نگهداری از خودرو + لیست کارها

به طور کلی بسیاری از مشکلات خودرو در اثر بی توجهی ما رخ می دهند. در صورتی که ما به طور منظم بتوانیم از خودرو خود مراقبت کنیم، خواهیم توانست تا هم از مشکلات آینده جلوگیری کرده و هم عمر مفید خودرو خود را افزایش دهیم. در واقع بسیاری از مشکلات بزرگی و پر هزینه خودرو ابتدا علائم کوچکی را به ما نشان می دهند و در صورتی که به این علائم دقت داشته باشیم، خواهیم توانست تا از این مشکلات جدی جلوگیری کنیم.

به طور کلی تمامی وسایل مکانیکی و الکترونیکی به رسیدگی و نگهداری منظم و دوره نیاز دارند تا با گذشت زمان کیفیت و کارایی خود را از دست ندهند. این نکته مخصوصاً در نگهداری از خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که سلامت مالک و سرنشینان خودرو به این عامل مرتبط است.

نگهداری از خودرو

به طور کلی می توان با رعایت چندین مورد ساده از بروز خسارت های مالی و جانی جلوگیری نمود. نگهداری از خودروهای نو و امروزی نیز که با تکنولوژی های جدید و مدرن کار می کنند از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارد.

از یکی از هزینه‌های بالای خودرو می‌توان به تعویض و یا تعمیر واشر سرسیلندر اشاره کرد. اما در صورتی‌که ما با دلایل سوختن واشر سرسیلندر آشنا شویم و همچنین به طور مرتب و منظم به بررسی خودرو بپردازیم خواهیم توانست تا با حل این مشکلات جزئی و کوچک، هم از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری کرده و هم از پرداخت هزینه های بالا خود را معاف کنیم. از دیگر نکات مهمی که باید در نگهداری از خودرو به آن توجه کنید روغن موتور آن است. با توجه به اینکه روغن موتور در کنار روانکاری وظیفه پاک کردن، سرد کردن و محافظت از خودرو را نیز دارد، مراقبت از آن یک امر مهم و ضروری است و باید به طور منظم و مرتب آن را تعویض نمایید.

در ادامه به برخی از نکات مهم در نگهداری از خودرو می پردازیم.

 

نکات مهم برای نگهداری خودرو

۱) با وجود اهمیت بالای موتور و سیستم فنی خودرو، نگهداری از بدنه و کابین خودرو نیز بسیار مهم است و بسیاری از کارشناسان باور دارند که بهتر است تا سالی یک مرتبه، خودروی خود را پولیش نماییم.

۲) هر ماه حداقل یک بار، فشار باد لاستیک ها را چک کنید. برای اطلاع از میزان فشار باد استانداردی که توسط کمپانی سازنده بیان شده، می‌توانید به در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا بر روی ستون وسط (B) سمت راننده توجه کنید. به طور کلی نگهداری از لاستیک‌ها یکی از مهم‌ترین بخش های نگهداری از خودرو است.

۳) پیش از هر کاری حتما دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری از خودرو را مطالعه کنید. زیرا هر خودرویی دستورالعمل و شیوه‌ی استفاده و نگهداری منحصر به فرد و مخصوص به خود را دارد. شما با آگاهی یافتن از این مورد، تبدیل به مکانیک متبحر خودروی خود خواهید شد.

۴) بیش از هر چیزی به برق خودروی خود اهمیت دهید. سیم هایی که روکش آن ها معیوب است را نادیده نگیرید، چرا می‌توانند منجر به یک فاجعه بزرگ شوند.

بررسی سیستم برق خودرو

۵) سعی کنید تا به طور متوسط حداقل سالی یک بار قطعات لاستیکی و پلاستیکی خودرو خود را بررسی نمایید. در این بین شلنگ های آب، سوخت رسانی و ترمز را هم از یاد نبرید.

۶) بهتر است تا هر ماه یکبار و حتی در هوای سرد، یک بار کولر خودرو خود را روشن کنید و اجازه دهید تا 5 دقیقه کار کند. این کار از رسوب کردن و ته نشین شدن گاز و مایع خنک کننده در داخل مجاری سیستم کولر خودرو، جلوگیری خواهد کرد.

۷) خودروی خود را و مخصوصاً بخش زیر گلگیرها رارحتما در پایان فصل زمستان، زیرشویی کنید. چرا که گل و لای موجود در جاده با شن و ماسه و نمک مخلوط شده و به قسمت های زیرین خودرو می‌چسبد که همین عامل سرعت زنگ زدگی و پوسیدگی کف اتومبیل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

۸) در صورتی که چراغ استپ روشن شد، بلافاصله خودرو را متوقف کرده و با نمایندگی یا امداد خودرو پونک تماس بگیرید.

۹) در صورت روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش کرده و بست باتری را برای چند ثانیه جدا نممایید و سپس اتصال دهید. در صورتی که چراغ خاموش نشد، باید به نمایندگی مراجعه کنید.

۱۰) روغن موتور را به موقع و با توجه به توصیه شرکت سازنده تعویض کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور، سنجیدن شرایط کارکرد موتور و کیلومتر کارکرد خودرو است.

 

۱۱) به طور مرتب میزان آب باطری خودرو را بررسی کنید. همچنین هیچ گاه در زمان روشن بودن خودرو، سر باطری ها را جدا نکنید. چرا که این کار سبب صدمه دیدن آلترناتور (دینام) و ECU خودرو خواهد شد.

۱۲) در هر ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو، روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا را تعویض کنید.

۱۳) توجه داشته باشید که هیچ دستگاه عیب یابی توانایی تنظیم میزان سوخت مصرفی را ندارد. این دستگاه تنها می تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد و رفع عیب به عهده مکانیک خواهد بود.

۱۴) از هل دادن خودروهای انژکتوری با هدف روشن نمودن خودرو، خودداری کنید.

۱۵) از روشن کردن کولر در حالت توقف خودداری نمایید.

۱۶) نصب دزدگیر متفرقه سبب اشکال در سیستم برقی خودرو خواهد شد.

۱۷) هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر شمع خودرو را تعویض نمایید.

۱۸) سعی نکنید تا فیلتر هوا را تمیز کنید؛ چرا که ذرات موجود در آن سرطان زا است.

۱۹) صافی بنزین و لنت ترمز باید در هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

۲۰) تسمه تایم خودرو هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد.

۲۱) به طور منظم به بررسی باتری خودرو خود بپردازید و از میزان شارژ آن اطمینان خاطر حاصل نمایید.

بررسی باتری خودرو در نگهداری از خودرو

۲۲) پیش از آغاز فصل گرما حتما سیستم تهویه ماشین را به کمک یک متخصص بررسی کنید. چرا که امکان دارد لازم باشد تا فیلتر هوای خودرو تعویض شود و یا شاید گاز کولر نیاز بـه شارژ شدن داشته باشد.

۲۳) در صورتی که در خودرو پژو 206 در سمت سرنشين جلو كودک قرار دارد، حتما كيسه هوای سمت شاگرد را توسط سوئيچ غير فعال نمایید.

۲۴) توجه داشته باشید که تیغه‌های برف‌پاک‌کن همچون اکثر محصولات پلاستیکی یک عمر مفیدی دارند و بهتر است تا پس از گذراندن یک زمستان تعویض شوند.

۲۵) مناسب ترین روغن برای خانواده پژو، توتال و ايساكو است، صورتی كه از روغن متفرقه استفاده کردید، در صورت مشاهده هر گونه عیب در موتور خودرو، باید بدانید که این تعمیر این مورد شامل گارانتی نخواهد شد.

۲۶) اگر که صدای کوچکی از ماشین می شنوید و یا باید قطعه‌ی کوچکی از خودرو را تعویض کنید، بهتر اسـت تا به سرعت به دنبال آن بروید و مشکل را حل کنید تا اتفاقات بزرگ تری رخ ندهد.

۲۷) لاستیک‌ها و سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهمی در عملکرد و امنیت خودروی شـما دارند، به همین جهت به بررسی آن‌ها پرداخته و دقت داشته باشید که تغییرات دما و گرمای شدید می تواند بر روی کارکرد ترمزهای شـما تاثیر بگذارد از این رو بهتر اسـت تا پیش از شروع فصل گرما لنت ترمز خود را دوباره چک نمایید.

موارد بسیار مهم در طول نگهداری و طول عمر خودرو

در کنار موارد فوق، بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارند که در سالم ماندن یک خودرو نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع شما باید برای سالم نگه داشتن خودرو خود بسیاری از نکات را رعایت کنید تا پس از مدتی شاهد مشکلات و خرابی های متعدد از هر گوشه و کنار آن نباشید.

در کنار این عامل این اصل در خرید و فروش خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شما به عنوان فروشنده باید بدانید که تعمیر و نگهداری از خودرو وظیفه شما است. از طرفی دیگر شما به عنوان خریدار نیز باید پیش از بستن هر گونه قرارداد و معامله با فروشنده از صحت و سلامت خودرو مطمئن شوید چرا که در صورت خرابی باید پس هزینه‌های تعمیرات را شما تقابل نمایید. در ادامه به معرفی و بررسی موارد بسیار مهم در نگهداری خودرو اشاره می‌کنیم:

 

  • بررسی مخزن آب شیشه ‌شوی

در سال های اخیر مایع های شیشه شوی مختلفی و مخصوص خودرو به بازار عرضه شده اند که بسیاری از صاحبان خودروها نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این وجود در زمان استفاده از این نوع شیشه شوی ها باید به میزان الکل استفاده شده در آن‌ها نیز توجه کنید؛ چرا که شیشه شوی مناسب مخزن‌ آب خودرو نباید الکل داشته باشد وگرنه پس از مدت کوتاهی از مصرف این مایع رنگ بدنه خودرو شما آسیب خواهد دید و برای نگهداری از آن باید هزینه زیادی را هم برای رنگ و هم برای مخزن شیشه شوی خودرو پرداخت کنید.

یکی از بی خطر ترین روش ها برای پاک کردن شیشه ها استفاده از مواد شوینده ساده و حتی قدیمی همچون آب است. چرا که هیچ خطری ندارد. علاوه بر این استفاده از میزان کمی صابون یا مایع صابون نیز در درون مخزن شیشه شوی خودرو در تمیز شدن بهتر شیشه کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

ادامه مطلب
علت کاهش قدرت موتور ماشین و راه حل تعمیر آن

 

  • بررسی فیلتر روغن و هوا

فیلتر روغن و هوا به منزله راه تنفسی و یا گوارشی خودرو هستند که هر گونه اختلال در آن‌ها می‌تواند منجر به مشکلی بیانجامد. به همین جهت برای سالم نگه داشتن موتور یک خودرو باید راه‌های تنفسی آن را درست کرده و مطمئن شویم که سالم هستند و هیچ نوع گرفتگی ندارند. دقت کنید هر چه که سریعتر به مشکلات مربوط به این دو نوع فیلتر بپردازیم، آسیب جدی مالی به موتور وارد نخواهد شد.

از این رو بهتر است تا همیشه فیلتر روغن را تمیز و عاری از هر گونه گرفتگی نگهداری کنید. بسیاری از خودروها دارای فیلتر روغن نازک و برخی دیگر نیز دارای ماژول روغن هستند. به طور کلی ماژول روغن در خودرو وظیفه دارد تا پیش از رسیدن روغن موتور و فیلتر، آن را خنک سازد. به همین جهت اهمیت رسیدگی به این بخش به دلیل سلامت روغن موتور می باشد؛ چرا که در صورتی که به اصطلاح آب و روغن ماشین قاطی شود، امکان دارد که خطرات جبران ناپذیر جانی و مالی برای سرنشینان به وجود آید.

به همین دلیل پس از طی کردن مسافت های طولانی بهتر است تا ورودی فیلتر روغن، کیفیت روغن و میزان آن را در درون موتور بررسی نمایید.

 

  • بررسی لاستیک‌ها

مطمئنا به خوبی می‌دانید که خرید و تعویض لاستیک خودرو یکی از تخصصی ترین اقدامات در نگهداری و تعمیر خودرو شماست؛ چرا که باید پیش از این کار حتماً با متخصصین و کمک مکانیک های با تجربه مشورت نمایید. در صورتی که تایر خریداری شده توسط شما برای خودرو مناسب نباشد، می تواند منجر به وقوع حوادث مرگباری برای سرنشینان خودرو گردد.

نگهداری از لاستیک‌ها

از این رو صاحبان خودرو باید پیش از خرید لاستیک خودرو در رابطه با قیمت لاستیک، عمر مفید آن، اندازه لاستیک مناسب خودرو و تاریخ تولید تایر اطلاعات کافی را کسب نمایند. علاوه بر این بهتر است در زمان خرید لاستیک به شرایط آب و هوایی منطقه زندگی خود، نوع خودرو، سطوح پرتردد و حداکثر سرعت خودرو نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما این است که پیش از خرید لاستیک خودرو حتماً و حتماً با مکانیک ماشین خود در رابطه با آن مشورت نمایید و مشاوره های لازم را دریافت کنید؛ چرا که لاستیک سالم موجب افزایش سلامت خودرو شما نیز خواهد شد.

 

  • بررسی وایر شمع خودرو

یکی از موارد بسیار مهمی که باید در نگهداری از خودرو به‌ آن توجه کنیم، وایر شمع های خودرو هستند که علائم خرابی در آن‌ها معمولا قابل رویت نیست، اما باید آن‌ها را هر بار و در زمان تنظیم موتور مورد بررسی قرار داده و پس از ۸۰۰۰ کیلومتر تعویض نماییم.

هر نوع بریدگی و ترک به خوبی در وایرها قابل رویت است، اما برخی از آن‌ها دارای عایق سیلیکونی هستند که وجود عیوب یاد شده در آن‌ها را نمی‌توان روئیت نمود.

علاوه بر این، تمامی وایر شمع ها باید یک جا تعویض گردند و وایرهای تعویضی نیز از همان جنس قبلی انتخاب شوند.

 

  • بررسی وضعیت باتری خودرو

باطری خودرو و سیستم برق خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو هستند که باید در نگهداری از آن‌ها اقدامات مهمی را انجام داد. به طور کلی می‌توان چنین گفت که سالم بودن باتری خودرو می تواند تضمینی برای سلامت رانندگی باشد. به عنوان مثال عدم رسیدگی به موقع به باتری و یا عدم تعویض آن سبب سولفات شدن آن و سرایت آب اسیدی به سایر قطعات خودرو خواهد شد. در نتیجه این کار، در کنار هزینه هنگفتی که دارد، سبب تخریب سایر قطعات و خاموش شدن کامل ماشین شده، احتمال وقوع حوادث غیر قابل جبران نیز برای سرنشینان افزایش خواهد یافت. حداقل هر ماه یکبار و با فواصل زمانی کوتاه‌تر در مناطق گرمسیر باید باتری را بررسی نمائید.

بررسی وضعیت باتری خودرو

در باتری های دارای پوسته نیمه شفاف، سطح آب باتری را می‌توان از بیرون مورد بررسی قرار داد. در صورتی که در دیگر باتری ها باید درپوش خانه های باتری را از روی آن باز نموده و سطح آب باطری را در هر یک از خانه ها مشاهده کرد. دقت کنید که ارتفاع آب تا ارتفاع پائین حلقه شکاف دار داخلی یا ارتفاع علامت بر روی پوسته باتری در نظر گرفته شود. در صورت کمبود آب، تنها آب مقطر به آن اضافه نمایید.

 

  • بررسی آب رادیاتور و ضدیخ

در صورتی که به سلامت خودرو خود اهمیت می‌دهید، باید در استفاده از ضد یخ در زمستان توجه ویژه داشته باشید‌؛ چرا که پیش از شروع فصل سرما بهترین زمان برای بررسی و چک کردن آب رادیاتور خودرو و تعویض ضد یخ است.

بسیاری از صاحبان خودرو این تصور را دارند که می‌توان از ضد یخ سال گذشته نیز مجددا استفاده کرد و نیازی نیست آن را دوباره تعویض نمود، اما باید این نکته را بدانید که تعویض این مایع خنک کننده موتور را با نظارت و نظر تعمیر کار خودرو انجام دهد. زیرا در صورتی که رنگ ضد یخ از رنگ سبز به قهوه‌ای تخلیه تغییر پیدا کرده باشد، باید آن‌را تخلیه کرد و یک ضد یخ جدید به جای آن استفاده نمود.

 

در کنار این موارد بسیاری دیگر از صاحبان خودروها باور دارند که بهتر است تا بجای خرید آب رادیاتور از آب معدنی استفاده کرد، اما بسیاری از کارشناسان تاکید می کند که این مورد تنها در زمان های استثنایی و استراتژی همچون زمان جوش آوردن خودرو تا رسیدن به یک مکانیکی معتبر کاربرد دارد و بهتر است به سرعت آب آن را تخلیه و آب رادیاتور مخصوص خریداری شود.

چرا که آب‌های معدنی و یا معمولی در طولانی مدت می توانند موجب رسوب زدگی، خرابی و سوراخ شدن مخزن گردند.

  • بررسی و تنظیم میزان کشش تسمه های خودرو

یکی از اصلی‌ترین مواردی که در نگهداری از تسمه های خودرو باید به آن‌ها توجه کنید، کشش تسمه های پمپ آب، کمپرسور دستگاه تهویه مطبوع، دینام (مولد برق خودرو)، پمپ هوا و پمپ فرمان هیدرولیکی است که بهار است تا هر ماه یکبار و یا پس از گذراندن ۲۰۰۰ کیلومتر آن‌ها را بررسی کرده و در صورت سایش و یا نخ نما شدن، حتما آن‌ها را تعویض نمائید.

بررسی میزان کشش تسمه های خودرو

برای بررسی کشش تسمه می‌توانید از ابزار ویژه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند، استفاده کنید. در صورتی که این ابزار را نداشتید کافیست تا این کار را با فشار دادن انگشت شست در نقطه ای از وسط تسمه انجام دهید. در صورتی که طول تسمه در بین دو فولی کمتر از 30 سانتی متری بود، مقدار خلاصی آن باید بین 3 تا 6 میلیمتر و در صورتی که بیشتر از 30 سانتی متر بود، باید بین 3 تا 10 میلی متر باشد.

 

  • ضد یخ و ضد جوش

تا چند سال پیش تنها از آب به عنوان مایع خنک کننده خودرو استفاده می‌شد، در حالی که امروزه و با توجه به سیستم‌های خنک کننده موتورهای جدید که باید در شرایط سخت تری کار کنند، بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که از نسبت 50 به 50 آب و ضد یخ استفاده گردد. چرا که آب نقطه انجماد بالایی دارد و در سرما به سادگی یخ می‌بندد. در کنار آن موجب پوسیدگی و زنگ زدگی قطعات رادیاتور و بدنه موتور خواهد شد.

در کنار آن آب نقطه جوش پائینی نیز دارد و در دمای بالای کارکرد موتور، به سرعت به نقطه جوش می‌رسد.

در حالی که ضد یخ ‌های مرغوب، دارای اتیلن گلیکول هستند و نقطه جوش آن‌ها از آب خالص بالاتر است. در نتیجه نقطه انجماد مایع کاهش یافته و در کنار آن قطعات سیستم خنک کننده نیز از زنگ زدگی و پوسیدگی در امان خواهند ماند.

به همین جهت همواره میزان این مایع را در خودرو بررسی نمایید.

 

سخن پایانی

در کنار موارد فوق عواملی همچون بررسی به موقع گلگیرها و زیر ماشین جهت رسوب زدایی، سلامت چراغ‌ها، صندلی‌ها اعم از صندلی راننده و سرنشینان، تعویض به موقع انواع روغن‌ها و مواد ضروری داخل موتور،‌ وضعیت سلامت تایرها، تردد با سرعت قابل قبول،‌ سلامت پدال‌های گاز، ترمز و کلاچ، بررسی ارتفاع خودرو، تردد نکردن با بنزین کم و بسیاری از موارد دیگر برای نگهداری از خودرو لازم و ضروری هستند.

از این رو بسیاری از افراد باور دارند که داشتن خودرو از نداشتن آن دردسرهای زیادی را به همراه دارد. چرا که باید همواره مراقب سلامت ماشین و لوازم آن بوده و از نحوه نگهداری از خودرو نیز اطلاع داشته باشیم تا علاوه بر فروش خودرو کارکرده به بهترین قیمت، از هرگونه حادثه احتمالی غیر قابل جبران برای خود، سرنشینان و سایر وسایل نقلیه در جاده نیز جلوگیری نماییم.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو