مقایسه ماشین های دیزلی و بنزینی و نکات مثبت و منفی آن ها

خرید یک ماشین جدید می تواند یکم دلهره آور باشد. سدان یا SUV؟ کامیون یا وانت؟ هیبریدی یا برقی؟ بنزین یا گازوئیل؟ در گذشته اگر تصمیم می گرفتید که یک وسیله نقلیه دیزلی بخرید می توانستید این لیست را به نصف کاهش دهید زیرا تا همین اواخر اکثر دیزلی ها فقط در کامیون ها موجود بودند. اکنون ، شما این گزینه را دارید که بسیاری از وسایل نقلیه را با گزینه موتور دیزلی خریداری کنید.در گذشته موتورهای دیزلی بسیار دود می کردند. با پیشرفت های چشمگیر طی دهه های گذشته ، موتورهای دیزلی طوری تولید شده اند که دوده کمتری تولید می کنند و اثر کربن خود را بهبود می بخشند. آیا خرید بعدی وسیله نقلیه شما باید یک مدل با سوخت دیزل باشد؟ با مزایا و معایب موتورهای دیزلی در مقابل بنزین آشنا شوید.

موتورهای دیزل و بنزینی

موتورهای دیزلی و بنزینی در بحث انبساط سوخت از همان مفهوم استفاده می کنند. هر دو موتور احتراق داخلی هستند که انرژی شیمیایی را از سوخت به انرژی مکانیکی منتقل می کنند که باعث حرکت پیستون ها در سیلندرها می شود. پیستون ها به میل لنگ متصل هستند که برای ایجاد قدرت برای حرکت خودرو حرکت ایجاد می کند. موتورهای دیزلی و بنزینی موتورهای قابل احتراق هستند به این معنی که آنها با انفجارهای کوچک سوخت را به انرژی تبدیل می کنند. نحوه وقوع انفجارها مکانی است که هر موتور متفاوت است. بنزین به موتور تحویل داده می شود و با هوا مخلوط می شود و سپس توسط پیستون ها فشرده می شود و از جرقه های ساخته شده از شمع ها مشتعل می شود. از طرف دیگر موتورهای دیزلی قبل از تزریق مستقیم سوخت به محفظه احتراق هوا را فشرده می کنند. موتورهای دیزلی نیازی به شمع ندارند زیرا هوای بسیار فشرده گرم شده و باعث سوختن سوخت می شود.

جوانب مثبت دیزل:

قابلیت های برتر یدک کشی ، گشتاور افزایش یافته ، بهتر بلند شدن بهره وری سوخت بهبود یافته ،

  • پر شدن کمتر سطح نویز و عملکرد روانتر از مدلهای قبلی دیزلی
  • بهبود یافته است کم مصرف تر ،
  • کاهش انتشار کربن ،
  • تمیزتر از موتورهای اولیه دیزلی کمتر اجزای موتور ، بدون تنظیم کردن                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                جوانب منفی دیزل:
  • اسب بخار ، سرعت کمتری سوخت گران ،
  • پمپ بنزین های محدود با گازوئیل سواری پر سر و صدا و ناهموارتر از موتورهای بنزینی
  • تولید گازهای گلخانه ای که باعث انتشار مواد سرطان زا ،
  • اکسیدهای نیتروژن و دوده در جو می شود
  • هزینه و تعمیرات و نگهداری

قدرت موتور

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بسیاری از تریلرهای تراکتور بزرگراه های ما را با سوخت دیزل عبور می کنند؟ موتورهای دیزلی قادر به تولید مقدار زیادی گشتاور کم مصرف هستند. یک اتومبیل با سوخت دیزل در مقایسه با اتومبیل با سوخت بنزین با سرعت بیشتری از ایست ایستگاه سریعتر “بلند شده و می رود”. وسایل نقلیه موتوری دیزلی نیز از توانایی بکسل بهتری برخوردار هستند. اگر قصد یدک کشیدن قایق ، وسیله حمل و نقل اسباب بازی یا کمپینگ را دارید ، یک موتور دیزلی مسیرهای طولانی را راحت تر می کند. در حالی که بازی گشتاور یک موتور دیزلی قوی است ، امتیازات اسب بخار را از دست می دهد. اتومبیل های سوختی دیزلی قدرتمند ، دارای موتور طولانی مدت و قابل اطمینان هستند – اما اسپرت نیستند.

ادامه مطلب
بکسل بجای حرکت دادن ماشین و گیر نکردن ماشین

راندمان سوخت

بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه به دلیل افزایش بازده سوخت ، وسایل نقلیه با سوخت دیزل را به جای مدل های بنزینی انتخاب می کنند. بعضی از خودروهای سواری مدل دیزلی می توانند 30 درصد مایل بیشتر از نمونه های بنزینی خود داشته باشند. اگرچه وسایل نقلیه دیزلی کارایی بیشتری دارند ، اما وقتی صحبت از قیمت  گازوئیل می شود ، سوخت دیزل هزینه بالاتری نسبت به بنزین دارد. وسایل نقلیه دیزلی برخلاف رانندگی در شهر در بزرگراه بسیار خوب عمل می کنند. اگر زمان زیادی را برای مسافرت در بزرگراه ها می گذرانید ، وسیله نقلیه دیزلی گزینه ایده آل شماست.

آلایندگی

وسایل نقلیه دیزلی امروز بسیار تمیزتر از گذشته کار می کنند ، اما آیا دیزل تمیزتر از گاز است؟ اگرچه ماشین های دیزلی بسیار تمیزتر عمل می کنند ، اما هنوز هم میزان بیشتری از گازهای گلخانه ای از جمله اکسید نیتروژن و دوده تولید می کنند ، به خصوص در هنگام توقف کامل. مسافران شهری یا رانندگانی که از نظر زیست محیطی آگاهی بیشتری دارند ، ممکن است بخواهند به جای خرید یک مدل دیزلی ، یک ماشین برقی یا هیبریدی تمیزتر را انتخاب کنند.

کیفیت سواری

وسایل نقلیه دیزلی همیشه از بهترین شهرت برخوردار نبوده اند. بسیاری از مردم اتومبیل های دیزلی را به عنوان اتومبیل های پر سر و صدا ، ناگهانی ، بد بو و کثیف تصور می کنند. از طریق مهندسی و توسعه بهتر فناوری ، خودروهای دیزلی تولید سواری نرم و آرام را بهبود بخشیده اند. علی رغم این پیشرفتهای پیشگامانه ، موتورهای دیزلی مانند موتورهای بنزینی ساکت و روان نیستند.

تعمیر و نگهداری و تعمیرات

از آنجا که موتور دیزل مجهز به توزیع کننده یا شمع نیست ، نیازی به تنظیم منظم موتور مورد نیاز موتورهای بنزینی نیست. با این حال ، تعمیر و نگهداری منظم از جمله تعویض روغن و سایر خدمات تعمیر و نگهداری هنوز لازم است. درست مثل هر وسیله نقلیه ، عدم حفظ موتور و سایر اجزا می تواند بعداً فاجعه را هجی کند. سیستم تزریق سوخت ، به خصوص در موتورهای دیزلی ، در صورت عدم تعمیر و نگهداری می تواند منجر به آسیب شدید و تعمیرات پرهزینه شود. اگر قصد خرید اتومبیل موتور دیزلی را دارید ، مهم است که تعیین کنید نیازهای شما در پشت فرمان چیست. آیا آخر هفته ها را برای اردو زدن در جنگل ، حمل اسب به نمایشگاه ها و تفرجگاه ها ، حمل اتومبیل های ATV به تپه های شنی می گذرانید یا قصد دارید در بزرگراه ها گشت بزنید . اگر به هر یک از این سوال ها پاسخ منفی دادید ، ممکن است بخواهید برای سازگاری بهتر با سبک زندگی خود ، یک خودروی بنزینی ، هیبریدی یا برقی را بخرید. اگر جواب مثبت دادید ، یک وسیله نقلیه با سوخت دیزل گزینه بسیار خوبی برای شماست!

شرکت آقای امداد تمامی خدمات مربوط به خودروهای از جمله تعمیر در محل و حمل با چرخگیر  و خودروسوار را در تمامی مناطق تهران به صورت 24 ساعته انجام می دهد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

سلام یه سوال داشتم . یه بلیزر با موتور دیزل 8 سیلندر هامر ارزش خرید داره ؟ و این که قیمت سوخت گازوییل چقدر هستش و سهمیه ای هستش یا آزاده ؟

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو