علت پایین بودن سطح روغن گیربکس، علائم و راه حل آن

در گیربکس های دستی و اتوماتیک، روغن گیربکس روغنی است که قسمت های داخلی دستگاه را روان و خنک می کند. در یک گیربکس اتوماتیک، سیستم همچنین از روغن برای فشار هیدرولیک و تحریک آن نیز استفاده می کند. در شرایط واقعی، این چیزهایی است که گیربکس شما را به آرامی و به موقع تغییر می دهد.

علت های اصلی پایین بودن سطح روغن گیربکس شامل:

  • ترک یا سوراخ تابه گیربکس
    خرابی واشر تشت گیربکس
    ترک خط سیال
    خرابی مهر و موم محور
    خرابی مبدل گشتاور

پایین بودن سطح روغن گیربکس

روغن گیربکس چه رنگی است؟

روغن گیربکس معمولا قرمز یا صورتی است، اما در موارد نادر، تولیدکنندگان دیگر ممکن است رنگ دیگری را انتخاب کنند که کم پیش می آید. در شرایط خوب، روغن کمی شفاف است. اگر بد و/یا کثیف باشد، ممکن است قرمز تیره، قهوه ای یا شیری به نظر برسد.

روغن گیربکس چه بو و چه حسی دارد؟

روغن گیربکس مانند روغن موتور چسبناک و لزج است. این مایع نسبتاً بی بو است، اما مایع انتقال بد ممکن است بوی سوختگی و بدی بدهد.

روغن گیربکس چقدر باید دوام بیاورد؟

برای این پاسخ، بهتر است جزئیات مربوط به خودروی خاص خود را در دفترچه راهنمای ماشین خود بررسی کنید، زیرا برخی از سازندگان ادعا می کنند که مادام العمر استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر فقط 100000 کیلومتر را طی می کنند. افرادی هستند که ترجیح می دهند روغن گیربکس را هر 40000 تا 50000 کیلومتر تعویض کنند، اما اگر خودروی شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، این امر می تواند بیهوده و بیش از حد در نظر گرفته شود. دوباره کتاب را چک کنید.

از آنجایی که گیربکس ها مکانیزم های بسیار پیچیده ای هستند و شستشوی روغن گیربکس نیاز به دستگاه خاصی دارد، توصیه می کنیم خودروی خود را به یک متخصص قابل اعتماد و اثبات شده ببرید.

علت پایین بودن سطح روغن گیربکس

اساساً یک دلیل اصلی وجود دارد که روغن گیربکس شما کم است و آن نشتی است. روغن در حال یافتن راه خروج از سیستم موتور ماشین و ورود به بیرون آن است. در اینجا چند مکان وجود دارد که نشت ممکن است از آنجا رخ بدهد:

  • ترک یا سوراخ تابه گیربکس
  • خرابی واشر تشت گیربکس
  • ترک خط سیال
  • خرابی مهر و موم محور
  • خرابی مبدل گشتاور

علائم پایین بودن سطح روغن گیربکس

  • چکه یا گودال زیر ماشین
  • مشکل در تعویض دنده و/یا لیز خوردن
  • لرزیدن ماشین یا دنده
  • تکان خوردن ناگهانی
  • گیربکس درگیر نمی شود
  • صداهای زمزمه یا غرغر
  • بوی سوزش

اگر بخواهم کامل تر توضیح بدم:

گیربکس کند کار می کند

با کم بودن سطح روغن گیربکس، فشار پایینی نیز به وجود می آید. این می تواند به این معنی باشد که هنگام تعویض دنده، گیربکس شما کند کار می کند. اگر متوجه شدید که گیربکس شما یک ثانیه طول می کشد تا در درایو یا دنده عقب قرار بگیرد، زمان آن رسیده است که سطح روغن گیربکس خود را بررسی کنید.

مشکلات تعویض دنده

کند بودن دنده تنها مشکلی نیست که ممکن است هنگام بالا یا پایین بردن دنده با آن مواجه شوید. اگر هنگام تلاش برای جابجایی، مقاومت، ساییدگی یا اصطکاک را احساس کردید، چیزی نادرست است و احتمال زیادی وجود دارد که روغن گیربکس مقصر باشد.

گرمای بیش از حد گیربکس

به قول قدیمی ها، جایی که دود هست، آتش هم هست! در حالی که سیستم گیربکس شما ممکن است آتش نگیرد، اما روغن کم می تواند اصطکاک و گرمای بیش از حد ایجاد کند که باعث ایجاد لاک روی قطعات فلزی، سفت شدن مهر و موم ها و لیز خوردن کلاچ ها / نوارهای انتقال می شود.

چراغ هشدار روشن می شود

اگر چراغ “Check Engine” شما روشن شود، این احتمال وجود دارد که سیستم گیربکس شما مشکل داشته باشد. البته، دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم برای تأیید به دنبال علائم باشید (یعنی دو یا چند علامت برای ناکافی بودن روغن گیربکس)، یا برای تعیین دقیق مشکل، با امداد خودرو آقای امداد مشورت کنید.

لیز خوردن دنده

گاهی اوقات به جای اینکه تعویض دنده را خیلی سخت کند، روغن گیربکس کم باعث مشکل معکوس می شود و آن را آنقدر حساس به تعویض دنده می کند که بدون هیچ گونه ورودی از سوی راننده، خود به خود از دنده خارج می شود. همانطور که ممکن است حدس بزنید، این یک مشکل جدی است، مشکلی که می تواند ایمنی جاده را برای شما و رانندگان اطراف به خطر بیندازد. این اتفاق معمولاً مدت کوتاهی پس از تعویض دنده رخ می دهد و معمولاً به حالت خنثی می رود، اما نه همیشه. مجدداً، روغن  گیربکس کم می تواند باعث کم شدن فشار هیدرولیک شود که باعث این امر شود.

صداهای خنده دار

گیربکس شما اغلب به شما می گوید که آیا مشکلی وجود دارد، به شرطی که بدانید چگونه به آن گوش دهید. گیربکس های دستی معمولا صدای خم شدن و ساییدن دارند، در حالی که گیربکس های اتوماتیک ناله، غر زدن و زمزمه کردن دارند. اگر هر یک از این صداهای عجیب و غریب را در حالی که پشت فرمان هستید می شنوید، ممکن است یک گیربکس معیوب روی دستان خود داشته باشید و روغن گیربکسی که کم شده ممکن است ریشه این مشکل باشد. اما شما باید با یک متخصص و مکانیک تماس بگیرید تا مطمئن شوید .

تیم مکانیک سیار تهران و کرج و شهرستان های آقای امداد، آماده‌ی ارائه خدمات ۲۴ ساعته به شما هستند تا مشکل خودروی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنید.

 

نشتی روغن گیربکس

مایع گیربکس جایی که قرار نیست باشد
راه دیگری که می توانید تشخیص دهید که آیا مایع گیربکس پایین است یا نه این است که مایع در جایی که قرار است باشد نباشد، مثلاً در مسیر شما. اگر لکه‌هایی از مایع مایل به قرمز را دیدید که از وسیله نقلیه شما نشت می‌کند و در زیر ماشین شما جمع می‌شود، ممکن است مایع گیربکس کم باشد و ممکن است نیاز به تعمیرات اضافی باشد.

ادامه مطلب
انواع مشکلات خودرو در زمستان

سرویس گیربکس
قبل از شروع پروژه، اصول اولیه را بدانید و ابزارهای لازم را آماده کنید.

زمان مورد نیاز تخمینی: 20 دقیقه تا 2 ساعت

سطح مهارت: مبتدی تا حرفه ای

سیستم خودرو: گیربکس

ایمنی
کار بر روی ماشین شما می تواند خطرناک و کثیف باشد، بنابراین در اینجا دقیقاً چیزی است که شما برای اطمینان از اینکه از گاراژ در همان شرایطی که وارد شده اید خارج نمی شوید، نیاز دارید.

دستکش مکانیکی
عینک ایمنی
همه چیزهایی که برای سرویس گیربکس نیاز دارید
ما روانی نیستیم و در جعبه ابزار یا گاراژ شما جست‌وجو نمی‌کنیم، بنابراین دقیقاً آنچه برای انجام کار به آن نیاز دارید در اینجا آمده است.

فهرست ابزار
قیف
پارچه کثیف، پیراهن، جوراب، یا حوله میکروفایبر
مجموعه سوکت
لیست قطعات (H3)
مایع انتقال
واشر انتقال
سازماندهی ابزار و وسایل خود به گونه ای که همه چیز به راحتی در دسترس باشد، دقایق گرانبهایی را در انتظار کودک خوش دست یا دستیار چهارپا شما صرفه جویی می کند تا کاغذ سنباده یا مشعل دمنده را برای شما بیاورد. ( شما برای این کار نیازی به بادگیر نخواهید داشت. لطفاً از فرزندتان مشعل دمنده نگیرید – اد .)

شما همچنین به یک فضای کاری مسطح مانند کف گاراژ، راهرو یا پارکینگ خیابانی که دارای تهویه مناسب نیز باشد نیاز دارید. قوانین محلی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید هنگام استفاده از خیابان هیچ کدی را زیر پا نمی گذارید زیرا ما سواری شما را از چرخه خارج نمی کنیم.

بریدگی گیربکس اتوماتیک در مقابل پس زمینه سفید متضاد است.
گیربکس یکی از پیچیده ترین دستگاه های روی ماشین است., $
نحوه بررسی سیال انتقال
برای تعیین اینکه آیا روغن گیربکس شما را می توان با میله اندازه گیری چک کرد یا خیر، با دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مشورت کنید.

وسایل نقلیه بدون میله گیربکس
اگر وسیله نقلیه شما میله گیربکس ندارد، دفترچه راهنمای مالک خود را برای دستورالعمل ها بخوانید. احتمالاً به شما می گوید که آن را توسط یک متخصص با ابزارهای مناسب برای کار سرویس کنید.

وسایل نقلیه با میله های گیربکس
اطمینان حاصل کنید که ماشین شما روی سطح صاف و هموار پارک شده است تا از خواندن دقیق اطمینان حاصل شود.
بسته به خودرو و سازنده، خودروی خود را روشن کنید تا گیربکس گرم شود و آن را در پارک یا خنثی نگه دارید.
میله را شناسایی کنید، آن را بیرون بکشید و چوب را با دستمال یا حوله یدکی تمیز کنید.
میله اندازه گیری را تا انتها به حالت اولیه خود برگردانید.
یک بار دیگر میله اندازه گیری را بردارید و نشانگرهای سطح مایع را روی چوب قرار دهید. ممکن است دو نشانگر برای دمای گرم یا سرد وجود داشته باشد.
اگر مایع کم باشد، احتمالاً نشتی یا مشکلی وجود دارد که نیاز به سرویس دارد.
توجه : اگر می خواهید کاملاً مطمئن شوید که نشتی وجود دارد و نیازی به رانندگی در جایی ندارید، می توانید مایع گیربکس بیشتری اضافه کنید و روز بعد دوباره کف را بررسی کنید. با این حال، گیربکس یک سیستم کاملاً بسته است و نشتی یکی از تنها راه‌هایی است که می‌تواند مایع را خارج کند.

نحوه اضافه کردن سیال انتقال
برای تعیین نیازهای خاص مایع گیربکس ماشین خود، دفترچه راهنمای مالک خود را بخوانید. نوع خاص و همچنین مقدار آن را بررسی کنید.
لوله پرکننده را پیدا کنید.
میله اندازه گیری را بردارید.
یک قیف داخل لوله قرار دهید.
نحوه تغییر سیال انتقال
برای تعمیر گیربکس باید ماشین را با جک بالا ببرید، زیر آن قرار بگیرید و تابه را بردارید. فلاش کامل نیاز به کمک حرفه ای دارد. برای اطلاعات بیشتر، به راهنمای مفصل The Drive، نحوه تغییر سیال گیربکس مراجعه کنید .

دریافت کمک حرفه ای از YourMechanic
هیچ چیز مثل این نیست که در میانه‌ی کار کار کنید و خودتان را گیر بیاورید. گاهی اوقات، بر روی رانندگی تأثیر نمی گذارد، گاهی اوقات، ممکن است به پای خود شلیک کرده باشید و نتوانید به سر کار بروید. آن وقت است که در اسرع وقت به کمک نیاز دارید، به همین دلیل است که The Drive با YourMechanic همکاری می کند تا به شما کمک کند یک مکانیک محلی پیدا کنید، یک پیشنهاد سریع دریافت کنید و به موقع برای جلسه صبح خود به محل کار خود بازگردید. از کد تبلیغاتی THEDRIVE برای صرفه جویی 10 دلاری در هر قرار ملاقات 70 دلاری یا بیشتر استفاده کنید.

سوالات متداول (H2)
شما سوالاتی دارید، The Drive پاسخ هایی دارد!

س. اگر مایع انتقال را بیش از حد پر کنید چه اتفاقی می افتد؟
الف. پر کردن بیش از حد گیربکس می تواند به قطعات داخلی گیربکس آسیب برساند. اگر سطح روغن گیربکس بیش از حد بالا باشد، می‌تواند دنده‌ها را غوطه‌ور کند که می‌تواند باعث ایجاد کف شود که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. این سیستم برای حفظ فشارهای خاص به سطوح خاصی نیاز دارد و اگر در نقطه‌ای نباشد، انتقال می‌تواند فعال شود و علائم فیزیکی مانند نشتی یا خرابی را نشان دهد.

س. آیا گیربکس می تواند بدون هشدار خاموش شود؟
A. هرگز نگویید هرگز، اما انتقال شما تقریبا همیشه به شما می گوید که قبل از شکست کامل، در حال مبارزه است. به همین دلیل مهم است که به طور مداوم مایع خود را بررسی و سرویس کنید تا همه چیز مانند یک تیم شنای هماهنگ اجرا شود.

س. اگر سیال گیربکس کم باشد، روشن شدن چراغ موتور را بررسی می کند؟
الف. اکثر خودروهای مدرن به نوعی چراغ هشدار یا هشدار در صورت بروز مشکل در گیربکس مجهز هستند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو