انواع مشکلات خودرو در زمستان

شاید دارید برنامه‌ریزی می‌کنید که برید سفر و یه حال و هوایی عوض کنید، اما زمستان یکی از فصل‌هائیه که رانندگی در اون کمی با بقیه فصل‌ها فرق داره و سورپرایز کردن راننده‌ها کارشه! بعضی از مشکلات خودرو در زمستان می‌تونن باعث بشن تا برنامه‌ریزی‌های شما به مشکل بخوره و مجبور باشید تا آن‌ها را کنسل بکنید. این مشکلات حتی در موارد جدی می‌تونند باعث بشن تا شما چند ساعتی در برف و کولاک ماندگار بشید. در ادامه ۱۰ مشکل اصلی که ممکنه در زمستان پیش بیاد رو باهم بررسی می‌کنیم:

 

۱.ماشین ترمز نمی‌گیره!

ماشین ترمز نمیگیره! مشکلات خودرو در زمستان

اگه منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، در زمستان خیلی برفی، مرطوب و سرده، احتمال اینکه سیستم ترمز ماشین‌تون خراب بشه و کار نکنه زیاده. سرما و رطوبت باعث میشن تا عملکرد خودرو و قدرت ترمزگیری اون کم بشه. اگه ماشین‌تون چهارچرخ دیسکی هستش و ABS هم نداره، احتمال اینکه به این مشکل بخوره، بیشتره. درواقع وقتی که آب روی سطح بیرونی لنت ترمز و محفظه دیسک ترمز قرار می‌گیره، میزان اصطکاک بین اون‌ها کم می‌شه و به حدی میرسه که دیگه ماشین ترمز نمی‌گیره. پس مراقب باشید چون مشکل جدی‌ایه.

 ▪چطوری جلوی این مشکل رو بگیریم؟

دوستان عزیز لازم نیست زیاد زحمت بکشید یا هزینه کنید، فقط کافیه در حین رانندگی هر چندوقت یبار، پدال ترمز رو فشار بدید! با این کار سطح دیسک با لنت ترمز تماس پیدا می‌کنه و گرم میشه که درنتیجه رطوبت هم تا حد زیادی از بین میره. اما چون دارید این کار رو وسط جاده انجام میدید، دقت کنید که از خودروهای کناری و پشت سری‌تون فاصله مناسبی داشته باشید و حتما قبل از اینکار چراغ‌های فلاشر یا پلیسی رو روشن کنید. با این کار به راننده‌های پشت سری متوجه میشن و خطری متوجه‌شون نمیشه.

 

۲.ماشین موقع استارت زدن، جیغ می‌کشه!

یکی از مشکلات خودرو در زمستان که می‌تونه اذیتتون کنه، جیغ کشیدن ماشین موقع استارت خوردنه! آره باور کنید. همچنین می‌تونه با نشانه‌های دیگه‌ای هم مثل روشن شدن چراغ‌های هشدار و خارج شدن بخار از زیر کاپوت همراه باشه. این اتفاق اغلب به خاطر یخ زدن یا ترک خوردن رادیاتور رخ میده و می‌تونه باعث بشه که خرج مسافرتتون رو برای خریدن یه رادیاتور جدید صرف کنید.

 ▪چطوری جلوی این مشکل رو بگیریم؟

اگر امکانش بود و می‌تونستید، ماشین را در خانه و یا پارکینگ پارک کنید. این کار کمک می‌کنه تا احتمال یخ زدن مایعات موتور و رادیاتور تا حد زیادی کم بشه. همچنین بررسی خلصت مایع خنک کننده خودرو یا ضدیخ هم میتونه تا حد زیادی کارساز باشه. یادتون باشه که بهترین ترکیب برای ضد یخ و آب نصف نصف هستش و در صورت رعایت این نسبت با یخ زدگی رادیاتور مواجه نمیشید.

 

۳.فرمان بازیش گرفته!

لغزنده بودن معابر از مشکلاتی به شمار میره که در فصل پاییز و زمستان راننده ها رو بدجوری درگیر خودش میکنه. در این زمان خودرو مثل یک بچه نوجوان، فرمان پذیری خودش رو از دست میده و کنترل اون خیلی سخت میشه‌. پدر و مادرها درک می‌کنن این نکته رو!! مخصوصا اگه لاستیک‌های خودرو قدیمی باشند و آج مناسبی هم نداشته باشند، که دیگه نگم براتون.

همچنین استفاده نکردن از زنجیر‌چرخ در زمان یخبندان هم میتونه حرکت خودرو رو با سر خوردن همراه کنه و خطرساز باشه. در این زمان با یکی دیگر از مشکلات خودرو در زمستان یعنی بازی کردن فرمان روبرو میشید.

 

▪چطور فرمان رو کنترل کنم؟

بهترین کار در این زمان اینه که مسیر خودرو رو در جهت سر خوردن حفظ کنید و اونقدر مقاومت به خرج ندید‌. بعد با آوردن کمی فشار به روی پدال گاز می‌تونید دوباره کنترل خودرو رو بدست بگیرید. به این اصطلاح میگن مبارزه نکن برادر! و میشه اون رو بر روی همه وسایل نقلیه‌ای که نیروی محرکه موتورهاشون روی دو یا چهار چرخ منتقل میشه، اجرا کرد.

اما اگه خودرو شما دیفرانسیل عقبه و نیروی محرکه روی چرخ‌های عقب قرار داره، در زمان برف و باران رابطه تون با جاده یکمی قاراشمیش میشه! اما یه روش خوب برای این مواقع اینه که خلاف جهت لغزش خودرو رو هدایت کنید تا از کشیده شدن بخش پشتی خودرو فقط به یک سمت جلوگیری کرده باشید. مثلا اگه عقب ماشین به سمت راست کشیده شد، باید فرمان رو به سمت چپ بچرخانید.

یکی از نکاتی که در مقاله نکات ایمنی رانندگی در زمستان به توصیه امداد خودرو آقای امداد به اون اشاره کردیم، این بود که همیشه تجهیزات لازم رو برای رانندگی در زمستان از قبل آماده کنید. یکی از این تجهیزات زنجیر چرخه. علاوه بر اینکه باید زنجیر چرخ رو همیشه همراهتون داشته باشید، از قبل باید نحوه استفاده از آن را هم آموزش بدید. نکته آخر اما نه بی‌اهمیت اینه که همیشه در سطوح و جاده‌های لغزنده با سرعت پایین و دنده سنگین حرکت کنید و سرعتتون رو به هیچ وجه افزایش ندهید.

 

۴.باتری از کار افتاده!

باتری ها از جمله بخش‌های خودرو هستند که همیشه حساس و تیتیش مامانی به حساب میان! اما شدت این حساسیت در زمستان خیلی بیشتر میشه به طوری که تولید شارژ برای باتری ها در زمستان و هوای سرد سخت تره. به طوری که احتمال اینکه باتری شما (البته باتری خودرو شما) در زمستان خراب بشه تقریباً ۵۱ درصده. ممکنه یک روز زمستانی که تصمیم گرفتید ماشین‌تون رو روشن کنید، ماشین روشن نشه و مجبور بشید تا خودروتون رو هل بدید، اما بهتره که از قبل به فکر این موضوع باشید تا این که مجبور بشید روزتون رو با هل دادن ماشین شروع کنید.

 

 ▪چطوری از خراب شدن باتری جلوگیری کنم؟

اطراف باتری رو تمیز نگه‌دارید و از تشکیل شدن مواد مخرب در اطراف آن جلوگیری کنید. همچنین اگه ضروری نیست سیستم تهویه هوا و چراغ‌های اتومبیل رو روشن نذارید. قبل از اینکه هوا خیلی سرد بشه، ولتاژ باتری رو با یه ولت متر یا مولتی متر بررسی کنید. اگه ولتاژ باتری بین 12.40-12.75 بود، می‌تونید با خیال راحت رانندگی کنید و مشکلی نخواهید داشت.‌ اگه منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، خیلی سرده، بهتره تا از باتری‌هایی با درجه حرارت سرد استفاده کنید.

با وجود رعایت کردن این موارد، بهتره تا همیشه یه راه‌انداز دستی در خودرو، گاراژ و دفتر کار خودتون داشته باشین و از مشکلات پیش آمده جلوگیری کنید. شما همچنین میتونید این کارها رو به متخصصش یعنی آقای امداد بسپارید. کافیه که با ما تماس بگیرید.

 

۵.ماشین داغ شده و جوش آورده!

شاید براتون عجیب باشه که خودروها علاوه بر فصل‌های گرم سال مثل تابستون در زمستان هم می‌تونن بیش از حد داغ بشن و جوش بیاورند. درسته که این اتفاق دور از ذهنه و احتمال رخ دادن آن هم پایینه، اما باید جدی گرفته بشه چون نشون میده که مشکل جدی و میتونه آسیب زیادی رو، هم به خودرو و هم بر سرنشینان وارد کنه. خب این اتفاق میتونه در اثر موارد متعددی رخ بده مثل نامناسب بودن روغن موتور یا آسیب دیدن رادیاتور خودرو و یکی از انواع جدی مشکلات خودرو در زمستان به شمار میره.

به طور مثال وقتی که در زمستان‌ آب رادیاتور کم میشه، فن خنک کننده نمی‌تونه به خوبی کارش رو انجام بده و خودرو خیلی سریع جوش میاره. در کنار آن آسیب دیدن خنک کننده و پره‌های رادیات هم میتونن از خروج آب از ‏واترپمپ جلوگیری و در نتیجه باعث بشن تا خودرو جوش بیاره.

ماشین داغ شده و جوش آورده! مشکلات خودرو در زمستان

ببینید ذرات برف و باران اگه روی ماشین بمونن، از طریق دریچه جلو پنجره وارد محفظه فن رادیاتور میشن و درصورتی که هوا خوب باشه ذوب میشن و قضیه حل میشه. اما وقتی که هوا خیلی سرد باشه، قبل از اینکه بتونن ذوب بشن، تبدیل به یک تکه از یخ فشرده می شوند. علاوه بر این به خاطر سردی هوا موتور هم چندان مشکل نداره و شرایط نرمالی رو میگذرونه و نیازی به استفاده از فن برای خنک کردن رادیاتور نیست.

اما وقتی در حین حرکت، خودرو به یه سطح شیب‌دار میرسه، باید برای افت سرعت خودش از دنده معکوس و دور موتور بالاتری استفاده کنه که همین باعث میشه تا دمای موتور بالا بره و دستور روشن شدن فن توسط ECU صادر بشه. همین موقع است که این تکه یخ مثل یک مانع روی محفظه فن عمل میکنه و در نتیجه اون دیگه فن نمیتونه حرکت کنه؛ اما در همین حین موتور روشن مونده، داغ شده، دماش بالا رفته و میسوزه که در نهایت باعث میشه تا خودرو جوش بیاره.

 

 ▪اما چکار کنم ماشین در زمستان جوش نیاره؟

اگه یه روز برفی تصمیم به مسافرت دارید و در جاده‌های بیرون از شهر رانندگی می‌کنید، بهتره تا هر چند کیلومتر یکبار بایستید و برف‌هایی که در جلوی خودرو و لابلای فن قرار گرفتن رو تخلیه کنید. بعضی از راننده‌ها برای جلوگیری از ورود آب و برق به داخل فن جلوی ماشین رو با نایلون می‌پوشونند. اما این کار به هیچ وجه توصیه نمیشه، چون که باعث میشه جریان طبیعی هوا وارد خودرو نشه و مشکلات دیگه‌ای به وجود بیاد.

علاوه بر این دقت کنید که از روغن موتور مناسب سرما استفاده کنید؛ چون موتور باعث چسبندگی بیشتر و چند برابری موتور میشه و باعث میشه که موتور با شرایط آب و هوایی مختلف خیلی راحت تطبیق پیدا کنه. شما میتونید برای این کار با مکانیک خودتون و یا با ما در آقای امداد تماس بگیرید. متخصصان ما به شما میگن که آیا لازمه روغن موتور رو عوض کنید و بهترین نوع برای خودروی شما چیه.

ادامه مطلب
نحوه تعویض مهر و موم اصلی عقب بدون برداشتن گیربکس

اگه می‌خواهید بدونید که چرا ماشین جوش میاره؟ در مقاله علت جوش آوردن ماشین، به خوبی این مطلب رو توضیح می‌دیم و بهتون می‌گیم که چطوری باهاش برخورد کنید.

 

۶.ماشین خاموش میشه!

شاید بشه بدترین مشکلات خودرو در زمستان رو خاموش شدن آن نام برد. حتما براتون پیش اومده که در زمستان یا روزهای بارونی با آبگرفتگی معابر و تجمع بیش از حد آب در سطح جاده روبرو شده باشید و مجبور بشید که از این بخش‌ها عبور کنید. این عامل مخصوصا برای خودروهای نه چندان مدرن و خودروهای سدان میتونه مشکل ساز باشه. در صورتی که خودروهای آفرودی، شاسی‌بلند یا آن‌هایی که ارتفاع نسبتا بالاتری از سطح زمین دارند،کمتر چنین بحرانی را تجربه می کنند.

وقتی که شما با خودرو از محل آبگرفتگی رد میشید، آب اطراف لاستیک‌ها به داخل محفظه خودرو پاشیده میشه و به بخش‌های مختلف آن سرایت می‌کنه. همین باعث میشه خودروها و مخصوصاً خودروهای قدیمی به مشکل بخورند و در آب بمانند.

 

 ▪وقتی ماشین خاموش شد، چه کنم؟

اگه دیدید که میزان ورود آب به داخل وایرها و محل اتصال اونا خیلی زیاده، بهترین کار اینه که با استفاده از لوله،های باری یا فشار هوا یا نی نوشابه آب‌های وارد شده به این بخش ها را سریعاً تخلیه کنید. اما اگه ماشین‌توک نسبتاً مدرنه و حالا خاموش شده، بهترین کار اینه که سوکت‌های الکترونیکی داخل محوطه خودرو مثل ای‌سی‌یو، دینام و … رو بررسی کنید.

نکته مهم اینکه اگه قبل از رانندگی این بخش‌ها رو آب بندی نکردید و حالا در حین عبور از معابر آب گرفته ماشین تون خاموش شده، سعی کنید تا حد ممکن از استارت نزنید و بعد از اینکه خودرو رو از محل گرفتگی بیرون کشیدید، سریعاً با استفاده از یه پارچه پنبه‌ای سیم‌های وایر شمع و درِ دلکو رو خشک کنید. پیشنهاد ما به شما اینه که در این موقعیت خیلی سریع چراغ های خطر رو روشن کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید.

در کنار درمان، پیشگیری رو هم درنظر بگیرید؛ اگه مطمئنید که اینجور مواقع ماشین‌تون خاموش نمیشه، بهتره که جوانب احتیاط رو رعایت کنید و تا حد ممکن پاتون رو از روی پدال گاز برندارید. چون آب وارد اگزوز میشه و شما در این موقع باید با خاموش شدن موتور اون‌هم از یه نوع دیگه دست و پنجه نرم کنید. البته اینطور تصور نکنید که خاموش شدن خودرو در زمستان فقط بخاطر آبگرفتگی معابر رخ میده، چون خود سرما هم می‌تونه باعث چنین اتفاقی بشه. برای جلوگیری ازش هم داشتن سوخت کافی و بررسی و تعویض به موقع فیلتر هوا تاثیر خیلی زیادی داره.

 

۷.شیشه‌ها بخار گرفته‌اند!

یکی دیگه از مشکلات خودرو در زمستان که حتماً بارها باهاش مواجه شدید، بخار گرفتگی شیشه‌هاست. در زمان رانندگی برف و بارون می‌تونه میزان دید از جاده رو تا حد زیادی کم کنه. شاید با خودتون بگید که این مشکل چندان جدی نیست و خطری نداره اما آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای ناشی از این مورد چیز دیگه‌ای میگه. خوشبختانه تو خودروهای جدید تجهیزات مناسبی برای مقابله با این مشکل در شیشه های جلو و عقب تعبیه شده که می‌تونه خیلی راحت عمل بخارزدایی رو انجام بده. اما خودروهای قدیمی تر که چنین تجهیزاتی رو ندارند در این فصل خیلی آسیب پذیرتر هستند. اما راه حل رفع این مشکل چیه؟

 

 ▪چیکار کنم تا شیشه ها بخار نگیرند؟

این ترفند کاربردی که می‌خوام بهتون معرفی کنم، شاید به مذاق‌تون اونقدر شیرین نیاد و کمی شما رو اذیت کنه مخصوصاً که هوا هم سرد باشه؛ اما تضمین شده‌ست. اینطوریه که کولر خودرو رو روشن و دریچه خروجی هوا رو روی شیشه‌ها تنظیم می‌کنید. به همین سادگی باد سرد خیلی راحت بخارهای شیشه ها رو از بین می‌بره.

البته یه راه حل ملایم‌تر و کم‌تر خشن دیگه‌ای هم وجود داره؛ اونم اینه که از قبل چند تا کیسه نخی کوچیک آماده کنید و یه کم شن خشک یا خاک گربه داخل اون‌ها بریزید. بعد موقع رانندگی این کیسه‌ها رو در قسمت جلو و عقب خودرو بزارید. این ترفند باعث میشه تا بخار سطح شیشه به درون کیسه جذب بشه و دید خیلی راحت تری نسبت به قبل به جاده داشته باشید.

 

۸.فشار لاستیک خیلی کم شده!

جالبه بدونید که لاستیک‌ها در اثر تغییرات هوا در زمستان، ۳۶ درصد از فشار خودشونو از دست میدهند. به همین دلیل خرابی لاستیک­‌ها یکی دیگر از مشکلات خودرو در زمستان به شمار میره. لاستیک‌ها محل تماس شما با جاده هستند، به همین دلیل سلامتی اون‌ها برای رانندگی در زمستان، مخصوصا وقتی که جاده‌ها لغزنده و یخ زده هستند، از همیشه مهم‌تره. کلا دو ویژگی لاستیک رو باید برای زمستان بررسی کنید؛ آج‌ها و فشار لاستیک.

فشار مناسب لاستیک‌ها به ماشین کمک می‌کنه تا در جاده‌ها و سطوح لیز و لغزنده مثل جاده‌های برفی، راحت حرکت کنند. در کنار آن، آج‌ها هم کمک می‌کنند تا سطح کمتری از لاستیک با برف و آب برخورد داشته باشه و ماشین در جاده ایمن بمونه. خب این‌ها رو که میدونستیم، اما چیکار کنیم لاستیک‌ها در زمستان سالم بمونن؟

 

 ▪چطوری لاستیک‌ها رو برای زمستان سالم نگه دارم؟

چه قبل از زمستان و چه بعد از آن، به طور مرتب لاستیک‌ها رو از نظر فشار و ظاهرش مثل خوردگی، ترک و… چک کنید. تا جایی هم که امکان داره در حاشیه­ جاده و زمین­‌های ناهموار رانندگی نکنید و مطمئن بشید که خوب باد شده باشند. یه راه جالب برای چک کردن باد لاستیک اینه که از پمپ باد پمپ بنزین استفاده کنید. اگه نمی‌دونید فشار مناسبش چقدر باید باشه، PSI توصیه شده معمولاً روی یک برچسب داخل درب سمت راننده چاپ شده که می‌تونید ازش کمک بگیرید.

آج لاستیک هم مهمه و باید بررسی بشه. برای اینکار بهتون یه ترفند خیلی راحت رو یاد میدم. یه سکه بردارید و اون رو از بالا به قسمت وسط آج بچسبونید. اگر دیدید که تصویر سکه روی آج افتاد، متاسفانه باید بگم که عمق آج خیلی کمه و باید خیلی سریع لاستیک‌هاتون هاشون رو عوض کنید چون می‌تونه براتون خطر داشته باشه.

تیم پنچرگیری سیار در تهران و کرج به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و با یک تماس کوچیک خیلی سریع در کنارتان حاضر می‌شوند.

 

۹.ماشین روشن نمیشه!

اگه قرار یا جلسه کاری مهمی دارید، پیشنهاد من به شما اینه که در زمستان و هوای سرد بیشتر حواستون به خودروتون باشه. یکی از مشکلات خودرو در زمستان روشن نشدن آن هستش که خودتون هم خوب می‌دونید وقتی اتفاق میوفته که کلی کار داری! به طوری که بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های انجام شده، متخصصان به این نتیجه رسیدند که ۱۸ درصد احتمال داره خودرو در زمستان استارت نخوره!!

 

 ▪چطوری جلوی روشن نشدن خودرو در زمستان رو بگیرم؟

ببینید روشن نشدن خودرو در زمستان به خاطر چند مورد مشخص اتفاق می‌افته؛ مثل خرابی باتری، سیستم سوخت، موتور، کاربراتور، روغن موتور نامناسب و … که باز هم همون طور که گفتن پیشگیری بهترین راهه درمانه و چکاپ مرتب خودرو باعث میشه تا همیشه سالم باشه، حال خوبی داشته باشه و تو هوای سرد آخ نگه!

 

۱۰.چراغ هشدار موتور روشن شده!

جای تعجب نیست که موقع رانندگی در زمستان متوجه بشید که چراغ هشدار موتور خودرو روشن شده. در این زمان لازم نیست بترسید یا هُل بشید؛ چون ممکنه که این چراغ به مشکل خورده باشه به طوری که گفته میشه ۴ درصد مشکلات خودروها در زمستان مربوط به این چراغه. اما در این موقعیت چطوری عمل کنیم.

چراغ هشدار موتور روشن شده! مشکلات خودرو در زمستان

 

 ▪اگه چراغ هشدار موتور روشن شد، چه کنم؟

وقتی که متوجه روشن شدن چراغ های هشدار موتور ماشین شدین، بهترین کار اینه که اول خیلی آرام سرعتتان را کم کنید. بعد بررسی کنید ببینید که آیا چراغ های هشدار موتور خاموش شدن یا نه. اگه خاموش شدند که هیچ. اما اگه تغییری نکردند، باید بلافاصله خودرو خودتون رو در یه مکان مناسب متوقف کنید و خیلی سریع از امداد خودرو کمک بگیرید. در این موقعیت با خدمات پشتیبانی خودروتون تماس بگیرید یا حتی به تعمیرگاه های نزدیک برید، اما برای صرفه‌جویی در وقت و علت یابی سریع، بهترین راه اینه که با ما در آقای امداد تماس بگیرید.

فراموش نکنید که این یه علامت ساده نیست و میتونه نشون دهنده یه مشکل جدی باشه. پس قبل از اینکه آسیب از یک بخش کوچک شروع و به بقیه سیستم‌های خودرو منتقل بشه و هزینه زیادی به دستتون بزاره، باید سریعاً به فکرش بیافتید.

 

سخن پایانی

مشکلات خودرو در زمستان اغلب جدی نیستند، اما امدادخودروهای غیرمعتبر که تجربه کافی ندارند، می‌تونن خودشون مشکلات جدی رو ایجاد کنند. با توجه به اینکه قیمت خودرو روز به روز داره زیادتر میشه، پس دقت کنید که اون رو دست چه کسی می‌سپارید. با اجرای طرح امداد زمستانی امداد خودرو آقای امداد، متخصصان، امدادرسانان و تیم‌های امدادی با آمادگی بیشتری در خدمت شما خواهند بود.

 

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو