بهترین راه برای رفع دود سیاه ناشی از مشکل اگزوز!

دود خروجی از اگزوز خودرو بسیار در مورد وضعیت فعلی خودرو صحبت می کند. ممکن است به نظر برسد که همه چیز خوب کار می کند، اما  دود سیاه اگزوز به وضوح نشان دهنده سلامت ضعیف موتور است.تیم امدادخودروی آقای امداد از متخصصان مجرب و کارآزموده تشکیل شده است که به انواع خودروها و مشکلات جاده ای تسلط دارند.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

6 شایع ترین علت دود سیاه از اگزوز

قبل از رفتن به سمت دلایل مرتبط با این مشکل، ابتدا بیایید بفهمیم که دقیقاً دود سیاه چیست. برای شروع، عمدتاً دودهای تشکیل شده از خاک هستند که از سیستم اگزوز خودرو خارج می شوند. بنابراین، اگر بخارهای غلیظ و سیاه رنگ وجود داشته باشد، به این معنی است که سوخت با مقدار هوای کمتری در موتور می سوزد.

حال سوال این است که چه چیزی باعث تشکیل دود سیاه از اگزوز می شود ؟ خوب، پاسخ این مسئله در قطعات معیوب خودرو مانند فیلتر هوا و انژکتورهای سوخت نهفته است.

1. گرفتگی فیلترهای هوا

با مسدود شدن گرد و غبار فیلتر هوا، این احتمال وجود دارد که مقدار کافی هوا به سیلندر نرسد. در نتیجه سوخت بیشتری می سوزد. و در نهایت این امر باعث ایجاد دود سیاه از اگزوز می شود ، صرف نظر از اینکه انژکتورهای سوخت به درستی کار می کنند.

علاوه بر این، به دلیل بار سنگین و یا در هنگام شتاب گیری شدید، دود سیاه نیز مشاهده می شود، زیرا سوخت در زمان مناسب تزریق نمی شود.

2. انژکتورهای سوخت آسیب دیده

در مورد یک انژکتور سوخت خوب، سوخت به درستی اتمیزه می شود، به این معنی که قطرات ریز سوخت به طور مساوی در سیلندر پخش می شوند. با این حال، اگر انژکتورها به موقع بسته نشوند یا گرفتگی داشته باشند، این احتمال وجود دارد که سوخت بیشتری در ناحیه خاصی به نام منطقه مخلوط غنی از خودرو تزریق شود. در این شرایط، حتی مقدار هوا برای احتراق سوخت به دلیل مسدود شدن انژکتورها کافی نیست (و تعداد معدودی که باز شده اند فقط سوخت را تزریق می کنند).

دود سیاه از اگزوز خارج می شود
نحوه جلوگیری از دود سیاه از اگزوز

در نتیجه کربن جامد از سوخت نسوخته تشکیل می شود که به صورت دود سیاه رنگ از لوله اگزوز خودرو ساطع می شود.

3. سنسورهای MAF معیوب

کار سنسور جریان هوای انبوه تعیین حجم هوای ورودی به موتور است که به نوبه خود به اندازه گیری میزان سوخت تزریق شده به داخل سیلندر کمک می کند. کل این عملکرد برای احتراق کامل سوخت در موتور مهم است. در غیر این صورت، نقص سنسور MAF می تواند منجر به عملکرد ضعیف موتور شود.

4. دریچه EGR بد

EGR انتشار اکسیدهای نیتروژن را با چرخش مجدد بخشی از گاز خروجی موتور به موتور احتراق داخلی کاهش می دهد. اگر این قطعه آسیب ببیند، تمام دود سیاه را از اگزوز خارج می کند .

چه چیزی باعث دود سیاه می شود
جلوگیری از دود سیاه از اگزوز. 

5. رینگ های پیستون آسیب دیده

یکی از دلایل احتمالی  دود سیاه ناشی از لوله های اگزوز ، آسیب دیدن رینگ های پیستون است. رینگ های پیستون برای جلوگیری از نفوذ روغن موتور به داخل محفظه احتراق طراحی شده اند. در صورت بروز مشکل در رینگ های پیستون، روغن موتور شروع به جاری شدن در محفظه احتراق می کند. احتراق مخلوط این روغن موتور و سوخت دود سیاه ایجاد می کند.

6. رسوبات موتور

دود سیاه از ماشین
دود سیاه اگزوز می تواند ناشی از رسوبات موتور باشد. منبع:  کارمودی

رسوبات موتور یکی دیگر از دلایل ایجاد دود سیاه از لوله اگزوز است . وقتی موتور نو باشد بدون هیچ مشکلی روان کار می کند. اما پس از یک دوره طولانی استفاده، شرایط موتور بدتر و بدتر می شود و این شامل تجمع محصولات احتراق در مناطق مهم مانند محفظه های احتراق و انژکتورها است. و اینها در بهترین عملکرد اختلال ایجاد می کنند.

چگونه دود سیاه را از لوله اگزوز خلاص کنیم؟

اگر مشاهده کردید که دود سیاه از لوله اگزوز خارج می شود، در اینجا راه هایی وجود دارد که می توانید برای رفع این مشکل انجام دهید.

4 راه برای رفع دود سیاه ماشین
4 راه برای رفع دود سیاه خودرو 

1. سیستم هوای پاک

فرآیند احتراق داخلی نیاز به مقدار صحیح هوای ورودی برای سوختن کامل سوخت دارد. در صورت عدم ورود هوا به موتور، سوخت تا حدی می سوزد و سپس منجر به دود سیاه از لوله اگزوز می شود . سوخت باید به طور کامل سوزانده شود زیرا فقط CO2 و آب منتشر می کند که باعث ایجاد دود سیاه نمی شود. به همین دلیل است که اگر می خواهید از دود سیاه اجتناب کنید، ترکیب صحیح سوخت و هوا بسیار مهم است. بنابراین، سیستم پاک کننده هوای خود را بررسی کنید تا ببینید آیا کثیف یا گرفتگی است زیرا ممکن است از ورود هوا به داخل جلوگیری کند. اگر سیستم پاک کننده هوا کثیف یا گرفتگی است، باید آن را تمیز کنید یا در صورت لزوم تعویض کنید.

2. از سیستم تزریق سوخت مشترک ریلی استفاده کنید

تمام جدیدترین خودروهای دیزلی از سیستم تزریق سوخت ریلی مشترک استفاده می کنند که یک سیستم تزریق فشار بالا است که سوخت را مستقیماً به سوپاپ های برقی تغذیه می کند. با استفاده از این سیستم تزریق با تکنولوژی بالا، خروج آلاینده ها یا دود سیاه به سختی امکان پذیر است. بنابراین وقتی می‌خواهید خودروی دیزلی بخرید، خودرویی را انتخاب کنید که از تزریق سوخت معمولی استفاده می‌کند. پس دیگر لازم نیست نگران دود سیاه اگزوز باشید .

3. از افزودنی های سوخت استفاده کنید

مخلوط کردن سوخت دیزل با افزودنی مواد شوینده می تواند به تمیز کردن رسوبات موتور کمک کند. 

زباله ها و رسوبات احتراق به تدریج در انژکتورهای سوخت و محفظه سیلندر ایجاد می شود. مخلوط سوخت و این رسوبات باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش عملکرد موتور می شود و باعث می شود که دود سیاه از لوله اگزوز خارج شود. خوشبختانه، می توانید سوخت دیزل را با مواد شوینده مخلوط کنید تا از شر این رسوبات مضر خلاص شوید. دود سیاه بعد از چند روز پس از انجام این کار ناپدید می شود.

4. حلقه های موتور را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی تعویض کنید

رینگ پیستون آسیب دیده می تواند باعث ایجاد  دود سیاه از اگزوز در هنگام شتاب گیری شود، بنابراین باید آنها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید تا از شر دود سیاه اگزوز خلاص شوید .

علاوه بر این، اگر به طور منظم از وسیله نقلیه خود نگهداری کنید، بهتر خواهد بود. هنگام رانندگی طولانی مدت، باید به وسیله نقلیه خود کمی استراحت دهید. وقتی موتور خنک شد، سفر را از سر بگیرید.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

ادامه مطلب
علت صدای چرخ جلو هنگام رانندگی چیست؟
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو