چرا ماشین استارت نمی‌زنه؟ علت استارت نخوردن ماشین

استارت نخوردن ماشین دلایل مختلفی داره که اغلب این‌ها هم خودشون رو تو هوای سرد نشان میدن. برای اینکه بتونیم در فرصتی کوتاه مشکل خودرو رو رفع کنیم، باید همه‌ی احتمالات ممکن رو بررسی و از ساده‌ترین آن‌ها شروع کنیم. البته این نکته رو هم یادتون باشه که استارت نخوردن ماشین با استارت خوردن و روشن نشدن ماشین متفاوته که این نکته رو تو مقاله دیگه‌ای براتون توضیح دادیم. در ادامه با هم به برخی از موارد احتمالی که باعث استارت نخوردن ماشین می‌شوند، می پردازیم.

تلفن تماس آقای امداد: 02148287

۱) مشکلات الکتریکی استارت خودرو

یکی از اولین مشکلاتی که میتونن باعث استارت نخوردن ماشین بشن، مشکلات الکتریکی استارت هستند. پس ابتدا باید سیستم برق رسانی خودرو رو بررسی کنیم:

▪سولفاته شدن باتری:

استفاده از باتری در طولانی‌مدت باعث میشه تا اتصالات باتری جرم گرفته، سولفات شده و یا خورده شوند. این عامل در بعضی از مواقع باعث میشه تا ارتباط باتری با برای قطعات خودرو قطع بشه و خودرو استارت نزنه. اگه با استارت نخوردن ماشین‌تون مواجه شدین در اولین قدم به باتری سر بزنید و اگه هم خوردگی در اتصالات آن دیدین، برطرف کنید و دوباره استارت بزنید.

سولفاته شدن باتری

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث میشه تا خودرو استارت نخوره، خوابیدن باتریه. این اتفاق وقتی میافته که در مدت طولانی خودرو روشن نمیشه؛ چراکه کار کردن خودرو باعث شارژ باتری میشه. پس اگه میخواین که با مشکل استارت نخوردن ماشین مواجه نشین و به خودرو‌تون هم نیازی ندارید، بهتره تا هر چند روز یکبار اون رو روشن کنید تا کمی کار کنه و دیگه باتری از کار نیوفته.

همچنین خاموش نکردن لوازم الکترونیکی ماشین مثل چراغ ها رادیو و … بعد از خاموش کردن موتور هم باعث میشه تا باتری خودرو ضعیف و از کار بیافته. در این زمان بهتره تا امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما عملیات باتری به باتری رو روی خودروتون انجام بدهند و در صورت نیاز اون رو تعویض کنند.

یدک‌کش، مکانیک سیار و امداد خودرو قم آقای امداد به صورت ۲۴ ساعته در خدمت شماست. با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

 

▪آسیب‌دیدگی فیوزها

در بعضی از ماشین‌ها، فیوزهایی وجود دارند که به استارت متصل هستند. گاهی ممکنه که این فیوزها آسیب ببینند و باعث بشن تا خودرو استارت نخوره. بنابراین شما میتونید با شناسایی این عامل و اصلاح کردن اون، این مشکل رو خیلی راحت حل کنید.

▪خرابی سوئیچ:

استارت نخوردن ماشین میتونه به علت سوئیچ و آسیب‌دیدگی اون رخ بده. اگه باتری رو بررسی کردید و مطمئن شدید که سالمه و مشکلی نداره، اما همچنان استارت عمل نمی‌کنه، احتمال داره که مشکل از سوئیچ موتور باشه. سوئیچ رو تو حالت باز و نه در حالت استارت کامل قرار بدید. اگه چراغ های هشدار دهنده روشن نشدند، میشه گفت که سوئیچ معیوبه.

خرابی سوئیچ خودرو از علت های استارت نخوردن ماشین

▪آسیب دیدگی اتصالات استارت

خوردگی و سولفاته شدن باتری فقط به خود باتری آسیب نمیزنه و می‌تونه حتی اتصالات مربوط به باتری رو هم با مشکل مواجه کنه. به طوری که سایر قطعات الکترونیکی خودرو و مخصوصا بخش‌های مربوط به استارت رو معیوب کنه. با باز کردن سوئیچ و بررسی جریان ایجاد شده در این زمان می‌تونید متوجه بشید که آیا استارت نیاز به تعویض دارد یا نه.

 

۲) مشکلات سیستم احتراق خودرو

یکی دیگه از مشکلاتی که میتونه باعث استارت نخوردن ماشین بشه مشکلات مربوط به سیستم احتراق خودرو هستش.

▪شکستگی سیم پیچ

شکستگی قسمتی از سیم پیچ میتونه علت استارت نخوردن ماشین باشه. بنابراین بهتره تا سیم‌های اتصالات سیم پیچ رو بررسی کنید. برای تست دقیق سیم پیچ احتراق و اندازه گیری مقاومت اون لازمه تا از مولتی‌متر استفاده بشه. در صورتی که با تعویض این قطعه بازم خودرو استارت نخورد، باید موارد دیگه‌ای مثل کافی بودن میزان سوخت و… رو بررسی کنید.

▪محکم نبودن اتصالات الکترونیکی

در سیستم سوخت‌گیری خودرو هم اتصالات الکترونیکی داریم که اگه به خوبی محکم نشده باشند، می‌تونند منجر به استارت نخوردن ماشین بشوند. هر بخش از سیستم سوخت دارای تعدادی رابط در بخش بالایی خودشه که تعدادی از رابط‌ها هم در سر سیلندر قرار گرفته‌اند. بنابراین همه‌ی اتصالات داخل کاپوت رو بررسی کنید و مطمئن بشید که محکم هستند.

ادامه مطلب
چرا ماشینم ریپ میزنه؟ چگونه رفع عیب کنم؟

▪خرابی کلاه توزیع

آسیب دیدگی کلاه توزیع چندان شایع نیست، اما گاهی مخصوصا وقتی که مرطوبه، می‌تونه از استارت خوردن ماشین جلوگیری کنه. بنابراین خوبه که کلاه توزیع رو هم خارج و رطوبت اون رو بررسی کنید. اگه مرطوب بود، به وسیله‌ی یه پارچه‌ی خشک و تمیزی اون رو پاک کنید. همچنین چک کنید که ترک یا شکستگی نداشته باشه و در صورت لزوم، اون رو عوض کنید. 

▪اختلال در فیلتر سوخت

برخی مواقع ممکنه که دلیل استارت نزدن ماشین، به خاطر مشکل در فیلتر سوخت رخ بده. وقتی که فیلتر سوخت با مشکل مواجه میشه، موتور به سوخت دسترسی پیدا نمیکنه و خودرو استارت نمی‌خوره. بهترین کار اینه که شما بعد از هر 20,000 کیلومتر فیلتر سوخت رو عوض کنید.

▪آسیب پمپ سوخت و رله

با استفاده از تست فشار می‌تونید ببینید که پمپ سوخت خودرو آسیب دیده یا نه. از اونجایی که ممکنه که دسترسی به تجهیزات تست فشار رو نداشته باشید، بهتره تا اول اتصالات الکترونیکی رو چک و با استفاده از تستر جریان با روشن بودن سوئیچ، جریان سر مثبت پمپ سوخت رو بررسی کنید. اگه وضعیت عادی بود مرحله ی بعدی رو امتحان و اگه نه فیوز رو چک کنید. اگه فیوز هم سالم بود، به احتمال زیاد، مشکل از رله‌ی پمپ سوخته.

 

۳) مشکلات دینام

دینام عملیات شارژ باتری رو انجام می‌ده و اگه دینام باتری رو شارژ نکنه یا اختلالی در روند شارژش رخ بده، باتری خالی میشه. همین باعث میشه تا باتری خالی بشه و خودرو استارت نخوره. این مورد یکی از رایج‌ترین دلایل این اتفاق به حساب میره. دینام از اجزایی مثل زغال، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، بلبرینگ و پوسته تشکیل شده که در کنار هم باتری رو شارژ می‌کنند. اگه یکی از این قطعات به‌خوبی عمل نکنه، باعث اختلال در شارژ شدن باتری میشه.

 مشکلات دینام از علت‌های استارت نخوردن ماشین

اگه خودروتون استارت نمی‌خوره و حرکت نمی‌کنه، جرثقیل امداد خودرو آقای امداد می‌تونه اون رو باایمنی بالا به تعمیرگاه‌های معتبر منتقل کنه. با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

 

۴) آسیب دیدگی انژکتور

انژکتور آسیب دیده هم به خصوص وقتی که موتور گرمه، از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری می‌کنه و در نتیجه نمیزاره تا خودرو استارت بخوره.

 

۵) خرابی چرخ لنگر رنده و یا چرخ دنده حلقه ای

با توجه به نوع اتصالات استارت، استارت به وسیله‌ی دندانه هایی که روی چرخ لنگر یا چرخ دنده قرار داره، حرکت می‌کنه. اگه در این بین دندانه‌ای از بین بره، در زمان چرخیدن استارت، صدای جیغ و گوش خراشی رو می‌تونید بشنوید.

 

۶) سوپاپ معیوب و استارت

وقتی که موتور سرده، شیر معیوب استارت باعث استارت نخوردن ماشین میشه. حتی بعضی اوقات هم وقتی که موتور گرمه، این اتفاق رخ میده. بهتره تا سریعا این قطعه رو جایگزین کنید تا مشکلات دیگه‌ای رخ نده.

 

۷) خرابی ECU یا MAF

یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین که می‌تونه براتون خرج زیادی هم به دنبال داشته باشه، خرابی کامپیوتر اصلی موتور یا هر کدوم از سیستم های الکترونیکیه. اگه به این مشکل برخورد کردید، باید از یه تیم و تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید و خودتون نمی‌تونید کاری کنید. در این زمان می‌تونید با ما در آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما با تجهیزات کامل خودروی شما رو عیب‌یابی و در زمانی کوتاه مشکل پیش آمده رو رفع کنند.

تلفن تماس آقای امداد: 02148287

 

۸) شل بودن استارت

یکی از ساده‌ ترین اتفاقاتی که می‌تونه باعث شه تا خودرو استارت نخوره، شل بودن بخش‌های مختلف استارت مثل پیچ و مهره‌های اونه که نمی‌زاره موتور روشن بشه.

شل بودن استارت از علائم استارت نخوردن ماشین

بررسی همه‌ی این موارد به تجهیزات و ابزار مخصوص نیاز داره که باید با آگاهی و دانش درست به کار بره و بهترین راه استفاده از خدمات امداد سیار معتبر مثل امداد خودرو آقای امداده.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو