بایدها و نبایدهای داغ کردن موتور و علت آن

موتورها به دلایل زیادی ممکن است بیش از حد گرم شوند. به طور کلی، داغ کردن موتور به این دلیل است که مشکلی در سیستم خنک کننده وجود دارد و گرما قادر به فرار از محفظه موتور نیست. منبع این مشکل می تواند شامل نشت سیستم خنک کننده، فن رادیاتور خراب، پمپ آب معیوب، سطح پایین روغن موتور یا خرابی ترموستات باشد. صرف نظر از منبع مشکل، گرم شدن بیش از حد موتور چیزی نیست که بخواهید اجازه دهید همانطوری بماند یا آن را معطل کنید. موتور شما ممکن است آسیب جدی، متحمل شود.

 

داغ کردن موتور

نشتی سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده خودرو وظیفه تنظیم گرمای خروجی از موتور را بر عهده دارد. این کار را با گردش مایع خنک‌کننده در مناطق داغ اطراف بلوک موتور و سر سیلندر و سپس بازگشت به رادیاتور انجام می‌دهد. هنگامی که مایع خنک کننده از سیستم نشت می کند، دمای موتور شما بالا می رود و در نهایت بیش از حد گرم می شود. نشت مایع خنک کننده می تواند ناشی از شلنگ معیوب، واشر فرسوده، ترک خوردگی بلوک موتور و حتی آسیب به رادیاتور باشد. رعایت منظم بازرسی ها و تعمیر و نگهداری بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات نشت مایع خنک کننده و آسیب ناشی از گرمای بیش از حد موتور است.

 

پمپ آب معیوب

مایع خنک کننده به خودی خود گردش نمی کند. سیستم خنک کننده خودرو از پمپ آب برای فشار دادن مایع خنک کننده به اطراف موتور در حال کار استفاده می کند. بنابراین، هنگامی که پمپ آب به حالت کاپوت می رود، جریان مایع خنک کننده را مختل می کند و منجر به گرم شدن بیش از حد می شود.

یکی از قسمت هایی که باید مراقب آن باشید، پروانه پمپ آب است، یک قطعه فن مانند چرخان که مایع خنک کننده را از طریق گذرگاه های سیستم خنک کننده فشار می دهد. مشکلات زمانی به وجود می آیند که یک پروانه قدیمی یا فرسوده مسدود شود یا چرخش با هم متوقف شود. و بدون جریان مایع خنک کننده، دمای موتور شما می تواند به سرعت بالا برود. هنگامی که پمپ آب به این شکل خراب می شود، باید تعویض شود.

 

رادیاتور خراب

وقتی نوبت به سیستم خنک کننده خودروی شما می رسد، رادیاتور را به عنوان مرکز فرماندهی در نظر بگیرید. مخلوط مایع خنک کننده و آب به طور مداوم از رادیاتور به موتور گردش می کند تا گرمای اضافی را جذب کند. سپس، هنگامی که مایع خنک‌کننده به رادیاتور برمی‌گردد، از یک سری پره‌ها برای خنک کردن و استخراج گرما از مخلوط خنک‌کننده/آب استفاده می‌کند.

چگونه یک رادیاتور خراب می شود؟ راه های مسدود شده می تواند جریان مایع خنک کننده را قطع کند، بنابراین گرما نمی تواند از موتور خارج شود. پره های رادیاتور آسیب دیده یا خم شده می تواند استخراج گرما از مایع خنک کننده برگشتی را برای رادیاتور دشوارتر کند. و در نهایت، نشتی در رادیاتور می‌تواند سیستم خنک‌کننده را که رگ حیاتی سیستم خنک‌کننده خودرو شما است، تخلیه کند.

 

سطح روغن موتور پایین

موتورهای خودرو از قطعات متحرک زیادی برای احتراق سوخت استفاده می کنند که وسیله نقلیه شما را در حرکت می کند. روغن موتور برای هر یک از اجزای موتور روغن کاری ضروری را برای کاهش اصطکاک تولید کننده گرما فراهم می کند. وقتی سطح روغن موتور خیلی پایین باشد، قطعاتی که روغن کاری ضعیفی دارند اصطکاک و گرمای بیشتری ایجاد می کنند. علاوه بر این، روغن موتور نیز به انتقال گرما از موتور کمک می کند – درست مانند مایع خنک کننده. استرس حرارتی و حتی آسیب جدی موتور می تواند ناشی از سطح پایین روغن موتور باشد.

رعایت منظم تعویض روغن موتور بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل است. نشانگرها را جدی بگیرید، مانند چراغ روغن داشبوردتان، و اگر فکر می کنید سطح روغن موتورتان خیلی پایین است، در اسرع وقت با یک تکنسین تماس بگیرید. کار از محکم کاری عیب نمیکنه!

تعویض روغن سیار شرکت آقای امداد به صورت شبانه روزی آماده اعزام متخصص برای خدمات سرویس روغن سیار و فیلترها است. این خدمات تعویض روغن موتور در تهران ، کرج و تمامی شهرهای کشور فعال است.

 

خرابی ترموستات

سیستم خنک کننده خودروی شما برای تعیین زمان ارسال مایع خنک کننده برای تنظیم گرمای موتور، به ترموستات نزدیک موتور متکی است. بنابراین، اگر ترموستات خراب باشد، کل سیستم می تواند از تعادل خارج شود. اگر ترموستات نتواند دمای بالا را تشخیص دهد، جریان مایع خنک کننده را متوقف می کند و موتور شما بیش از حد گرم می شود. از طرف دیگر، اگر ترموستات از کار افتاده باشد و به مایع خنک‌کننده اجازه می‌دهد دائماً جریان داشته باشد، موتور شما برای رسیدن به دمای کار با مشکل مواجه خواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، تعمیر و نگهداری منظم سیستم خنک کننده، از جمله تعویض مایع خنک کننده طبق توصیه های سازنده است.

 

نشانه های داغ کردن موتور

 

نشانه های گرم کردن موتور

اگر بتوانید قبل از داغ شدن بیش از حد موتور تا حد خرابی، اقداماتی را برای خنک کردن آن انجام دهید، ممکن است خطر آسیب غیرقابل برگشت موتور را کاهش دهید. اما اول، شما باید به آن توجه کنید.

  • علائم گرمازدگی، که می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • بخار (که می تواند شبیه دود باشد) از زیر کاپوت ماشین می آید.
  • یک سنجش دمای موتور روی داشبورد شما که به “H” یا به رنگ قرمز می رسد. (نمادهای اندازه گیری دمای موتور متفاوت است، بنابراین به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید.)
  • بوی عجیبی از قسمت موتور می آید. به عنوان مثال، مایع خنک کننده نشتی می تواند بوی شیرینی بدهد در حالی که روغن نشت کننده ممکن است بوی سوختگی بیشتری بدهد.
ادامه مطلب
بررسی بهترین روغن موتور برای پژو 207 دنده ای و اتومات

به محض اینکه متوجه داغ شدن موتور شدید، مراحل زیر را انجام دهید و با نزدیکترین تعمیرگاه خود تماس بگیرید.

امداد خودرو آقای امداد به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما است.

تلفن 02148287

 

هنگام داغ کردن موتور چه کاری انجام دهید؟

1. تهویه مطبوع را خاموش کنید و گرما را کاهش دهید.

فوراً کولر گازی را خاموش کنید تا فشار وارده به موتور کاهش یابد. سپس، صفحه بخاری را روی حداکثر حرارت قرار دهید. این می تواند به دور کردن گرما از موتور کمک کند تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند تا زمانی که بتوانید در مکانی امن حرکت کنید. ممکن است خودتان کمی گرم شوید، اما چند دقیقه ناراحتی در مقایسه با تعمیرات اساسی موتور هزینه کمی است .

 

2. یک مکان امن پیدا کنید.

ماشین را خاموش کنید. اجازه دهید موتور حداقل 15 دقیقه خنک شود. مراقب دماسنج باشید، زیرا با سرد شدن موتور باید به محدوده طبیعی برگردد. در حالی که منتظر هستید (و گیج را تماشا می کنید)، برنامه ای برای بررسی موتور بیش از حد گرم شده خود تنظیم کنید. برای کمک با یک دوست، با یک یدک‌کش یا با کمک‌های کنار جاده محلی خود تماس بگیرید .

برای حمل خودرو با یدک کش جرثقیل، کفی هر ساعت شبانه روز در تهران و کرج و شهرستان ها می توانید به شرکت آقای امداد اعتماد کنید.

 

3. موتور را دوباره راه اندازی کنید.

اگر ماشین شما یدک‌کش نمی‌شود، اکنون وقت آن است که با دقت موتور خود را مجدداً راه‌اندازی کنید و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو بروید . هنگام رانندگی مراقب دماسنج باشید. اگر دوباره بالا آمد، آن را بکشید و اجازه دهید سیستم خنک شود.

 

 

وقتی موتور شما بیش از حد گرم می شود چه کاری نباید انجام دهید:

1. نترسید.

موتور شما خنک نمی شود، اما شما می توانید حلش کنید! هنگام خارج شدن از جاده از انحراف در ترافیک یا ترمز زدن خودداری کنید.

 

2. به رانندگی ادامه ندهید.

اگر موتور شما بیش از حد گرم می شود اما همچنان کار می کند، با ماندن در جاده هیچ لطفی به آن نمی کنید. مطمئناً، ممکن است بتوانید قبل از اینکه کاملاً از بین برود به مقصد برسید، اما ممکن است با فشار دادن بیش از حد موتور خود باعث آسیب قابل توجه (و پرهزینه) شوید.

 

3. کاپوت را فوراً باز نکنید.

پس از کشیدن خودرو، قبل از اینکه کاپوت را بیرون بیاورید، صبر کنید تا موتور خنک شود. باز کردن فورا کاپوت می تواند شما را در معرض خطر سوختگی یا آسیب ناشی از پرتاب بخار یا دود قرار دهد. صبر کلید است. قبل از باز کردن کاپوت، صبر کنید تا گیج دمای موتور ته نشین شود.

 

4. اجازه ندهید این موضوع معطل بماند.

گرمای بیش از حد موتور به خودی خود حل نمی شود، حتی اگر به نظر می رسد که پس از اضافه کردن کمی مایع خنک کننده، رفع شود. فقط در صورتی بدتر می شود که به آن رسیدگی نشود. برای کمک به صرفه جویی در موتور خود، مشکل را ریشه یابی کنید. ماشین خود را برای بازرسی کامل خودرو به آقای امداد بیاورید تا بتوانیم مشکل را تشخیص داده و توصیه هایی برای حل آن ارائه دهیم.

 

نکاتی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. با رعایت این نکات ساده، می توانید خطر داغ شدن بیش از حد موتور خودروی خود را به حداقل برسانید:

به طور منظم مخزن مایع خنک کننده را بررسی کنید: برای حفظ کارایی سیستم خنک کننده، مطمئن شوید که مخزن خنک کننده به درستی از بالا پر شده است.
رادیاتور را تمیز کنید: رادیاتور را برای هر گونه زباله، مانند خاک، برگ یا حشرات که ممکن است مانع جریان هوا شوند، بررسی کنید. رادیاتور را به طور مرتب تمیز کنید تا خنک کننده مناسب باشد.
درپوش رادیاتور را بررسی کنید: بررسی کنید که فنر درپوش رادیاتور سالم است و به درستی فشار را در سیستم حفظ می کند. شل بودن درپوش می تواند منجر به نشت مایع خنک کننده و گرمای بیش از حد شود.
نگهداری تسمه تایم: بازرسی و نگهداری به موقع تسمه تایم بسیار مهم است. تسمه تایم معیوب می تواند منجر به مشکلات عملکرد موتور، از جمله گرم شدن بیش از حد شود.
تعمیر و نگهداری منظم: به تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده خودرو خود پایبند باشید و به مکانیک خود اجازه دهید موتور، سطح مایعات و سایر اجزا را بررسی کند. شناسایی و رسیدگی به مسائل از قبل می تواند از گرمای بیش از حد و مشکلات شدیدتر در آینده جلوگیری کند.
با اجرای این اقدامات پیشگیرانه، می توانید از تجربه رانندگی ایمن تر و مطمئن تری اطمینان حاصل کنید و در عین حال خطر گرم شدن بیش از حد موتور را به حداقل برسانید. درک علل و نشانه های داغ شدن بیش از حد موتور برای هر صاحب خودرو حیاتی است.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو