چرا ماشینم نشتی آب داره؟

نشتی آب از زیر ماشین یکی از اتفاقاتیه که می‌تونه برای هر ماشین و هر راننده‌ای رخ بده. پس هُل نکنید. اما اول باید بررسی کنید و ببینید که مایع خارج شده از زیر ماشین چیه. این مایع می‌تونه آب، مایع خنک کننده، روغن موتور روغن گیر بکس و … باشد که هر کدوم مشخصه خاص خودشون رو دارند و قابل شناسایی هستند. در این مطلب علت نشتی آب از زیر ماشین رو بررسی می‌کنیم تا ببینیم خطر داره یا نه؟

 

دلایل نشتی آب از زیر ماشین

گاهی اوقات ممکنه که شما متوجه بشید که آب قابل‌توجهی از زیر ماشین تون نشت کرده با اینکه نشتی آب از زیر ماشین خطرناک نیست، اما بهتره که علتش رو سریع پیدا کنید و تا جایی که راه داره ازش جلوگیری کنید.

  • اول خوب بررسی کنید!

مشکل نشتی آب از زیر ماشین ممکنه که برای هر خودرویی رخ بده. به همین دلیل باید به چند نکته در این‌باره توجه کنیم. اول باید ببینیم که این مایع آبه و مایع دیگه‌ای مثل روغن نیست. دقت کنید که کلا از زیر ماشین ۶ نوع ماشین نشت می‌کنند که از اون‌ها میشه به آب، خنک‌کننده، روغن‌موتور، روغن‌گیربکس، روغن‌دنده یا مایع دیفرانسیل، روغن ‌هیدرولیک فرمان و روغن ترمز اشاره کرد. هر کدوم از این مایعات نشانه‌های خاص خودشونو دارند و از طریق رنگ و بو میشه تشخیص‌شون داد.

دلایل نشتی آب از زیر ماشین

برای اینکه بتونید مطمئن بشید که این مایع آبه، بهتره تا ابتدا ماشین رو روی یه سطح صاف قرار بدید و بزارید ماشین برای چند ساعت و حتی یه روز بمونه. اما اگه میخوای زودتر محل نشتی را پیدا کنید، بهتره تا ماشین را به وسیله جک بالا ببرید یا روی یک چاله مکانیکی قرار بدید. حتی می‌توانید از یک مقوای سفید یا یک کاغذ ضخیم و رنگ روشن برای تشخیص بهتر استفاده کنید. به این ترتیب میتونید رنگ مایع و مقدار نشتی و حتی محل آن رو خیلی راحت تر پیدا کنید و سریعتر رفعش کنید.

اگر این کار رو انجام دادید و دیدید که مایع نشتی شفاف و بی‌بوعه، می‌تونید مطمئن باشید که این مایع آب خالصه و لازم نیست چندان نگران باشید.

برای دریافت مجوز نیسان ید‌ک‌کش تهران، سریع و کامل با ما در شرکت آقای امداد تماس بگیرید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

  • نشتی آب از زیر ماشین به علت کارکرد کولر

یکی از شایع‌ترین دلایل نشتی آب از زیر ماشین، مربوط به سیستم سیستم سرمایشی و گرمایشی(AC) خودروعه که اغلب تو مناطق خیلی مرطوب یا روزهای مرطوب و شرجی اتفاق میوفته و آب از تهویه مطبوع روی زمین می‌ریزه. پس اگه دیدید که کمی آب از زیر ماشین روی زمین ریخته و قبل از اون، از سیستم تهویه یا کولر استفاده کردید، نگران نباشید؛ چون این مورد معمولا به خاطر استفاده از کولر رخ میده. گاهی اوقات این نشتی از سیستم تهویه‌مطبوع تا جایی ادامه پیدا میکنه رطوبت کابین تقریبا از بین میره.

نشتی آب از زیر ماشین به علت کارکرد کولر

محل این نشتی اغلب در سمت راست جلو و نزدیک پای سرنشین مسافر یا در وسط کابین اتفاق می‌افته و اگه زیاد باشه، به زیر اتومبیل هم نفوذ می‌کنه. برای جلوگیری از نشتی می‌تونید به‌جای قرار دادن اون روی آپشن هوای تازه، سوئیچ گردش مجدد رو روشن کنید.

 

  • سوراخ شدن لوله پلاستیکی یا مخزن شیشه شور

یکی دیگه از علت‌های نشت آب از زیر ماشین، سوراخ شدن لوله پلاستیکی یا مخزن شیشه شوره که در این مواقع اونرو با روش‌های مختلفی رفع کنید. اگه نشتی کوچیک باشه، می‌تونید از طریق هویه قلمی، آب کردن پلاستیک و… جلوی نشتی رو بگیرید ولی اگه سوراخ بزرگ باشه یا یه قسمتی از مخزن یا لوله کنده شده باشه، باید به دنبال تعویض اون باشید. برای باز کردن کامل مخزن شیشه‌شور کافیه شلگیر رو باز کنید و ماشین رو کمی بالا بیارید. می‌تونید اینکارو هم با سپر بسته و هم باز انجام بدید.

ادامه مطلب
روشهای طول عمر بیشتر برای ترمز خودرو

 

  • احتراق سوخت

جالبه بدونید که احتراق سوخت هم می‌تونه باعث نشتی آب از زیر ماشین بشه. پس اگه دیدید که یکم آب از اگزوز بیرون میاد، نگران نشید و به خودتون مثلث باشید. اما تو این موقعیت بهتره تا مقدار مایع خنک‌کننده رو هم بررسی کنید چون می‌تونه نشتی از اون هم باشه. اگر سطح مایع خنک‌کننده خوب بود، مشکلی نیست می‌تونید حتی سفر طولانی خودتون رو هم شروع کنید. اما اگه سطح مایع خنک‌کننده پایین بود، شاید مشکل جدی تو خودرو رخ داده باشه که باید بری برای رفع اون اقدام کنید.

همچنین اگه فکر می‌کنید که این نشتی از سیستم واشر شیشه جلو ماشینه، تنها کاری که باید انجام بدید اینه که نادیده‌ش بگیرید!

 

  • سوراخ شدن رادیاتور

نشتی آب از زیر ماشین به علت سوراخ شدن رادیاتور

از علت‌های دیگه نشت آب از زیر ماشین میشه به سوراخ شدن رادیاتور اشاره کرد که در این زمان، آب از قسمت پشت سپر و جلو ماشین چکه می‌کنه. اگه اینطور بود، باید خیلی سریع دنبال تعمیر یا تعویض رادیاتور باشید، چون که در رادیاتور مشکل دارید و این مورد از اونایی نیست که بشه با ایشالا ماشالا رفعشون کرد. برای این کار می‌تونید با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

  • خرابی واترپمپ

اگه دیدید که آب از قسمت پشت موتور و مایل به سمت چپ نشت می‌کنه، به احتمال زیاد واترپمپ خراب شده و باید تا جایی که می‌تونید خیلی سریع اون رو تعویض کنید.

 

آیا رانندگی باوجود نشتی آب از زیر ماشین اَمنه؟

همون طور که دیدید نشتی آب از زیر ماشین علت‌های مختلفی داشت. پس اگه قبل از شروع رانندگی متوجه شدید که آب زیادی زیر ماشین ریخته، بررسی کنید ببینید که آب دقیقا از کجا نشت کرده. همچنین چک کنید که اون مایع اصلا آب باشه. اگه وقتشو ندارید و کارتون ضروری نیست، رانندگی نکنید یا از وسایل حمل‌ونقل دیگه استفاده کنید. استفاده از خودرویی با نشتی آب می‌تونه شما رو تو جاده دچار مشکل کنه، اما اگه مطمئن شدید که آب زیر خودرو، خالصه و از جایی نزدیک پشت محفظه موتور نشت می‌کنه، رانندگی موردی نداره. چون این نشت، از نوع نشت از تهویه مطبوعه و جایی برای نگرانی نداره.

همون قدر که نشتی آب موضوع چندان مهمی نیست، نشتی بنزین از خودرو یه مسئله جدیه و باید خیلی سریع رفع بشه!

 

نکته پایانی

معمولاً ما در مراحل ابتدایی نشت مایعات، متوجه‌شون نمیشیم چون مقدارش کمه و طول میکشه تا خودشونو نشون بدهند. توصیه آقای امداد اینه که برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی و خسارات جدی به ماشین‌تون، به صورت دوره‌ای مایعات و مقدار اون‌ها رو بررسی کنید تا خیلی زودتر از کم‌شدن مقدارش اطلاع پیدا کنید.

اگه میزان این مایعات کافی بود، دیگه لازم نیست تا مقدارشون رو افزایش بدید، ولی در غیر این صورت حتما دلیل کم شدن رو بررسی و مقدارش رو افزایش بدید. اینطوری هم از پرداخت هزینه‌های اضافی در آینده خودداری و هم به سلامت خودروی خودتون کمک می‌کنید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
2 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام.تشکر میکنم بایت اطلاعات خودتون.
میخواستم بدونم علت جمع شدن آب در زیر پای شاگرد خودرو ام وی ام ایکس۲۲ هنگام روشن کردن کولر اتوملیل چیست

سلام میخواستم بدونم علت نشتی آب از بين گیربکس و موتور پراید چه هست، ممنون و سپاس

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو