چگونه بفهمیم کدام بلبرینگ چرخ بد است؟

یاتاقان‌های چرخ برای کارکرد هماهنگ چرخ‌ها با توپی و لاستیک‌ها حیاتی هستند. برای هر چرخ یک بلبرینگ وجود دارد و به ندرت اتفاق می افتد که همه آنها همزمان از کار بیفتند. چگونه بفهمیم کدام بلبرینگ چرخ بد است ؟

خوب، ما قصد داریم در مورد چگونگی پیدا کردن بدی و آنچه که آنها در کنار هم نگه داشتن مجموعه چرخ انجام می دهند بحث کنیم.امداد خودروی آقای امداد با سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان، به عنوان یک برند قابل اعتماد در زمینه امدادرسانی جاده ای شناخته شده است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

بلبرینگ چرخ چیست؟

قبل از اینکه عمیق تر به علائم یاتاقان بد و راه های تشخیص معیوب بپردازید، باید بدانید که چیست و عملکرد آن چیست.

یاتاقان چرخ یک حلقه فلزی است که تعدادی توپ فولادی را کنار هم قرار می دهد. حلقه که به عنوان مسابقه شناخته می شود، در داخل یک توپی قرار می گیرد که یک قطعه فلزی توخالی در مرکز چرخ ها است. 

توپی به منظور کاهش اصطکاک در طول چرخش چرخ ها روی یک محور فلزی می چرخد. این بلبرینگ های توپی شکل رایج ترین نوع در خودروهای امروزی هستند. بلبرینگ های دقیق و رولبرینگ نیز وجود دارد.

بلبرینگ های چرخ کل وزن یک وسیله نقلیه را تحمل می کنند و هیچ منبع روانکاری ثابتی ندارند. به این دلایل، آنها از سوء استفاده زیادی رنج می برند و به مرور زمان فرسوده می شوند.

بلبرینگ چرخ چیست؟
یک یاتاقان برای عملکرد چرخ حیاتی است.

 

چگونه بفهمیم کدام بلبرینگ چرخ بد است؟

هر سیستمی در خودرو دارای چندین جزء کوچک است که باید کار کنند و با هم ادغام شوند تا خودرو بدون هیچ مشکلی کار کند. 

اما مانند هر چیز دیگری، این قطعات نیز مستعد سوء استفاده هستند و هنگامی که در شرف انتشار هستند، علائم هشدار دهنده را نشان می دهند.

یاتاقان‌های چرخ زمانی که قادر به عملکرد کامل خود نیستند و در آستانه شکست هستند، علائمی را نشان می‌دهند. اما چگونه تشخیص دهیم که یاتاقان چرخ بد است: جلو یا عقب ؟

همه انواع بلبرینگ چرخ ها در هنگام خرابی علائم مشابهی را نشان می دهند. در اینجا نحوه تشخیص بد بودن بلبرینگ چرخ آمده است :

به صداها توجه کنید

صدای سنگ زنی که از لاستیک ها می آید نشان دهنده استفاده بیش از حد یاتاقان هایی است که روغن کاری کافی برای جلوگیری از اصطکاک بین قطعات فلزی ندارند. 

وقتی خودرو شتاب می گیرد صدا تشدید می شود و از جلو یا عقب می آید و موقعیت یاتاقان بد را نشان می دهد.

گاهی اوقات، هنگامی که در جاده مستقیم رانندگی می کنید، ممکن است صدای غرش باشد و پس از پیچیدن تشدید شود. به این ترتیب می توان تشخیص داد که یاتاقان چرخ ها با چرخاندن بد است زیرا طرف مقابل چرخش ناحیه آسیب دیده است.

صدای کلیک نیز نیاز به توجه دارد، زیرا احتمالاً از یاتاقان شکسته در مجموعه توپی می آید. 

اگر یک یاتاقان مقصر باشد، نویز با شتاب سریعتر می چرخد. برای تشخیص اینکه کدام بلبرینگ مسئول است، سرعت خودرو را کاهش دهید و آن را به آرامی تکان دهید. 

اگر هنگامی که به سمت چپ حرکت می کنید صدای کلیک خفه شود، احتمالاً بلبرینگ چرخ سمت راست شکسته است.

لاستیک ها را چک کنید

وضعیت لاستیک ها راه آسان دیگری برای تشخیص مشکل یاتاقان ها است. اگر لاستیک به طور ناهموار فرسوده شود ، به احتمال زیاد به این دلیل است که بلبرینگ چرخ متصل شده آسیب دیده است.

لاستیک ها به مرور زمان نشانه های سایش را نشان می دهند. اگر همه آنها با سرعت یکسان خراب شوند کاملاً طبیعی است.

چرخ های لرزان

یکی دیگر از علائم آسیب دیده مربوط به یاتاقان، چرخش لرزان است. در این حالت، خودرو احساس شل شدن می‌کند یا به‌طور دقیق، فرمان کمتر در زمان رانندگی واکنش نشان می‌دهد. 

هنگامی که این اتفاق می افتد، هر چرخ را با جک زدن خودرو بررسی کنید. اگر مجموعه چرخ به جلو و عقب حرکت کند، بلبرینگ چرخ متصل به آن قطعا آسیب دیده است.

چرخ‌های ناپایدار می‌توانند پیامد برخی مشکلات دیگر مانند سیستم تعلیق شکسته یا شاسی نامناسب باشند. یک مکانیک می تواند با انجام آزمایش جاده دلیل دقیق را مشخص کند.

چرخ های سفت و سخت

مانند چرخ های شل، چرخ های سفت نیز یکی دیگر از مشکلات ایمنی هستند و نشان دهنده بد بودن یاتاقان ها هستند. برای اینکه بفهمید کدام بلبرینگ ها مقصر هستند، باید ماشین را با جک کف بالا ببرید و چرخ های جلو و عقب را چک کنید.

فقط لاستیک ها را بگیرید و چرخ ها را بچرخانید. چرخش بدون زحمت به این معنی است که آنها خوب هستند، اما اگر یکی از آنها احساس سفت کرد، باید بلبرینگ آن شکسته باشد.

کشیدن پهلو هنگام ترمزگیری

این مشکل به غیر از یاتاقان معیوب، ممکن است به دلیل تعدادی از قطعات معیوب از جمله ترمزهای آسیب دیده، روتور فرسوده، اکولایزر معیوب یا روتور شکسته باشد.

کشیدن پهلو هنگام ترمزگیری
ممکن است کشش ناشی از شکستگی بلبرینگ باشد.

اما اگر دلیل آن خرابی بلبرینگ باشد، در نهایت منجر به شل شدن ترمزها می شود. هر زمان که روی ترمز می گذارید، ماشین طوری عمل می کند که انگار ذهن خودش را دارد و به سمت خاصی می کشد. یاتاقان‌های طرفی را که وسیله نقلیه به آن می‌کشد را بررسی کنید.

سوالات متداول

  1. آیا بلبرینگ چرخ خراب در صورت عدم تعویض می تواند مشکلات دیگری ایجاد کند؟

بله، یاتاقان چرخ بد در صورت عدم تعویض سریع می تواند منجر به مشکلات مهم تری شود. این شامل:

  • آسیب به مجموعه توپی چرخ.
  • سایش ناهموار لاستیک، که می تواند روی هندلینگ و کشش تأثیر بگذارد.
  • افزایش فشار روی سایر اجزای سیستم تعلیق.
  • نگرانی های ایمنی، زیرا در موارد شدید می تواند منجر به از دست دادن کنترل شود.
  1. تعویض بلبرینگ چرخ چقدر سخت است؟

سختی تعویض بلبرینگ چرخ بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه شما متفاوت است. تعویض برخی از بلبرینگ ها نسبتاً آسان است، در حالی که برخی دیگر ممکن است به ابزار و دانش تخصصی نیاز داشته باشند. 

اگر در مورد مهارت های خود در مورد DIY مطمئن نیستید، توصیه می شود که یک مکانیک واجد شرایط کار را انجام دهید.

  1. آیا نکات نگهداری برای جلوگیری از مشکلات بلبرینگ چرخ وجود دارد؟

  • در حالی که بلبرینگ چرخ ها با گذشت زمان فرسوده می شوند، می توانید طول عمر آنها را با موارد زیر افزایش دهید:
  • چرخ های خود را به درستی تراز و متعادل نگه دارید.
  • یاتاقان های چرخ را به طور منظم طبق برنامه تعمیر و نگهداری خودرو خود بازرسی و روغن کاری کنید.
  • از بارگذاری بیش از حد وسیله نقلیه خود بیش از ظرفیت وزن آن خودداری کنید.
  1. هزینه تعویض بلبرینگ چرخ چقدر است؟

هزینه تعویض بلبرینگ چرخ بسته به عواملی مانند ساخت و مدل خودرو، هزینه های نیروی کار در منطقه شما و اینکه آیا از قطعات OEM یا لوازم جانبی استفاده می کنید متفاوت است.

  1. آیا می توانم با بلبرینگ چرخ بد رانندگی کنم؟

رانندگی با بلبرینگ چرخ بد توصیه نمی شود. ادامه رانندگی با بلبرینگ چرخ خراب می‌تواند منجر به خطرات ایمنی، آسیب بیشتر به وسیله نقلیه شما و تعمیرات گران‌تر شود.

  1. یاتاقان چرخ معمولا چقدر دوام می آورد؟

طول عمر یاتاقان چرخ ها متفاوت است، اما معمولاً بین 85000 تا 100000 مایل(137000 تا 161000 کیلومتر) یا بیشتر در شرایط عادی دوام می آورند. با این حال، عواملی مانند عادات رانندگی و شرایط جاده می تواند بر طول عمر آنها تأثیر بگذارد.

  1. آیا می توانم فقط یک بلبرینگ چرخ را در صورت خرابی تعویض کنم یا باید هر دو طرف آن را تعویض کنم؟

در حالی که تعویض همزمان هر دو بلبرینگ چرخ اجباری نیست، اغلب توصیه می شود این کار را انجام دهید. اگر یک یاتاقان چرخ از کار افتاده باشد، دیگری ممکن است از نظر ساییدگی و پارگی عقب نباشد. تعویض هر دو می تواند به اطمینان از عملکرد و ایمنی یکسان کمک کند.

به یاد داشته باشید که اگر مشکوک به خرابی بلبرینگ چرخ هستید، برای حفظ ایمنی و عملکرد وسیله نقلیه خود، ضروری است که آن را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی و جایگزین کنید.

امیدواریم دیگر در مورد نحوه تشخیص بد بودن بلبرینگ چرخ سردرگم نباشید . شما فقط باید علامت را تشخیص دهید و یک کار ساده را انجام دهید تا متوجه شوید که کدام بلبرینگ مقصر است.

ادامه مطلب
مراحل جدا کردن باتری ماشین بدون دردسر
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو