علائم شیر برقی زمانبندی متغیر بد و نحوه تعویض

VVT یا زمان‌بندی متغیر سوپاپ یکی از برجسته‌ترین پیشرفت‌ها در تاریخ نوآوری خودرو بوده و خواهد بود. در خودروهای مدرن، از سیستم‌های VVT برای بهبود عملکرد و مصرف سوخت با تغییر رویداد لیفت سوپاپ استفاده می‌شود. این همان چیزی است که به مقدار مناسب روغن اجازه می دهد، این به موتور اجازه می دهد عملکرد عالی و کم مصرف داشته باشد.

این سیستمی است که از فناوری الکترونیکی برای اعمال سیستم های الکترونیکی متغیر از طریق یک سلونوئید زمان بندی متغیر سوپاپ استفاده می کند . در صورت از کار افتادن این شیر برقی VVT، روغن کاری نامناسب می تواند صدمات و اختلال زیادی در دنده و زنجیر تایم ایجاد کند. هنگامی که این مشکل با شیر برقی زمان بندی متغیر سوپاپ رخ می دهد، بسیاری از علائم این عیب را آشکار می کند.

علائم یک شیر برقی زمان بندی متغیر یا بد یا خراب

در اینجا علائمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید تا بدانید که شیر برقی VVT از کار افتاده یا به خوبی کار نمی کند:

1. چراغ موتور را روشن کنید

این چیزی است که در مورد خودروهای مدرن وجود دارد که ECU یا واحد کنترل موتور به محض اینکه مشکلی در موتور پیدا کند شروع به هشدار به شما می کند. در واقع می تواند عملاً تمام قسمت های خودرو را زیر نظر داشته باشد. بنابراین، در صورت خرابی قریب الوقوع شیر برقی زمانبندی متغیر ، باید با چراغ چک موتور به شما هشدار داده شود.

اگر این اتفاق افتاد، باید با ارائه‌دهنده خدمات خودروی خود تماس بگیرید و مکانیک دارای گواهینامه ASE آن را بررسی کنید. آنها مطمئناً می توانند به شما در تشخیص مشکل و تنظیم مجدد چراغ های چک موتور کمک کنند .

مسائل مربوط به شیر برقی زمان بندی متغیر
خرابی شیر برقی زمانبندی متغیر سوپاپ به دلیل نور موتور 

2. روغن موتور کثیف

این یکی از علائم شیر برقی زمان بندی متغیر است که علت آن نیز می باشد. سیستم شیر برقی VVT با روغن موتور تمیز بهترین عملکرد را دارد. وقتی روغن ناخالصی زیادی داشته باشد، ویسکوزیته آن را از دست می دهد. این همچنین می تواند باعث گرفتگی در سیستم برقی زمان بندی متغیر سوپاپ شود ، بنابراین زنجیر و چرخ دنده را نیز مسدود می کند.

اگر روغن موتور را کثیف دیدید، به احتمال زیاد سیستم شیر برقی VVT از کار افتاده است.

امداد خودرو آقای امداد دارای اینماد و مجوز از اتحادیه کشوری است و خدمات یدک کش و کفی را به صورت شبانه روزی در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد

3. زبری در موتور دور آرام

عبور روغن اضافی به چرخ دنده های VVT در صورت عدم کارکرد صحیح سیستم امکان پذیر است. این پدیده خود را در دور آرام موتور نشان می دهد. دلیل اصلی آن این است که با شروع کار VVT، دور موتور در دقیقه نوسان می کند . هنگامی که این علامت نادیده گرفته شود، می تواند باعث فرسودگی زودرس موتور شود .

4. کاهش بهره وری سوخت

عملکرد VVT کنترل زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها به منظور به حداکثر رساندن مصرف سوخت است. هر گونه نقص در اینجا می تواند باعث هدر رفتن سوخت یا کاهش عملکرد شود. اگر متوجه کاهش مصرف سوخت شدید، به احتمال زیاد سنسور زمانبندی متغیر سوپاپ یا بخشی دیگر از سیستم VVT از کار افتاده است.

اکنون که می دانید همه علائم نشان دهنده خرابی شیر برقی زمان بندی متغیر است ، باید بدانید که تعویض شیر برقی VVT معیوب ضروری است .

نحوه تعویض شیر برقی زمانبندی متغیر (VVT).

هنگامی که مشکلی در شیر برقی زمان بندی متغیر سوپاپ تشخیص دادید ، بهتر است آن را تعویض کنید یا خودتان این کار را انجام دهید. انجام ندادن این کار می تواند نتایج کاملاً ناخوشایندی مانند افت عملکرد موتور، فرسودگی نابهنگام موتور و کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت ایجاد کند.

بنابراین، این توصیه تعمیر و نگهداری را دنبال کنید ، و بیایید یاد بگیریم که چگونه آن را جایگزین کنیم.

در اینجا چیزهایی است که شما نیاز دارید

مشکلات شیر ​​برقی زمان بندی متغیر سوپاپ را بیابید
حل مشکلات شیر ​​برقی زمان بندی متغیر سوپاپ 
  • دفترچه راهنمای خدمات
  • نوار پری – 18 اینچ طول
  • مجموعه انتخاب – مجموعه بلند
  • سوکت های ¼ اینچی – متریک و استاندارد
  • جغجغه ¼”
  • پسوند ¼” – 3” و 6”
  • سیم های بانجی – 12 اینچ
  • انبر قفل کانال – 10 یا 12 اینچی
  • چراغ قوه
  • دم باریک
  • گریس دی الکتریک – اختیاری
  • جعبه ژنده پوش
  • گریس لیتیوم – روان کننده مونتاژ
  • آهنربای تلسکوپی
  • جغجغه دار
  • پسوند – 3 و 6 اینچ
  • سوکت – متریک و استاندارد
ادامه مطلب
چراغ ABS روشن می ماند؟ مراحل تعمیر چراغ هشدار ABS

فرآیند تعویض شیر برقی زمانبندی متغیر سوپاپ

شما می توانید آن را در 10 مرحله دقیق جایگزین کنید.

فرآیند نحوه تعویض شیر برقی زمان بندی متغیر
نحوه تعویض شیر برقی زمان بندی متغیر سوپاپ (عکس: آمازون)

1. باز کردن کاپوت و درب موتور

با بالا بردن کاپوت شروع کنید و آن را محکم نگه دارید تا بالا بماند. اگر درب موتور وجود دارد، آن را بردارید. دومی یا با مهره و پیچ و مهره محکم می شود یا به صورت محکم بسته می شود. در هر دو مورد، خنثی کردن آن بسیار آسان است.

2. جدا کردن باتری

باتری را با احتیاط با باز کردن هر دو ترمینال جدا کنید. حالا به سادگی بچرخانید و بکشید تا حذف شود. مطمئن شوید که کابل ها را با استفاده از سیم بانجی کنار بگذارید. این تضمین می کند که آنها با یکدیگر در تماس نیستند.

3. محل قرارگیری شیر برقی VVT

نزدیک جلوی درپوش سوپاپ، یعنی در جلوی خود موتور قرار دارد. اگر شیر برقی جدید را بگیرید و سعی کنید چیزی شبیه به هم پیدا کنید، همه چیز آسان تر خواهد شد. می‌توانید کانکتوری را ببینید که در انتهای آشکار شیر برقی زمان‌بندی متغیر قرار دارد. هنگامی که آن را پیدا کردید، از کابل های بانجی برای پاک کردن ناحیه از هر سیم یا مهار استفاده کنید.

4. محل نصب پیچ و مهره و برداشتن

معمولاً فقط یک پیچ وجود دارد که می توانید پیدا کنید. در برخی موارد، دو مورد خواهد بود. برای بررسی به فلنج نصب شیر برقی نگاه کنید.

این پیچ و مهره ها را با احتیاط جدا کرده و در مکانی امن نگهداری کنید. هنگام باز کردن، مطمئن شوید که آن را در محفظه موتور نیندازید.

5. جدا کردن و خارج کردن شیر برقی

برای انجام این کار، به سادگی کانکتوری را که روی شیر برقی می بینید بردارید. کانکتور را به آرامی بکشید تا سیم کشیده نشود. اکثر آنها با فشار دادن زبانه باز می شوند تا قفل باز شود.

حالا با کمک یک جفت قفل کانال، شیر برقی را بردارید. گرفتن محکم ترین قسمت فلزی و کشش. سعی کنید در حین کشیدن آن را بچرخانید.

6. بازرسی شیر برقی VVT

پس از برداشتن، خوب نگاه کنید و مطمئن شوید که همه چیز بیرون است. گاهی اوقات صفحه اورینگ یا هر قسمت کوچکی از شیر ممکن است پشت سر بماند. سطح نصب شیر برقی را برای همین مورد بررسی کنید. همچنین، هر نوع زباله ای را که پیدا می کنید با انبردست بینی بلند یا سوزنی بردارید.

7. آماده سازی و قرار دادن شیر برقی جدید

شیر برقی جدید را روغن کاری کنید. همچنین مهر و موم های قرقره برقی (قسمتی که شیر برقی را در آن قرار می دهید) را با گریس لیتیوم روان کنید.

اکنون، شیر برقی تایمینگ متغیر شیر تازه را در سوراخ سطح نصب قرار دهید. اگر کمی مقاومت احساس کردید، آن را مجبور نکنید. سعی کنید در حین هل دادن بپیچید. کار می کند.

8. ایمن کردن شیر برقی VVT

حالا پیچ های نصب را بردارید و خوب ببندید.

9. کانکتور را نصب کنید

گریس دی الکتریک را بردارید و مقداری را روی درزگیر و صفحه کانکتور بمالید تا بعداً از خوردگی جلوگیری کنید و اکنون نصب را آسان کنید. بنابراین، اختیاری است اما توصیه می شود.

10. تعویض و بسته بندی

هر چیزی را که از آن قسمت جدا کرده بودید – سیم ها، دسته ها و غیره را دوباره مرتب کنید. حالا درپوش موتور را نیز دوباره نصب کنید و باتری را دوباره وصل کنید. هر ترمینال را یکی یکی به باتری وصل کنید. و سفت کن.

تادا! کار با تعویض برقی زمان بندی متغیر سوپاپ تمام شده است !

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو