از دست دادن مایع خنک کننده اما بدون نشت: علائم چیست؟

مایع خنک کننده که به عنوان مایع رادیاتور و ضد یخ نیز شناخته می شود، برای هیدراتاسیون سیستم خنک کننده و خودرو حیاتی است. خرابی های مکانیکی در سیستم خنک کننده یکی از دلایل اصلی خرابی خودروها در بزرگراه ها است.

در اینجا برخی از علائم اولیه از دست دادن مایع خنک کننده خودروی شما وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

مخزن خنک کننده کم

اگر مخزن مایع خنک‌کننده شما خالی است یا سطح مایع خنک‌کننده پس از اتمام شارژ همچنان کاهش می‌یابد، می‌توانید با خیال راحت به این نتیجه برسید که خودروی شما در حال از دست دادن مایع خنک‌کننده است.  سطح مایع خنک کننده خود را به طور منظم بررسی کنید و تا زمانی که علت نشتی را پیدا کنید و آن را اصلاح کنید، در صورت نیاز آن را پر کنید.

دود اگزوز سفید است

دود سفیدی که از اگزوز شما می آید یکی دیگر از نشانه های از دست رفتن مایع خنک کننده است. هنگامی که مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق می رود، دود سفید تولید می شود.  مراقب دود سفید بیش از حدی باشید که از اگزوزتان بیرون می آید، به ویژه هنگام استارت زدن ماشین یا شتاب گرفتن.

عملکرد موتور غیرعادی است

اگر موتور شما داغ‌تر از حد معمول کار می‌کند، یا کاهش مصرف سوخت ناگهانی را مشاهده می‌کنید، این ممکن است نشانه‌ای از نشت مایع خنک‌کننده باشد. مراقب هرگونه تغییر در رفتار موتور خود باشید، زیرا ممکن است به عیب یابی کمک کند.

به خاطر داشته باشید که در حالی که علائم ذکر شده در بالا ممکن است نشان دهنده نشتی مایع خنک کننده باشد، ممکن است نشانه مشکلات دیگر خودرو نیز باشد.

با این حال، از آنجایی که وجود مایع خنک کننده کافی در موتور برای عملکرد آن بسیار مهم است، مشخص کنید که چه چیزی باعث این علائم می شود. در غیر این صورت، خطر آسیب گران قیمت موتور را دارید.

از دست دادن خنک کننده اما بدون نشتی: خنک کننده من به کجا می رود؟

اگر به از دست دادن مایع خنک کننده فکر می کنید، بدون نشتی قابل مشاهده، ممکن است شبح به نظر برسد . اما، همه چیز آنقدر که به نظر می رسد پیچیده نیست.  سیستم ضد یخ ضعیف، قطعات معیوب، یا تغییر سریع در سبک رانندگی ممکن است به ناپدید شدن این مایع خنک کننده کمک کند .

هنگامی که سطح ضد یخ بدون هیچ گونه نشتی قابل مشاهده فرو می رود، این قطعات می توانند مقصر باشند:

سیستم خنک کننده سرریز

 

از دست دادن مایع خنک کننده بدون نشتی
پر کردن بیش از حد سیستم می تواند دلیل آن باشد.

 

پر کردن بیش از حد سیستم می تواند دلیل ناپدید شدن مرموز باشد. شما باید مایع را در سطح مورد نیاز نگه دارید.

روی مخزن یک برچسب COLD/MIN وجود دارد که سطح ضد یخ ایده آل را در هنگام سرد بودن موتور نشان می دهد. مایع خنک کننده در رادیاتور باید درست زیر گردن پرکننده باشد.

یک سوراخ داخلی

وقتی مایع خنک‌کننده را از دست می‌دهید، اما نشتی قابل مشاهده نیست، چندین بخش ممکن است مقصر باشند. این می تواند یک واشر سر دمیده شده، سر سیلندر شکسته، سوراخ های سیلندر آسیب دیده یا نشت منیفولد باشد. همچنین می تواند یک قفل هیدرولیک باشد.

اگر ضدیخ بدون هیچ دلیل مشخصی ناپدید شد، این قطعات را از نظر ترک، آسیب یا نقص بررسی کنید. هر یک از این مسائل می تواند موتور را در صورتی که برای مدت طولانی کار کند، از بین ببرد.

با این حال، اگر مکانیک هیچ اثری از گازهای خروجی در مایع خنک کننده پیدا نکند، ممکن است راحت تر نفس بکشید. یعنی هنوز مایع به موتور نرسیده است.

یک درپوش فرسوده رادیاتور

درپوش رادیاتور ممکن است به مرور زمان خراب شود و در هنگام رانندگی اجازه دهد ضد یخ از بین برود. گرفتگی سیستم رادیاتور نیز می تواند مشکل ساز باشد زیرا جریان مایع را مسدود می کند. هنگامی که مایع خنک کننده بدون نشتی ناپدید شد، رادیاتور را بررسی کنید.

بدون مایع خنک کننده در ماشین اما بدون گرم شدن بیش از حد
در صورت ناپدید شدن مایع خنک کننده بدون نشتی، درپوش فرسوده رادیاتور را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. 

موتور بیش از حد گرم شده است

گرمای بیش از حد موتور و مایع خنک کننده ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. از دست دادن مایع می تواند منجر به گرمای بیش از حد شود، اما گرمای بیش از حد نیز می تواند به از دست دادن مایع خنک کننده کمک کند.

فقط مخزن را تا حداکثر حد پر کنید و مراقب وضعیت موتور و میزان مصرف مایع خنک کننده باشید.

استفاده از دماسنج به شما می گوید که آیا موتور گرمتر از حد معمول کار می کند یا خیر. اگر اینطور است، ماشین را نزد مکانیک ببرید تا علت گرم شدن بیش از حد را پیدا کند. حل این مشکل چرخه طبیعی مصرف مایع خنک کننده را باز می گرداند.

برخی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث از دست رفتن مایع خنک‌کننده شود اما نشتی نداشته باشد ، رانندگی در سربالایی، حمل بارهای سنگین، سیستم چرخش مجدد گاز خروجی معیوب (EGR) و پمپ آب فرسوده است.

مهر و موم های توربو خراب

در خودروهای توربوشارژ، اگر توربو بین کمپرسور و سایش موتور مهر و موم شود، ممکن است روغن به داخل توربو و محفظه احتراق نفوذ کند. خرابی سیل توربو، مانند ترکیدگی واشر سر ، اغلب داخلی است، که منجر به از دست دادن مایع خنک کننده می شود، اما نشتی قابل مشاهده نیست.

ادامه مطلب
دلایل پاره شدن تسمه تایم ؛ چرا تسمه تایم زودتر از موعد پاره میشه؟

برخی از توربوها علاوه بر این توسط مخلوطی از روغن موتور و آب خنک می شوند که پس از سوختن در موتور، به صورت دود سیاه از اگزوز خارج می شود.

کاهش قدرت موتور و صداهای ناله از توربوشارژر نیز نشانگر نشت سیل توربو است. یک نشانه توربو “تقویت” یا، در شرایط خاص، چراغ چک موتور نیز ممکن است روی داشبورد روشن شود.

ماشین با استفاده از مایع خنک کننده زیاد بدون نشتی
خرابی سیل توربو، مانند ترکیدگی واشر سر، اغلب داخلی است. 

نشت مایع خنک کننده به سختی قابل مشاهده است و سپس تبخیر می شود

یکی دیگر از دلایل ناپدید شدن مایع خنک کننده خودرو بدون علائم نشتی یا گرمای بیش از حد این است که نشتی بسیار کوچک است و قابل تشخیص نیست. نشت سوراخ سوراخ ممکن است فقط منجر به از دست دادن چند قطره مایع خنک کننده در هر ماه شود که به ندرت به اندازه کافی برای تشکیل یک گودال است.

بسته به موقعیت نشتی، مایع خنک کننده به صورت مایع یا بخار خارج می شود. از آنجایی که مایع خنک کننده مخلوط 50/50 ضد یخ و آب است، اگر روی قطعات داغ موتور چکه کند تبخیر می شود.

علائم زیادی برای بررسی وجود ندارد، اما اگر مقصر را کشف کنید، ممکن است مقادیر کمی از باقی مانده سفید باقی بماند.

سؤالات متداول در مورد خنک کننده از دست دادن خودرو

1. چگونه مایع خنک کننده خودرو را تعویض کنیم؟

برای تعویض مایع خنک کننده خودرو می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مخزن مایع خنک کننده موتور را پیدا کرده و درپوش مخزن را بردارید.
  • سطح مایع خنک کننده خودرو را بررسی کنید
  • یک مایع خنک کننده موتور 50/50 و آب مقطر را با هم مخلوط کرده و داخل مخزن خنک کننده بریزید.
  • تا زمانی که سطح آب به حد استاندارد برسد آن را پر کنید.
  • در مواقع اضطراری که آب مقطر در دسترس نیست، می توان به جای آن از آب تمیز استفاده کرد.
  • پس از افزودن محلول خنک کننده، سطح محلول را چندین بار بررسی کنید تا سطح محلول کاملاً پایدار شود.

در صورت نیاز به باز کردن مخزن خنک کننده، برای اطمینان از ایمنی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک حوله مرطوب روی درب مخزن آب قرار دهید.
  • حوله را بگیرید و درب رادیاتور را محکم بگیرید. شما نباید مستقیماً با درپوش آب بایستید. از پاشیدن آب داغ به صورت خودداری کنید.
  • درپوش را با دقت بچرخانید و درب آن را پایین بیاورید. زیرا فشار آب در هنگام جوشیدن می تواند درب را بالا ببرد.
  • در صورت سرریز شدن سریع آب، می توان آن را طبق اصل Open – Close – Open – Close روشن کرد تا فشار آب در سیستم کاهش یابد.
مایع خنک کننده کم است اما نشتی ندارد
نکاتی وجود دارد که باید هنگام تعویض مایع خنک کننده خودرو رعایت کنید. 

پس از اتمام بررسی میزان آب خنک کننده، در صورت اتمام مقدار آب، می توانید آب خنک کننده بیشتری اضافه کنید. سپس به دقت به دنبال هرگونه جریان یا نشتی در مفاصل باشید.

  • اگر همه چیز خوب است، موتور را در جای خود روشن کنید و دماسنج را بررسی کنید. اگر سوزن دما در سطح ایمن باشد، می توان آن را به طور موقت تعمیر کرد و به سفر ادامه داد.
  • در صورتی که سوزن حرارتی همچنان خطر را نشان دهد، باید منتظر بمانیم تا دستگاه حدود 15 تا 20 دقیقه خنک شود، سپس ماشین را مجددا راه اندازی کنیم.
  • در صورتی که پس از رعایت دستورالعمل های فوق، مخزن خنک کننده همچنان در موقعیت خطرناکی قرار دارد، بهترین راه این است که کمک بگیرید.

2. آیا می توان آب سرد را با محلول خنک کننده مخلوط کرد؟

آب خنک کننده شامل آب مقطر و محلول خنک کننده اتیلن گلیکول و تعدادی مواد دیگر است که برای جلوگیری از خوردگی، جلوگیری از تبخیر و غیره عمل می کند. آب مورد استفاده برای مصارف خانگی حاوی ترکیبات زیادی از جمله رسوبات معدنی و سنگ آهک است.

اگر برای مدت طولانی از آب سرد مخلوط با آب خنک کننده استفاده کنید. عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در مواقع اضطراری آب مقطر وجود ندارد. سپس می توانید از آب تمیز برای جایگزینی مایع خنک کننده خودرو استفاده کنید. اما این تنها یک راه حل موقت است.

3. هر چند وقت یکبار مایع خنک کننده نیاز به تعویض دارد؟

معمولاً پس از طی مسافت 40000 تا 50000 کیلومتر (حدود 2-3 سال). سپس باید کولر را تمیز کنیم و محلول خنک کننده را عوض کنیم.

با این حال، اگر از وسیله نقلیه با فرکانس زیاد استفاده کنید. شرایط آب و هوایی سخت یا همیشه حمل بارهای بزرگ. همچنین باعث از بین رفتن مایع خنک کننده می شود . بنابراین، بهترین مراقبت و نگهداری این است: به طور منظم آب خنک کننده و مخزن خنک کننده را بررسی کنید.

 

4. آیا پمپ آب هنگام خاموش بودن موتور نشت می کند؟

بله، حتی اگر موتور شما خاموش باشد، ممکن است پمپ آب شما نشت کند. ممکن است شکستگی ها یا سوراخ های کوچکی در قسمت هایی ایجاد شود. شیلنگ ها ممکن است آسیب ببینند و باعث پارگی آنها شوند

5. آیا کاهش سطح مایع خنک کننده در طول زمان طبیعی است؟

اگر موتور در وضعیت خوبی کار می کند و هیچ نشتی یا آسیبی وجود ندارد، می توانید انتظار کاهش 0.25٪ مایع خنک کننده را هر چهار تا شش ماه داشته باشید. این نشان می دهد که از دست دادن دو تا سه اونس در سال کاملا طبیعی است.

بنابراین دفعه بعد اگر خودروی شما مایع خنک کننده را از دست می دهد اما نشتی ندارد ، مراقب باشید تا راه های مناسب برای مقابله با مشکلات را در کمترین زمان پیدا کنید! امیدوارم که این مقاله برای شما روشنگر باشد و دوباره شما را برای نکات بیشتر در مورد تعمیر و نگهداری خودرو ببینم !

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷