نکات ایمنی رانندگی در زمستان به توصیه امداد خودرو آقای امداد

فصل زمستان کلا فصلیه که با برف و بارون و هوای سرد و یخبندان شناخته میشه. حالا این وسط رانندگی کردن تو این شرایط خیلی سخته و به خاطر وضعیت جاده‌ها و تغییرات یهویی هوا می‌تونه مشکلات زیادی رو برای شما به دنبال داشته باشه. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید و توصیه امداد خودرو آقای امداد برای رانندگی در زمستان رو جدی بگیرید. ما تو این مطلب مهم‌ترین نکات ایمنی رانندگی در زمستان رو برای شما جمع‌آوری کردیم تا بتونید از این فصل به خوبی استفاده کنید و رانندگی ایمن و بی‌خطر داشته باشید.

با اینکه این روزا مثل گذشته های خیلی دور(دو یا سه سال پیش!) خبر از بارون و برف آنچنانی نیست، اما بازم بعضی از روزا می‌تونیم شاهد بارش برف در بسیاری از شهرها و استان‌های کشورمون باشیم. از طرفی خیلی وقتا هم وسایل حمل و نقل همگانی چندان کارگشا نیستند و مجبوریم تا از ماشین شخصی ‌خودمون استفاده کنیم. به همین خاطر بهتره تا با نکات ایمنی رانندگی در زمستان آشنا بشیم و با تسلط و آگاهی کامل، رانندگی صحیح و بی‌خطری رو داشته باشیم.

همین حالا و قبل از شروع کامل فصل سرما و برف و بارون، توصیه رانندگی در زمستان امداد خودرو آقای امداد رو که به عنوان یکی از معتبرترین و باتجربه‌ترین امداد خودروهای کشور شناخته میشه، مطالعه کنید. امیدواریم که این مطلب نکات مهم و کلیدی رو در اختیارتون قرار بده و برای شما رانندگان محترم مفید باشه. اگه جایی متوجه شدید که نکته‌ای از زیر دستمون دررفته، به ما بگید و اگه تجربه مشابه داشتید، مواردی که به نظرتون مهم هستن رو با ما و بقیه رانندگان هم به اشتراک بزارید.

تلفن تماس آقای امداد: 02148287

نکات ایمنی رانندگی قبل از شروع فصل سرما

یه سری نکات رانندگی و مراقبت از خودرو هستند که اونا رو باید نه در فصل زمستان که قبل از اون رعایت کنیم‌. رعایت این موارد به ما کمک میکنه تا تو فصل‌های سرد سال آمادگی کافی رو داشته باشیم و از خیلی از خطرها و مشکلات دور بمونیم. در ادامه این نکات رو باهم بررسی می‌کنیم:

▪ نور چراغ‌ها رو بررسی کنید.

یکی از مشکلاتی که می‌تونه در فصل سرد سال و مخصوصا هوای برفی پیش بیاد، کمتر شدن دید راننده نسبت به محیط اطراف و جاده‌ست. به همین خاطر اولین کاری که قبل از سفر باید انجام بدید اینه که نور چراغ‌های جلو و عقب خودرو رو چک کنید و مطمئن بشید که هیچ وقت اشکال و نقصی تو اون‌ها وجود نداشته باشه. دقت کنید که هر چی که شدت نور در شرایط برف سنگین زیاد باشه، می‌تونه بازتاب بیشتری رو تو چشم شما ایجاد کنه و حتی در گذشت زمان به چشم‌تون آسیب بزنه.

نور چراغ‌ها رو بررسی کنید. نکات ایمنی رانندگی در زمستان

در کنار این عوامل نور پایین، نور بالا و چراغ مه شکن خودرو رو هم به خوبی بررسی کنید تا وسط جاده یا اتوبان به مشکل نخورید. علاوه بر چک کردن چراغ‌های خودرو، بهتره همراهتون وسایلی هم مثل لباس شبرنگ و چراغ قوه و در صورت توانایی مثلث شبرنگ ایمنی رو هم داشته باشین تا با وجود دید ضعیف برای راننده‌ها قابل تشخیص باشید. همیشه از سلامت و کیفیت نور چراغ‌های جلو و عقب و در کنار اون‌ها چراغ‌های مه‌شکن و فلاشر خودروی خودتون اطمینان حاصل کنید.

 

▪ ضد یخ رو فراموش نکنید.

یکی از نکات ایمنی رانندگی در زمستان که باید به اون توجه ویژه‌ای داشته باشید، استفاده از ضد یخه. ضدیخ یکی از مایعات ضروری خودروها هستش که نقش بسیار مهمی در مقاومت اون‌ها در مقابل سرما ایفا می‌کنه. انتخاب ضد یخ مناسب و زمان تعویض اون اهمیت بسیار بالایی داره؛ در ضمن چه فصل تابستان باشه و چه زمستان استفاده از این مایع الزامیه و واجب به شمار میره. به همین‌ دلیل تو بازه های زمانی معین این مایعات رو تعویض کنید تا به بخش‌های دیگه ماشین‌تون آسیبی نرسه.

اگه یادتون رفته که کی و چه زمانی باید این مایعات رو عوض کنید و زمان کافی برای مراجعه به نمایندگی ندارید، کافیه تا با آقای امداد تماس بگیرید. تیم امداد رسانی آقای امداد در محل حاضر شده و تعویض روغن ها و مایعات خودروی شما رو با دقت کافی و سرعت بالا در محل انجام میده. همچنین شما میتونید از سرویس دوره ای آقای امداد هم استفاده کنید و یه برنامه جامع و کامل برای رسیدگی به خودروتون دریافت کنید.

▪ از لاستیک‌های مناسب استفاده و آن‌ها را بررسی کنید.

انتخاب لاستیک مناسب برای ایمنی رانندگی در زمستان خیلی مهمه. یکی از بهترین کارهایی که می‌تونید بکنید اینه که قبل از شروع این فصل از لاستیک های زمستانه یا لاستیک‌های چهار فصل دوره رادیال استفاده کنید. این نوع چرخ ها برای رانندگی تو برف و یخبندان خیلی مناسبن، کمتر لیز می خورند و مقاومت بیشتری دارند. اگه شما تو مناطقی هستید که برف سنگین و زیادی میباره، بهتره تا از لاستیک های مخصوص برف استفاده کنید. همچنین اگه به برف شدید و یخبندان هم برخورد کردید، برای هر چهار محور ماشینتون زنجیر چرخ را به کار ببرید.

اگه تو شرایط آب و هوایی دیگه‌ای هستید و با برف آنچنانی برخورد نمی‌کنید و به نظرتون خرید این نوع لاستیک ها چندان ضروری نیست، بهترین کاری که می‌تونید بکنید اینه که سلامت لاستیک‌ها رو بررسی بکنید پس قبل از هر نوع سفر زمستانی ابتدا سلامت لاستیک ها و آج های تایرها فشار باد لاستیک‌ها و تایر یدکی رو با دقت بررسی بکنید و اگه لازم بود اونا رو به مقدار پیشنهادی شرکت تولید کننده، تنظیم و چرخ‌ها رو بالانس کنید همچنین تراز بودن چرخ‌ها رو هم چک و در صورت نیاز آن رو اصلاح و میزان فرمان کنید.

توجه داشته باشید که تورم نامناسب لاستیک می‌تونه باعث چرخش خودرو و خرابی هایی بشه. در صورتی که فشار تایرها و سلامت اون‌ها مطابق با شرایط برفی تنظیم بشه، می‌تونه کنترل خودرو رو تو مسیرهای برفی و لغزنده راحت‌تر انجام بده. دقت کنید که برخلاف فصل‌های دیگه سال، زمستان و هوای سرد به وسایل نقلیه فشار وارد می‌کنند، به همین دلیل باید بیشتر در نگهداری از آن‌ها تلاش کنیم تا مطمئن بشیم که ماشین، کامیون یا SUV در زمان کار مناسب و ایمن هستند.

جالبه بدونید که همه‌ی کارشناسان قبول دارند که استفاده از لاستیک‌های زمستانی سبب حفظ ایمنی خودرو میشه؛ چون که لاستیک‌های زمستانی از عناصر طراحی خاصی برای کمک به عملکرد بهتر خودرو در شرایط زمستانی برخوردارند. سطحشون آج‌داره که می‌تونه مثل یه چسب قوی عمل بکنه و اصطکات بیشتری را در جاده‌های خیس، برفی و یخ‌زدگی فراهم کنه. به همین دلیل اگه زمستان لاستیک‌های خودتون رو عوض کنید، می‌تونید تا 70 درصد از سُر خوردن و خطرات ناشی از اون جلوگیری کنید.

به علت نرم بودن سطح لاستیک‌های زمستانی، از این تایرها نمیشه تو فصول گرم سال استفاده کرد، علاوه بر این استهلاک بالایی دارند و زود به زود سطح آج‌دار خودشون رو از دست می‌دن. در مقابل لاستیک‌های معمولی قرار دارند که شاید برای فصول گرم سال مناسب باشند، ولی برای فصل زمستان انتخاب خوبی نیستند و به راحتی سُر می‌خورن. در نتیجه انتخاب به خود شما بستگی داره اما چیزی که بین انتخاب و استفاده از این دو لاستیک مشترکه، سالم بودن اون‌هاست. توصیه آقای امداد اینه که باد لاستیک‌ها به صورت هفتگی چک بشه.

همه‌ی آن چیزی که درباره‌ی نگهداری از خودرو باید بدانید!

 

▪ تجهیزات زمستانه ماشین‌تون رو بررسی کنید.

همیشه تجهیزات زمستانی ماشینتون رو مثل تیغه برف پاک کن، مایع مخصوص شیشه شور، بنزین، باتری، زنجیر چرخ و … رو چک کنید و مطمئن بشید که سالم هستند. به عنوان مثال باتری های معیوب و فرسوده اغلب خرابی خودشون رو با سرد شدن هوا نشون میدن، به خوبی کار نمیکنند، انرژی مورد نیاز به لوازم خودرو رو نمی‌تونن تامین کنن و حتی خاموش میشن. به همین دلیل خیلی مهمه که حتماً در فصل زمستان باتری خودرو از سلامت کافی برخوردار باشه.

همیشه قبل از شروع فصل زمستان مخزن آب شیشه شور ماشین رو پر کنید و اگه دیدید که تیغه برف پاک کن تون قدیمی و فرسوده شده، حتما اونو عوض کنید. دقت کنید که بعضی از راننده ها توی مخزن آب شیشه شور از آب ساده استفاده می کنند در صورتیکه آب به احتمال زیاد در هوای سرد زمستان یخ میزنه و کاربردی نداره. به همین دلیل بهتره تا از مایع مخصوص شیشه شور استفاده کنید در کنار این عوامل یادتون باشه که زیاد با گوشی کار نکنید و شارژ اونو پر نگه دارید تا بتونید تو این مدت زمان ارتباطتون رو حفظ کنید.

اگه لنت‌های جلو و عقب ماشین‌تون ساییده شده‌اند، وقتشه که اون رو تعویض کنید. به خصوص تو جاده‌های یخ‌زده و برفی، سیستم ترمز باید کاملاً سالم باشه و خوب کار کنه.

 

▪ لباس و تجهیزات گرم برای اقامت ذخیره کنید.

اگه شرایط هوا یهویی تغییر کنه و برف و یخبندان هم به دنبالش بیاد، شرایط سفر تو جاده‌ها خیلی سخت و مشکل میشه. به طوری‌ که به دنبال کولاک و برف زیاد ممکنه راه‌ها گرفته بشه و شما مجبور بشید تا برای مدتی در ماشین خودتون بمونید یا در جایی اقامت کنید. به همین خاطر در زمان سفر و رانندگی در زمستان باید وسایلی مثل لباس‌های گرم، پتو، غذا و… به همراه داشته باشید. به اقلام ذکر شده می توانید به انتخاب خود وسایل ضروری دیگری رو هم اضافه کنید.

یکی دیگه از توصیه رانندگی در زمستان آقای امداد اینه که همیشه کفش های زمستانی راحت بپوشید. کفش‌هایی که هم رانندگی با اون‌ها راحت باشه و اگه لازم بود که پیاده بشید، راه رفتن تو برف، موجب ناراحتی و آزار شما نشه و به پاهاتون آسیب وارد نکنه. با خودتون لباس گرم و پتو، کلاه و دستکش های گرم به همراه داشته باشید. در کنارش غذا، چراغ قوه، پتو، پاوربانک، رادیو، بیل، کیت کمک‌های اولیه و تایر زاپاس رو هم فراموش نکنید.

دقت کنید که لباس و تجهیزات گرم نه فقط برای راننده که برای بقیه سرنشینان هم اهمیت زیادی داره. در مواقع بحرانی برای هر فرد یک پتوی مسافرتی می‌تونه خیلی کارساز و مفید باشه. زمانی که سطح جاده یخ زده‌ست، اگه چندتا گونی و کارتن و مقوا داشته باشید می‌تونید خیلی راحت ازش رد بشید و خطری هم تهدیدتون نکنه‌.

 

▪ مطمئن بشید که باک بنزین پر باشه.

یکی دیگر از مهمترین نکات ایمنی رانندگی در زمستان اینکه همیشه باک بنزین ماشینتون رو پر نگه دارید. گاهی اوقات ممکنه که مجبور باشید تا از جاده های برف گیر عبور کنید و در اثر برف و کولاک خودروتون زمین‌گیر بشه یا تو ترافیک تصادف بمونید تو این شرایط شاید لازم باشه تا چند ساعت‌ منتظر رسیدن گروه‌های امدادی بمونید و در صورت نداشتن بنزین، خودروتون خاموش میشه و مطمئنا تو اون هوای سرد نمی‌تونید از گرمایش سیستم تهویه استفاده کنید.

مطمئن بشید که باک بنزین پر باشه. نکات ایمنی رانندگی در زمستان

علاوه بر این امکان داره که در فصل زمستان بعضی از جایگاه‌های سوخت بین‌راهی، سوختی نداشته باشند. همچنین پر بودن باک بنزین از ایجاد تراکم تو لوله‌های سوختی جلوگیری می‌کنه. شاید این نکته رو بدونید که اگه تراکم تو لوله‌ها به وجود بیاد، یخ زدگی هم به دنبالش رخ میده که می‌تونه در نوع خود مشکل های زیادی رو برای ماشین ایجاد کنه.

▪ از محیط اطراف و شرایط جاده‌ها آگاه باشید.

یکی دیگه از نکات ایمنی رانندگی در زمستان اینه که از شرایط جاده‌ها و وضعیت آب و هوای محیط و منطقه اطلاع داشته باشید. برنامه‌های هواشناسی و ترافیک جاده‌ها رو از طریق پایگاه‌های خبررسانی و پیش‌بینی هوا بررسی کنید. خیلی از کارشناسان باور دارن هر چه که مطالعه دقیق‌تری روی سطح جاده و انتخاب مسیر ایمن انجام بگیره، از اهمیت زیادی برخورداره و می‌تونه از ایجاد خطرات مختلف جلوگیری کنه. تغییرات هوا در طول روز هم مهمه و وضعیت جاده و یخبندان در صبح، ظهر و شب متفاوته.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امداد جاده‌ای، خطرناک‌ترین شرایط رانندگی در زمستان، وقتیه که جاده نزدیک به یخ‌زدگی یا کاملاً یخ‌زده‌ست. به همین دلیل در چنین شرایطی با احتیاط برانید و حتما قبل از رانندگی از وضعیت آب و هوا اطلاع پیدا کنید و در صورت لزوم سفر یا به کار خودتون رو به زمان دیگه‌ای موکول کنید.

 

▪ از سیستم کنترل کشش پایداری استفاده کنید.

سیستم کنترل پایداری یه سیستم نگهداری از مسیره، به این صورت که طراحی شده تا از راننده و خودرو در جاده محافظت کنه. این سیستپ راننده‌ها رو ترغیب می‌کنه که نسبت به کنترل وسیله نقلیه خودشون بیشتر از همیشه مراقب باشند. همون طور که می‌دونید سیستم کنترل پایداری الکترونیکی وسیله نقلیه(ESC) در کنار سنسورهای سرعت ABS، از حسگر جی جانبی(G-sensor)، حسگر زاویه فرمان و سنسور انحراف از مسیر هم استفاده می‌کنه. این حسگرها در کنار هم اطلاعات لازم رو از وضعیت خودرو جمع‌آوری و به سیستم می‌رسونن.

در نتیجه سیستم با بررسی این اطلاعات تصمیم میگیره تا چه موقعی و به چه نحوی وارد عمل بشه. به طور مثال اگه ماشین شروع به سُر خوردن کنه، این سیستم خیلی سریع فرمان رو قفل می‌کنه تا خودرو از مسیر مستقیم خارج نشه و حرکت جانبی نداشته باشه. هر چه که مانورها شدید و ناگهانی باشند، باعث میشن تا سیستم اینطور فکر کنه که شما می‌خواهید ماشین‌تون رو در جهت مخالف بچرخانید. به‌همین‌دلیل ESC و از حرکت فرمان جلوگیری، چرخ‌ها رو صاف و یه مسیر ایمن‌تری رو بهتون نشون میده.

حالا اگه در مقابل سیستم بایستید و بخواهید که هی فرمان رو حرکت بدید و پای خودتون رو از روی پدال گاز برندارید، سیستم ESC به شما اجازه هیچ کدام از این کارها رو نمیده.

برای حمل و جابه‌جایی خودروهاتون در تهران و کرج، با ما در تیم خودروبر تهران و کرج تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

▪ شیوه‌ی رانندگی در زمستان رو یاد بگیرید.

از دیگر نکات ایمنی رانندگی در زمستان و هوای سرد اینه که راننده هیچ وقت هیچ وقت نباید با عجله برونه و مسیر خودرو رو تغییر بده. چون هربار که کاری خیلی سریع انجام می‌گیره، راننده خودشو تو موقعیتی قرار میده که امکان داره کنترل خودرو از دستش خارج بشه و خطرساز باشه. مخصوصا رانندگی بر روی یخ و برف که نیاز به تمرکز بیشتری داره.

تصور کنید که در حال رانندگی روی یه جاده‌‌ی یخ‌زده هستید، قبل از اینکه به دور برسید و بپیچید، اول باید توی یه خط مستقیم ترمز کنید، بعد بدون اینکه پا روی پدال گاز بذارید، اجازه بدید تا خودرو دور خودش رو به‌ طور ‌کامل طی کنه و به مسیر مستقیم برسه. وقتی چرخ‌ها صاف شدند، اون وقته که می‌تونید به خودروتون شتاب بدید. همیشه از شتاب یا ترمز بی‌موقع روی یه سطح لغزنده خودداری ‌کنید.

شیوه‌ی رانندگی در زمستان رو یاد بگیرید. نکات ایمنی رانندگی در زمستان

در كنترل خودرو در مسیرهای متفاوت مثل جاده مستقیم یا انحراف به چپ یا راست، هر چه که نظم و انضباط بیشتری داشته باشید، خواهید توانست تا به طور کامل از حداكثر كارآیی و عملکرد خودروتون استفاده کنید و حتی تو جاده‌های یخ‌زده و برفی به مشکل نخورید.

ادامه مطلب
عملکرد بدنه دریچه انتقال اتوماتیک و علائم خرابی

▪ سلامت باتری ماشین رو چک کنید.

اگه باتری ماشین ضعیف باشه، هوای سرد می‌تونه اونو خیلی سریع از پا بندازه، زمان راه‌اندازی موتور رو زیاد کنه و حتی به کل خاموشش کنه. یکی دیگه از نکات ایمنی رانندگی در زمستان اینکه که قبل از حرکت مطمئن بشید که باتری سالمه و تو وضعیت مناسبی قرار داره. دستگاه multimeter یا مولتی‌متر دستگاهیه که باهاش می‌تونید وضعیت باتری رو بررسی کنید.

برای استفاده از این دستگاه، ابتدا باید خودرو خاموش بشه، بعد دستگاه روی یه ولتاژ DC تنظیم و زبانه های اون به پایانه های باتری وصل بشه. در این زمان اعدادی در نمایشگر multimeter نشون داده میشن. اگه این عدد بزرگتر یا مساوی با ۱۲٫۴۵ یا باشه، خبر خوبیه و به ما میگه که باتری به طور کامل شارژ شده و مشکل نداره. اما هر چه که این عدد کمتر از این مقدار رو نشون بده، میتونیم به این نتیجه برسیم که باتری در تامین قدرت با مشکل مواجه شده و ضعیفه.

 

▪ تعمیر و نگهداری خودرو رو به شنبه هفته دیگه نندازید.

چون که این شنبه هیچ‌وقت از راه نمیرسه. دقت کنید اگه خودرو از نظر فنی و مکانیکی تو وضعیت خوبی قرار نداره، بعیده که بتونه تو زمستان و فصول سرد سال از پسش بربیاد. به طور مثال، اگه باتری در تابستان و پائیز در حال تمام شدن باشه، تو زمستان به یک دردسر خسته‌کننده تبدیل براتون میشه. به همین خاطر منتظر نمونید تا باتری‌تون به‌ طور کامل تمام بشه و شما رو تو سرمای زمستان در جاده تنها بذاره. همین حالا سریع با یه باتری جدید تعویض کنید تا خیالتون راحت بشه.

شیشه‌های خودرو رو همیشه تمیز نگه دارید و تیغه‌های برف پاک‌کن رو درست قبل از زمستان، در صورت خرابی و بد کار کردن عوض کنید. خیلی از راننده‌ها، یادشون میره که چراغ‌های جلو ماشین رو تمیز کنند، در صورتی که تمیز کردن این چراغ‌ها در زمستان از هر زمانی دیگری مهم‎تره و کیفیت دید در شب رو بالا می‌بره.

 

▪ لوله اگزوز رو قبل از حرکت بررسی کنید.

یکی دیگه از اصلی‌ترین نکات ایمنی رانندگی در زمستان که باید قبل از رانندگی در زمستان انجام بدید، اینه که لوله اگزوز رو بررسی کنید و مطمئن بشید که داخل لوله اگزوز خودرو، برف، یخ و یا جسم دیگه‌ای نباشه و تمیز باشه. دقت کنید اگه لوله گزوز مسدود شده باشد، گاز مونوکسید کربن که یه گاز بسیار کشنده‌ست، وارد داخل کابین خودرو میشه و جان سرنشینان رو به خطر می‌اندازه.

 

▪ روغن موتور رو چک کنید.

یکی از کارهای مهمی که باید هر چند وقت یه بار روی ماشین‌تون انجام بدین، تا از استهلاک قطعات جلوگیری کنین، تعویض روغن ها و کلا مایعات خودروست. اما چیزی که خیلی مهمه نوع، مارک و برند اون‌هاست که عملکرد خودرو رو تحت تاثیر قرار میده. بهتره تا در زمستان از روغن موتور مناسب برای زمستان استفاده کنید. همچنین بعضی از خودروها دارای روغن موتور مخصوص برای روزهای سرد هستند که به‌خوبی در هوای سرد در داخل موتور جریان پیدا می‌کنند و یخ‌زدگی هم تو کارشون نیست.

در کنار روغن موتور بهتره که روغن ترمز رو هم یه بررسی کنید و از سلامت و کافی بودنش مطمئن بشید تا توی جاده عملکرد خوب و مناسبی داشته باشه.

 

نکات ایمنی حین رانندگی در فصل سرما

به جز نکاتی که قبل از رانندگی باید به اونا توجه کنیم، یه سری دیگه از نکات رانندگی هستند که اونا رو باید در حین رانندگی در زمستان و مسیرهای لغزنده رعایت کنیم‌. رعایت این موارد به ما کمک میکنه تا از خیلی از خطرها و آسیب‌ها دور بمونیم. در ادامه این نکات رو باهم بررسی می‌کنیم:

▪ از کروز کنترل در جاده‌های برفی استفاده نکنید.

مطمئنا می‌دونید که کروز کنترل ابزاریه که به وسیله اون میشه سرعت خودرو رو ثابت نگه داشت. این قابلیت اغلب تو جاده ها و وقتایی که از یک سرعت ثابت استفاده می‌کنیم کاربرد داره و میزان سرعت هم توسط راننده تنظیم می‌شه. بهترین کار اینه که تو زمستان و جاده‌های برفی و یخ‌زده از کروز کنترل استفاده نکنید، چون که مواردی مثل شتاب‌گیری و کاهش سرعت رو از اختیار شما خارج می‌کنه و احتمال از دست دادن کنترل خودرو و سُر خوردن روی سطوح لغزنده‌ رو افزایش می‌ده و می‌تونه به سرعت باعث تصادف بشه. پس در شرایط زمستانی، اگه خودروی شما دارای کنترل کروز است، اون رو خاموش نگه دارید.

 

▪ آهسته و روان رانندگی کنید.

یکی از نکات ایمنی رانندگی در زمستان و مسیرهای لغزنده، رانندگی نرم و با احتیاطه. به عنوان مثال اگه در هنگام حرکت با هرزگردی مواجه شدید، بهتره تا با دنده ۲ شروع به ‌حرکت کنید و اگه ماشین تون دنده اتوماتیکه، گیربکس رو تو حالت برفی قرار بدید. همینطور گرفتن فرمان به صورت ۹: ۱۵ در دست باعث میشه تا زمان سُر خوردن ماشین تسلط بیشتری به خودرو داشته باشید و به چرخ‌ها اجازه ندید تا مسیر خودشون رو یهویی و ناگهانی تغییر بِدن.

تو شرایط کولاک و یخبندان، زمین لغزنده‌ست و اصطحکاک هم خیلی کمه، به همین خاطر بهتره تا از وارد کردن هر نوع نیروی بیش از حد از طریق چرخ‌ها به زمین خودداری کنید. علاوه بر این از گاز دادن زیاد و ناگهانی، اون هم مخصوصا تو دنده‌های سنگین که گشتاور بالایی رو از طریق چرخ به زمین منتقل می‌کنند، جلوگیری کنید. همچنین بهتره که از دنده سنگین استفاده و با سرعت کمتری رانندگی کنید تا نیاز شما به استفاده از پدال ترمز کمتر بشه.

روان و آهسته حرکت کنید. نکات ایمنی رانندگی در زمستان

دقت کنید که در سطح جاده یخ زده و لغزنده، استفاده از ترمز اصلا راه‌حل عاقلانه‌ای نیست. به همین دلیل پدال گاز رو رها کنید و اجازه بدید تا دنده سنگین خودش سرعت خودرو رو کم کنه. علاوه بر این، فاصله طولی با خودروی مقابل رو در هر شرایطی حفظ کنید. این عمل کمک می‌کنه تا وقت کافی برای واکنش نشان دادن داشته باشید و اگه هم نیاز به ترمز کردن بود اون رو به آرامی فشار بدید.

 

▪ در جاده‌های یخ زده با احتیاط توقف کنید.

یکی دیگه از نکات ایمنی رانندگی در زمستان که باید به اون توجه داشته باشید اینه که توقف تو جاده‌های یخ‌زده از جاده‌های خشک سخت‌تره و نیاز به تمرکز بیشتری داره. نحوه متوقف کردن ماشین یکی از مهم‌ترین اصول رانندگی در زمستانه که اگه به خوبی انجام بگیره، می‌تونه حوادث رو به میزان قابل توجهی کاهش بده. در زمان ترمز گرفتن در مسیرهای برفی و لغزنده، به ‌هیچ‌ عنوان نباید مثل توقف روی جاده‌های عادی عمل کنید. چون این کار به احتمال زیاد می‌تونه منجر به تصادف بشه. برای توقف حداقل باید هشت تا ده ثانیه وقت بذارید. پدال ترمز رو آهسته فشار بدید و اونو یهویی فشار ندید.

به طور مثال اگه متوجه شدید که مسیرتون مسدود شده، تا حد ممکن سعی کنید تا به طور ناگهانی ترمز نکنید و از یه مسیر جایگزین کمک بگیرید. تو این موقعیت استفاده از دنده‌های سنگین‌تر و به اصطلاح معکوس کشیدن سرعت خودرو رو کم می‌کنه اما بهترین و مطمئن‌ترین راه اینه که به آرامی ترمز کنید و تحت هیچ شرایطی به صورت ناگهانی و با فشار زیاد ترمز نگیرید؛ چرا که باعث سر خوردن خودرو و از دست رفتن کنترل خودرو میشه.

 

▪ مطمئن بشید که همیشه دید واضحی از جاده دارید.

دقت کنید که بخار گرفتن شیشه‌ها در زمان رانندگی در زمستان خیلی خطرناکه و به همین دلیل مهمه که حتما یه یخ تراش رو برای پاک کردن شیشه‌ها تو ماشین نگه دارید و از پر بودن مخزن مایع برف پاک کن اتومبیل خودتون و فرم تیغه‌های برف پاک کن اطمینان حاصل کنید. حفظ دید واضح از جاده در زمستان و هوای سرد کاری سخت و مشکل و در عین حال ضروریه. به همین علت در کنار خود شیشه، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و چراغ‌های خودرو هم باید به خوبی کار بکنند و ضعیف نباشند.

▪ به جایی که می‌روید توجه کنید.

خیلی از مقالات علمی میگن که به هدف‌تون نگاه کنید و تمرکزتون روی اون باشه تا بتوانید بهش برسید. این موضوع تو رانندگی هم صدق می‌کنه. حالا اینکه شما از تهران راه افتاید و مقصدتون شماله، یکم نگاه کردن به هدف سخت میشه! البته که منظور اینجا نحوه دیدن در رانندگیه. استعاره از این که به جای روبرو، چند متر اون طرف‌تر رو هم زیر نظر داشته باشید‌. این کار مسلما خیلی سخته و مثل خیلی از کارهای سخت نیاز به تمرین داره.

این مورد یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی رانندگی در زمستان هستش که با این ترفند هم روان‌تر و نرم‌تر رانندگی می‌کنید و هم از رفتار خودروها، راننده‌های پر‌خطر رو تشخیص و ازشون تا جایی که راه داره دور می‌شید که همین تخصص باعث میشه تا میزان حوادث به شدت کاهش پیدا کنه‌.

 

▪ علائم هشدار دهنده رو جدی بگیرید.

خب این کاملا واضح و مشخصه که دید ما تو روزهای برفی و مه‌آلود تا حد زیادی محدود میشه و سخته؛ به طوری که گاهی اوقات و به خصوص تو جاده برون شهری ممکنه که تشخیص حریم جاده به راحتی برامون ممکن نباشه. به همین دلیل اگه روزای عادی کم و بیش به علائم رانندگی توجه می‌کردید، تو روزای روزای برفی و بارونی این علائم رو سرسری نگیرید. به عنوان نمونه علائمی چون پیچ‌های خطرناک، چراغ‌های چشمک‌زن، راهنمای حریم جاده و … اهمیت خیلی زیادی دارند.

امداد خودرو هیوندا آقای امداد آماده ارائه خدمات امدادی چون یدک‌کشی، پنچرگیری و مکانیک سیار در اختیار تمامی هیونداسواران است. با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

▪ مقاومت نکنید، بزارید ماشین اسکی کنه.

البته که ماشین‌ها هم دل دارن و زمین سُر که می‌بینن به قهرمانان اسکی روی آسفالت یخی تبدیل میشن. گذشته از اینا وقتی خودرو لیز می‌خوره، به اصطلاح بیش فرمانی (Oversteer) می‌شه و کنترل کردن سرعتش سخت میشه. تو این وضعیت بهتره تا آهسته برید، زیاد گاز ندید و متوقف هم نشید. از فرمول‌های زیر هم می‌تونید برای کنترل کردن ماشین‌تون کمک بگیرید:

۱)دور موتور را خیلی بالا نگاه ندارید تا تنش زیادی به خودرو وارد نشه.

۲) اگه خودرو دیفرانسیل جلو داره، در زمان بیش فرمانی باید کمی از فرمان مخالفی کمک بگیرید که البته میزان آن بستگی به زاویه سر خوردن عقب خودرو داره‌. کمی فشار رو روی گاز بیشتر کنید تا خودرو به حالت نرمال برسه و چسپندگی به چرخ‌های عقبش برگرده و دوباره به مسیر برگردید و از پیچ عبور کنید. اما تو خودروهای دیفرانسیل عقب حساسیت روی پدال گاز زیاده، پس بعد از وقوع بیش فرمانی یه لحظه پاتون رو از روی پدال گاز بردارید و دوباره فرمان مخالف و درنهایت از پیچ عبور کنید.

۳) قبل از ورود به پیچ و یا فرمان‌دهی سرعت خودرو رو به میزان مناسب برسونید.

ختم کلام اینکه اول ماشین رو تو مسیر سُر خوردن، ثابت و پایدار کنید، چسبندگی رو به تایرها برگردونید و در آخر مسیرتون رو اصلاح کنید.

▪ زمان و فاصله خودتون رو از بقیه حفظ کنید.

یکی از مهم‌ترین و بهترین نکات ایمنی رانندگی در زمستان اینه که از بقیه خودروها به یه اندازه معقول فاصله داشته باشید. یکی از چندین توصیه رانندگی در زمستان آقای امداد اینه که اگه تو حالت عادی، حداقل ۳ تا ۴ ثانیه لازمه تا بدون برخورد با خودروی جلو متوقف بشید، در زمان رانندگی در برف یا یخ، این میزان رو باید به ۶ تا ۸ ثانیه افزایش بدید. هر چی که سرعت خودتون رو در زمان رانندگی روی برف و یخ کمتر کنید، فاصله‌تون هم حفظ میشه و هم از آسیب و حادثه دور می‌مونید.

سرعت خودتون رو کم کنید و یه فضای مناسب بین خودتون و ماشین جلویی (حداقل دو برابر حالت معمول) در نظر بگیرید، به این ترتیب اگه خدایی نکرده کنترل ماشین رو هم از دست دادید، زمان بیشتری دارید تا واکنش بدید. اگه یک توصیه باشه که همه‌ی کارشناسان رانندگی در زمستان به اون تاکید داشته باشند، اینه که با فاصله و آروم برونید. رعایت این موارد در زمان رانندگی در زمستان احتمال تصادف رو تا حد زیادی کاهش می‌ده.

▪ از زنجیر چرخ استفاده کنید.

اگه به نظرتون خرید لاستیک زمستانی ضروری نیست یا صرفه چندانی نداره، بهترین کاری که می‌تونید انجام بدید اینکه از زنجیر چرخ برای رانندگی در زمستان استفاده کنید. با این وجود، هنوز هم خیلی از مردم تا آخرین لحظه برای استفاده از زنجیرچرخ مقاومت می‌کنند و البته بعدها هم تو برف گیر می‌کنند. دقت کنید که گاهی حتی تو جاده‌های یخ‌زده هم زنجیر چرخ باعث افزایش اصطکات بین لاستیک وسط‌ جاده میشه. یکی از چندین توصیه رانندگی در زمستان آقای امداد اینه که وقتی زنجیر چرخ رو بستید، از کنار جاده و به آرامی مسیر خودتون رو ادامه بدید.

علاوه بر این یه نکته دیگه‌ای که باید یادتون باشه اینه که زنجیر چرخ رو به صورت X یا Z ببندید به طوری که از خودش بر روی مسیر این شکل‌ها رو به جا بذاره. اگه شکل زنجیر بر روی جاده به صورت خط صافی بود، بدونید که تایرها بیشتر تو جادخ سُر می‌خورن. ناگفته نماند که برای روزهای بارانی، باید از انداختن زنجیر چرخ خودداری کنید.

 

▪ تمرکز کنید و به صدای جاده گوش کنید.

در نهایت یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی رانندگی در زمستان اینه که عوامل حواس پرتی رو کم کنید و بادقت به جاده و مسیرتون توجه کنید. تلفن خودتون رو خاموش کنید، چت نکنید، اینستاتون رو چک نکنید و به طور کلی هیچ وقت برای چک کردن آن، دست از فرمان نکشید. اگه می‌بینید که نیاز به تمرکز بیشتری دارید، رادیو یا ضبط صوت رو خاموش کنید و مطمئن بشید که کاملاً روی جاده و کنترل خودروتون متمرکز هستید.

گاهی اوقات تایرها در زمام رانندگی تو برف و یخ، صداهای متفاوتی ایجاد می‌کنند که با شناسایی اون‌ها شما می‌تونید میزان سرعت‌ مناسب رو انتخاب کنید. مثلا اگه یهویی صدای بلند جاده متوقف شد، به احتمال زیاد جاده برفی جای خودشو به جاده یخی داده.

اما اگه بازم با وجود رعایت همه نکات ایمنی رانندگی در زمستان به مشکلی خوردید و تو برف یا یخ گیر کرده و قادر به ادامه مسیر نبودید، بهتره تا تقلای بیهوده و زیادی نکنید چون که ممکنه این کارتون خسارت‌های بیشتری رو به خودروتون وارد کنه. در این وضعیت با شماره تماس 02148287 تماس بگیرید و منتظر باشید تا امدادرسانان امداد خودرو آقای امداد به سرعت در محل شما حاضر بشوند. تیم های امدادی آقای امداد در سراسر تهران و کرج آماده هستند تا در کمترین زمان ممکن به یاری شما بیایند و با دقت کافی و استانداردهای بالا خودرو شما را تعمیر و راه اندازی کنند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو