علت لرزش فرمان؛ از لاستیک‌ها تا سیبک‌ها را چک کنید!

یکی از مشکلاتی که ممکنه برای ما در زمان رانندگی پیش بیاد، لرزش فرمان به شمار میره که علت های مختلفی داره و از مشکل در سیستم تعلیق گرفته تا تنظیم نبودن لاستیک ها و چرخ ها و اجزای فرمان می‌تونند موجب لرزش فرمان شوند. لرزش فرمان شاید در ابتدا یک مشکل جدی به نظر نرسه، اما باید خیلی سریع علت‌یابی و رفع بشه.

با وجود اینکه خودروهای جدید و پیشرفته سیستمی به نام کروزر دارند و میتونند بدون مشکل و بدون لرزش رانندگی راحتی را تجربه کنند، اما خودروهای قدیمی از این حالت برخوردار نیستند و ممکنه که گاهی اوقات دچار لرزش بشوند. فرمان اصلی ترین و مهم‌ترین جز برای نگه داشتن و کنترل خودرو به شمار میره اما لرزش فرمان خودرو به چه علتی رخ میده؟ چه عواملی باعث مشکل می شوند؟ چطوری می تونیم از این مشکل جلوگیری کنیم؟ آیا لرزش فرمان مشکلات جدی تری رو هم به وجود میاره؟ با ما همراه باشید، در این مقاله این مبحث رو باهم به طور کامل بررسی می‌کنیم.

لرزش فرمان می تواند نشانه ای از این باشد که ماشین شما دارای یک مشکل جدی است که باید به سرعت بررسی و اصلاح شود. بهترین راه برای اطمینان از علت مشکل این است که به یکی از مکانیک سیار های آقای امداد مراجعه کنید و از یک متخصص مورد اعتماد برای بررسی آن استفاده کنید.

لرزش از طریق فرمان اتومبیل شما نه تنها آزاردهنده است، بلکه می تواند خطرناک باشد. لرزش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از شل بودن مهره‌های چرخ گرفته تا تراز ضعیف چرخ‌ها، و مهم است که مشکل را شناسایی کنید تا بتوانید آن را به روش صحیح حل کنید.

لاستیک ها یکی از اصلی ترین دلایلی هستند که ممکن است لرزش فرمان را تجربه کنید. تعدادی از مشکلات احتمالی وجود دارد که می تواند باعث این امر شود. اینها شامل تایرهای آسیب دیده یا تغییر شکل داده شده است. به عنوان مثال، اگر برآمدگی در دیواره کناری مشاهده کردید، باید سریعاً لاستیک را تعویض کنید، زیرا می تواند منجر به باد شدن با سرعت بالا شود. در بسیاری از موارد، آسیب، ناشی از حاشیه لاستیک یا برخورد با چاله عمیق است.

نحوه مراقبت از لاستیک های خود نیز مهم است. اگر لاستیک های شما کمتر یا بیش از حد باد شده باشند، این می تواند منجر به سایش ناهموار آج شود. ممکن است بتوانید این مشکل را با تعویض لاستیک ها با چرخ های مختلف اصلاح کنید، اما برای جلوگیری از بروز مشکلات، مهم است که فشارها را به طور منظم بررسی کنید. در پنچرگیری سیار متخصصان لاستیک ما می توانند به شما در مورد سایش و تعویض لاستیک در محل شما کمک کنند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

سیستم فرمان خودرو چه طور کار می‌کنه؟

سیستم فرمان خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که همه در فرمان پذیری و کنترل خودرو نقش دارند و در صورتی که آسیب ببیند، فرمان دچار لرزش میشه و کنترل خودرو نسبت به قبل به مشکل می‌خوره. از اجزای اصلی و مهم سیستم فرمان میشه موارد زیر اشاره کرد:

  • غربیلک فرمان

غریبلک در واقع همون قطعه‌ایه که بیشتر ما اونو با نام فرمان می‌‌شناسیم و در واقع میشه گفت که نقطه تماس راننده با سیستم فرمان در غریبلک اتفاق میافته. در صورتی که در سیستم فرمان مشکلی به وجود بیاد، این قطعه دچار لرزش میشه و یا حرکتش به مشکل می‌خوره که در این صورت راننده در زمان چرخش خودرو متوجه وجود چنین مشکلی در سیستم میشه.

  • میل فرمان

یکی دیگر از بخش های سیستم فرمان، میل فرمان عنوان میشه که وظیفه داره تا چرخش رو به نزدیک چرخ ها منتقل کنه.

  • جعبه فرمان

جعبه فرمان قطعه ایه که هم در خودروهای قدیمی و هم در خودروهای جدید موجوده. داخل این قطعه چرخ دنده های عمود بر هم قرار دارند که باعث می‌شوند تا چرخش میل فرمان تبدیل به چرخشی بشه که بتونه به واسطه سگدست چرخ‌های جلو رو هدایت کنه.

  • پینیون و مارپیچ

یکی دیگه از قطعات مهم سیستم فرمان، پینیون هستش که بر روی خودروهای جدیدی که دارای فرمان های هیدرولیک هستند نصب و روی فیلم میل فرمان سوار میشه. این قطعه می‌چرخه و باعث میشه تا مارپیچ به سمت چپ یا راست حرکت کنه.

  • چرخ‌ها

به طور کلی میشه گفت که هدف اصلی سیستم فرمان اینه که بتونه چرخ ها رو هدایت کنه. برای اینکه بتونیم یک سیستم فرمان بدون نقص و مشکل داشته باشیم، چرخ‌ها هم باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند و از میزان آج و فشار باد کافی برخوردار باشند.

  • بروز مشکل در سیستم فرمان

زمانی که مشکلی در سیستم فرمان وجود داشته باشد، راننده این مشکل را به صورت لرزش در غربیلک فرمان و یا سخت شدن چرخش فرمان احساس خواهد کرد.

 

دلایل اصلی لرزش فرمان

وقتی که سیستم فرمان به مشکلی برمی‌خوره، راننده اغلب این مشکل رو به صورت لرزش در غربیلک فرمان یا سخت شدن چرخش فرمان احساس می‌کنه. از دلایل اصلی لرزش فرمان خودرو میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایراد در سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودرو یکی از بخش های مهم خودروعه که باعث میشه تا بعد از افتادن در یک دست انداز سرنشینان خودرو تکان‌های شدیدی را تجربه نکنند. سیستم تعلیق کمک فنر یکی از اصلی ترین بخش‌هایی که ضربات جاده رو دریافت می‌کنه، نوسانات خودرو در زمان رانندگی رو کنترل و کاهش میده. حالا اگه این بخش معیوب بشه و به مشکل بخوره، باعث لرزش فرمان خودرو میشه.

لرزش فرمان خودرو گاهی می‌تونه به خاطر فرسودگی بوش‌های میل تعادل یا عدم استحکام و شل شدگی کمک فنرها باشه و ارتعاشات رو به سیستم فرمان منتقل کنه. این عوامل باعث میشن تا در کنار لرزش فرمان صدای اضافی هم از بخش جلوبندی به گوش برسه.

 

  • آسیب‌دیدگی سیبک‌ها

سیبک‌ها هم یکی دیگه از قطعات مهم در سیستم فرمان هستند که وجود آسیب یا مشکل در آن‌ها باعث لرزش فرمان میشه‌. سیبک‌ها در واقع قطعات کروی شکلی هستند که باعث میشن تا حرکت قطعات سیستم فرمان با کمترین اصطکاک انجام بشه‌. اما وقتی که سیبک به مشکل می‌خوره، خراب میشه و نمیتونه حرکت مفصلی رو که براش طراحی شده به خوبی انجام بده و همین عامل باعث لرزش فرمان میشه.

آسیب‌دیدگی سیبک‌ها

سیبک ها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها سیبک فرمان به شمار می‌ره و وظیفه اش اینه که زاویه فرمان رو تنظیم کنه. در صورتی که این قطعه به خوبی در جای خود بسته نشده باشه باعث میشه تا فرمان و خودرو انحراف به چپ یا راست داشته باشند.

 

  • خراب شدن بلبرینگ چرخ و لاستیک

بلبرینگ‌ها یکی دیگه از قطعات مهم در سیستم فرمان هستند که از یک ساچمه و یک حلقه برای نگهداری ساچمه ها تشکیل شده اند که باعث میشه تا قطعات مختلف با کمترین اصطکاک چرخش داشته باشند. حالا در صورتی که یکی از این ساچمه های بلبرینگ چرخ آسیب ببینه، باعث میشه تا لرزش شدیدی در فرمان خودرو به وجود بیاد. این اتفاق ممکنه به خاطر عامل ساده‌ای مثل افتادن خودرو در یک چاله یا رانندگی در مسافت های طولانی رخ بده.

در کنار لرزش فرمان این عامل علائم دیگه‌ای هم با خودش به همراه داره و میشه با توجه به اون‌ها تشخیص دقیق تری داد و سریعتر مشکل رو رفع کرد. در زمان خرابی بلبرینگ‌ها صدای غیرطبیعی از سمت چرخ ها به گوش میرسه که در ابتدای حرکت ضعیفه و چندان قابل تشخیص نیست. همچنین با بالا رفتن سرعت این صدا محو میشه تا وقتی که سرعت به ۸۰ کیلومتر برسه، اما بعد از این سرعت، این صدا به همراه لرزش مجددا شروع میشه.

بلبرینگ ها معمولاً طول عمر بالایی دارند و به این زودی ها خراب نمیشن اما در صورت مشاهده این عوامل بهتره که به تعمیرگاه مراجعه کنید و از آسیب های دیگه جلوگیری کنید.

 

  • فرسایش روتور یا دیسک ترمز

یکی دیگه از دلایلی که باعث میشه تا با لرزش فرمان مواجه بشیم، فرسایش روتور ترمزه. شاید شما هم تجربه کرده باشید که وقتی با سرعت بالا از ترمز استفاده میکنید، فرمان شروع به لرزش میکنه؛ اغلب این اتفاق وقتی میافته که در بزرگراه با سرعت ۷۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در حرکت باشید و به ناگهان ترمز کنید اما چرا در این زمان لرزش فرمان اتفاق می‌افته؟ به دلیل فرسایش و آسیب دیدگی روتورهای ترمز!

در اغلب مواقع لرزش فرمان خودرو به خاطره فرسودگی و هموار بودن روتورهای ترمز جلو خودرو رخ میده. دیسک یا روتور ترمز بخشیه که در زمان ترمز گرفتن توسط لنت‌های ترمز فشرده میشه و در طی زمان کار کردن خودرو این قطعه آسیب دیده و فرسوده میشه و نیاز به تعویض پیدا میکنه. یک روتور کهنه و ناهموار از نقاط نازک و ضخیم تری برخورداره که در زمان چرخش و ترمز گرفتن نمیتونه عملکرد مناسبی از خودش نشون بده. این تغییر در نیروی ترمز باعث میشه تا فرمان تکون بخوره و حتی فشردن پدال ترمز مشکل تر بشه.

برای رفع این مشکل می‌تونید از دو راهکار استفاده کنید؛ اول باید قطر دیسک ها رو بررسی کنید و اگه لازم بود با استفاده از تراشکاری یا برداشتن لایه نازک از روی دیسک این عیب رو برطرف کنید. اما در صورتی که قطر دیسک از میزان استاندارد کمتر بود، باید دیسک تعویض بشه و دیگه نمیشه از اون استفاده کرد. در زمانی که دیسک به مشکل خورده و آسیب دیده امکانش هست که انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم رو هم مشاهده کنیم که در این صورت باید علاوه بر دیسک اتصالات فرمان و زاویه چرخ ها رو هم بررسی کنیم.

انواع مشکلات دینام و باتری؛ چرا و چگونه؟!

شماره تماس آقای امداد: 02148287

 

  • آسیب دیدن شاسی خودرو

یکی دیگه از علت‌های لرزش فرمان رو میشه مشکل شاسی خودرو عنوان کرد؛ در واقع وقتی که شاسی خودرو از یک سمت ضربه میخوره تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی در این حین به هم میریزه و برگردوندن اون به حالت عادی کمی زمان می‌بره. در صورتی که این کار به درستی انجام نشه، علاوه بر لرزش فرمان کنترل و فرمان پذیری خودرو و سیستم جلوبندی اون هم به مشکل می‌خوره. به همین دلیل قبل از اینکه تصمیم به خرید یک خودروی کارکرده بگیرید از سلامت شاسی اون مطمئن بشید و حواستون باشه در صورت وجود مشکل در این سیستم فرمان و متعلقات وابسته به جلوبندی هم در طی زمان به مشکل میخورن و مسلما هزینه زیادی رو هم براتون به همراه میارن.

 

  • خرابی بوش‌های میل تعادل

همون طور که از اسم این قطعه میشه تشخیص داد، میل تعادل وظیفه حفظ تعادل رو در خودرو داره. این میله با توجه به شکل خاص و نحوه اتصالی که داره در زمان پیچیدن خودرو در سر پیچ‌ها نیروی پیچ رو بین دو چرخ تقسیم میکنه و نمیذاره تا خودرو بیش از حد به یک سمت خم بشه. این میله توسط دو بوش به طور محکم نگهداری میشه. حالا در صورتی که این بوش ها به مشکل بخورند فرمان به لرزش میافته و صداهای غیرمعمولی از سیستم تعلیق و جلوبندی به گوش می‌رسه.

 

  • کم باد بودن لاستیک های ماشین

جالبه بدونید که در بیشتر اوقات علت اصلی لرزش فرمان کم بادی لاستیک های خودروعه. در واقع وقتی که شما با لاستیک کم باد به رانندگی ادامه میدید، کنترل ماشین دشوار میشه و فرمان لرزش پیدا میکنه. دقت کنید که کم باد بودن لاستیک در سرعت بالا می‌تونه خطر زیادی داشته باشه و حتی ترکیدگی لاستیک ها منجر بشه. به همین دلیل بهترین کار اینه بصورت دوره ای فشار باد لاستیک ها رو بررسی کنید و اذ مناسب بودن این مقدار مطمئن بشید.

 

  • از شکل افتادن لاستیک ماشین

لاستیک‌ها از آن دسته قطعات خودرو هستند که تحرک خیلی زیادی دارند و بعد از گذشت مدت زمانی فرسوده و از کار می افتند. در صورتی که خیلی وقته لاستیک خودرو خودتون رو تعویض نکردید، به احتمال زیاد در این مورد لرزش فرمان خودروی شما به خاطر از شکل افتادن یا از رده خارج شدن لاستیک های ماشین تون رخ داده. فرسودگی لاستیک ماشین رو میشه با از بین رفتن آج‌ها و جدا شدن تسمه تشخیص داد.

ادامه مطلب
چرا خودرو هنگام رانندگی قدرت خود را از دست می دهد؟ دلایلی که باید بدانید!

 

از شکل افتادن لاستیک ماشین

 

در این مورد حتی وقتی که با سرعت کم رانندگی می کنید هم می‌تونید به سادگی لرزش فرمان و خودرو رو مشاهده کنید. به همین دلیل بهتره تا در صورت فرسودگی و و از بین رفتن لاستیک‌ها هر چه زودتر برای تعویض آنها اقدام کنید؛ چراکه خطرات جدی دیگری رو هم به دنبال دارند.

 

  • تنظیم نبودن لاستیک‌ها

وزن خودرو از طریق نیروی موتور ماشین به گیربکس خودرو و انتقال آن به چرخ های ماشین و در نهایت از طریق لاستیک‌ها به زمین منتقل میشه. در این بین درصورتی که خودرو با مشکلات فنی دست و پنجه نرم کنه، لاستیک از تنظیم خارج میشه و در نتیجه این لرزش فرمان اتفاق می‌افته. با وجود اینکه تنظیم نبودن لاستیک خودرو در سرعت های پایین چندان مشکل ساز نیست، اما در سرعت‌های بالا میتونه خطرناک باشه و حتی میزان لرزش در سرعت بالای ۹۰ کیلومتر شدیدتر هم میشه به طوری که میتونه به خودرو ضربات و مشکلاتی رو هم وارد کنه و در نتیجه طول عمر لاستیک رو تا حد زیادی کاهش بده.

 

  • خرابی جلوبندی ماشین

یکی دیگه از علت‌های لرزش فرمان مشکل داشتن و خرابی جلوبندی خودرو به شمار میره. در صورتیکه جلوبندی خودرو ایراد داشته باشه، در زمان رانندگی با سرعت های مختلف با لرزش مواجه میشه.

 

  • فرسودگی بخش‌های مختلف فرمان

فرمان خودرو هم مثل بقیه اجزای خودرو در طی زمان دچار فرسودگی و مشکل میشه؛ به همین دلیل اگه در زمان رانندگی با لرزش فرمان مواجه شده باشید، به احتمال زیاد یکی از این اجزا به مشکل خوردند. به طور مثال در صورتی که در زمان دور زدن دچار لرزش فرمان شدید به احتمال زیاد تای رادها آسیب دیدند که برای رفع این مشکل بهترین راه اینه که انتهای تای راد رو عوض کنید و از مشکلات جدی تره که به دنبال این عامل میاد جلوگیری کرده باشید.

 

  • شل شدن پیچ‌های چرخ یا بالانس نبودن چرخ ها

در صورتی که پیچ های چرخ‌ها شل شده باشند، می‌تونید خیلی راحت لرزش غربیلک فرمان رو حس کنید، بااین تفاوت که لغزش‌هایی که به دنبال شل بودن پیچ ها و بالانس نبودن چرخ‌ها رخ میدن اغلب در یک سرعت مشخص اتفاق می‌افتند با کاهش یا افزایش سرعت از بین می روند.

به همین دلیل بهتره تا به صورت دوره ای تنظیمات چرخ خودرو رو انجام بدید و از بالانس بودن و سالم بودن همه قطعات مطمئن شوید. همونطور که می‌دونید در معاینه فنی هم تنظیم بودن چرخ‌ها یکی از اولویت‌های اساسی بررسی خودروعه.

 

  • خرابی پلوس های خودرو

گاهی اوقات ممکنه که دلیل لرزش فرمان به علت وجود ایراد یا مشکل در هر یک از پلوس‌ها و یا پلوس های هر دو سمت چپ و راست خودرو باشه. وقتی که پلوس به مشکل بر میخوره خودرو بیشتر در سرعت عادی دچار لرزش فرمان میشه و با بالا رفتن از سرعت از میزان این لرزش کاسته میشه. علاوه بر این وقتی که پلوس خودرو به مشکل میخوره، در زمان دور زدن و تعویض دنده هم مشکلاتی به وجود میاد. دقت کنید که خرابی پلوس و عدم رسیدگی به اون میتونه باعث بشه تا خودرو کاملا از کار بیافته. شما می‌تونید با تماس با امداد خودرو آقای امداد خیلی سریع‌ و راحت به بررسی پلوس های خودروی خودتون بپردازید و قبل از خرابی کامل آن‌ها رو تعویض کنید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

چطوری از تنظیم نبودن لاستیک‌ها جلوگیری کنیم؟

با تکنیک های ساده‌ی زیر می‌تونید همواره لاستیک های متعادلی داشته باشید و از تنظیم نبودن لاستیک‌ها جلوگیری کنید:

یک برند و یک سایز بودن هر ۴ لاستیک خودرو

با توجه به هزینه بالای تعویض لاستیک‌ها، خیلی از ما لاستیک ها را در یکجا تعویض نمی‌کنیم و به نحوی حتی گاهی ممکنه که لاستیک های جلو رو از یک برند و سایز و لاستیک های عقب رو هم از یک سایز و یک برند دیگه تهیه می‌کنیم. دقت کنید این عامل باعث میشه تا لاستیک های خودرو یکدست نباشند و بعضی پهن و بعضی باریک باشند که در نتیجه این لرزش فرمان رخ میده و آسیب‌های جدی تری رو به سایر قطعات خودرو وارد می‌کنه.

تنظیم باد لاستیک

با توجه به فصول مختلف سال بهتره که فشار هر چهار لاستیک رو با توجه به میزان استاندارد تنظیم کنیم. به طور مثال بهتره که در تابستان باد لاستیک ها رو کمتر کنیم و به این نحو از ترکیدن احتمالی آن ها جلوگیری کرده باشیم. اما توجه کنید که هر چهار لاستیک باید از فشار یکسانی برخوردار باشند تا در زمان حرکت به مشکل نخوریم.

 

تنظیم باد لاستیک ها

 

توجه به فرسایش و سلامت لاستیک ها

همواره و به صورت دوره ای به تست سلامت لاستیک ها بپردازید و اون‌ها رو از نظرات مختلف بررسی کنید؛ چرا که در صورت فرسودگی لاستیک ها امکان لرزش فرمان کشیدگی خودرو به یک طرف، خرابی جلوبندی و آسیب دیدن رینگ ها وجود داره که میشه با یک سرویس دوره ای منظم از آن‌ها پیشگیری کرد.

تشخیص دقیق علت لرزش فرمان

اما چطور متوجه بشیم که لرزش فرمان به چه علتی رخ داده؟ توجه کنید که گاهی ممکنه لرزش فرمان در حالت ایستاده، گاهی در حال شتاب گرفتن و گاهی در سرعت‌های بالا رخ بده که در هر یک از این موارد میتونیم متوجه بشیم که کدام بخش‌ها به مشکل خوردند. با محدود کردن علت ها هم سریعتر عیب یابی می‌کنیم و هم مشکل رو از بین می‌بریم:

 

• علت لرزش فرمان خودرو در حالت ایستاده

از علت‌های اصلی لرزش فرمان در حالت ایستاده میشه به مواردی مثل خرابی و کثیف بودن سنسور جریان هوا و وجود مشکل در سیستم انژکتور خودرو اشاره کرد. در کنار این موارد، عوامل فرعی هم مثل مشکل داشتن پمپ سوخت، خرابی سنسور اکسیژن، مسدود شدن فیلتر سوخت و خراب بودن قطعات الکتریکی میتونند باعث لرزش فرمان در حالت ایستاده بشوند.

• علت لرزش فرمان در سرعت بالا

مهمترین و اصلی ترین علت لرزش فرمان در سرعت های بالا، خراب بودن سیبک فرمانه. سیبک نقش بسیار مهمی در فرمان پذیری خودرو داره و در صورتی که آسیب ببینه، خودرو و قطعات آن با لرزش های زیادی مواجه میشن. عواملی مثل شل بودن چرخ‌ها، خرابی کمک فنر ها، مشکل داشتن شاسی، معیوب بودن فرمان و … باعث میشونپ تا سیبک آسیب ببینه و نتونه نقش خودش رو به خوبی ایفا کنه.

• علت لرزش فرمان در زمان شتاب گیری

عوامل متعددی باعث می شوند تا خودرو و فرمان در زمان شتاب گرفتن، دچار لرزش بشوند. از این عوامل میشه به سفت بودن تسمه، پارگی شیلنگ خلا، خرابی میل لنگ و مشکل داشتن مونتاژ موتور اشاره کرد.

اگر در حال افزایش سرعت هستید و متوجه لرزش فرمان خود شدید، ممکن است به سیستم تعلیق شما مربوط باشد. اگر با سیستم تعلیق خود آشنایی ندارید، سیستم پیچیده ای از فنرها، میله ها، شوک ها، پیستون ها و سایر اجزاء است. وقتی همه چیز به درستی با هم کار نمی کند، می تواند به معنای عدم تعادل، اتصالات شل، قطعات زنگ زده یا خورده و/یا سایش غیرعادی باشد. هنگامی که شما در حال شتاب گرفتن یا حفظ سرعت خاصی هستید، این حالت به شکل تکان دادن فرمان است – یا ممکن است در زمان‌های به ظاهر تصادفی اتفاق بیفتد. در هر صورت، وقتی نوبت به سیستم تعلیق شما می رسد، باید یک بازرسی کامل انجام دهید تا تشخیص دهید که آیا دلیل لرزش فرمان شما بوده است یا خیر. اجزای متعددی در سیستم وجود دارد که می تواند در لرزش نقش داشته باشد.

• علت کشیده شدن فرمان به یک سمت

گاهی اوقات ممکنه که در کنار لرزش فرمان با کشیده شدن فرمان به یک سمت مواجه بشید. در صورتی که خودرو در یک مسیر مستقیم حرکت نکنه، عوامل مختلفی باعث این مشکل می شوند که از اون‌ها میشه به مواردی مثل خرابی سیلندر ترمز، صافی آج لاستیک، مشکل داشتن سیستم تعلیق خودرو، خرابی بوش طبق و خرابی سیلندر ترمز اشاره کرد.

در کنار این موارد گاهی ممکنه که خودرو استارت نخوره و اصلا راه نیافته؛ مقاله علت استارت نخوردن ماشین رو از دست ندید و از این اتفاق ناگهانی پیشگیری کنید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن

اگر هنگام حرکت در بزرگراه، فرمان ثابت می ماند، اما وقتی ترمز می زنید شروع به لرزیدن می کند، جای تعجب نیست که مشکل در سیستم ترمز باشد. محتمل ترین مقصر چرخه ترمز تاب دار است. وقتی روتورها تاب می‌خورند، لنت‌های ترمز همیشه محتوای کاملی تولید نمی‌کنند. هنگامی که لنت های ترمز از روی بخشی از روتورها می پرند، لرزش ایجاد می شود. اغلب، شما می توانید این لرزش را در پدال ترمز و همچنین فرمان احساس کنید. اگرچه ممکن است هر زمان که ترمز می‌کنید، این لرزش را احساس کنید، اما زمانی که ترمزهای شما سخت‌تر کار می‌کنند، رایج‌تر است، مانند زمانی که در بزرگراه از سرعت کم می‌کنید.

 

علت لرزش فرمان هنگام سرعت بالا

ممکن است رانندگی شما در هنگام رانندگی در شهر کاملاً لذت بخش باشد – اما به محض اینکه به سرعت بزرگراه می رسید، فرمان شروع به لرزیدن و لرزش می کند. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، محتمل‌ترین توضیح آن چرخ‌ها یا لاستیک‌هایی است که در تعادل نیستند. همانطور که چرخ ها می لرزند و کمی تکان می خورند، فرمان شما نیز همین کار را می کند. با این حال، این علامتی نیست که به راحتی مورد توجه قرار گیرد، زیرا می تواند نشان دهنده یک مشکل بسیار کمتر رایج باشد: آسیب محور. در حالی که این چیزی است که ما اغلب به عنوان چرخ های نامرتب مشاهده می کنیم، بهتر است که ایمن رانندگی کنیم و موضوع را توسط یک متخصص آموزش دیده بررسی کنیم.

 

لرزش وقتی فرمان می چرخد

فرمانی که هنگام چرخاندن می لرزد و می لرزد احتمالاً به دلیل شل بودن بلبرینگ توپی چرخ است. این بلبرینگ ها عملکرد ارزشمندی در کاهش اصطکاک در چرخ های شورت شما دارند. اگر آنها دیگر روغن کاری نشوند، می توانند باعث اصطکاک بیش از حد شوند که می تواند به چرخ شما آسیب برساند. علاوه بر این لرزش، ممکن است هنگام چرخش صداهای عجیب و غریب مانند یک کلیک یا پاپ را نیز متوجه شوید. اگرچه این یک علت غیر معمول لرزش فرمان است، اما باید آن را جدی گرفت.

 

لرزش فرمان همیشه

اگر فرمان بدون توجه به اینکه سریع یا آهسته حرکت می کنید می لرزد، احتمالاً به دلیل مشکل سیستم تعلیق است. سیستم تعلیق خودروی شما پیچیده است و از قطعات زیادی تشکیل شده است، بنابراین تشخیص علت دقیق آن می‌تواند کمی زمان و تلاش ببرد. ممکن است به سادگی شل شدن بوش یا به سختی آسیب فیزیکی به اجزای تعلیق واقعی باشد. مهم نیست که علت آن چیست، مهم است که فوراً به این موضوع توجه شود.

نحوه تشخیص لرزش فرمان

در حالی که دلایل لرزش فرمان که در بالا ذکر شد، رایج‌ترین آنها هستند، اما تنها دلایلی نیستند که ممکن است شما با این مشکل مواجه شوید. طیف وسیعی از مشکلات موتور وجود دارد که می تواند کل وسیله نقلیه را تکان دهد، اما ممکن است فقط متوجه لرزش از طریق فرمان شوید. این مشکلات می تواند با جرقه، ورود هوا، یا سیستم های تحویل سوخت، در میان چیزهای دیگر باشد. اگر لیست بالا را خوانده اید و هنوز مطمئن نیستید که چرا فرمانتان می لرزد، بهتر است هر چه زودتر ماشین خود را نزد یک مکانیک حرفه ای ببرید.

 

وقتی فرمان شما می لرزد چه کاری انجام دهید

بهترین اقدام دقیق به مشکل خاص بستگی دارد، اما یک کار کلی وجود دارد که همیشه باید هنگام شروع به لرزیدن فرمان انجام دهید: فورا کمک بگیرید. علائمی که متوجه می‌شوید می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل شدید باشد که طول عمر یا ایمنی وسیله نقلیه شما را تهدید می‌کند. آن را نزد یک مکانیک ماشین واجد شرایط ببرید تا به شما بگویند چه مشکلی دارد و برای رفع آن چه کاری باید انجام دهید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
3 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

یکماهه یک خودرو ساینا اس از شرکت ملعون سایپا گرفتم یک روز در میان در تعمیرگاه مجاز هستم تا ایراداتی که پرسنل حرامخورشان رفع نکرده اند ، برطرف کنم لعنت بر کسی که میگوید کالای ایرانی بخر …

سلام ، مگه میشه خودروی صفر کیلومتر رو چهارصد میلیون تومان پول زحمتکشی را بدهی و از کمپانی لگن سازی سایپا تحویل بگیری همون اول درب سمت شاگرد باز نشه ، فرمون خودرو در سرعت ۸۰ کیلومتر بشدت لرزش داشته باشه و هنوز پس از ده بار مراجعه و با تعویض لاستیک و بعد بالانس چرخها و بعد تعویض بلبرینگها ، ایراد بجای خود باقیه ، تاکید بر خرید کالای بنجل ایرانی !!!!

سلام ماشین منم همینطوره لطفا بهم بگید علتش چیه منم خیلی اذیت شدم 09103386782

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو