دلیل صداهای عجیب از ترمز؛ لنت، کلاچ یا دیسک؟ مسئله این است!

وقتی که ترمز می‌گیریم، صدایی از سمت ترمز و چرخ‌ ها به گوش میرسه، اما گاهی ممکنه که این صدا تا حدی متفاوت باشه و در کنارش ترمز هم حالت همیشگی خوش رو نداشته باشه. اما علت شنیدن صداهای از عجیب ترمز چیه؟ ترمز قطعات مختلفی داره؛ مثل دیسک، لنت و… که وقتی به مشکل می‌خورند، در عملکرد سیستم ترمز تأثیر میزارند و حتی باعث شنیده شدن صداهای غیرمعمول از اون میشن. 

از طرفی ترمز اهمیت زیادی داره هم مالی و هم جانی؛ از مبحث خطرات جانی که بگذریم، در صورتی که ترمز خراب بشه میتونه خسارت مالی سنگین رو هم روی دستمون بزاره و تا مدتها ما رو تعمیرگاه بکشونه. به همین دلیل اگه صدای عجیب و غریبی از موتور به گوش‌تون رسید، دست روی دست نزارید و سریعاً ماشین‌تون رو به یک مکانیک ماهر و حرفه‌ای نشون بدید. ما در این مقاله علت شنیدن صداهای عجیب از ترمز رو با هم بررسی می کنیم و بهتون میگیم که چطور تشخیص بدید مشکل از کجاست.

 

دلیل شنیدن صدا از ترمز خودرو

اول اینکه لازم نیست با شنیدن هر صدایی از ترمز نگران بشید و مسیر تون رو به سمت تعمیرگاه‌ها کج کنید؛ چرا که بعضی از این صداها در واقع نشان دهنده عملکرد معمولی ترمز هستند و در بعضی شرایط خاص به گوش می‌رسند. در واقع با توجه به شرایط جاده، نوع رانندگی و … ممکنه که صداهای متفاوتی از ترمز و چرخ ها بشنوید. امروزه همه خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل یا abs هستند که معمولاً هم در زمان ترمزگیری های شدید صداهای شدیدی میدن و در واقع یک نشونه از عملکرد صحیح ترمزهای خودرو هستند.

دلیل شنیدن صدا از ترمز خودرو

پس اگه در زمان ترمزگیری های نسبتاً شدید احساس کردید که پدال زیر پای شما صداهایی مثل خرخر یا تق تق میده، زیاد نگران نباشید و بدونید که این صدا کاملا عادی طبیعیه. اما این نکته رو فراموش نکنید که این صدا نباید همیشگی باشه یعنی در اصل اگه جیغ و داد ترمز گاه و بیگاه و هر چند وقت یکبار آن هم تحت شرایط خاص رخ میده، مشکل جدی وجود نداره و لازم نیست تا برای تعمیر یا ترمیم به تعمیرگاه بره. اما اگه این صدا رو چند وقته که به گوش‌تون میرسه باید نسبت به اون هوشیار تر باشید. در ادامه علت شنیدن صداهای عجیب از ترمز رو معرفی و بررسی می‌کنیم.

  • آسیب دیدن و تمام شدن دیسک‌های روتر ترمز

یکی از علت‌های شنیدن صداهای عجیب از ترمز، فرسوده شدن دیسک های روتر ترمزه. در صورتی که هر روز از ماشین خودتون استفاده می‌کنید، اما باز هم صدا های مربوط به ترمز خودرو به گوش‌تون میرسه، به احتمال زیاد دیسک های روتور ترمز خودرو آسیب دیده و فرسوده ‏شده‌اند. این قطعه ها در طی زمان و با کار کردن خودرو ممکنه آسیب ببینند و غیر قابل استفاده باشند. به طور متوسط یک سیستم ترمز تقریبا تا ۳۲ هزار کیلومتر قابل استفاده‌ست و به مشکل نمیخوره.

در صورتی که از قطعات با کیفیت هم استفاده شده باشه، این طول عمر تا حدی افزایش پیدا می‌کنه. با این وجود فرسوده شدن این قطعات چیزی نیستن که ما بتوانیم از اونها فرار کنیم پس بهتره که همواره توجه تون به ترمز خودرو باشه و به طور دوره ای بخش های مختلف اونها رو بررسی و در صورت لازم قطعاتی مثل دیسک ها رو تعویض کنید.

توجه داشته باشید که در صورت آسیب دیدن دیسک ها صدای شنیده شده از ترمز ممکنه بیشتر حالت خراشیدن داشته باشه و در هنگام فشار دادن پدال ترمز در زمان رانندگی هم کمی لرزش ایجاد کنه. اگه می‌خواهید بدونید که چرا دیسک به مشکل مشکل می‌خوره؟ مقاله علت خرابی و تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ رو مطالعه کنید.

  • عدم استفاده طولانی مدت از خودرو

جالبه که بدونید یکی از دلایلش شنیدن صداهای عجیب از ترمز اینه که شما به اندازه کافی از اون استفاده نمی کنید؛ در واقع خودرویی که مدت زیادی در پارکینگ بوده باشه، مخصوصاً اگه از شرایط ‌نگهداری مناسبی هم برخوردار نباشه، ممکنه در طول گذشت زمان گرد و غبار روی آن جمع شده و قطعات مختلف ترمز دچار خوردگی یا پوسیدگی شده باشند. یکی از این قطعات مهم لنت‌های ترمز هستند که خیلی زودتر از سایر اجزا آسیب می بینند.

همچنین ممکنه که در طول زمان و با استفاده مجدد شما از خودرو این خوردگی به بخش های دیگه سیستم ‌ترمز هم گسترش پیدا کنه و آسیبی به مراتب بزرگتر و پرهزینه تر به دنبال داشته باشه. به همین دلیل در صورتی که قرار نیست برای مدت طولانی از خودرو استفاده کنید، بهتره برای مسافت های کوتاه هم که شده با آن رانندگی کنید تا از مشکل زنگ زدگی و فرسودگی قطعات پیشگیری کرده باشید.

  • آسیب دیدن لنت های ترمز

لنت های ترمز هم از آن دسته قطعات سیستم ترمز هستند که باید در طی زمان و بعد از گذشت مدتی تعویض بشوند‌. این مدت به توصیه کارشناسان تقریبا ۲۰ هزار مایل یا ۳۲ هزار کیلومتر عنوان میشه. دقت کنید که لنت‌های ترمز از اهمیت زیادی برخوردارند و به دلیل تماس مداومی که با کالیپر ترمز و روتورها دارند در طی زمان آسیب می بینند.

در صورتی که صداهایی مثل جیرجیر از ترمز خودرو شنیدید به احتمال زیاد لنت های ترمز آسیب دیدن و به این روش دارن درخواست کمک می‌کنند! جالبه بدونید که آسیب دیدن لنت های ترمز خودرو یکی از معمول ترین و رایج ترین دلایل شنیدن صداهای عجیب از ترمز به شمار میره. در این زمان می‌تونید با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما با تجهیزات کامل خودروی شما رو عیب‌یابی و در زمانی کوتاه مشکل پیش آمده رو رفع کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • استفاده از لنت ترمز بی‌کیفیت

ممکنه بگید که من تازه لنت های ترمز ماشین رو عوض کردم، پس نباید اصلا صدایی بده اما گاهی اوقات بعضی از صداهای عجیبی که از ترمز شنیده میشه به دلیل کیفیت نامناسب لنت‌ها به وجود میان. ممکنه که لنت‌های ترمز خودروی شما بیش از حد مورد استفاده قرار نگرفته باشه، اما کیفیت پایینی داشته باشه که در این صورت مشکل‌ساز میشه. کیفیت و دوام یک لنت ترمز نو رو نمیشه از ظاهرش تشخیص داد؛ چراکه ممکن است کیفیت ضعیفی برخوردار باشه و در عمل کارکرد و دوام مناسب رو نداشته باشه.

استفاده از لنت ترمز بی‌کیفیت

لنت های ترمز اهمیت زیادی دارند و خرید آنها در واقع به منزله یک نوع سرمایه گذاریه؛ چون که کیفیت پایین اونها باعث میشه تا ترمز به صورت ناقص عمل کنه و در بدترین حالت یک تصادف رخ بده. پس در زمان خرید لنت ترمز بیشتر از اینکه به قیمت اون اهمیت بدید به کیفیت برند و سازنده لنت توجه داشته باشید. این طوری می‌تونید در هزینه های خودتون در آینده تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید. به طور مثال استفاده از لنزهای با کیفیت ضعیف باعث میشه تا شما لازم باشه تا به طور مداوم برای تعویض لنت ترمز هزینه کنید یا حتی مجبور به انجام تعمیرات دیگه ناشی از عملکرد ضعیف این قطعه در خودرو باشید.

  • مشکل در بلبرینگ های چرخ خودرو

بلبرینگ چرخ یکی دیگه از بخش ها و قطعات مهم در سیستم ترمز خودروعه که وجود ایراد یا مشکل در اون هم میتونه یکی از دلایل شنیدن صداهای عجیب از ترمز باشه. بلبرینگ در واقع مجموعه ای از گلوله های فولادیه که به وسیله قسمتی که بهش «ساچمه رو» گفته می شه کنار هم قرار میگیره. در صورتی که این قسمت آسیب ببینه یا شکسته بشه، عملکرد ترمز هم به مشکل میخوره و ممکنه در زمان ترمز صدایی مثل عبور از یک مسیر پر سر و صدا در یک جاده شلوغ به گوش برسه.

ادامه مطلب
10 راه برای به حداقل رساندن مصرف بنزین ماشین

از نشانه های دیگه خرابی بلبرینگ ها میشه به لرزش خودرو از حالت آرام تا بلند اشاره کرد. صدای ناشی از آسیب دیدگی این قطعات بیشتر حالت جیر جیر داره و حتی به صورت صدای خراش از چرخ‌های خودرو هم به گوش می رسه. جالبه بدونید که در اثر خرابی و آسیب دیدگی بلبرینگ های چرخ، لاستیک های خودرو هم در معرض آسیب و فرسودگی قرار می گیرند و پس از مدتی خراب می‌شوند.

  • گیر کردن مواد خارجی در ترمز خودرو

گاهی اوقات علت شنیدن صداهای عجیب از ترمز به خاطره گیر کردن یا برخورد یک سنگ یا مواد خارجی در بین قطعات ترمز از جمله کالیپرها رخ میده. در صورتی که چنین موردی پیش بیاد، حتی وقتی که شما پاتون رو روی پدال ترمز خودرو هم نزاشتید این صدا به گوش میرسه. تمام مدتی که خودرو در حال حرکته این صدا قابل شنیدنه. برای رفع این مشکل می‌تونید در صورت ممکن خودرو رو در یک فضای باز و عمومی به طور مکرر به عقب و جلو حرکت بدید تا به این ترتیب چیزی که در بین قطعات ترمز خودرو گیر کرده جدا بشه. در صورتی که با انجام این کار باز هم این صدا قطع نشد بهتره که خودرو رو برای بررسی و رفع اشکال دقیق‌تر به یک مکانیک حرفه‌ای نشون بدید و ازش کمک بگیرید‌.

  • عدم روغن کاری کافی خودرو

به عنوان یک راننده باید این نکته رو بدونید که روغن کاری خودرو اهمیت زیادی داره و در دوام و عملکرد طولانی مدت خودرو نقش مهمی ایفا می کنه. در این بین خودرویی که به اندازه کافی روغن کاری شده باشه از سیستم ترمز بهتر و با کیفیت تری هم برخورداره. به عنوان مثال فرض کنید که شما همه قطعات سیستم ترمز خودروی خودتون رو روغن کاری کنید به جز پیچ های کالیپر. در نتیجه این عمل شما در زمان استفاده از ترمز در حین رانندگی صدای ناهنجاری از سیستم ترمز خودرو و مخصوصاً پیچ های کالیپر به گوش می‌رسه.

با وجود اینکه پیچ های کالیبر اغلب مواقع از روغن کاری مناسبی برخوردار هستند اما در صورت بروز این مشکل فرسوده شده و آسیب می‌بینند و باید تعویض شوند.

  • آسیب دیدگی لرزه گیرهای سیستم ترمز

یکی دیگر از علت‌های شنیدن صداهای عجیب از ترمز وجود مشکل در لرزه گیرهای سیستم ترمزه. به مانند پیچ‌های کالیپر ترمز درزگیرهای سیستم ترمز هم یه قطعه کوچک هستند که میتونند باعث ایجاد صداهای آزار دهنده در خودرو شوند. ترمز خودرو در واقع یک قطعه کوچک پلاستیکی یا فلزی که بین لنت‌های ترمز و روتر ها متصل میشه و وظیفه داره تا نقص بین روترها و لنت های ترمز رو از بین ببره و صداهای غیر طبیعی که ممکنه به وجود بیایند رو کاهش بده.

مسلما زمانی که این قطعه با مشکل مواجه بشه و آسیب ببینه صداهای عجیبی از ترمز خودرو شنیده میشه. این مشکل به حدی جزئی و خاصه که حتی ممکنه مکانیک هم متوجه نشه. به همین دلیل توصیه ما اینه هر دفعه که برای معاینه خودرو به مکانیکی می‌روید، از اون‌ها بخواهید که لرزه گیرهای ترمز رو بررسی و در صورت لزوم تعویضشون کنند. البته دقت داشته باشید که این کار وقت و هزینه زیادی هم نمیبره و چندان مشکل و پیچیده نیست.

  • عملکرد دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب

جالبه بدونید که دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب بودن خودرو هم بر روی صداهای به وجود آمده از ترمز تاثیر میذاره؛ چراکه هر کدوم از این سیستم ها انتقال قدرت متفاوتی دارند.

به عنوان مثال در طراحی و ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو اجزای سیستم ترمز کوچکتر و دارای جرم کمتری هستند، به همین دلیل بر روی سطح نویز اولیه تاثیر چندانی ندارند. در صورتی که در خودروهای دیفرانسیل عقب اجزای سیستم ترمز سنگین تر هستند و فریم های بزرگی دارند به همین دلیل هم نویز اولیه رو جذب می‌کنند.

عملکرد دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب

علاوه بر این در خودروهای دیفرانسیل عقب عمده عمل ترمز گیری توسط ترمزهای عقب انجام میشه و بخش خیلی کمی از آن به عهده ترمزهای جلو واگذار میشه. به همین علت دمای عملکرد در خودروهای دیفرانسیل جلو خیلی بیشتره که باعث میشه تا صدای جیغ مانندی از لنت های ترمز جلو خودرو به گوش برسه.

صداهای عجیب از ترمز خودرو ممکنه که به صورت همزمان یا جداگانه به گوش برسند. در کنار آن عوامل دیگه‌ای هم وجود دارند که ممکنه ظاهر بشن. بهتره تا برای رفع مشکل اساسی خودرو اون رو به یک مکانیک معتبر نشون بدید تا بتونید از کارایی و عملکرد ترمز ها مطمئن تر بشید. اما گاهی اوقات این صداها مشخصاً میتونند نشون بدهند که مشکل از کجاست. اما چطور میتونیم از بروز این نوع صداهای جلوگیری کنیم؟

 

راهکارهای مهم برای حذف صداهای عجیب از ترمز

اولین و اصلی‌ترین علت صدای ترمز ارتعاشه. در ترمزهای دیسکی این ارتعاشات اغلب بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بر روی اونا به وجود میان. اما ارتعاشات ترمزهایی که از سیستم کاسه چرخ استفاده می­‌کنند، اغلب بین بین کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشت­بند ایجاد میشه.

این ارتعاشات در یک قسمت باعث تحریک و در یک قسمت باعث ایجاد ارتعاش می‌شوند؛ مخصوصا که این قطعات در حال حرکت هستند و ارتعاش بیشتری هم پیدا می‌کنند. برای حذف این صداها می‌تونید به ترتیب زیر عمل کنید:

در زمان ترمز به دقت گوش کنید و ببینید که آیا صدایی از لنت شنیده می­شه یا نه. در صورت لزوم خوبه که لنت‌ها رو چک کنید و ببینید که محکم در جای خودشون قرار گرفته باشند؛ به نحوی که با دست نیست اونها رو جابه­‌جا کرد.

در صورتی که لنت­‌ها در جای خودشون به خوبی نصب شدن، انا بازم صدا می‌دهند، یکی از ارزان‌ترین و بهترین راه­‌ها برای از بین بردن صداهای عجیب از ترمز در این موقع اینه که لنت­‌ها رو از جای خودشون دربیارید و پشت‌شون Shim نصب کنید. Shim ها در واقع به نوع عایق­ هستند که مثل بالشتک عمل می­‌کنند و برای جلوگیری از ارتعاشات استفاده میشن و ارتعاشات بین لنت و کلیپر رو تا حد زیادی کاهش می­دن.

در مرحله بعدی خوبه که گیره‌ها و اتصالات سیستم ترمز رو هم به دقت بررسی کنید تا به درستی در جای خودشون نصب و محکم شده باشند. اگه دیدید که یک فنر یا گیره به علت دمای بالای سیستم ترمز حالت فنری خودش رو از ­دست داده و شُل شده، باید سریعا تعویضش کنید.

در کنار این موارد، تمیز کردن و روغن‌کاری متعلقات کلیپر هم به حذف این صداها کمک می‌­کنه.

صداهای عجیب از ترمز می‌تونه به علت خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای این سیستم هم باشه که در این مورد جایگزینی پین­‌ها و بوش­‌ها به عنوان یک راه‌­حل کمک زیادی می‌کنه.

در صورتی که کلیپر خیلی کهنه شده و لق می­زنه، شاید تعویض اون تنها راه‌حل ممکن باشه.

یکی دیگه از علت‌های صدای جیغ در ترمزهای عقب، تماس ضعیفیه که بین کاسه چرخ و کفشک به وجود اومده. این مشکل رو با جایگزین کردن لنت‌­های ترمز عقب یا پرداخت مجدد سطح داخلی کاسه چرخ میشه رفع کرد.

یکی دیگه از راه حل‌های حذف صداهای عجیب از ترمز عقب، گرفتن لَقی اجزای سیستم ترمز عقبه که از ارتعاش بین صفحه پشت­بند و لنت ترمز جلوگیری می‌کنه.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

1.3 3 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
16 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام من یه پراید دارم وقتی ترمز میگیرم صدای ممتد خرخر میده و کنترل کردن خیلی سخته مخصوصن بارش سنگین باشه حالا اومدم لنت ها رو عوض کردم دیسک چرخ عوض کردم کمک فنر رو عوض کردم شاسی شو جوش زدم روغن هیدرولیک از شلنگش نشتی داشت و اونم درست کردم بازم همچین صدایی میده درست نشده ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام من تیبا 2 دارم به تازگی لنت جلو و عقب را تعویض کردم حدود 10 ماه پیش هم دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کردم و چند روزه موقع ترمز گرفتن صدای وحشتناک ساییدگی از چرخهای جلو شنیده میشه علت چیست ؟؟

سلام خسته نباشید
بنده یه پراید دارم
اول صبح که روشن میکنم از گیر بُکس یه صدای خِر خِر مانند در میاد

که با گرفتن پدال یا نگه داشتن لور دنده صدا قطع میشه

به مکانیک اطلاع دادم موضوع رو ایشون گفتن از سردی هواست
اگه امکان داره راهنمایی کنین ممنون میشم

سلام من تیبا دارم وقتی ترمز ناگهانی میگیرم انگارپاگذاشتی رومشتی آهن صدای خرخر میده وترمز عمل نمیکنه حتی سر پیچ هم که میخوام دور بزنم باسرعت پایین وقتی ترمزمیگیرم باز اینجور میشه دلیل ش چی میتونه باشه ممنون میشم اگه لطف کنین راهنمایی کنین

سلام

با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال دارد مشکل از یکی از موارد زیر باشد:

فرسودگی لنت ترمز: لنت ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ترمز خودرو است که وظیفه متوقف کردن خودرو را بر عهده دارد. اگر لنت ترمز فرسوده شود، ممکن است در هنگام ترمز گرفتن، صدای خرخر ایجاد کند و ترمز عمل نکند.
خرابی دیسک ترمز: دیسک ترمز یکی دیگر از اجزای مهم سیستم ترمز خودرو است که وظیفه انتقال نیروی ترمز از لنت ترمز به چرخ را بر عهده دارد. اگر دیسک ترمز دچار خرابی شود، ممکن است در هنگام ترمز گرفتن، صدای خرخر ایجاد کند و ترمز عمل نکند.
مشکل در سیستم هیدرولیک ترمز: سیستم هیدرولیک ترمز وظیفه انتقال نیروی ترمز از پدال ترمز به لنت ترمز را بر عهده دارد. اگر سیستم هیدرولیک ترمز مشکل داشته باشد، ممکن است در هنگام ترمز گرفتن، صدای خرخر ایجاد کند و ترمز عمل نکند.
برای بررسی دقیق تر مشکل، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

لنت ترمز ها را بررسی کنید. لنت ترمز ها را از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید.
دیسک ترمز ها را بررسی کنید. دیسک ترمز ها را از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید.
سیستم هیدرولیک ترمز را بررسی کنید. از نظر وجود نشتی یا خرابی بررسی کنید.
اگر با انجام این موارد نتوانستید مشکل را پیدا کنید، بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید تا توسط یک متخصص بررسی شود.

در مورد خودروی شما، احتمال اینکه مشکل از لنت ترمز ها باشد، بیشتر است. زیرا صدایی که می شنوید شبیه صدای لنت ترمز فرسوده است. برای بررسی دقیق تر، می توانید از یک مکانیک کمک بگیرید.

به طور خاص، احتمال دارد مشکل از یکی از موارد زیر باشد:

فرسودگی بیش از حد لنت ترمز: اگر لنت ترمز بیش از حد فرسوده شده باشد، ممکن است در هنگام ترمز گرفتن، صدای خرخر ایجاد کند و ترمز عمل نکند.
آسیب دیدگی لنت ترمز: لنت ترمز ممکن است در اثر ضربه یا فشار بیش از حد دچار آسیب دیدگی شود. اگر لنت ترمز آسیب دیده باشد، ممکن است در هنگام ترمز گرفتن، صدای خرخر ایجاد کند و ترمز عمل نکند.
برای بررسی این احتمالات، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

لنت ترمز ها را از روی چرخ ها جدا کنید و از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید.
با استفاده از یک ابزار مخصوص، میزان ضخامت لنت ترمز ها را بررسی کنید.
اگر لنت ترمز ها فرسوده یا آسیب دیده باشند، باید آنها را تعویض کنید.

سلام بندم ماشیم رانا هستش از چرخ عقب که ترمز میکیرم تق صدا میده بعدش چاله میوفتم تق تق تق میکنه بعد چند دقیقه قعط میشه

سلام وقت بخیر این مشکل از راه دور امکان برسی و جواب دادن ندارد لطفا با شرکت یا مکانیک خوب برسی کنید تا مشکل شما را به صورت کامل برسی کند.

سلام جناب ماشین من پارس تیوفایو هست عقب دیسکی وقتی ترمز می گیرم صدای تق تق مباد حتی تو چاله ها هم صدای تق تق میاد ایراد چیه
از مکانیک پرسیدم می گن که لنت تو جاش بازی می کنه اما از اون نیست

سلام

با توجه به توضیحاتی که شما ارائه دادید، مشکل خودروی شما به احتمال زیاد مربوط به یکی از موارد زیر است:

کاسه ترمز عقب کج یا آسیب دیده است. این امر باعث می شود که لنت ها به طور نامنظم روی کاسه قرار بگیرند و در نتیجه صدای تق تق ایجاد شود.
پایه کالیپر ترمز عقب شل شده است. این امر باعث می شود که کالیپر ترمز به طور نامناسبی روی دیسک قرار بگیرد و در نتیجه صدای تق تق ایجاد شود.
لنت های ترمز عقب فرسوده یا نامرغوب هستند. لنت های فرسوده یا نامرغوب ممکن است به طور نامنظم روی دیسک قرار بگیرند و در نتیجه صدای تق تق ایجاد کنند.
اگر مکانیک شما گفته است که لنت ها در جای خود بازی نمی کنند، پس احتمالاً مشکل از کاسه ترمز یا پایه کالیپر ترمز است. برای اینکه بتوانید علت دقیق مشکل را تشخیص دهید، باید خودروی خود را به یک مکانیک مجرب نشان دهید. مکانیک می تواند کاسه ترمز، پایه کالیپر ترمز و لنت های ترمز را بررسی کند و در صورت وجود هرگونه مشکل، آن را برطرف کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل ارائه شده است:

از لنت های ترمز با کیفیت بالا استفاده کنید.
کاسه ترمز و پایه کالیپر ترمز را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز، آنها را تعویض کنید.
سعی کنید از سرعت زیاد و ترمز شدید خودداری کنید.
امیدوارم این اطلاعات مفید باشد.

سلام
وقت بخیر
پین کالیپر کاملا تعویض و نوشده و کمک فنر و توپی ها و کل جلوبندی نو شده منتها یک صدایی تق فقط یک صدا با فشاردادن هر دفعه پدال ترمز از سمت راست خودرو چرخ جلو میاد، خودرو پارس tu5 هستش راهنمایی کنید ،ممنون.

سلام
امکان داره دیسک چرخ لاغر ک ده وممکن است که بر اثر داغ کردن لنت ها دیسک تاب برداشته وبه همین علت هنگام ترمز زدن صدائی شبیه صدای هلی کوپتر میدهد.

با سلام و عرض ادب

با توجه به اطلاعاتی که ارائه دادید، احتمال اینکه مشکل از یکی از موارد زیر باشد، زیاد است:

* **خرابی کالیپر ترمز:** کالیپر ترمز وظیفه فشردن لنت ها به دیسک ترمز را بر عهده دارد. اگر کالیپر ترمز خراب باشد، ممکن است باعث شود که لنت ها به دیسک ترمز ضربه بزنند و صدای تق ایجاد شود.
* **خرابی لنت ترمز:** لنت ترمز وظیفه متوقف کردن خودرو را بر عهده دارد. اگر لنت ترمز خراب باشد، ممکن است باعث شود که لنت ها به دیسک ترمز ضربه بزنند و صدای تق ایجاد شود.
* **خرابی دیسک ترمز:** دیسک ترمز وظیفه انتقال نیروی ترمز از لنت ها به چرخ را بر عهده دارد. اگر دیسک ترمز خراب باشد، ممکن است باعث شود که لنت ها به دیسک ترمز ضربه بزنند و صدای تق ایجاد شود.

با توجه به اینکه شما می گویید پین کالیپر تعویض شده است، احتمال اینکه مشکل از کالیپر ترمز باشد، زیاد است.

برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

* **به طور منظم سرویس خودرو را انجام دهید.**
* **از قطعات با کیفیت استفاده کنید.**

امیدوارم مشکل ماشین شما هر چه زودتر برطرف شود.

در ادامه به بررسی هر یک از موارد احتمالی به طور مفصل می پردازیم:

**خرابی کالیپر ترمز**

کالیپر ترمز یک قطعه مکانیکی است که ممکن است در اثر ضربه، فرسایش یا عوامل دیگر دچار مشکل شود.

برای تشخیص اینکه کالیپر ترمز خراب شده است، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

1. ابتدا، مطمئن شوید که لنت ترمز سالم است.
2. سپس، کالیپر ترمز را از چرخ جدا کنید.
3. کالیپر ترمز را با دست تکان دهید.
4. اگر کالیپر ترمز تکان می خورد، یعنی کالیپر ترمز خراب است.

اگر کالیپر ترمز خراب است، باید آن را تعویض کنید.

**خرابی لنت ترمز**

لنت ترمز یک قطعه مصرفی است که باید به طور منظم تعویض شود.

برای تشخیص اینکه لنت ترمز خراب شده است، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

1. ابتدا، مطمئن شوید که کالیپر ترمز سالم است.
2. سپس، لنت ترمز را از چرخ جدا کنید.
3. لنت ترمز را با چشم بررسی کنید.
4. اگر لنت ترمز نازک شده یا فرسوده شده است، یعنی لنت ترمز خراب است.

اگر لنت ترمز خراب است، باید آن را تعویض کنید.

**خرابی دیسک ترمز**

دیسک ترمز یک قطعه مکانیکی است که ممکن است در اثر ضربه، فرسایش یا عوامل دیگر دچار مشکل شود.

برای تشخیص اینکه دیسک ترمز خراب شده است، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

1. ابتدا، مطمئن شوید که لنت ترمز سالم است.
2. سپس، دیسک ترمز را از چرخ جدا کنید.
3. دیسک ترمز را با چشم بررسی کنید.
4. اگر دیسک ترمز صاف نیست یا خط و خش دارد، یعنی دیسک ترمز خراب است.

اگر دیسک ترمز خراب است، باید آن را تعویض کنید.

در مورد خاص شما، با توجه به اینکه شما می گویید پین کالیپر تعویض شده است و کمک فنر و توپی ها و کل جلوبندی نو شده است، احتمال اینکه مشکل از کالیپر ترمز باشد، زیاد است.

برای تشخیص اینکه مشکل از کالیپر ترمز است، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

1. خودرو را روی جک قرار دهید و چرخ سمت راست جلو را جدا کنید.
2. کالیپر ترمز را از چرخ جدا کنید.
3. کالیپر ترمز را با دست تکان دهید.
4. اگر کالیپر ترمز تکان می خورد، یعنی کالیپر ترمز خراب است.

اگر کالیپر ترمز خراب است، باید آن را تعویض کنید.

مشکل ماشینتون حل شده برای من هم صدای تق تق میاد موقع ترمز گیری

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو