جا نرفتن دنده خودرو؛ چرا دنده خودرو جا نمی‌ره؟

جا نرفتن دنده خودرو در زمان رانندگی یکی از مشکلاتیه که راننده‌ها باهاش دست و پنجه نرم می‌کنند و بعضی وقتا می‌تونه اعصابشان رو خط‌خطی کنه. اما به خودتون مثلث باشید. سخت جا نرفتن دنده میتونه به علت‌های مختلفی رخ بده که بعضی از اون‌ها جدی و خطرناک و بعضی ساده هستند که با یه سرویس دوره‌ای رفع میشن‌. ما در این مقاله علت‌های جا نرفتن دنده خودرو رو بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

وظیفه جعبه دنده چیست؟

وظیفه جعبه دنده چیست؟

جعبه دنده یا گیربکس از آن بخش‌های مهم خودرو به شمار میره، به صورتی که خیلی‌ها اون رو با موتور در یک سطح می بینند. گیربکس در خودرو باعث میشه تا امکان رانندگی با دورها و گشتاورهای مختلف وجود داشته باشه. با توجه به اینکه توان و گشتاور پیشرانه تو دوره‌های مختلف متفاوته، در گیربکس از مجموعه چرخ دنده با نسبت های مختلف استفاده میشه تا در نهایت حرکت پیشرانه با سرعت و قدرت مناسبی به چرخ منتقل بشه.

 

جعبه دنده چطوری کار میکنه؟

همون طور که میدونید دنده‌ها از کم به زیاد قرار می‌گیرند و از نسبت سنگین‌تر به سبک‌تر هستند. دنده‌های پایین تر ضریب بزرگتری دارند و قدرت و گشتاور پیشرانه را افزایش می‌دهند. در صورتی که دنده‌های بالاتر سبکتر هستند و ضریب کوچکتری دارند و قدرت کمتری رو روی چرخ‌ها منتقل می‌کنند. از دسته دنده برای انتخاب دنده‌ها توسط راننده و از ماهک و غلاف کشویی برای درگیر‌شدن دنده‌ها داخل خود گیربکس استفاده میشه.

بین هر دو دنده هم یک ماهک، کشویی و غلاف مستقل وجود داره. با حرکت دست از طریق یک میله که به ماهک متصل شده، غلاف و مجموعه کشویی حرکت کرده و دنده‌ها با سرعت یکسان با هم درگیر می‌شوند. در نتیجه استهلاک مجموعه پایین میاد. به همین دلیل خرابی هر کدوم از این بخش ها می‌تونه رانندگی رو خطرناک و آزاردهنده کنه.

 

منظور از جا نرفتن دنده چیست؟

یکی از مشکلاتی که در سیستم انتقال قدرت به وجود میاد، جا نرفتن دنده خودرو و یا بد جا افتادن اونه‌. در این شرایط دنده در همه شماره‌ها یا در یه شماره خاصی به سختی و با یه صدای بدی سرجاش قرار میگیره. با این که بد جا رفتن دنده میتونه دلایل فنی هم داشته باشه، اما گاهی هم به علت اشتباه راننده وجود میاد. به همین دلیل در صورت پیش آمدن این مشکل اول باید خودرو به خوبی بررسی بشه.

مثلاً اگه راننده در زمان تعویض دنده کلاچ رو به طور کامل فشار داده باشه، اما باز هم دنده به خوبی جا نره و صدای ناهنجاری هم بده، میشه گفت که مشکل از راننده نیست و باید بررسی بیشتری انجام بشه.

از مشکلات خودرو در زمستان چه می‌دونید! این مطلب رو از دست ندید

 

دلایل جا نرفتن دنده خودرو

جا نرفتن دنده خودرو در اثر علت‌های مختلفی رخ میده که از آن‌ها میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد نادرست دنده‌ها

اگه تنظیم چرخ دنده‌ها به هم خورده باشه، در عملکرد اختلال رخ میده و در نتیجه دنده خودرو جا نمیده. این زمان ممکنه که هنگام جابجایی و تغییر دنده‌های صدای عجیبی هم بشنوید که نشان‌دهنده مشکل در قرار گرفتن اشتباه دنده‌ها روی هم هستش. بهترین کار اینه که در زمان تعویض دنده‌ها خوب صدای جا رفتن آن‌ها را گوش کنید و اگه صدای عجیب و متفاوت شنیدید، حتما اون رو به یه تعمیرگاه نشون بدید.

حواستون باشه اگه بعد از جارفتن دنده ماشین دوباره به حالت خلاص برگشت، به احتمال زیاد دنده یا غلاف کشویی شما دچار ساییدگی شده یا با خرابی بوش‌های داخلی و بلبرینگ‌ها مواجه هستید.

  • کاهش سطح واسکازین گیربکس

یکی دیگه از دلایل جا نرفتن دنده خودرو پایین آمدن سطح واسکازین گیربکس هستش که میتونه به هر دلیلی مثل نشتی رخ بده و باید خیلی سریع و قبل از ایجاد خطر رفع بشه. پس بهتره تا در این موقعیت گیربکس رو بررسی و سطح واسکازین را چک کنید. تحت هیچ شرایطی از واسکازین‌های غیراصل استفاده نکنید؛ چون کیفیت پایینی دارند و می‌تونند مشکلات زیادی رو براتون به وجود بیارند.

کاهش سطح واسکازین گیربکس

اگه از ماشین‌تون زیاد استفاده می‌کنید، بهتره تا آن رو عوض کنید؛ چون که به احتمال زیاد کثیف و غیرقابل استفاده شده. برای این کار نوار گیربکس رو بیرون بکشید و تمیزش کنید یادتون باشه که رنگش قهوه ای نشده باشه و بوی روغن سوخته هم نده.

  • نقص سنسور الکترونیکی

در ماشین‌های امروزی، سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته، انتقال رو کنترل می‌کنند و درصورتی که به مشکل بخورند، میتونند در عملکرد دنده‌ها هم اختلال ایجاد کنند و مشکل‌ساز بشن. برای رفع این موارد بهترین کار مراجعه به نمایندگی‌های تعمیرگاه‌هایی است که ابزارهای تشخیصی پیشرفته داشته باشند‌.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

  • آسیب سیستم کلاچ

کلاچ از آن بخش‌هایی هستش که وجود مشکل یا آسیب در اون می‌تونه تاثیر خیلی زیادی روی عملکرد دنده‌ها داشته باشه. به عنوان مثال ممکنه که سیم کلاچ شما کیفیت لازم را نداشته باشه و بعد از یه مدت سفر خشک بشه که همین باعث میشه تا سیستم انتقال قدرت به مشکل بخوره و باعث جا نرفتن دنده خودرو بشه. یکی از راه‌های شناخت اینکه کلاچ به مشکل خورده، اینه که هنگام خاموش بودن ماشین، دنده خیلی راحت تر از موقعی که ماشین روشنه جا بیوفته.

ادامه مطلب
آموزش قدم به قدم تعویض فیلتر بنزین با فیلم

در کنار سیم کلاچ تمام شدن دیسک صفحه کلاچ هم میتونه مشکل ساز باشه؛ چون در این حالت به سختی درگیر میشه و دنده جا نمیره. همچنین مایع هیدرولیک موجود در سیلندر اصلی کلاچ هم اگه دچار نشتی شده باشه، باعث میشه تا کلاچ و به دنبال اون دنده و خودرو کارکرد خوبی نداشته باشه.

  • اشتباهات رانندگی

یکی از معمول‌ترین علت‌های جا نرفتن دنده خودرو اینه که راننده در حین رانندگی کلاچ رو به طور کامل نگرفته باشه. در این حالت کلاچ به طور کامل درگیر نمیشه و صدای ناهنجاری به گوش میرسه و ممکنه خودرو بدون اینکه راننده متوجه بشه خاموش بشه.

تا حالا شده که موقعی که سوار ماشین‌تون میشید، ماشین حرکت نکنه؟! مقاله علت‌های حرکت نکردن ماشین رو حتما مطالعه کنید.

  • آسیب ماهک های دنده

ماهک‌های دنده بخش‌هایی هستند که در گیربکس قرار گرفتند و وظیفه جابجایی کشویی دنده‌ها رو دارند که عملکرد نادرست آن هم می‌تونه باعث جا نرفتن دنده خودرو بشه. در واقع کشویی‌ها با حرکت ماهک حرکت می‌کنند و وضعیت دنده رو به طوری که راننده میخواد قرار می‌دهند. در صورتی که ماهک‌ها و یا هلالی اون‌ها دچار شکستگی، خوردگی یا ساییدگی بشند، دنده‌ها به خوبی سر جای خودشان قرار نمی‌گیرند و راننده در زمان تعویض دنده به مشکل می‌خوره.

  • فرسودگی فلایول

فلایول یکی دیگر از قطعاتی است که در زمان تعویض دنده در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیره و اگه دچار خوردگی یا ساییدگی و یا هر نوع مشکل دیگه‌ای بشه، میتونه باعث جا نرفتن دنده خودرو و یا بدجارفتن اون بشه. پس در زمان جا نرفتن دنده خودرو این قطعه رو هم بررسی و چک کنید.

  • خوردگی دنده برنجی‌ها

دنده برنجی‌ها قطعاتی هستند که داخل گیربکس قرار می‌گیرند و اگه دچار آسیب بشن، در زمان تعویض دنده و مخصوصاً دنده‌های خاص، راننده به مشکل برخورد میکنه. برای بررسی دنده برنجی‌ها، گیربکس باید به طور کامل باز بشه. وقتی که دنده برنجی‌ها یا کشویی‌ها خراب میشن، باعث جانرفتن دنده خودرو میشن که با صدایی خاص هم مشخص هستند.

دقت کنید که اگه مشکل فقط در یک دنده خاص وجود داشته باشه، به احتمال خیلی زیاد دنده‌های برنجی مربوط به همان شماره دچار مشکل شده‌اند.

  • خرابی اهرم تعویض دنده

یکی دیگر از علت‌های جا نرفتن دنده خودرو یا بدجارفتن اون، خرابی اهرم تعویض دنده هستش. از دلایلی که باعث میشه تا هنگام تعویض دنده‌ها به مشکل بخوریم، شکستگی بخش اتصال اهرم تعویض، چرب شدن بخش اتصال اهرم به گیربکس و یا درآمدن این اهرم از جای خودشه که باعث میشه تا راننده نتونه خودرو رو به دنده مورد نظر خودش ببره.

  • آسیب‌دیدگی صفحه سلکتور

آسیب دیدگی صفحه سلکتور

همون‌طور که می‌دونید صفحه سلکتور وظیفه انتخاب دنده‌ها رو بر عهده داره و وقتی آسیب ببینه یا چرب بشه، نمیتونه در انتخاب دنده‌ها وظیفه خودش رو به خوبی انجام بده و به این معناست که باید به سرعت تعویض و جایگزین بشه. شما می‌تونید در این زمان با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما به سرعت در محل حاضر و مشکل شما رو رفع و در صورت نیاز قطعه مورد نظر رو تعویض کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

انواع صدا در خرابی گیربکس

خرابی‌های گیربکس و جا نرفتن دنده خودرو می‌تونه صداهای مختلفی ایجاد کنه که هر کدوم نشان دهنده مشکل در یک بخش خاص هستند:

▪ صدای درگیری دنده‌ها

وقتی که سرعت دنده‌ها هنگام درگیری یکسان نباشه، صدای درگیری دنده‌ها که به آب هویج گرفتن گیربکس هم معروفه، شنیده میشه در زمان تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، تنظیم نبودن کلاچ، غلاف کشویی و برنجی‌های و یا تعویض بی‌موقع دنده و یا انتخاب دنده نامناسب در رانندگی و خرابی ماهک این صدا به گوش میرسه.

▪ جرینگ جرینگ کردن و سوت کشیدن

خرابی هر کدوم از بلبرینگ‌ها و خشک شدن اون‌ها میتونه باعث بشه تا گیربکس به طور پیوسته سوت بکشه. در کنارش شل شدن هزارخاری دنده‌ها و محورهای اون هم باعث شنیده شدن صدای جرینگ جرینگ میشه.

▪ صدای زوزه کشیدن گیربکس

در صورتی که در زمان خلاص بودن گیربکس، صدای زوزه کشیدن به گوشتون رسید، به احتمال زیاد به علت وجود خلاصی اضافه دنده‌ها و یا همراستا نبودن موتور و گیربکسه. با این حال این صدا کلا در زمان آسیب چرخ دنده ها رخ میده.

پیشنهاد آقای امداد به شما اینکه در زمان بررسی این صدا‌ها دقت کنید که هر کدام از چه نوعی هستند و در کدام دنده ها بیشتر به گوش می‌رسند. اینطوری می‌تونید خیلی سریع‌تر بخش آسیب دیده رو پیدا کنید و برای اون اقدامات لازم رو انجام بدید. همچنین میتونید با تیم امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید و این کار رو به متخصصان ما بسپارید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

سلام وقت بخیر
من ماشین پارس مدل ۹۳ دارم،تا چندروز پیش دنده هاهیچ مشکلی نداشت،یشب یهو کلاجم چسبید دیدم سیم کلاج زده بیرون البته قبلش یصدایی مثه سایش دوتا جسم میومد،خلاصه بلبرینگ خورد کرده بود،بدون کلاج بردمش تعمیرگاه گفت دیسک صفحس،صفحه ولوو کارتن سبزفرانسه خریدم انداخت فلایویل هم تراشکاری بردم،امامتاسفانه دنده ها جانمیرن وصدا ی بدی میدن شده تراکتومکانیکه گفت خرچنگی خرابه عوض کردیم نشد،میل ماهک عوض کردنشد،توالتی عوض کرد نشدو…..اخرش میگه ازگیربکسته،بردم یجا تعمیرگیربکس میگه از کشویی گیربکسه و ربطی نه به مکانیک داره که بستش نه صفحت قلابیه،چونکه صفحت قوی شده این عیب خودش رونشون میده حالا دوباره بایدگیربکس بازبشه؟
ممکنه صفحه کلاج قلابی باشه؟
ماشین که خاموشه دنده ها راحت جامیرن

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو