میل بادامک در مقابل میل لنگ: تفاوت چیست؟

یک میل بادامک از “بادامک” تخم مرغی شکل برای باز و بسته کردن دریچه های موتور (یک بادامک در هر سوپاپ) استفاده می کند، در حالی که میل لنگ “لنگ ها” (حرکت بالا/پایین پیستون ها) را به حرکت چرخشی تبدیل می کند.

میل بادامک در مقابل میل لنگ

میل بادامک چیست؟

میل بادامک که در “انتهای بالایی” موتور قرار دارد، بخش مهمی از قطار سوپاپ است که به هوا و سوخت اجازه ورود به محفظه احتراق (فضای بالای پیستون) و خروج گازهای خروجی پس از سوختن آنها را می دهد.

یک موتور احتراق داخلی مدرن (IC) می تواند تا چهار میل بادامک – یا دو بادامک – با چهار سوپاپ در هر سیلندر (دو ورودی و دو خروجی) داشته باشد. راه اندازی تک بادامک تنها دارای یکی از هر شیر است.

میل بادامک چگونه کار می کند؟

یک میل بادامک که توسط میل لنگ هدایت می شود، حرکت را از بادامک ها از طریق قسمت های مختلف قطار سوپاپ به باز و بسته کردن دریچه های موتور منتقل می کند.

لوب های بادامک در اشکال و اندازه های مختلف برای کنترل میزان باز شدن دریچه و مدت زمان وجود دارند. پیکربندی چهار میل بادامک قدرت را افزایش می دهد. با دریچه های بیشتر، گازهای ورودی و خروجی بیشتر می توانند راحت تر حرکت کنند زیرا فضای بیشتری برای عبور آنها وجود دارد.

میل لنگ چیست؟

میل لنگ که در “انتهای پایین” موتور قرار دارد، نیروی عظیم احتراق را با فشار دادن پیستون ها به سمت پایین مهار می کند و باعث چرخش میل لنگ می شود. این چرخش منبع قدرت یک موتور است.

میل لنگ چگونه کار می کند؟

میله های اتصال پیستون ها را به میل لنگ متصل می کنند. احتراق، که دقیقاً با احتراق و زمان بندی سوپاپ کنترل می شود، فشار زیادی به سمت پایین روی پیستون ها وارد می کند و به میل لنگ اجازه می دهد حرکت چرخشی خود را حفظ کند.

چگونه میل بادامک و میل لنگ با هم کار می کنند؟

چرخ دنده های میل بادامک و میل لنگ توسط یک زنجیر تایم یا تسمه تایم (شبیه به تسمه محرک اما با دندانه) یا یک مجموعه دنده توری (دو چرخ دنده به هم پیوسته) واقع در “انتهای جلو” موتور به هم وصل می شوند. برای کنترل احتراق، آنها باید ایندکس شوند (مطابق با مشخصات سازنده) تا در هماهنگی کامل کار کنند. به این زمان بندی سوپاپ می گویند.

در طول چرخه احتراق چهار زمانه (مصرف، فشرده سازی، قدرت و اگزوز)، میل لنگ دو بار می چرخد ​​- هر پیستون را دو بار به سمت بالا و پایین حرکت می دهد – در حالی که میل بادامک یک بار می چرخد. این باعث می شود که هر سوپاپ یک بار به ازای هر دو دور چرخش میل لنگ نسبت به پیستون باز شود. به این ترتیب، تنها دریچه(های) ورودی روی کورس ورودی باز می شود.

هر دو سوپاپ در طول ضربات تراکم و احتراق بسته می مانند و تنها دریچه(های) اگزوز در طول کورس اگزوز باز می شوند.

تسمه تایم، زنجیر و چرخ دنده فرسوده می شوند، بنابراین حتماً دفترچه راهنمای مالک خود را برای فواصل تعویض پیشنهادی بررسی کنید .

ادامه مطلب
یدک‌کش و امداد خودرو ارومیه آقای امداد
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو