دلایل پاره شدن تسمه تایم ؛ چرا تسمه تایم زودتر از موعد پاره میشه؟

اگه از اون دسته راننده‌هایی هستید که فقط آب و روغن ماشینتون رو بررسی می‌کنید و دیگه کاری بهش ندارید، بهتره بدونید که تسمه تایم بیچاره هم نیاز به دیده شدن داره! پس بهتره تا هر چند وقت یه بار هم که شده این قطعه رو کنترل کنید و ببینید که آسیبی ندیده باشه. پاره شدن تسمه تایم از اون دسته اتفاقاتیه که میشه خیلی راحت ازش جلوگیری کرد، اما باید یادتون باشه که خطر جدی و خطرناکی داره!

به طور معمول شرکت‌های خودروساز، عمر مفید تسمه تایم رو در دفترچه راهنمای خودرو عنوان می‌کنند که اغلب هم چیزی بین ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر گفته میشه. اگه دو به شک هستید که تسمه تایم‌تون به مشکل خورده و خودتون هم وقتش رو ندارید که این بخش رو بررسی کنید، با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید؛ امدادرسانان ما این قطعه رو بررسی می‌کنند و اگه نیاز به تعویض داشت، با یه مدل مناسب جایگزینش می‌کنند. اما تسمه تایم چیه و چه جوری کار می‌کنه؟

 

تسمه تایم چیه ؟!

تسمه تایم از اون دسته تجهیزاتیه که همه‌ی ما اسمش رو شنیدیم، اما چطوری کار میکنه و کاربردش دقیقا کجاست و چرا خراب میشه رو اگه تو این مورد کار نکرده باشیم، سخته که تشخیص بدیم. تسمه تایم از اون قطعات حیاتی و مهم تو خودروعه که به طور مستقیم روی کار و عملکرد موتور تاثیر می‌زاره و حرکت چرخشی میل لنگ رو به میل سوپاپ منتقل و باعث روان شدن میل سوپاپ یا میل بادامک میشه.

تسمه تایم چیه؟

تسمه تایم با نام تسمه تایمینگ هم شناخته میشه و جنسش اغلب از لاستیک مقاوم تولید میشه. عملکرد این تسمه به این صورته که با هربار چرخش، کمک میکنه تا میل لنگ به باز و بسته شدن سوپاپ ها کمک کنه و پیشرانه چهارزمانه بتونه وظیفه خودش رو به طور مناسب انجام بده. تسمه تایم دندانه هایی روی بخش داخلی خودش داره که باید در محل درست نصب بشوند. با توجه به این نکته که کار تسمه تایم تنظیم زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ هاست، کوچکترین لغزش این تسمه یا تنظیم اون می‌تونه آسیب جدی به موتور ماشین وارد کنه.

قرار گرفتن دقیق تسمه تایم اهمیت زیادی داره و به همین خاطر بهترین کار اینه اگه شل یا خراب شد، برای تعویض به مکانیک‌های حرفه ای مراجعه کنیم تا دندانه ها رو در محل صحیح خودشون قرار بدهند و بدون مشکل کار کنند. در گذشته اما استفاده از زنجیر تایم رایج‌تر بود. این زنجیر جنسی فلزی و استحکام بالایی داشت و به همین دلیل در فواصل طولانی مدت نیازی به تعویض نداشت.

اگه در مازندران هستید و نیاز به خدمات امدادی دارید، امداد خودرو مازندران آقای امداد اینجاست تا به شما کمک کنه با ما تماس بگیرید.

با این حال در دهه 1960 میلادی یه شرکت آمریکایی به نام «پونتیاک» برای اولین بار در تولید خودرو از تسمه تایم استفاده کرد و همین باعث شد تا کارخانه های اتومبیل سازی دیگه هم که از این ایده در شگفت بودند، ازش استقبال زیادی کنند. البته هنوز هم تو خودروهای سنگین به جای تسمه تایم، از زنجیر تایم استفاده می‌شه. اما اگه زنجیر تایم کیفیت بالاتر و دوام بیشتری داره، چرا از اون استفاده نمی‌کنند؟ جالبه بدونید که تسمه تایم سر و صدای کمتری ایجاد می کنه و در صورت پاره شدن، نسبت به زنجیر تایم آسیب کمتری به موتور خودرو وارد می‌کنه؛ به همین دلیل کاربرد بیشتری داره.

 

انواع تسمه تایم در خودروها

تسمه تایم در جنس‌ها و انواع مختلفی ساخته میشه و با توجه به نیاز خودرو و برند و کیفیت اون بازه‌ی قیمتی متغیری داره. با این حال از بهترین برندهای تسمه تایم می‌تونیم به برندهای دانگیل (Dongil)، کانتیننتال (Continental)، گیتس (POWERGRIP GATES)، تویوتا جنیون پارتس (Toyota Genuine Parts)، دایکو (Dayco)، ایران خودرو (Isaco) و اپتی بلت (Optibelt) اشاره کنیم.

اگه تصمیم به خرید تسمه تایم دارید، بهترین کار اینه که اول از همه برای تشخیص فرسودگی اون و خرید یک تسمه تایم مناسب و بادوام با یک مکانیک ماهر مشورت کنید. گاهی ممکنه که قیمت پایین تسمه تایم شما رو مجاب کنه که برای صرفه جویی در هزینه هاتون از جنس غیراصل استفاده کنید، در حالی که ممکنه به خاطر جنس نامرغوب تسمه تایم، موتور خودرویتان آسیب جدی ببینه و درنتیجه اون مجبور بشید تا هزینه تعمیری به مراتب بیشتر از خود این قطعه پرداخت کنید.

 

اصلی‌ترین دلایل پاره شدن تسمه تایم خودرو چه هستند؟

یکسری از عوامل و عادات بد رانندگی باعث پاره شدن تسمه تایم و خرابی و ریش ریش شدن زودهنگام اون میشوند. از این دلایل می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

یکی از اولین علت‌های پاره شدن تسمه تایم، استفاده کردن از دورهای بالای موتور اون هم مخصوصا در دورهای بالاتر از ۴ هزار دور در دقیقه‌ست. این کار در اغلب موارد باعث استهلاک سریع قطعه های خودرو و به خصوص تسمه تایم میشه.

خیلی از راننده‌های جوون وقتی که پشت فرمون می‌شینند، عادت دارند که به موتور فشار زیادی رو وارد کنند، مخصوصا در زمان‌هایی که اصلا هیچ نیازی به شتاب گیری سریع و زیاد وجود نداره؛ در این زمان، دور موتور افزایش زیادی پیدا می‌کنه و به محدوده‌ی قرمز می‌رسه که درنتیجه اون، به تسمه تایم فشار زیادی وارد میشه. البته این فشار در کنار تسمه تایم بستر روی قطعات موتور تاثیر می‌زاره و فشار و آسیب خیلی زیادی رو هم به دسته موتورها وارد میکنه. این کار می‌تونه خطرات و البته هزینه‌های زیادی رو هم براتون به همراه داشته باشه.

ادامه مطلب
نکات کلیدی برای نظارت در اتومبیل های مسافت پیموده شده بالا

اصلی‌ترین دلایل پاره شدن تسمه تایم

یکی دیگه از علت‌های پاره شدن تسمه تایم، تموم شدن عمر مفید اونه‌. این قطعه هم مثل خیلی از بخش‌های خودرو باید قبل از تموم شدن عمر مفیدش تعویض بشه تا آسیب و خطری به خودرو و سرنشینانش وارد نشه. این طول عمر اون طور که شرکت ‌های خودروسازی میگن، چیزی بین ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر هستش.

در کنار این موارد، عوامل دیگه‌ای هم وجود دارند که در پاره شدن و آسیب دیدن تسمه تایم نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ این عوامل عبارتند از:

  • رانندگی در دورهای بالای 4000 دور در دقیقه
  • استفاده از تسمه های نامرغوب
  • روغن ریزی از کاسه نمدها و ریختن روغن روی تسمه تایم
  • خرابی تسمه صفت کن و زیاد سفت کردن تسمه
  • خراب بودن فولی تسمه تایم
  • خوب دنده ندادن در سربالایی ها و سرپایینی ها
  • عدم تعویض تسمه تایم خودروی در نزد مکانیک ماهر
  • عدم بررسی و کنترل تسمه تایم در فواصل زمانی معین و حداکثر سالی یکبار
  • عدم نصب دقیق و مناسب تسمه تایم در محل خود

یکی از بهترین کارهایی که می‌تونید در حق خودروی خودتون انجام بدید، اینه که بعد از عوض کردن تسمه تایم، مقدار کیلومتر کارکرد خودرو رو یه جایی یادداشت کنید؛ به این ترتیب می‌تونید قبل از اینکه مشکل جدی به وجود بیاد، این قطع رو تعویض کنید.

البته هزینه تعویض تسمه تایم کمی زیاده به همین دلیل بهتره در این زمان که دارید هزینه می‌کنید، بیشتر دست تو جیبتون ببرید و سلامتی قطعه‌های دیگه‌ای هم مثل تسمه هیدرولیک فرمان و کولر، واترپمپ، هرزگردها و تسمه سفت کن چک کنید. چرا که درصورت نیاز به تعویض این قطعات، باید همین مسیر دوباره تکرار بشه و بهتره حالا که فرصتش هست، در همین یک بار باز و بسته شدن قطعات توسط مکانیک، این بخش‌ها هم کنترل بشوند.

اگه در ساری هستید و نیاز به خدمات امدادی دارید، امداد خودرو ساری آقای امداد اینجاست تا به شما کمک کنه با ما تماس بگیرید.

 

چه طور متوجه پاره شدن تسمه تایم بشویم؟

جالبه بدونید که پاره شدن تسمه تایم در بدترین زمان ممکن و در بدترین شرایط ممکن می‌تونه رخ بده؛ چرا؟! چون که طبق آمارها پاره شدن تسمه تایم به طور معمول در حال حرکت خودرو و مخصوصا در جاده رخ میده. حالا این طور تصور کنید که در یک روز تعطیل در حال سفر به سمت شمال و تفریح هستید که خیلی یهویی خودروتون خاموش میشه! و خب نتیجه اینکه اونقدر که باید خوش نمی‌گذره دیگه!!

چطوری متوجه پاره شدن تسمه تایم بشیم؟

به نکته دیگه که بهتره در این زمان بدونید اینه که به هیچ وجه استارت نزنید! البته عادیه که در زمان خاموش شدن ماشین سعی کنیم با استارت زدن اون رو وادار به حرکت کنیم، اما این کار فوق‌العاده اشتباهه و می‌تونه آسیب زیادی به بخش‌های مختلف خودرو وارد کنه.

با مشاهده بعضی از علائم و کمی دقت می‌تونیم از پاره شدن تسمه تایم و خرابی اون مطمئن بشیم و برای تعویض اقدام کنیم. با این تکنیک از وارد شدن خسارت‌های میلیونی هم جلوگیری می‌کنیم و با خیال راحت تری در جاده ها می‌تازیم!! برای تست و آزمایش سلامت تسمه تایم ابتدا خودروتون رو در دنده یک بزارید و اون رو هل بدهید. اگه خودرو در دنده بود و حرکت نکرد، خیالتان راحت باشه و مطمئن باشید که تسمه سالم سالمه. اما اگه خودرو حرکت کرد، به این معناست که تسمه پاره شده و باید هر چه سریع‌تر با امداد خودرو تماس بگیرید و درخواست خودروی یدک‌کش کنید.

 

بعد از تعویض تسمه تایم باید نگران چیزی باشم؟

همون طور که گفته شد، تسمه تایم یه قطعه خیلی مهم و کلیدی برای کار موتور خودرو به شمار میره و اگه به درستی نصب و تایمینگ و زمانبندیش انجام نشه، مشکلات زیادی رو به وجود میاره. به طوری که نصب تسمه تایم توسط یه مکانیک بی‌تجربه، باعث بروز ایرادهایی مثل افزایش مصرف سوخت، بد استارت خوردن موتور، شنیده شدن سر و صدای اضافی از حوالی قاب تسمه تایم، کاهش محسوس شتاب و قدرت موتور و لرزش بیش از اندازه موتور هنگام کارکردن در دور آرام میشه.

به همین دلیل پیشنهاد ما به شما اینه که در زمان مواجهه با پاره شدن تسمه تایم، به یه تعمیرکار باتجربه و کاربلد و مطمئن مراجعه کنید تا خیال‌تون از بابت تعویض این قطعه راحت و آسوده باشه. البته که امداد خودرو آقای امداد آماده‌ست تا در این هنگام خیلی سریع و دقیق در خدمتتون باشه و با تجهیزات کافی و باکیفیت این مشکل رو براتون از بین ببره.

4.7 3 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
13 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

نیسان پیکاپ دارم همش تسمه تایم پاره میکنه علت چی میتونه باشه

سلام وقتتون بخیر جناب مهندس میگم خودروی پراید دارم در مدت یه ماه سه بار تسمه تایم پاره کرده میخواستم بدونم چرا انقدر تسمه تایم پاره میشه لطفاً راهنمایی بفرمایید البته ماشین مدل ۹۳هست و ماشین ما تصادفی هم بوده این پاره شدن تسمه تایم جدیدا زیاد شده منم ماشین رو پنج سال پیش خریدم و تا الانم اذیت نمیکرد ممنونم با تشکر

سلام

با توجه به توضیحاتی که دادید، به نظر می‌رسد مشکل شما مربوط به یکی از موارد زیر است:

خرابی پمپ آب
خرابی پولی تسمه تایم
خرابی خود تسمه تایم
برای تشخیص دقیق مشکل، نیاز به بررسی دقیق خودرو توسط یک مکانیک ماهر است. مکانیک می‌تواند با بررسی خودرو، مشکل را شناسایی کند و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب اقدام کند.

در ادامه، به بررسی هر یک از دلایل احتمالی مشکل شما می‌پردازیم:

خرابی پمپ آب

پمپ آب وظیفه گردش آب در سیستم خنک‌کاری موتور را بر عهده دارد. اگر پمپ آب دچار خرابی شود، ممکن است باعث افزایش دمای موتور شود. افزایش دمای موتور می‌تواند باعث آسیب به تسمه تایم شود.

برای تشخیص خرابی پمپ آب، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

به صدای موتور گوش دهید. اگر صدای غیرعادی از پمپ آب شنیده می‌شود، احتمال خرابی پمپ آب بیشتر است.
پمپ آب را بررسی کنید. اگر پمپ آب نشتی داشته باشد، احتمال خرابی پمپ آب بیشتر است.
خرابی پولی تسمه تایم

پولی تسمه تایم وظیفه انتقال حرکت از موتور به تسمه تایم را بر عهده دارد. اگر پولی تسمه تایم دچار خرابی شود، ممکن است باعث آسیب به تسمه تایم شود.

برای تشخیص خرابی پولی تسمه تایم، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

به صدای موتور گوش دهید. اگر صدای غیرعادی از پولی تسمه تایم شنیده می‌شود، احتمال خرابی پولی تسمه تایم بیشتر است.
پولی تسمه تایم را بررسی کنید. اگر پولی تسمه تایم ترک خورده یا خوردگی داشته باشد، احتمال خرابی پولی تسمه تایم بیشتر است.
خرابی خود تسمه تایم

تسمه تایم وظیفه انتقال حرکت از میل‌لنگ به میل‌سوپاپ را بر عهده دارد. تسمه تایم یک قطعه مصرفی است و باید هر چند وقت یک بار تعویض شود. اگر تسمه تایم دچار فرسودگی یا پارگی شود، ممکن است باعث آسیب به موتور شود.

برای تشخیص خرابی تسمه تایم، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

تسمه تایم را بررسی کنید. اگر تسمه تایم ترک خورده، پوسیده یا پاره شده باشد، باید تعویض شود.
راه حل

برای حل مشکل پاره شدن مداوم تسمه تایم، باید مشکل اصلی را شناسایی و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب اقدام کرد.

در مورد مشکل شما، با توجه به اینکه شما گفته‌اید ماشین شما تصادفی هم بوده است، احتمال خرابی پمپ آب یا پولی تسمه تایم بیشتر است. بنابراین، توصیه می‌کنم خودروی خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا مشکل را تشخیص دهد و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب اقدام کند.

در مورد پمپ آب، می‌توانید از یک مکانیک ماهر بخواهید که پمپ آب را تست کند.

در مورد پولی تسمه تایم، می‌توانید از یک مکانیک ماهر بخواهید که پولی تسمه تایم را تعویض کند.

در مورد تسمه تایم، می‌توانید از یک مکانیک ماهر بخواهید که تسمه تایم را بررسی کند و در صورت نیاز، آن را تعویض کند.

امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

سلام :
متاسفانه چند روز پیش تسمه تایم ماشینم پاره شد و به خاطر به تجربگی که داشتم فکر کنم تعدادی از قطعات ماشینم داغون شد الان که این متن را مطالعه کردم متوجه شدم دلیل پاره شدنش هم عمر زیاد بود هم چند جا حواسم به دور موتور بالای ۴۰۰۰ نبود و دستی دستی لا کار شدم.

سلام

متاسفم که ماشین شما دچار مشکل شده است.

بله، دو عاملی که شما ذکر کردید، می‌توانند باعث پارگی تسمه تایم شوند.

عمر زیاد تسمه تایم یکی از دلایل اصلی پارگی آن است. تسمه تایم یک قطعه مصرفی است و باید هر چند وقت یک بار تعویض شود. اگر تسمه تایم شما بیش از حد عمر کرده باشد، ممکن است دچار فرسودگی یا پارگی شود.

دور موتور بالای ۴۰۰۰ نیز می‌تواند باعث پارگی تسمه تایم شود. تسمه تایم وظیفه انتقال حرکت از میل‌لنگ به میل‌سوپاپ را بر عهده دارد. اگر دور موتور بیش از حد بالا باشد، ممکن است فشار زیادی به تسمه تایم وارد شود و باعث پارگی آن شود.

دستی دستی لا کار شدن نیز می‌تواند باعث پارگی تسمه تایم شود. اگر تسمه تایم به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است باعث پارگی آن شود.

اگر فکر می‌کنید که تعدادی از قطعات ماشین شما نیز دچار آسیب شده‌اند، باید خودروی خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا مشکل را تشخیص دهد و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب اقدام کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از پارگی تسمه تایم آورده شده است:

تسمه تایم را به موقع تعویض کنید. در دفترچه راهنمای خودرو، زمان تعویض تسمه تایم ذکر شده است.
دور موتور را بیش از حد بالا نبرید.
تسمه تایم را به درستی تنظیم کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

سلام یک ماه پیش تسمه تایم عوض کردم خدا از کسانی که هر چیز تقلبی تولید میکنند نگذره تو این اوضاع بد اقتصادی جنس قلابی تولید کردن نامردیه

باسلام ،من پراید دارم حدود یک ماه پیش طبق نظر کارشناسان ۷۰ هزارتعویضش کردم تسمه تایمینگشو،اما دوروز بعد پاره شد ک شرکتی هم گرفتم ،ولی بعد از حدود یه هفته مجددا تسمه برید یعنی طی یکما دو تسمه ایراد چیه ب نظرتون،ناگفته نماند تسمه شرکتی بهترین تسمه انداختم

سلام.به احتمال زیاد مشکل از بلبرینگ هرزگرد تسمه هستش که گیر میکنه و درست نمیچرخه باعث میشه به تسمه فشار بیاد و پاره بشه

سلام خواستم یاد آوری کنم که :
یکی دیگه از علائم درست نصب نشدن تسمه تایم بالارفتن دمای آب و رسیدن به نقطه جوش هست

سلام من یه تسمه مارک دانگیل گرفتم بخدا قسم که دوهزارتا کار کرد و پاره شد و فردا قراره ببرم تعمیرگاه

سلام تسمه تایمت تاریخ گذشته بود بهترین مارک هست. که گرفتی ب شرطی که گلابی نباشه

با سلام
تسمه تایم از زمان تولید در چه زمانی بایستی استفاده بشه.الان تسمه تایم خریدم میخوام ۳ماه دیگه استفاده کنمالان که خریدم یکماه از تولیدش گذشته

سلام تاریخ انقضا هم دارد باید حتما تاریخ انقضا نگاه کنید یک فرصت استفاده داشته باشد.

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو