسه اما تنظیم نبودن باد لاستیک ها هم یکی از علت‌های بالا رفتن مصرف سوخت خودرو به شمار می‌ره؛ اما چرا؟ چون وقتی که باد لاستیک‌ها کم میشه، موتور مجبوره تا انرژی بیشتری رو تولید کنه و در نتیجه نیاز به سوخت بیشتری داره. توصیه آقای امداد به شما اینه که لاستیک خودروها رو به طور ماهانه چک کنید و با یک هزینه خیلی کم باد اون‌ها رو تنظیم کنید تا دیگه لازم نباشه برای سوخت هزینه کنید.

برای بررسی فشار هر لاستیک می‌تونید از فشار سنج ساده استفاده کنید. خوبه که اینکار رو قبل از روشن كردن اتومبیل انجام بدید. همچنین اگه دیدید که لاستیک‌های شما به طور واضحی کم باد شدن، باید بدونید که زمان پر کردن لاستیک های شما دیر شده. حواستون باشه لاستیک هایی که به اندازه کافی باد نمیشن، باعث کاهش کشش و افزایش تعداد دفعات چرخش لاستیک‌ها میشن تا بتونند مقدار مسافت معینی رو حرکت کنند. همیشه لاستیک ها رو به psi توصیه شده تولیدی پر کنید؛ چون که حتی تورم بیش از حد هم می‌تونه بر مصرف سوخت شما تأثیر منفی بزاره.

 

  • درجا کار کردن موتور

یکی دیگه از علت‌های بالا رفتن مصرف سوخت خودرو، درجا گاز کردن خودرو و توقف طولانی خودرو در حال روشنه. این کار علاوه بر اینکه فشار زیادی به خودرو وارد می‌کنه مصرف سوخت رو هم افزایش میده. در جا کار کردن موتور خودرو در واقع به این معناست که شما با خودروی روشن در مکانی توقف یا پارک کنید. این حالت که اغلب در زمستان توسط راننده‌ها انجام میشه، می‌تونه آسیب زیادی به موتور وارد کنه.

دقت کنید که لازم نیست خودرو رو زیاد گرم کنید و در بیشترین زمان ممکن فقط ۳۰ ثانیه بعد از استارت کافیه که موتور خودرو گرم بشه و آماده حرکت باشه. همچنین اگه در محلی هم قراره توقف کنید و منتظر کسی باشید، بهترین کار اینه که خودرو رو خاموش کنید؛ اینطوری هم به کمتر آلوده شدن محیط زیست کمک میکنید و هم سوخت زیادی رو هم مصرف نمی‌کنید.

شما می‌تونید خدمات دیاگ موتور در محل رو قیمت مناسب و در زمانی کوتاه از آقای امداد دریافت کنید، کافیه که فقط یک تماس بگیرید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

  • خرابی سنسور فشار منیفولد هوا

یکی از قطعات مهم خودرو، سنسور فشار هوا یا سنسور مپ هستش که روی منیفولد هوای خودرو نصب میشه و وظیفه داره تا هوای داخل منیفولد رو قبل و بعد از استارت زدن اندازه‌گیری کنه. اطلاعات منتقل شده توسط این سنسور به ای سی یو، باعث میشه تا در نهایت میزان پاشش سوخت در انژکتور تنظیم بشه. حالت در صورتی که این سنسور ایراد پیدا کنه، اطلاعات غلطی از میزان فشار هوا به ای سی منتقل میشه و میزان پاشش سوخت در سیلندر ها تغییر پیدا می‌کنه.

اغلب اوقات هم در زمان خرابی سنسور مپ، میزان پاشش سوخت افزایش پیدا می‌کنه. حتی گاهی ممکنه که از اگزوز دود سیاه هم خارج بشه و به دنبالش خودرو با افت شتاب شدید مواجه بشه.

 

  • ایراد در رینگ پیستون

رینگ‌ها در پیستون وظیفه آب‌بندی در محفظه احتراق رو دارند و از ورود مواد خارجی به محفظه احتراق جلوگیری می‌کنند. یکی دیگه از دلایل مصرف بالای سوخت خودرو ضعیف شدن رینگ‌ها یا وجود ایراد در اوناست که با نشانه‌های دیگه‌ای هم مثل روغن سوزی و خروج دود آبی از اگزوز همراهه. هر چه قدر که کارکرد خودرو افزایش پیدا کنه احتمال ضعیف شدن رینگ‌ها بیشتر میشه و این امر درنتیجه کاهش کمپرس مخلوط هوا و بنزین در محفظه احتراق رو به دنبال میاره.

 

  • خرابی و ایراد در شمع‌ها

همون طور که میدونید شمع‌ها وظیفه جرقه زدن و مشتعل کردن گاز متراکم در پیستون رو دارند. حالا اگه به مشکل بخورند و عملکرد ضعیفی داشته باشند، احتراق هم به خوبی انجام نمی‌گیره و درنتیجه مصرف سوخت بار می‌ره. به طور کلی عملکرد ضعیف شمع‌ها همیشه با مصرف سوخت ارتباط مستقیمی داره؛ به همین دلیل پیشنهاد ما به شما اینه که همواره شمع‌ها رو بعد از مسافت توصیه شده در دفترچه راهنما خودرو، تعویض کنید.

 

  • مشکل در انژکتورها

انژکتورها یکی از قطعات مهم در سیستم احتراق به شمار می‌روند و وظیفه بسیار مهم پاشش سوخت از ریل سوخت به محفظه سیلندرها رو دارند. میزان سوخت پاشش شده به دستور ECU تعیین میشه. با این حال گرفتگی انژکتورها یکی از مواردیه که در طی زمان و اغلب به دلیل کیفیت نامناسب بنزین رخ میده.

همچنین یکی از رایج‌ترین ایراداتی که برای انژکتورها پیش میاد اینه که بنزین در پشت سوپاپ‌ها جاری میشه و با باز شدن سوپاپ هوا وارد سیلندر میشه و درنتیجه نسبت بنزین و هوا رو بهم میزنه. درنتیجه این امر، نسبت بنزین به هوا بیشتر از حالت استاندارد میشه و اینطوری مصرف سوخت بالا میره. این مشکل علاوه بر این باعث میشه تا خودرو دچار خام سوزی هم بشه و آسیب های زیادی به موتور بزنه.

 

  • خرابی کوئل‌ها و وایرها

کوئل‌ها همیشه در ارتباط با شمع‌ها شناخته میشن و ارتباط نزدیکی باهم دارند. همون طور که میدونید، وظیفه کوئل‌ها تبدیل و رسوندن برق باتری به شمع‌هاست تا بتونند جرقه لازم رو ایجاد کنند. در صورتی که در عملکرد کوئل‌ها و وایرها مشکلی به وجود بیاد، مستقیما شمع‌ها با اختلال مواجه میشن و درنهایت بالا رفتن مصرف سوخت خودرو رو به دنبال خود می‌آورند.

 

  • مشکل در سنسور اکسیژن

یکی دیگه از علت‌های بالا رفتن مصرف سوخت، عملکرد ناقص و خرابی سنسور اکسیژن خودروعه. این سنسور معمولا در بخش های خروجی دود حاصل از احتراق موتور قرار می‌گیره و وظیفه داره تا میزان اکسیژن سوخته نشده در گازهای خروجی خودرو رو اندازه‌گیری کنه. درصورت بوجود اومدن اختلال در این سنسور اطلاعات غلطی به ECU فرستاده میشه و میزان پاشش سوخت نیز به صورت غلط افزایش پیدا می‌کنه که در نتیجه مصرف سوخت بالا میره.

 

  • ضعیف شدن سوپاپ‌ها

در طی زمان و کارکرد بیشتر خودرو، سوپاپ ها به علت‌های مختلفی مثل کارکرد بالا خودرو یا ضعیف شدن فنر های پشت سوپاپ و ضعیف شدت سیت سوپاپ دچار سوختگی سایش و مشکل میشن و دیگه عملکرد قبلی خودشون رو ندارند. در این حالت، سوپاپ‌ها در زمان تراکم سیلندر به اصطلاح از آب بندی درمیان و کمپرس سیلندرشون کم میشه.

 

  • عدم تنظیم تسمه تایم

تسمه تایم وظیفه داره تا میل لنگ رو با میل سوپاپ منظم و باز و بسته شدن سوپاپ‌ها رو با پیستون‌ها در موتور تنظیم کنه و درصورت به مشکل خوردن، باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشه. اگه حتی یه دندانه تسمه تایم اشتباه نصب شده باشه، سوپاپ ها در زمان مورد نظر باز و بسته نمیشه و کمپرسور داخل محفظه احتراق کاهش پیدا می‌کنه. درنتیجه اختلال شدیدی در کارکرد خودرو بوجود میاد و باعث بالا رفتن مصرف سوخت و افت شدید شتاب خودرو میشه.

 

  • عادات اشتباه رانندگی

یکی از مهم‌ترین عوامل در بالا رفتن مصرف سوخت خودرو رو میشه سبک رانندگی اشتباه عنوان کرد. مثلا اگه همیشه با دور موتور بالا رانندگی می‌کنید یا رفتارهای خاصی مثل شتاب گرفتن بی جا و ترمز زدن های ناگهانی دارید، باید هم خودتون رو برای تند تند رفتن به پمپ بنزین آماده کنید.

یکی از این عادت های اشتباه شیوه تعویض دنده و استفاده از دنده مناسب در زمان رانندگیه. با این که درست عوض کردن دنده در خودرو های اتوماتیک مشکل ساز نیست، اما در خودرو های دنده ای باید با دقت زیادی انجام بشه و در هر بازه‌ای از سرعت از دنده مناسب اون بازه استفاده بشه. در صورتی که سرعت زیاد باشه و از دنده کمتر استفاده بشه، به موتور فشار زیادی وارد میشه و احتمال آسیب اون بالا میره.

ادامه مطلب
امداد خودرو قزوین آقای امداد، مکانیک سیار و یدک‌کش

به نحوه کارکرد موتور خودرو توجه کنید و اگه به نظر می‌رسید که کم کاری می‌کنه، به احتمال بالا در حال هدر دادن بنزین هستید.

 

  • مشکل در فیلترهای هوا

یکی دیگه که از علت‌های مصرف بالای سوخت خودرو، کثیفی یا رسوب گرفتکی فیلترهای هواست که باعث میشه تا هوای کمتر‌ی وارد محفظه احتراق موتور بشه و در نتیجه اون موتور برای تأمین نیروی لازم جهت حرکت مجبور به تحمل فشار بیشتری باشه.

 

مشکل در فیلترهای هوا

 

علاوه بر این ممکنه که ECU دستور پاشش سوخت بیشتر رو هم به انژکتور ها بده و در صورت عدم رسیدگی، موتور دچار احتراق ناقص بشه. وجود ایراد در فیلتر‌های هوا می‌تونه تا ۲۰ درصد میزان مسافتی که خودرو در حالت سالم بودن طی کنه، کاهش بده؛ به همین دلیل بهترین راهکار اینه که فیلتر‌های هوا رو با توجه به زمان کارخانه خودروسازی تعویض کنید.

 

  • مسدود شدن مبدل های کاتالیزور

کاتالیزور یا کاتالیست قطعه‌ایه که در مسیر اگزوز خودرو‌ها نصب میشه و وظیفه داره تا اکسید نیتروژن و گازهای سمی تولید شده موتور در هنگام خروج از منیفولد دود و اگزوز رو کاهش بده. وقتی که این مبدل‌ها کار خودشون رو به خوبی انجام میدن، میزان مصرف سوخت تغییری نمی‌کنه؛ اما در صورت مسدود بودن کاتالیزور‌ها گاز‌های ناشی از احتراق بنزین خارج نمیشن و همین عامل باعث افزایش فشار هوا در سیستم‌های داخلی خودرو میشه. این عامل باعث میشه تا خودرو به نیروی بیشتری حرکت نیاز داشته باشه و به دنبالش مصرف سوخت افزایش پیدا کنه.

 

  • استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت

یکی دیگه از عوامل مصرف بالای سوخت خودرو، استفاده از روغن موتور های بی کیفیته که باعث بالا رفتن اصطحکاک بین قطعات موتور و آسیب دیدن اون‌ها میشه. به همین دلیل بهتره تا در زمان انتخاب روغن موتور برای خودرو به دفترچه راهنما اون مراجعه کنید و با توجه به مشخصات کیفی مناسب خودرو خودتون، اقدام به خرید روغن موتور کنید.

درجه ویسکوزیته روغن موتور چیزی است که قبل از خرید روغن موتور برای ماشین خود باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از روغن موتور نامناسب برای خودروی شما می تواند منجر به مصرف سوخت بیشتر شود. این به این دلیل است که پیستون ها و سایر قسمت های متحرک موتور شما کمتر آزادانه حرکت می کنند. این امر باعث وارد آمدن فشار و فشار بی مورد به موتور می شود که باعث می شود موتور بیش از حد لازم سوخت مصرف کند.

پس از مسافت پیموده شده توصیه شده، روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید زیرا می تواند در مصرف سوخت نیز تفاوت چشمگیری ایجاد کند.

اگه می‌بینید که خودرو شما دچار افزایش مصرف سوخت شده و مدت زیادی که روغنش تعویض نشده، به احتمال زیاد مشکل از روغن موتوره که خاصیت خودش رو از دست داده! تعویض روغن در فواصل منظم می‌تونه تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت داشته باشه. این خدمت رو میتونید در محل از امداد خودرو آقای امداد دریافت کنید.

تولیدکنندگان خودرو در تولید وسایل نقلیه جدید، فناوری های سوخت و روغن خودرو رو تغییر دادند و به این نحو میشه هر ۷۰۰۰ تا ۱۰ هزار مایل روغن رو تعویض کرد که در مقایسه با خودروهای قدیمی که هر ۳۰۰۰ مایل نیاز به تعویض روغن داشتند، صرفه‌جویی و بهبود مصرف سوخت رو به همراه میاره.

 

وضعیت بد کلاچ

هنگامی که کلاچ خودروی شما در شرایط نامناسبی قرار دارد، لغزش رخ می دهد که کاهش تماس بین صفحه فشار و کلاچ است. این باعث می شود که بخشی از نیروی تولید شده توسط موتور هدر رود و به چرخ ها منتقل نشود. این باعث می شود که مقدار بیشتری از سوخت مصرف شود. اگر با این وضعیت مواجه شدید، کلاچ خود را در اسرع وقت تعمیر کنید.

 

گرم نکردن وسیله نقلیه

این امر به ویژه در زمستان ها و آب و هوای سردتر صادق است. هر زمان که ماشین خود را صبح روشن می کنید، قبل از رانندگی اجازه دهید مدتی در حالت بیکار بماند. هنگامی که در جاده هستید و نیاز به توقف برای مدت طولانی دارید، موتور را خاموش کنید زیرا باعث صرفه جویی قابل توجهی در سوخت می شود. اگر برای مدت کوتاهی توقف می کنید، موتور را روشن نگه دارید زیرا روشن کردن مجدد موتور سوخت زیادی مصرف می کند.

 

سرعت بیش از حد، اضافه بار و تهویه هوا

سرعت بیش از حد همیشه به موتور فشار وارد می کند زیرا مجبور است سخت کار کند. این باعث مصرف سوخت بیشتر از رانندگی با سرعت معمولی می شود. به طور کلی در خودروهای معمولی سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت باعث هدر رفتن سوخت می شود. به طور مشابه، اضافه بار نیز فشار نامناسبی را به موتور وارد می کند. به منظور به حرکت درآوردن وزن اضافه شده، موتور باید سخت تر کار کند تا قدرت بیشتری تولید کند. بنابراین، استفاده از سوخت بیشتر در فرآیند.

اگر با تهویه مطبوع روشن رانندگی می کنید، مطمئناً موتور سوخت بیشتری مصرف می کند. با این حال، اگر با سرعت های بالاتر رانندگی می کنید، روشن کردن تهویه مطبوع ممکن است در مقایسه با باز کردن پنجره، مصرف سوخت بهتری داشته باشد. این به این دلیل است که دومی باعث ایجاد کشش آیرودینامیکی می شود که باعث کاهش راندمان سوخت می شود.

علاوه بر این، هنگامی که ماشین شما ایستاده است، در زیر نور خورشید و فضای داخلی گرمتر از دمای بیرون است، سانروف و پنجره ها را باز کنید تا به خنک شدن طبیعی داخل کمک کنید. این کار فشار کمتری به موتور وارد می کند که تهویه مطبوع روشن است.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

چطوری از بالا رفتن مصرف سوخت خودرو جلوگیری کنیم؟

با رعایت بعضی از تکنیک‌های ساده می‌تونیم از مصرف بالای سوخت جلوگیری کنیم و طول عمر قطعات خودرو رو تا حد زیادی افزایش بدیم. از این تکنیک ها میشه به موارد زیر اشاره کرد:

• تعمیر و سرویس دوره‌ای خودرو

نگهداری ضعیف خودرو باعث میشه تا ایرادهای خودرو شناسایی نشوند و خودرو سوخت بیشتری رو مصرف کنه. عناصر مختلفی مثل روغن خودرو، فیلتر هوا و… در صورتی که در فواصل معین تعویض نشوند، باعث میشه تا سوخت بیشتری توسط خودرو مصرف بشه.

علاوه بر این خوبه بدونید که همه وسایل نقلیه در ابتدای سفر و در طی مسیرهای کوتاه، از کمترین کارآیی و آلایندگی برخوردار هستند. در واقع حرکت خودرو در مسیرهای کمتر از 5 کیلومتر، به موتور اجازه نمیده تا به دمای عملیاتی خودش برسه و به همین دلیل نیاز به سوخت بیشتری پیدا می‌کنه.

 

• رانندگی با دنده مناسب

این نکته برای رانندگان خودروهای دستی دیگه کاملا واضحه که رانندگی با دنده پایین باعث میشه تا ماشین سوخت بیشتری رو مصرف کنه. به دنبال اون، رانندگی ماشین با دنده بالاتر هم باعث مصرف بیشتر سوخت میشه. برای استفاده بهینه از ماشین خودتون بهترین کار اینه که با دنده مناسب و دقیق حرکت کنید.

 

رانندگی با دنده مناسب

 

• تغییر سبک و عادات رانندگی

در صورتی که با خودروی خودتون در دور rpm بالا رانندگی می‌کنید، مسلما به سوخت بیشتری هم نیاز دارید. علاوه بر این عوض کردن مرتب و تند تند دنده هم باعث میشه تا موتور از نوسان گشتاور خروجی عبور کنه و سوخت بیشتری لازم داشته باشه. در کنار این عوامل، شتاب ناگهانی و ترمزهای مكرر هم باعث میشه تا مسافت طی شده توسط خودروی شما کاهش پیدا کنه و به دنبالش مصرف سوخت زیاد بشه.

به همین دلیل بهترین کار اینه که سعی كنید تا حد ممکن از رانندگی در جاده‌های شلوغ خودداری كنید. آیا می‌دونید ماهک دنده چیه و چرا خراب میشه؟! ماهک دنده وظیفه مهمی در تعادل و حرکت مناسب خودرو داره.

  • از شروع و توقف سریع یا “جکربیت” خودداری کنید.
  • رانندگی تهاجمی، سوخت را هدر می دهد.
  • محدودیت سرعت را رعایت کنید.
  • از بیکاری بیش از حد خودداری کنید. اگر قرار است ۱۵ ثانیه یا بیشتر در ترافیک توقف کنید، موتور خود را خاموش کنید.
  • از کروز کنترل استفاده کنید، زیرا به شما کمک می کند محدودیت سرعت را ثابت نگه دارید.
  • از دنده های اوردرایو استفاده کنید، زیرا دور موتور کاهش می یابد و باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش فرسودگی موتور می شود.
  • از حمل وسایل سنگین غیر ضروری در صندوق عقب خودداری کنید.

 

نحوه محاسبه مصرف سوخت

اگه می‌خواهید ببینید که آیا مصرف سوخت خودروتون زیاده یا نه، به روش زیر اندازه‌گیری کنید:

ابتدا باک خودرو رو پر و کیلومتر شمار خودرو رو صفر کنید. البته در صورت نداشتن کیلومترشمار، می‌تونید کیلومتر فعلی خودرو رو جایی یادداشت کنید و نگه دارید و تا خالی شدن باک از خودرو خود استفاده کنید.

در زمان سوخت گیری، بعد از خالی شدن باک خودرو، دوباره باک خودرو رو پر کنید و میزان بنزین بنزین زده شده به خودرو را بر حسب لیتر یادداشت کنید.

در این زمان میزان کیلومتر پیموده شده از پر شدن باک تا خالی شدن اون رو هم یادداشت کنید.

در آخر برای محاسبه مصرف سوخت، میزان بنزین زده شده رو بر مسافت طی شده تقسیم کنید و جواب نهایی رو در 100 ضرب کنید.

عدد به دست اومدن میزان مصرف خودرو شما رو نشون میده.

 

نکته مهم: 

دقت کنید که مصرف خودرو می‌تونه با توجه به شرایط تغییر کنه. مثلا در زمان رانندگی در شهر با توجه به ترافیک و ترمزهای زیادی که گرفته میشه، مصرف سوخت نسبت به حالت رانندگی در خارج از شهر و جاده افزایش پیدا می‌کنه.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو