روغن گیربکس سیاه: اشتباهاتی که می توانید از آنها اجتناب کنید

سیستم انتقال خودرو زمانی به درستی کار می کند که قطعات کار داخل گیربکس به خوبی روغن کاری شوند و در اثر تولید گرمای شدیدی که هنگام کار انجام می شود آسیبی نبینند. مایع موجود در گیربکس نقش مهمی برای اطمینان از تعویض صحیح دنده های خودرو دارد. روغن گیربکس مشکی یک پرچم قرمز است که نشان دهنده چندین مشکل در سیستم است .

سیال انتقال چه کاری انجام می دهد؟

در خودروهای اتوماتیک، روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) هم روان کننده دنده و هم مایع هیدرولیک عمل می کند. در فرآیند کاهش اصطکاک بین اجزای مختلف داخل سیستم، سیال چرخه های گرمای شدید را تحمل می کند که می تواند رنگ آن را تغییر دهد. با افزایش مسافت پیموده شده و سن خودرو، ممکن است به دلیل سوختن یا جمع شدن آوار، سیاه شود.

مایع گیربکس مشکی
مایع سیاه یک علامت هشدار دهنده است.

روغن گیربکس سیاه می تواند منجر به مشکلاتی در شتاب گیری، تعویض دنده و در بدترین حالت، خرابی گیربکس شود. بازرسی منظم و تمیز کردن به موقع می تواند از چنین عواقبی جلوگیری کند.

امداد خودرو آقای امداد دارای اینماد و مجوز از اتحادیه کشوری است و خدمات مکانیک سیار را به صورت شبانه روزی در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد

سیال انتقال سیاه: اقداماتی که می توانید انجام دهید

هنگامی که مایع شبیه قیر به نظر می رسد یا بوی سوزش مشخصی از خود متصاعد می کند، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

کل سیستم را تمیز کنید

توصیه کلی این است که ظرف را بیندازید و کل جعبه دنده را به درستی تخلیه کنید. شما باید فیلتر را تعویض کرده و فیلتر جدید را با مایع صحیح توصیه شده در دفترچه راهنمای مالک پر کنید. استفاده از نوع نادرست، که با خودرو سازگار نیست، می تواند برای سیستم انتقال کلی فاجعه ایجاد کند.

ادامه مطلب
شماره امداد خودرو آقای امداد

فلاشینگ را انجام ندهید

روغن گیربکس سیاه رنگ را شستشو نکنید . در این روش می توان با فشار دادن کثیفی و سایر ذرات بزرگ یا زباله به فضاهای کوچک و شکاف های سیستم انتقال آسیب زیادی وارد کرد. همچنین خطر انفجار اجسام ریز اما مهم قطعات انتقال ظریف وجود دارد.

هرگز یک سیستم انتقال کثیف را دوباره پر نکنید

آیا به قرار دادن مایع در یک گیربکس خودکار واقعاً کثیف (150000 کیلومتر) با مایع سیاه فکر می کنید؟ ایده ی خوبی نیست! ممکن است چندین بخش انتقال از قبل از بین رفته باشد که مایع بوی سوختگی می دهد، خیلی ضخیم به نظر می رسد یا دارای یک لایه رسوبات قابل مشاهده است. تعویض فقط مایع می تواند باعث شود که گیربکس به طور کامل خاموش شود.

مایع گیربکس مشکی
به طور منظم میله اندازه گیری را بررسی کنید. 

سیال جدید می تواند سیستم را با انتقال لجن به شکاف های کوچک بیشتر تخریب کند. بهترین کار در این موارد تغییر کل سیستم انتقال است. هزینه زیادی دارد، اما حداقل خطر خرابی انتقال در وسط بزرگراه وجود نخواهد داشت.

کلمات پایانی

به طور خلاصه، اگر روغن گیربکس سیاه رنگ مشاهده کردید، آن را با مایع مناسب تعویض کنید، از شستشو خودداری کنید و در صورت استشمام بوی سوختگی، تمام قطعات گیربکس را تعویض کنید. برای بررسی وضعیت مایع در فواصل زمانی معین از یک میله اندازه گیری استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری کلید است. جدا از بررسی منظم سیستم گیربکس ، باید مایع را در هر 50000 تا 60000 کیلومتر یا در مسافت پیموده شده کمتر در صورتی که دفترچه راهنمای مالک چنین دستور می دهد تعویض کنید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو