چرا ماشین جوش میاره؟ علت جوش آوردن ماشین+ راه‌حل

جوش آوردن ماشین یکی از مشکلاتیه که تقریباً همه‌ی ما حداقل یه بار‌ باهاش مواجه شدیم. اگر به موقع اقدام نکنید، می تواند به موتور شما آسیب برساند.

معمولا رادیاتور برای محافظت از موتور در برابر گرم شدن بیش از حد در هنگام کارکرد صحیح وارد عمل می شود. مایعات خنک کننده از بلوک موتور عبور می کنند و به داخل رادیاتور می ریزند تا گرمای بیش از حد را خارج کنند. سپس مایع خنک کننده از طریق موتور بازیافت می شود. هنگامی که رادیاتور به درستی کار نمی کند، مایع خنک کننده ای که به بلوک موتور باز می گردد بسیار داغ است و در نتیجه به جوش می آید.

اما چرا ماشین جوش میاره؟ و چطوری می‌تونیم از جوش آوردن ماشین جلوگیری کنیم؟ با ما همراه باشید که قراره کلی چیز دراین باره یاد بگیریم.

 

آیا مایع خنک کننده یا آب واقعا برای خودروی شما ضروری است؟

هنگامی که موتور در حال کار است، مخلوطی از هوا و سوخت در سیلندرهای موتور می سوزد و مقدار زیادی گرما تولید می کند. با این حال، تنها بخشی از گرما با موفقیت تبدیل می شود و بقیه به بیرون تابش می شود و باعث افزایش دمای موتور می شود. اگر دمای موتور از آستانه مجاز بالاتر رود، روغن اثر روان کنندگی خوبی نخواهد داشت و منجر به افزایش اصطکاک و سایش سریع و آسیب به قطعات ماشین می شود.

به همین دلیل است که ماشین شما به مایع خنک کننده نیاز دارد. خنک کننده موتور مخلوط مایع آب و ضد یخ است که در رادیاتور خودرو قرار دارد. همانطور که از نام آن پیداست، مایع خنک‌کننده عملکرد موتور شما را «خنک می‌کند» و به عملکرد نرم‌تر خودرو کمک می‌کند. به طور خاص، خنک کننده گرمای بیش از حد موتور در آب و هوای گرم و یخ زدن در سرمای شدید را محدود می کند. علاوه بر این، این سیال می تواند از زنگ زدگی و خوردگی قطعات عبوری از جمله رادیاتور، بخاری و پمپ نیز جلوگیری کند.

وقتی ماشین شما فاقد مایع خنک کننده باشد، موتور شما قطعا بیش از حد گرم می شود و در هنگام کار دما افزایش می یابد. این می تواند باعث انفجار شود که بسیار خطرناک است. باعث توقف ماشین شما در وسط جاده در ترافیک می شود. در عین حال بر اجزای خودرو تأثیر می گذارد.

 

علت جوش آوردن ماشین

علت جوش آوردن ماشین

زمانی که مایع خنک کننده شما در حین رانندگی بجوشد، وضعیتی غیرعادی است. وقتی دمای موتور بالاتر از سطح نقطه جوش افزایش یابد، مایع خنک‌کننده خودرو شروع به جوشیدن می‌کند یا به نظر می‌رسد که حباب می‌زند. می توان گفت که تمام دلایل گرم شدن بیش از حد موتور نیز می تواند منجر به جوشیدن مایع خنک کننده شود.

تشخیص زودهنگام علت می تواند به شما کمک کند تا آسیب به خودروی خود را به حداقل برسانید.

خودرو وقتی جوش میاره که بیش از حد داغ شده باشه و سیستم خنک کننده اون به مشکل بخوره و انتقال، جذب و خارج شدن گرما به درستی در اون انجام نشه.

  • مایع خنک ‌کننده نامناسب

اگه از مایع خنک کننده یا ضد جوش نامناسبی برای موتور خودرو استفاده کرده باشید و یا نسبت آب به مایع خنک کننده رو کم ریخته باشید، خودرو شما جوش میاره که برای رفع اون باید مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده مایع خنک کننده عمل کنید.

  • نشتی سیستم خنک کننده

در صورتی که پمپ آب رادیاتور، شلنگ‌ها، هوزینگ ترموستات و واشر سر سیلندر خودرو که جزو سیستم خنک کننده به شمار میرن، دچار نشتی شده باشند، موتور به خوبی خنک نمیشه و همین باعث به جوش آمدن ماشین میشه. می‌تونید از امدادرسانان آقای امداد بخواهید تا نشتی خودرو رو پیدا و برطرفش کنند.

  • کمبود روغن موتور

روغن موتور ناکافی در خودرو باعث میشه تا روان کاری به خوبی انجام نشه و دمای موتور افزایش و احتمال جوش آوردن ماشین بالا بره.

  • خرابی ترموستات

ترموستات بین رادیاتور و موتور قرار می گیرد و در واقع یک تنظیم کننده خنک کننده با دمای کنترل شده است. تا زمانی که موتور به دمای کافی گرم نشود، جریان خنک‌کننده را از داخل بلوک موتور محدود می‌کند و به آن کمک می‌کند تا سریع‌تر به دمای کار برسد. در ابتدا بسته بماند، ترموستات بین 95 تا 110 درجه سانتیگراد باز می شود و یک دریچه را باز می کند و به سیستم خنک کننده اجازه می دهد کار خود را انجام دهد.

ترموستات خراب می تواند بسته بماند و مانع از گردش مایع خنک کننده بسیار مورد نیاز در اطراف موتور شود. این بدان معنی است که ترموستات وظیفه خود را برای نگه داشتن موتور در دمای متوسط ​​کار خود انجام نمی دهد و در صورت عدم توجه به طور بالقوه منجر به گرم شدن بیش از حد می شود.

 

  • شکستگی پمپ آب

وظیفه پمپ آب رسوندن و به گردش درآوردن مایع خنک کننده در موتور خودروعه و به همین دلیل وجود یه مشکل کوچک در اون مثل نشتی و یا گیر کردن پروانه های آن، می‌تونه به جوش آوردن خودرو منجر بشه.

برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، مقدار مایعی که به موتور نزدیکتر است به شدت گرم می شود و در نتیجه ناتوانی در گردش مایع خنک کننده به جوش می آید.

 

  • گرفتگی شلنگ‌ها

گرد و غبار می‌تونه موجب گرفتگی شلنگ های خودرو بشه و از گردش مایع خنک کننده در موتور جلوگیری کنه. راه‌حل تصفیه و تمیز کردن این سیستم و دوباره پر کردن مخزن خنک کننده است.

شیلنگ ها همان چیزی هستند که مایع خنک کننده در حین حرکت بین موتور و رادیاتور از آن عبور می کند. شلنگ های آسیب دیده، ترک خورده، شل یا گرفتگی ممکن است باعث نشت مایع خنک کننده شوند یا به سادگی مانع از جریان مایع خنک کننده شوند.

 

  • واشر سر سیلندر آسیب دیده

از نظر دلایل از دست دادن مایع خنک کننده، این پدر همه آنها است. از دست دادن سیال در داخل سیستم خنک کننده، میزان انتقال حرارت از موتور به مایع خنک کننده را کاهش می دهد و اگر به پایین تر از حداقل سطح عملیاتی برسد، منجر به گرمای بیش از حد می شود. واشر سر بین بلوک و سرسیلندر قرار می گیرد و وظیفه آن انبساط حرارتی با موتور و آب بندی محفظه های خنک کننده، مسیر روغن و سیلندرها جدا از یکدیگر است.

بسته به محل خرابی واشر سر (بیشتر به این دلیل که مردم اجازه نمی‌دهند موتورهایشان قبل از گذاشتن پا به اندازه کافی گرم شود)، مایع خنک‌کننده می‌تواند به آرامی به سیستم روغن نشت کند و منجر به پیدا شدن لجنی به نام «مایونز» در قسمت زیرین شود. درپوش روغن این اساساً منجمد شدن آب با روغن است و اگر به حال خود رها شود می تواند منجر به گرم شدن تدریجی ماشین شما شود. اگر دمای آب ثابت باشد اما بالاتر از حد معمول باشد، این می تواند منبع مشکل باشد.

چه اتفاقی می‌افتد اگر واشر سرسیلندر شما منفجر شود؟ خرابی واشر سر باعث می‌شود موتور شما در شرایط شدید با گرمای بیش از حد کار کند، زیرا در آن زمان، آب، بنزین و روغن موتور با هم مخلوط می‌شوند. و هنگامی که دمای موتور به نقطه جوش می رسد، مایع خنک کننده شما در مخزن به جوش می آید. در صورتی که متوجه شدید دود سفید از زیر کاپوت خارج می شود یا چراغ دمای آب روشن شده، بلافاصله مخزن مایع خنک کننده را بررسی کنید. علاوه بر این، هنگامی که واشر سرسیلندر از کار می افتد، هوا می تواند به مخزن خنک کننده نفوذ کند و پدیده حباب را در مایع شما ایجاد کند.

 

علت خرابی فن رادیاتور

  • فن رادیاتور خراب است

هنگامی که خودرو در حال کار است، گرمای اضافی تولید شده در طی فشرده سازی هوا، احتراق سوخت و اصطکاک قطعات مکانیکی باید آزاد شود. فن رادیاتور خودرو نقش هماهنگی با مایع خنک کننده برای افزایش راندمان خنک کننده موتور در هنگام آزاد شدن گرمای فوق را دارد.

اگر فن رادیاتور شما به دلیل سوختن فیوز، سیم کشی آسیب دیده، خرابی کلاچ فن یا خوردگی شکسته شود، باعث می شود مایع خنک کننده شما در مخزن شروع به جوشیدن کند زیرا هنگام توقف خودرو، فن گردش هوای کافی را تامین نمی کند. تنظیم فن خنک کننده هر چه باشد، هدف اصلی آن خنک کردن مایع خنک کننده است. اگر به نحوی از کار بیفتد، ممکن است متوجه شوید که مایع خنک کننده شما در حال جوشیدن است.

  • خرابی درپوش رادیاتور

درپوش رادیاتور اغلب به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری نادیده گرفته می شود، اما باید بخشی ضروری از سیستم خنک کننده در نظر گرفته می شود. درب رادیاتور اساساً یک شیر آزاد کننده است، زمانی که مایع خنک کننده به دمای بالایی می رسد، دریچه آزادسازی باز می شود و مطمئن می شود که سیستم خنک کننده شما تحت فشار باقی می ماند.

هنگامی که این درپوش گیر می کند، توانایی حفظ فشار کافی برای پایین آوردن نقطه جوش مایع خنک کننده را ندارد که باعث جذب حرارت ناکافی از موتور شما می شود. موتور همچنین می تواند به دلیل وجود حفره های هوا در مایع خنک کننده ناشی از کار نکردن درپوش رادیاتور و انبساط سریع هوا در دماهای بالا بیش از حد گرم شود. این باعث می شود که مایع خنک کننده در مخزن بجوشد.

 

تعمیرات رایج مورد نیاز برای اصلاح گرمای بیش از حد عبارتند از:

• تعویض پمپ آب
• تعمیر یا تعویض رادیاتور
• شستشوی مایع خنک کننده
• تعویض ترموستات
• شارژ یا تعویض روغن موتور
• تعویض شیلنگ خنک کننده

 

چرا ماشین در گرما جوش می‌آورد؟

عوامل مختلفی می‌تونن باعث جوش آوردن ماشین در گرم‌ترین روزهای سال و مخصوصا در تابستان بشوند مثل کمبود سطح آب، کمبود ضد جوش، خرابی فن خنک کننده رادیاتور، خرابی واتر پمپ و نگه داشتن آب و عدم انتقال، عدم هواگیری رادیاتور ماشین و … . جوش آوردن ماشین می‌تونه برای هر کسی رخ بده و بهترین راهکار، به همراه داشتن یه دبه پر از آب در ماشینه.

چرا ماشین در گرما جوش میاره؟ علت جوش آوردن ماشین

چرا ماشین در سرما جوش می‌آورد؟

با اینکه جوش آوردن ماشین در تابستان خیلی رایجه، اما این اتفاق می‌تونه در زمستان هم رخ بده که البته در این شرایط احتمالا آسیب جدی به خودرو وارد شده. در زمستان در صورتی که سطح آب رادیاتور کم باشه، فن خنک کننده کار نمیکنه و خودرو فورا جوش میاره. همچنین آسیب فن خنک کننده و پره‌های رادیات هم می‌تونه باعث عدم خروج آب از واترپمپ بشه و درنتیجه خودرو جوش بیاره.

مقاله نکات ایمنی رانندگی در زمستان به توصیه آقای امداد به شما کمک می‌کنه تا در هوای سرد به مشکل نخورید.

چیکار کنیم تا ماشین جوش نیاره؟

برای اینکه تا حد ممکن از جوش آوردن ماشین جلوگیری کنید، بهتره تا همیشه چندتا نکته رو رعایت کنید:

  1. مایع ضد جوش رو حتما در رادیات بریزید و سطح اون رو بررسی کنید.
  2. فن خنک کننده رو هر هفته چک کنید.
  3. حتما هر ۳ ماه یک بار رادیات رو هواگیری کنید.
  4. قبل از استفاده از خودرو، سطح آب رادیات ماشین رو چک کنید.

برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین، بهتر است مراقبت و نگهداری منظم از ماشین داشته باشید و به صورت منظم سطح آب و روغن موتور را بررسی کنید. همچنین، در صورت مشاهده هرگونه خرابی در سیستم خنک کننده، ترموستات یا پمپ آب، بهتر است به سرعت اقدام به تعمیرات لازم کنید. همچنین، تعویض منظم فیلتر روغن و هوا و تعویض روغن موتور به موقع، می‌تواند به جلوگیری از جوش آوردن ماشین کمک کند. در نهایت، برای اطمینان از سلامت ماشین، بهتر است به صورت دوره‌ای به تعمیرگاه معتبر و مجهز مراجعه کنید تا تعمیرات و نگهداری لازم را برای ماشین خود انجام دهید.

تلفن تماس آقای امداد: 02148287

ادامه مطلب
مراقبت و نگهداری از باتری خودرو

بایدها و نبایدها در زمان جوش آوردن ماشین

در زمان جوش آوردن ماشین باید بعضی از نکات رو رعایت کنید تا هم این مشکل رفع بشه و هم آسیبی متوجه شما یا خودروتون نشه:

  • هیچوقت درب رادیاتور رو باز نکنید.

وقتی که ماشین جوش آورده، یکی از خطرناک‌ترین کارهایی که می‌تونید انجام بدید اینکه درب رادیاتور رو باز کنید. ممکنه آب گرم با شدت بالا پخش بشه و سوختگی و جراحات شدیدی روی بدن شما ایجاد کنه.

هیچوقت درب رادیاتور رو روشن نکنید.

  • در کنار مسیر توقف کنید.

وقتی که متوجه شدید دمای موتور به صورت غیرعادی در حال افزایشه، بهتره تا از سمت راست حرکت و در کنار خیابان یا جاده پارک کنید و اجازه بدید تا دمای موتور کاهش پیدا کنه.

 

اگر توقف خودرو ممکن نباشد چه؟

وقتی متوجه شدید که دمای موتور در حال افزایش است، کولر را خاموش کنید، بخاری را روشن کنید و شیشه ها را باز کنید. خاموش کردن کولر باعث کاهش بار موتور خودرو می شود. روشن کردن بخاری با فن بالا به پراکنده شدن حرارت موتور کمک می کند. اگر روز و گرم است، دریچه های هوا را به سمت پنجره های باز هدایت کنید.

فقط در صورتی به رانندگی ادامه دهید که واقعاً نمی‌توانید کنار بایستید، سرعت ثابتی داشته باشید و تا حد امکان از توقف و حرکت بکاهید. مراقبت از موتور شما بسیار مهمتر از ماشین های دیگر است.

اگر بخار از زیر کاپوت می‌آید یا دما همچنان بالا می‌رود، برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی موتور، در اسرع وقت خودرو را متوقف کنید.

 

  • کولر رو خاموش و پنجره‌ها رو باز کنید.

باز کردن پنجره ها و خاموش کردن کولر خودرو می‌تونه فشار وارده بر روی موتور رو کاهش بده و به خنک تر شدن سریع تر اون کمک کنه. اگه هم کنار خیابان پارک کردید، بهتره تا بلافاصله کاپوت خودرو رو بالا بدید تا هوا بیشتر جریان داشته باشه و خودرو خنک بشه. با اینکه این روند طولانیه اما ضروریه و برای برخورد با موتور داغ لازمه.

  • در ترافیک هوشمندانه عمل کنید.

اگه تو ترافیک بودید و متوجه افزایش دمای خودرو شدید، بهتر تا بجای توقف کامل، دنده و خلاص کنید و به آهستگی گاز بدید و حرکت کنید و زیاد از ترمز استفاده نکنید؛ چون که ترمزهای مداوم باعث میشن تا بار موتور افزایش پیدا کنه و خودرو بیش از حد داغ بشه. همچنین، حرکت آرام باعث میشه تا سرعت پمپ آب و فن رادیاتور افزایش پیدا کنه و هوا و مایعات بیشتری در درون رادیاتور وارد بشه‌. درنتیجه موتور خنک و خودرو جوش نیاره.

در این مواقع با اپلیکیشن امداد خودرو آقای امداد به راحتی به خدمات امدادی دسترسی پیدا کنید.

  • نشتی سیستم خنک‌ کننده رو پیدا کنید.

بررسی کنید و ببینید که بخار از کجا بیرون میاد. اگه بخار مایع خنک کننده از زیر کاپوت خارج نمیشد، ماشین رو به هیچ وجه خاموش نکنید، چون باعث میشه تا رادیاتور و پروانه خودرو آسیب ببینند، فرآیند خنک شدن موتور انجام نشه و اجزای داخلی موتور از جمله واشر سر سیلندر آسیب ببینه.

اما اگه مایع خنک‌کننده موتور از زیر خودرو خارج و یا به صورت بخار از زیر کاپوت خارج میشد، موتور رو خاموش کنید اما سوییچ رو در وضعیت On قرار بدید تا فن کار کنه. در این مواقع بهترین کار اینه که با امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا تیم مکانیک ما این مشکل رو براتون سه سوته رفع کنه.

  • روی موتور آب نریزید.

وقتی که روی موتور آب می‌ریزید، سطح موتور خیلی سریع خنک میشه، در حالی که داخل اون همچنان گرمه. این خنک شدن غیر یکنواخت یا سریع موتور، در نتیجه باعث چسبیدن پیستون ها و دیواره های سیلندر میشه و احتمال ترک خوردگی در موتور رو بالا می‌بره.

روی موتور آب نریزید

  • روی دیواره رادیاتور آب بریزید.

بهترین راه برای خنک کردن خودرو، ریختن آب روی دیواره رادیاتوره که باعث میشه تا سیستم و مایع خنک کننده موتور خنک بشن و در نهایت عملکرد سیستم خنک‌کننده افزایش پیدا کنه و آسیبی هم به جایی وارد نشه.

  • سطح آب خنک کننده موتور رو بررسی کنید.

بعد از اینکه سیستم به طور کامل خنک شد، سطح آب رادیاتور رو بررسی کنید که به اندازه باشه و در صورت نیاز اضافه کنید. اما آیا می‌تونیم به جای آب رادیاتور از آب استفاده کنیم؟ برای مدتی کوتاه ریختن آب ساده در رادیاتور مشکلی نداره، اما باید در اولین فرصت از مایع ضدجوش مناسب استفاده کنید. در صورتی که با انجام این راهکارها مشکل حل نشد، با امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس آقای امداد: 02148287

نحوه کنترل مایع خنک کننده موتور

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین، کنترل و بررسی دوره‌ای مایع خنک کننده موتوره. وضعیت شلنگ‌ها و اتصالات سیستم خنک‌کننده موتور و شلنگ‌ها و اتصالات بخاری رو هم کنترل کنید و شلنگ‌های فرسوده رو عوض کنید. وقتی كه موتور خاموشه، سطح مایع خنک‌کننده باید بین نشانگر حداقل (Min-L ) و نشانگرحداکثر (Max-F ) قرار داشته باشه. اگه مایع داخل مخزن کم بود، به اندازه‌ای اضافه کنید که تا به نشانگر (Max-F ) برسه و بیشتر نشه.

اگر ماشین شما جوش آورد چه کاری انجام دهید؟

قبل از اینکه در مورد کارهایی که باید در زمان داغ شدن بیش از حد ماشین خود انجام دهید صحبت کنیم، در اینجا علائمی وجود دارد که به شما می گوید مشکلی وجود دارد.

اگر با وسیله نقلیه خود مشکل دارید، به امداد خودرو آقای امداد سر بزنید. تیم متخصص ما می تواند مشکل را شناسایی کرده و به شما کمک کند تا به جاده بازگردید. ما می توانیم بهترین مایع خنک کننده موتور را برای خودرو یا کامیون شما توصیه کنیم.

 

علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه ممکن است موتور شما جوش آورده است:

  • دماسنج بالا می‌آید یا چراغ هشدار روی داشبورد ظاهر می‌شود
  • بوی گرم از دریچه ها می آید
  • بخار از زیر کاپوت خودرو می آید
  • موتور صدای تیک تیک یا کوبنده ایجاد می کند زیرا روغن موتور روان کننده در هنگام داغ شدن نازک می شود.
  • کاهش قدرت موتور
  • کاپوت برای لمس داغ است

 

اگر موتور شما به جوش آمد چه کاری انجام دهید:

1. اگر متوجه شدید دمای موتور به سمت قرمز افزایش می یابد، ماشین را متوقف کنید.

2.وقتی متوجه شدید که دمای موتور در حال افزایش است، کولر را خاموش کنید، بخاری را روشن کنید و شیشه ها را باز کنید. خاموش کردن کولر باعث کاهش بار موتور خودرو می شود. روشن کردن بخاری با فن بالا به پراکنده شدن حرارت موتور کمک می کند. اگر روز گرم است، دریچه های هوا را به سمت پنجره های باز بچرخانید.

فقط در صورتی به رانندگی ادامه دهید که واقعاً نمی‌توانید توقف کنید، سرعت ثابتی داشته باشید و تا حد امکان از حرکت بکاهید. مراقبت از موتور شما بسیار مهمتر از این است که اتومبیل هایی جلوتر از شما می رانند.

اگر بخار از زیر کاپوت می‌آید یا دما همچنان بالا می‌رود، برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی موتور، در اسرع وقت خودرو را متوقف کنید.

3. کاپوت را باز کنید (مواظب باشید در برابر تماس با بخار یا مایع از خودتان محافظت کنید) و قبل از دست زدن به چیزی صبر کنید تا موتور خنک شود. اگر مطمئن نیستید، به‌جای اینکه در تلاش برای تعمیر خودرویتان آسیب ببیند، با یک یدک‌کش تماس بگیرید و از یک متخصص کمک بگیرید .

4. هنگامی که موتور خنک شد، از یک پارچه یا حوله ضخیم استفاده کنید تا درب رادیاتور را به آرامی باز کنید. صورت خود را از راه دور نگه دارید تا از پاشش بخار یا آب داغ جلوگیری کنید. سطح مایع خنک کننده خود را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را دوباره پر کنید.

بسیاری از موتورهای خودرو ترکیب 50/50 آب و ضد یخ را ترجیح می دهند، اما اگر تمام چیزی که در دسترس شما باشد آب است، آب معمولی این کار را انجام می دهد.

5. قبل از تعویض درپوش رادیاتور، اجازه دهید موتور چند دقیقه دیگر خنک شود.

6. قبل از حرکت، زیر خودرو را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که نشتی ندارد. اگر مایع خنک کننده کمتر از حد توصیه شده است، خودرو را رانندگی نکنید.

7. هنگامی که خودروی شما برای رانندگی ایمن شد، حتما خودرو را برای بررسی کامل سیستم خنک کننده نزد یک تکنسین متخصص ببرید. متخصص مکانیک سیار آقای امداد می تواند علت گرمای بیش از حد را شناسایی کرده و هر گونه مشکلی را برای جلوگیری از آسیب احتمالی موتور برطرف کند.

 

سوالات متداول

چگونه بفهمم که رادیاتور من نشتی دارد؟

شما باید سطح مایع خنک کننده خود را به طور منظم بررسی کنید. اگر کم باشد، این نشانه نشتی در جایی از سیستم است. همچنین می‌توانید با بررسی رطوبت یا خوردگی اطراف شیلنگ‌ها، گیره‌ها و سایر اجزای سیستم خنک‌کننده به دنبال نشتی باشید.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، مطمئن شوید که سیستم خنک کننده شما بلافاصله توسط یک مکانیک واجد شرایط بازرسی می شود. بدون توجه، نشت سیستم خنک کننده ممکن است منجر به داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب شدید شود.

 

چگونه می توانم از جوش آوردن ماشین خود در آینده جلوگیری کنم؟

چند کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهید. ابتدا مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده بالا است. خنک‌کننده‌ای که کمتر از حد توصیه‌شده باشد، موتور را داغ‌تر کرده و باعث جوشش می‌شود. دوم، نگاهی به شیلنگ های رادیاتور بیندازید.

اگر ترک خورده یا نشتی دارند، باید تعویض شوند. در نهایت، سیستم خنک کننده را هر دو سال یکبار شستشو و با مایع خنک کننده تازه پر کنید.

 

آیا طبیعی است که رادیاتور من داغ باشد؟

داغ بودن مخازن خنک کننده غیر معمول نیست. کاملا طبیعی است. هنگامی که موتور در حال کار است، مخزن مایع خنک کننده بسیار داغ می شود زیرا به موتور نزدیک است. گرمای موتور از طریق مخزن مایع خنک کننده منتقل می شود و باعث داغ شدن آن می شود.

اگرچه این گرما روی خود مایع خنک کننده تاثیری نمی گذارد و مشکلی برای سیستم خنک کننده خودرو ایجاد نخواهد کرد. بنابراین اگر متوجه شدید که مخزن داغ است، جای نگرانی نیست.

 

علائم خرابی ترموستات چیست؟

چندین علامت ممکن است نشان دهنده خرابی ترموستات باشد. یکی دوچرخه سواری مکرر است که در آن کوره یا تهویه مطبوع بیشتر از حد معمول روشن و خاموش می شود. این می تواند ناشی از چندین مشکل باشد، از جمله فیلتر هوا کثیف یا مشکل در اتصال الکتریکی.

یکی دیگر از علائم دماهای ناسازگار است، که در آن دما حتی زمانی که ترموستات روی دمای خاصی تنظیم شده باشد، به شدت در نوسان است. اغلب، این نتیجه یک سنسور معیوب یا یک سیم شل است.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، ضروری است که با یک تکنسین مجرب برای تشخیص و تعمیر تماس بگیرید. نادیده گرفتن مشکل می تواند منجر به آسیب بیشتر یا حتی خرابی کامل سیستم شود.

 

برخی از عواقب احتمالی جوش آوردن رادیاتور چیست؟

جوش آوردن رادیاتور می تواند عواقب بالقوه زیادی را به همراه داشته باشد که جدی ترین آنها خرابی موتور است. اگر مایع خنک کننده به جوش بیاید، ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود که منجر به آسیب شدید شود. جدای از آن، خنک کننده در حال جوش می تواند باعث ایجاد بخار در محفظه موتور شود و به طور بالقوه باعث از کار افتادن موتور شود.

سطح پایین مایع خنک کننده ممکن است باعث آسیب به موتور شود. به همین دلیل، برای جلوگیری از این عواقب احتمالی، باید به طور مرتب سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید.

 

تلفن تماس آقای امداد: 02148287

1 1 نظر
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو