علت نشتی بنزین از خودرو؛ چرا ماشینم نشتی بنزین داره؟ علائم و راه‌حل‌ها

نشتی بنزین از خودرو یکی از مشکلاتی که می‌تونه روی عملکرد خودرو تاثیر خیلی زیادی بزاره. نشتی بنزین دلایل مختلفی داره اما قبل از اینکه دنبال راه‌حل باشیم، باید ببینیم که چرا نشتی بنزین از خودرو رخ میده و چه علائمی داره. ما در این مطلب به بررسی علت‌های نشتی بنزین از خودرو، علائم این اتفاق و نحوه گرفتن نشتی بنزین می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

علائم نشتی بنزین از خودرو

وقتی که نشتی بنزین از خودرو رخ میده، با یه سری از علائم شما می‌تونید در زمان کوتاه‌تری نشتی بنزین رو تشخیص و اون رو رفع کنید. علائم نشتی بنزین عبارت‌اند از:

▪ریختن بنزین زیر ماشین

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌هایی که نشتی بنزین از باک خودرو رو نشون میده، ریختن بنزین در زیر خودرو و جائیه که اون پارک شده. اگه مدتی خودرو خودتون رو توی محلی پارک کردید، بهتره تا به بخش پشتی و روی زمین جایی که باک بنزین قرار داره نگاه کنید که آیا قطراتی از بنزین روی زمین ریخته شده یا نه.

ریختن بنزین زیر ماشین

▪استشمام بوی بنزین در زمان رانندگی

یکی دیگه از علائم نشتی بنزین اینه که در زمان رانندگی متوجه بشین که بوی بنزین در محیط کابین پخش شده. در این زمان بهتره که باک بنزین رو بررسی کنید؛ چون گاهی ممکنه که این بو به علت ریخته شدن کمی از بنزین روی بدنه خودرو باشه. پس بهتره تا بگذارید چند ساعت بگذره و دوباره اون رو بررسی کنید. شما می‌تونید در هر جایی از تهران و کرج که بودید، با کارشناسی خودرو در محل آقای امداد تماس بگیرید و در زمانی کوتاه مشکل خودروتون رو رفع کنید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

▪بخار روی لوله انتقال بنزین

در صورتی که نشتی از باک بنزین نباشه و به علت آسیب لوله‌های انتقال سوخت رخ داده باشه، میتونه باعث بشه که روی لوله‌های انتقال بخار گرفته و قطرات مرطوبی مشاهده بشه. شما می‌تونید برای چک کردن این وضعیت نگاهی به لوله اگزوز بیندازید و وضعیت جمع شدن قطرات رطوبتی یا بخار روی اونو بررسی کنید.

▪کاهش غیرطبیعی سطح بنزین

یکی از مهمترین علائم نشتی بنزین از خودرو اینکه خودرو شما خیلی زودتر از زمان معمول بنزین خودشو از دست میده و مجبور میشید تا دوباره اقدام به بنزین زدن بکنید. از دست دادن سریع بنزین می‌تونه به علت مشکلات دیگه‌ای هم رخ بده اما خیلی خطرناکه و باعث آتش گرفتن ماشین میشه و در کنار ضرر و زیان مالی، خطرات زیادی رو هم متوجه سرنشینان خودرو بکنه.

 

علت‌های نشتی بنزین از خودرو

نشت بنزین از خودرو می‌تونه به علت موارد متعددی رخ بده که در هر مورد نشانه‌های نشتی مختلف و راه‌حل‌های مختلفی برای رفع آنها وجود داره:

1- آسیب دیدن باک خودرو

باک بنزین در درازمدت و متناسب با فعالیت خودرو در اثر ضربه یا موانع جاده‌ای دچار آسیب، فرسودگی یا شکستگی میشه و بنزین نشت می‌کنه و در کنار ضرر رساندن به محیط زیست، هزینه‌های زیادی روهم برای راننده به وجود میاره.

آسیب دیدن باک خودرو

در اغلب مواقع علت اصلی نشت بنزین از خودروهایی مثل پراید، آسیب در خود باک بنزینه. البته باک خودرو از قسمت بالا بیشتر احتمال خراب شدن داره؛ چون که بیشتر رطوبت‌ها و آلاینده‌های جاده‌ای تو قسمت بالای باک جمع میشن و در نتیجه بنزین مجبور میشه به خارج از باک ریخته بشه.

 

2- خرابی شلنگ دریچه باک

شلنگ دریچه باک وظیفه داره تا بنزین رو از باک به موتور منتقل کنه تا عمل احتراق به خوبی انجام بگیره، اما در صورتی که این شلنگ دچار آسیب‌ بشه، دیگه نمیتونه مثل قبل بنزین رو نگهداری کنه و اون رو از دست میده. بنابراین بهتره تا شما هرچند وقت یبار خودروتون رو بررسی کنید و از سرویس‌های دوره‌ای خودرو استفاده کنید.

جالبه بدونید که علت نشت بنزین در بسیاری از خودروهای باری و سواری مثل پژو ۴۰۵ آسیب و یا صدمه دیدن همین شلنگه. اگه این شلنگ در زمان اتصال به خوبی نصب نشده باشه و یا در ساختار اون شکاف‌های ریزی وجود داشته باشه، نشت بنزین رخ میده.

 

3- محکم نبودن درپوش باک

شاید تصور کنید که درپوش باک بنزین وظیفه اونقدر مهمی نداره و فقط برای پوشش محفظه بنزین به کار میره، اما باید بدونید که این درپوش باعث نگهداری بخارات بنزین میشه و فشار مناسب باک بنزین رو حفظ میکنه. اگه درپوش باک بنزین آسیب ببینه سرنشینان خودرو بوی بنزین رو تو کابین میتونن احساس کنند.

ادامه مطلب
تبدیل ترمز درام به دیسک: 3 مرحله ساده!

 

4- خرابی پمپ بنزین خودرو

یکی دیگر از علت‌های مهم نشتی بنزین از خودرو به علت خرابی پمپ بنزین خودرو رخ میده. خرابی پمپ بنزین خودرو باعث میشه تا بنزین به بیرون نشت کرده و بوی اون تو خودرو پخش بشه و خطراتی مثل حالت تهوع و سردرد و … رو ایجاد کنه. دقت کنید که این نشت در اثر یک جرقه کوچک می‌تونه آتش‌سوزی ایجاد کنه؛ پس بهتره تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به خرید یا تعمیر پمپ بنزین خودرو اقدام کنید.

 

5- خرابی سیستم تزریق سوخت یا انژکتور

جالبه بدونید که در اغلب مواقع علت نشتی بنزین از خودرو مربوط به انژکتور میشه؛ چون ممکنه سیلر لاستیکی در بخش پایین انژکتور و یا اینکه حلقه‌ای O شکل در قسمت بالای انژکتور، بر اثر سایش و یا پارگی دچار ترک خوردگی بشه.

داریم کم‌کم وارد فصل سرما میشیم. با اجرای طرح زمستانی امداد خودرو آقای امداد، شما دیگه لازم نیست نگرانی از بابت گیرکردن در برف داشته باشید. کافیه با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 02148287

 

گرفتن نشتی بنزین از خودرو

اگه متوجه شدین که نشتی بنزین از خودرو، مربوط به باک بنزینه، میتونید این نشتی رو برطرف کنید. البته که بهتره تا یه تعمیرکار ماهر اینکارو بکنه و تا حد ممکن خودتون کاری نکنید. مراحل گرفتن نشتی بنزین از باک خودرو عبارت‌اند از:

در اولین مرحله خودرو رو به کمک جک بالا ببرید و سعی کنید تا محل نشتی باک رو پیدا کنید. این محل ممکنه به صورت یه ترک ریز یا سوراخ درشت وجود داشته باشه.

بنزین رو تخلیه کنید تا باک کاملا خالی بشه. در مرحله بعد مطمئن بشید که ناحیه اطراف ترک یا نشتی باک بنزین، به خوبی تمیز شده و هیچ اثری از آلودگی و بنزین در نقاط اطراف و نزدیک آن وجود نداشته باشه. سپس سطح کار رو به کمک سمباده آماده کنید. اگه از سیلر دو قسمتی استفاده می‌کنید، اول ماده اپوکسی رو خوب با هم مخلوط کنید. دقت کنید که اگه این دو باهم خوب مخلوط نشن، چسبندگی سیلر کم میشه و نمی‌تونه کاملا جلوی نشتی رو بگیره. 

مقدار زیادی از سیلر رو روی یه ناحیه بزرگ بزنید، چون مقدار کم سیلر شاید نتونه اون مقاومت لازم رو ایجاد کنه و باعث بشه تا باک دوباره و خیلی زود دچار نشتی بشه. به همین دلیل یه ناحیه بزرگ در اطراف محل نشتی رو خوب بپوشونید تا مطمئن بشید که حفره آب بندی شده باشند. درنهایت یادتون باشه که حتما بهش وقت بدید تا کاملا خشک بشه. بهترین زمان برای این کار فارغ از نوع و برند سیلری که استفاده می‌کنید، ۲۴ تا ۴۸ ساعته و بهتره که خودرو تو این بازه زمانی روشن نشه.

نکته مهم در اینجا اینه که اگه منطقه آب و هوایی‌تون سرد یا رطوبت بالاست، باید دو برابر این مدت منتظر بمونید.

 

چرا نباید باک بنزین را کامل پر کنیم؟

همیشه دقیقا به اندازه مناسب باک بنزین خودرو پرکنید و وقتی نازل جریان بنزین رو قطع کرد، دیگر ادامه ندید. در صورت پر کردن کامل باک، احتمال نشتی بالا میره و قطعات و اجزای خودرو آسیب می‌بینند. در زمان بنزین زدن، نازل پمپ بنزین بعد از پر شدن باک، زمان کافی بودن مقدار بزنین رو تشخصی می‌ده و باعث قطع جریان بنزین میشه.

چرا نباید باک بنزین را کامل پر کنیم؟

کنیستر نقش خیلی مهمی در سیستم سوخت خودرو داره و به طور پیوسته بخار رو بررسی می‌کنه. اگه تو بنزین بخار وجود داشته باشه، این بخار مجددا به سامانه سوخت رسانی وارد میشه و به داخل موتور میره و میسوزه. با توجه به اینکه هزینه تعمیر اون هم خیلی بالاست و میتونه خرج زیادی رو دستتون بزاره، پس بهتره تا این نکته رو جدی بگیرید.

4 1 نظر
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
9 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام سیفون بنزین میکشه ولی از جلو سر موتور بنزین نمیاد از چی می‌تونه باشه راهنمایی کنید

سلام وقت بخیر من یه ۲۰۶ دارم پمپ بنزین از قسمت سوکت پمپ نشتی بنزین داره باید پمپ تعویض بشه ؟یا قابل تعمیره ؟
ممنونم راهنمایی کنید.

سلام وقت بخیر این مشکل از راه دور امکان برسی و جواب دادن ندارد لطفا با شرکت یا مکانیک خوب برسی کنید تا مشکل شما را به صورت کامل برسی کند.

سلام

با توجه به اینکه نشتی بنزین از قسمت سوکت پمپ بنزین است، احتمال اینکه مشکل از خرابی سوکت پمپ بنزین باشد، زیاد است. در این صورت، می توان سوکت پمپ بنزین را تعمیر کرد.

برای تعمیر سوکت پمپ بنزین، ابتدا باید سوکت را از پمپ بنزین جدا کرد. سپس، سوکت را باز کرد و واشر آن را تعویض کرد. در نهایت، سوکت را دوباره روی پمپ بنزین نصب کرد.

اگر سوکت پمپ بنزین سالم بود، احتمال اینکه مشکل از خرابی پمپ بنزین باشد، زیاد است. در این صورت، باید پمپ بنزین تعویض شود.

برای تعویض پمپ بنزین، ابتدا باید باک بنزین را خالی کرد. سپس، پمپ بنزین قدیمی را از خودرو جدا کرد. در نهایت، پمپ بنزین جدید را روی خودرو نصب کرد.

برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

سوکت پمپ بنزین را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم است.
از سوخت با کیفیت مناسب استفاده کنید.
امیدوارم مشکل ماشین شما هر چه زودتر برطرف شود.

سلام . دقیقا ماشین منم همین مشکل داره باک رو پر میکنم از بغل سوکت نشتی خفنی میده

سلام خسته نباشی دوست عزیز سرور گرامی بنده یکدستگاه پراید نیمه انژکتوری 82 دارم برقش درسته بنزین هم میاد ولی روشن نمیشه

سلام

با توجه به علائمی که ذکر کردید، احتمال اینکه مشکل از یکی از موارد زیر باشد، زیاد است:

خرابی کوئل: کوئل وظیفه ایجاد جرقه برای احتراق سوخت را بر عهده دارد. اگر کوئل خراب باشد، ممکن است ماشین روشن نشود.
خرابی شمع: شمع وظیفه ایجاد جرقه برای احتراق سوخت را بر عهده دارد. اگر شمع خراب باشد، ممکن است ماشین روشن نشود.
خرابی سیم کشی: اگر سیم کشی ماشین دچار مشکل شده باشد، ممکن است برق کافی به کوئل و شمع نرسد.
برای اینکه بتوانید مشکل را دقیق تر تشخیص دهید، بهتر است ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید. مکانیک می تواند با بررسی ماشین، مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

در مورد مشکل خاص شما، با توجه به اینکه برق و بنزین ماشین درست است، احتمال اینکه مشکل از خرابی کوئل یا شمع باشد، زیاد است. تعمیرکار باید با بررسی دقیق تر ماشین، مشکل را تشخیص دهد.

در اینجا چند مورد خاص که مکانیک باید بررسی کند آورده شده است:

کوئل را بررسی کند تا مطمئن شود که سالم است.
شمع ها را بررسی کند تا مطمئن شود که سالم هستند.
سیم کشی را بررسی کند تا در صورت وجود مشکل، آن را تعمیر کند.
اگر مشکل از خرابی کوئل باشد، باید کوئل تعویض شود. اگر مشکل از خرابی شمع باشد، باید شمع ها تعویض شوند. اگر مشکل از خرابی سیم کشی باشد، باید سیم کشی تعمیر یا تعویض شود.

امیدوارم مشکل ماشین شما هر چه زودتر برطرف شود.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل آورده شده است:

از بنزین با کیفیت مناسب استفاده کنید.
سیستم سوخت رسانی را به طور منظم سرویس کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

با درود پراید ۸۳ انژکتور دارم ک بیشتر مواقع وقتی باک پر میکنم مقداری بنزین از کنیستر خارج میشه کنبستر و شیر برقی و…چنبار عوص کردم ولی مشگلم حل نشده راه حل و مشگل از کجاست لطفن راهنمایی کنین

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو