چگونه باید گزارش تنظیم چرخ ها را بخوانیم؟

آیا تا به حال با تکنسین اتومبیل خود صحبت کرده اید؟ ویا توانسته اید اصطلاحات و کلماتی که مکانیک بکار می برد را درک کنید؟ شما یک قطعه کاغذ با تصویر ماشین ، برخی از رنگ های قرمز ، سبز و زرد و تعدادی از اعداد را تحویل می گیرید که کاملاً مشخص و قابل فهم نیست.

رمزگشایی از این گزارش به تنهایی می تواند این احساس را در شما ایجاد کند که می خواهید یک معما را حل کنید ، اما لازم نیست. با راهنمای ما خواهید آموخت که چگونه گزارش تراز چرخ را دقیقاً مانند جواب مثبت بخوانید و دفعه دیگر که با تکنسین خود صحبت می کنید ، همراه با درک کامل سر تکان دهید.

تراز بندی چرخ چیست؟

ترازبندی بخشی از سیستم تعلیق است و اندازه گیری هندسی نحوه قرار گرفتن چرخ ها در خط و چرخش آنها در همان سرعت و جهت است. هنگامی که وسیله نقلیه شما از خط تولید در سازنده خارج می شود ، مهندسان خودرو را بر اساس مشخصات تراز مناسب تعیین کرده و تنظیم می کنند. با استفاده از آن ، برخورد ناگهانی با یک لبه یا لاستیک های جدید ، وسیله نقلیه از رده خارج می کند. اگرچه این امر یک شبه اتفاق نمی افتد ، اما تغییرات تدریجی در ترازی که در خودرو شما انجام می شود ، در نهایت نیاز به یک تراز دارد.

به همین دلیل ایده خوبی است که حداقل سالی یک بار ترازچرخهای ماشین خود را بررسی کنید.سیستم تراز بندی در سه منطقه مختلف از جمله کمبر ، کاستور و انگشت پا اندازه گیری می شود. وقتی هر یک از این زوایا از مشخصات از پیش تعیین شده خارج شوند ، یک تنظیم لازم است.

نحوه خواندن مشخصات تراز چرخ

کمبر: کمبر زاویه ایستادن چرخ و تایر را نسبت به جاده اندازه گیری می کند. کمبر به طور معمول با یک زاویه کوچک در مقابل کاملاً ایستاده قرار می گیرد که به نیروهای متعادل در اثر پیچیدن کمک می کند. کمبر مثبت زمانی اتفاق می افتد که چرخ ها از قسمت بالای خودرو دور شوند. کمبر مثبت زیاد منجر به سایش لاستیک در خارج از لاستیک می شود.  کمبر منفی زمانی اتفاق می افتد که چرخ ها به سمت مرکز وسیله نقلیه در قسمت بالا خم شوند. سوار شدن بیش از حد منفی منجر به سایش داخل لاستیک می شود.

کاستر:  زاویه را از بالا به پایین محور فرمان مربوط به اجزای سیستم تعلیق در چرخ اندازه گیری می کند. به زبان ساده ، کاستر چیزی است که رانندگی وسیله نقلیه شما را در یک مسیر مستقیم تضمین می کند و در عین حال ثبات جهت را برای بازگشت به آن موقعیت پس از اتمام پیچ فراهم می کند. کاستر مثبت زمانی اتفاق می افتد که بار جلو باشد یا دوک بخورد. کاستر زیاد نشان می دهد عقب خودرو کمتر از ارتفاع توصیه شده خودرو است که باعث می شود سیستم تعلیق جلو به کاستر مثبت منتقل شود. اگر چرخ دنده یک چرخ مثبت تر از چرخ دیگر باشد ، چرخ خودرو را مجبور می کند تا در جهت آن چرخ بکشد. کاستر منفی فرمان را در سرعتهای بالا بسیار حساس می کند و پس از اتمام چرخش ها برگشت پذیری جهت چرخ را کاهش می دهد.

ادامه مطلب
علت لرزش فرمان؛ از لاستیک‌ها تا سیبک‌ها را چک کنید!

تو:جهت چرخش چرخ ها را اندازه می گیرد. ضروری است که چرخ های یک وسیله نقلیه همزمان در یک جهت بچرخند. تو مثبت که به Toe-in معروف است هنگام چرخش چرخها اتفاق می افتد. تو منفی که به Toe-out نیز معروف است ، هنگامی رخ می دهد که چرخ ها به سمت بیرون چرخانده می شوند. تعداد تو فقط کسری از درجه است.  باید تنظیم شود تا تضمین کند که همه چرخ ها به طور همزمان به صورت موازی با هم می چرخند. تراز ضعیف تو ، چه مثبت و چه منفی ، توانایی فرمان را کاهش می دهد و باعث ساییدگی زودرس لاستیک ها می شود.

خواندن گزارش تراز چرخ شما

هنگامی که روند ترازبندی آغاز می شود ، تکنسین از یک ماشین ترازبندی برای اندازه گیری وسیله نقلیه استفاده می کند. سپس دستگاه گزارشی تهیه می کند که مشخصات فعلی خودرو را نشان می دهد ، تراز بودن چرخ برای وسیله نقلیه خاص شما و درجه تنظیمات برای دستیابی به تراز مناسب برای چرخ های جلو و عقب.

توسط رنگ : بسیاری از گزارش های هم ترازی به طور کامل چاپ می شوند تا به خواننده کمک کنند تا تشخیص دهد کدام زاویه بیش از حد مثبت یا منفی است. درست مانند چراغ استاپ ، رنگ سبز به معنای رفتن ، رنگ زرد به معنی احتیاط و رنگ قرمز به معنای توقف است. گزارش هم ترازی نیز انجام می شود. قرمز اغلب نشان می دهد که تراز بیش از حد منفی یا مثبت است در حالی که سبز به معنای درست اندازه گیری روی هدف است. در بعضی موارد گزارش به رنگ زرد چاپ می شود تا به خواننده نشان دهد که تراز در حال نزدیک شدن به حد از پیش تعیین شده است.

با شماره : در داخل یا کنار رنگ ها ، اعدادی وجود دارد که به درجه اندازه گیری می شوند تا واریانس های زاویه اندازه گیری را نشان دهند. به عنوان مثال ، یک عدد منفی زمانی را مشخص می کند که زاویه کافی در کمبر ، کاستور یا انگشت وجود نداشته باشد در حالی که عدد مثبت زمان زاویه بیش از حد را نشان می دهد. مثبت یا منفی ، هر دو عدد نشان می دهد که تنظیماتی باید در جهت مخالف انجام شود.

ترازهای چرخ و سرویس خودکارآقای امداد : اکنون که نحوه خواندن گزارش تراز را فهمیدید ، تراز بعدی خود را با آقای امداد تنظیم کنید. تکنسین های ماهر ما فقط از پیچیده ترین ماشین های هم ترازی استفاده می کنند تا تضمین کنند خودرو شما مطابق با مشخصات تعیین شده توسط سازنده وسیله نقلیه شماست – همه در مدت زمان یک ساعت! هنوز درباره ترازها و گزارش های هم ترازی سوالی دارید؟  مشاوران و تکنسین های خدمات دوستانه ما خوشحال می شوند که به تمام سوالات شما پاسخ می دهند. امروز با ما تماس بگیرید . شرکت آقای امداد خدمات امداد خودرو در شمال و جنوب و غرب و شرق به صورت شبانه روزی امدادرسانی دارد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو