مهم ترین دلایل لرزش موتور خودرو

علل رایج لرزش موتور خودرو

1. دمپر میل لنگ

علل رایج لرزش موتور خودرو

اگر احساس می‌کنید موتور می‌لرزد ، دمپر میل لنگ می‌تواند عاملی باشد که باید در تشخیص علل لرزش موتور در نظر بگیرید. در واقع، وظیفه اصلی این قطعه کاهش ارتعاش است. در موتورهای دیزلی کاربرد آن بیشتر است. اگر احتمال خرابی آن وجود داشته باشد یا برای همیشه از کار افتاده باشد، موتور شما حتی شدیدتر می لرزد. هر زمان که با این مشکل مواجه شدید باید با مکانیک تماس بگیرید.

2.  پایه موتور معیوب

این یکی دیگر از دلایل  لرزش موتور است . این قطعه موتور را به شاسی متصل نگه می دارد. علاوه بر این، لرزش موتور در حال کار را نیز کاهش می دهد. این قسمت فقط آسیب نمی بیند. رانندگی بی احتیاطی می تواند دلیل آن باشد. به همین ترتیب، باید به مکانیک مراجعه کنید تا ماشین شما را تعمیر کند.

3.  مشکلات شمع

مشکلات شمع

اگر شمع خودرو شما مشکلی داشته باشد ، موتور بیش از حد معمول می لرزد. در صورتی که تمام ابزار و دانش لازم برای انجام کار را داشته باشید، می‌توانید حذف شمع را در خانه انجام دهید.

4.  آب و هوای شدید

آب و هوای شدید

تکان دادن خودرو در هوای سرد بسیار رایج است 

در هوای یخبندان، موتور بیش از حد معمول می لرزد. اگر این مشکل به خودی خود در هنگام رانندگی در آب و هوای عادی برطرف شود، نیازی به انجام اقدامات اضافی نیست. در هوای سرد، موتور نمی تواند در سطح مطلوب خود کار کند، بنابراین لرزش افزایش می یابد.

5. محور خودرو 

محور خودرو 
اکسل خودرو باید دلیلی باشد که لرزش از آن ناشی می شود.

اغلب به نظر می رسد که مشکل لرزش موتور  ریشه در خود موتور دارد، در حالی که در واقعیت، این محورها هستند که باید مراقبت شوند. هنگامی که خودروی شما در حال برخورد است، محورها ممکن است آسیب ببینند، حتی زمانی که هیچ نشانه آشکاری از آسیب وجود نداشته باشد. بنابراین، اگر بلافاصله پس از برخورد دچار لرزش شدید، باید مکانیک را درگیر کنید.

6.  مشکلات چرخ

یکی از شدیدترین دلایل لرزش موتور مربوط به چرخ است. اگر احساس می کنید که لرزش مستقیماً از روی فرمان وارد می شود، چرخ نامرتب یا یاتاقان های فرسوده چرخ ممکن است مشکل  ساز باشد  . دلیل دیگر ممکن است پیچ خوردگی مفاصل توپ باشد که باعث ایجاد لرزش آزاردهنده در سرعت رانندگی می شود.

7.  مشکلات تایر

این شایع ترین دلیل در بین همه دلایل است زیرا تقریباً  80٪ از لرزش های اتومبیل  مربوط به لاستیک ها است. چنین ارتعاشی را می توان از طریق بالانس لاستیک، چرخش لاستیک ، یا تعویض لاستیک رفع کرد.

8.  مشکلات ترمز

اگر لرزش در زمان فشار دادن ترمز ظاهر شود، ممکن است خودروی شما با مشکل روتور ترمز شکسته یا فرسوده روبرو شود. فرسودگی و پارگی شدید می‌تواند باعث تاب برداشتن روتورهای ترمز شود و نتوان لنت‌ها و کالیپرهای ترمز را در طول زمان ترمز گرفتن آنها را گرفت.

اینها برخی از مشکلات رایج لرزش موتور است که ممکن است تجربه رانندگی شما را آزار دهد، بهتر است به یکی از این دلایل لرزش موتور خودرو دقت کنید و دلیل دقیق آن را پیدا کنید. یکی دیگر از پیشنهادات عالی برای جلوگیری از این مشکل این است که از لیست خودروهای کارکرده با کیفیت ما یک خودروی عالی با مصرف سوخت، قابلیت اطمینان و قیمت مقرون به صرفه انتخاب کنید .

نحوه رفع لرزش موتور خودرو

سطح پایین مایع گیربکس، مشکلات لاستیک ها یا خطای ترمز همگی می توانند باعث لرزش موتور خودرو شوند . اما در اینجا ما در مورد سیلندر صحبت خواهیم کرد که معمولاً دلیل اصلی ایجاد لرزش در موتور شما است. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

مرحله 1: منبع مشکل را پیدا کنید

منبع مشکل را پیدا کنید
این نکات کلیدی برای همه دارندگان خودرو است 

برای رفع هر مشکلی باید منبع آن را پیدا کنید و آن هم مثل شلیک ناقص سیلندر است. ساده ترین راه برای رانندگان بررسی کدهای عیب تشخیصی است. بررسی می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا سیلندرهای شما دارای یک، چندگانه یا اصلاً شلیک ناقص هستند یا خیر. اسکنر OBD-II یک ابزار مفید برای این کار است که می تواند در هر فروشگاه قطعات خودرو فروخته شود. هرچند آسان به نظر می رسد، این گام اول به جای دنبال کردن راه حل های بن بست، در زمان و تلاش شما صرفه جویی می کند.

بهتر است که سیلندرهای شما هیچ مشکلی نداشته باشند. با این حال، اگر آنها واقعاً آتش سوزی نداشتند، دلایل معمولاً از یکی از چهار سیستم ناشی می شود: سنسورهای کنترل، تامین سوخت، تامین هوا یا رایانه. رانندگان می توانند میزان هوا، سوخت یا خرابی در احتراق را بررسی کنند.

مرحله 2: مشکل را تجزیه و تحلیل کنید

مشکل را تجزیه و تحلیل کنید
تجزیه و تحلیل نوع مشکل شما بسیار مهم است 

درک مشکل از ابتدا می تواند در این مرحله واقعا مفید باشد، زیرا مشکلات مختلف راه های مختلفی برای حل دارند: اگر یک ایراد نادرست تک سیلندر دارید، اغلب به دلیل خرابی در موتور ایجاد می شود. با این حال، آتش‌سوزی‌های تصادفی متعدد از سیلندر معمولاً می‌تواند ناشی از منابع خارجی باشد، نه توسط خود موتور. آخرین اما نه کم‌اهمیت، خرابی مکانیکی و مونتاژ چرخشی نامتعادل باعث ایجاد کد خطا نمی‌شود.

تیراندازی ناقص تک سیلندر

مقصر این مشکل معمولاً مشکلات انژکتور یا خرابی در اشتعال است. نکته برای رانندگان در اینجا این است که شمع‌ها، کویل‌های احتراق و سیم‌های شمع را بررسی کنند. اگر سیم پیچ سیلندر شکسته باشد، تشخیص و تعمیر آن بسیار آسان است. با این حال، بسیاری از موتورها از یک سیم پیچ برای تامین انرژی دو سیلندر استفاده می کنند، بنابراین اگر آن سیم پیچ تک مشکلی داشته باشد، اکثراً هر دو سیلندر می میرند.

همچنین، اگر یک کد تشخیصی اعلان وضعیت ناب دریافت کنید، به احتمال زیاد انژکتور سوخت خراب شده است.

خطاهای تصادفی چندگانه

بسیاری از رانندگان این را نمی‌دانند، اما مشکلاتی که کاملاً مانند این موتور را تحت تأثیر قرار می‌دهند معمولاً ناشی از سیستم‌های «پشتیبانی موتور» مانند ورودی هوا، تأمین سوخت یا سیستم‌های الکترونیکی است. کثیف بودن سنسور جریان هوا، خرابی سنسور و نشت هوای خلاء می‌تواند از عوامل بالقوه باشد. البته محدودیت های هوا در ورودی می تواند باعث ایجاد لرزش در خودرو شما نیز شود.

خرابی های مکانیکی

مشکلات میل بادامک، واشر سر آسیب دیده و رینگ پیستون شکسته، … مشکلات مکانیکی هستند، و اغلب باعث می شوند ماشین شما در اثر آتش سوزی ناقص سیلندر دچار لرزش شود. اگر به هیچ وجه دچار خطا نشد، احتمال زیادی وجود دارد که مجموعه چرخشی نامتعادل داشته باشید و باعث لرزش موتور شود. بسیاری از موتورها از شفت تعادل یا متعادل کننده هارمونیک برای کاهش لرزش موتور خودرو استفاده می کنند ، بنابراین اگر یکی از آنها را دارید، آن را بررسی کنید، زیرا ممکن است منشا مشکلات لرزش شما باشد.

مرحله 3: قطعات آسیب دیده خودرو را تعویض کنید

قطعات آسیب دیده خودرو را تعویض کنید
برداشتن قسمت آسیب دیده برای حذف لرزش

با درک وضعیت خودروی مورد علاقه خود، زمان آن رسیده است که قطعات آسیب دیده را از بین ببرید. به رانندگان جدید توصیه می شود به یک تعمیرگاه خودرو مراجعه کنند، اما اگر می خواهید خودتان از خودرو مراقبت کنید، لیست ابزاری که ممکن است به آن نیاز داشته باشید در اینجا آمده است:

  • آچار چرخ ضامن دار
  • پیچ گوشتی
  • موتور کشش A-فریم
  • پتک
  • جک

اکنون رایج‌ترین مشکل لرزش موتور خودرو را پوشش می‌دهیم : نشتی خلاء، که باعث کندتر شدن دور آرام و آسیب رساندن به موتور همراه با مسافت پیموده شده بنزین می‌شود.

نشانه آگاهی در این مورد، ترک ها و سوراخ های روی شیلنگ های وکیوم است. صندوق عقب را باز کنید تا مکان سیستم جاروبرقی را پیدا کنید و شیلنگ های جاروبرقی را درست در وسط پیدا می کنیم. به خاطر داشته باشید که شلنگ ها را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل واقعی است. سپس شلنگ جاروبرقی آسیب دیده را بردارید و مدتی آن را کنار بگذارید.

پس از معاینه، خطوط خلاء هدف بعدی برای حذف هستند. خطوط داخل شیلنگ خلاء است که قبلا گرفته شده است. در دماهای سرد، خطوط خلاء ممکن است آسیب ببینند و شکسته شوند، که می تواند نشت ایجاد کند یا شکسته شود. تنها راه حل برای آن نصب موارد جدید بلافاصله بعد از این است.

همچنین به یاد داشته باشید که برای محافظت از خود از دستکش و عینک استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد لرزش موتور خودرو

  • چرخ های نامتعادل
  • تایر نامناسب
  • مشکلات ترمز
  • مشکلات موتور
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو