چراغ ABS روشن می ماند؟ مراحل تعمیر چراغ هشدار ABS

آیا چراغ هشدار ABS را روشن شده است؟ نگران نباش! هر زمان که مشکلی در سیستم ترمز ABS رخ دهد، چراغ هشدار روشن می شود. در واقع چراغ ABS روشن می ماند مگر اینکه مشکل اصلی را برطرف کنید.

اساساً چراغ هشدار به راننده هشدار می دهد که سیستم ایمنی دیگر فعال نیست. بنابراین بیایید نحوه عملکرد سیستم ABS را بیاموزیم و یاد بگیریم که چگونه چراغ ABS را خاموش کنیم !

یک چراغ هشدار ABS را تعمیر کنیدچراغ ABS روشن می ماند مگر اینکه مشکل اصلی را برطرف کنید

سیستم ABS چگونه کار می کند؟

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای خودروهای مدرن بسیار آشناست. این سیستم وظیفه حفظ کنترل و ثبات جهت خودرو را در هنگام ترمزگیری شدید دارد.

هنگامی که یک یا چند لاستیک شروع به لیز خوردن می‌کنند، کشش را از دست می‌دهند و به خودرو اجازه می‌دهند در هر جهتی که می‌خواهد حرکت کند، حتی کاملاً به پهلو. تحقیقات ثابت کرده است که وسیله نقلیه ای با سیستم ABS می تواند با کنترل سرعت چرخش هر چرخ، خطر تصادف خودرو را تا 18 درصد کاهش دهد.

در نزدیکی چرخ، از سنسور سرعت چرخ برای کنترل سرعت چرخش چرخ استفاده می شود. این اطلاعات به ماژول کامپیوتر ارسال می شود که تمام داده های سنسورهای 4 چرخ را اندازه گیری می کند.

اگر نیاز به خدمات امداد خودرو دارید فقط کافیست با آقای امداد تماس بگیرید.

اگر رایانه تشخیص دهد که یک یا چند چرخ کندتر از سایرین می چرخند، به شیر هشدار می دهد که فشار خط ترمز را کاهش دهد و سپس پمپ را مجبور می کند این فشار را حفظ کند تا چرخ دوباره شروع به غلتیدن کند. به همین دلیل است که در صورت فعال شدن سیستم ممکن است احساس کنید که پدال ترمز می لرزد.

اگر سیستم ABS مشکلی را تشخیص دهد، یک کد خطا تولید می شود و سپس در حافظه سیستم ذخیره می شود تا چراغ هشدار روشن شود. اساساً، اکثر سیستم‌های ABS «زمان واقعی» هستند، بنابراین وقتی یک کد راه‌اندازی و سپس رفع شد، کد باید ظرف چند دقیقه پس از اجرا پاک شود. اگر کار نکرد، باید نکاتی را برای  تنظیم مجدد چراغ ABS بدانید.

اگرچه مدل‌های اولیه شامل بخش‌های زیادی بودند، اکثر سیستم‌های مدرن پایه‌ای هستند و از سنسورهای سرعت 4 چرخ، یک ماژول کامپیوتر اصلی، یک سوپاپ و یک مجموعه پمپ هیدرولیک در هر چرخ تشکیل شده‌اند. این امر به مقرون به صرفه تر شدن قیمت قطعات و همچنین تسهیل تعمیرات کمک می کند.

چراغ ABS شما روشن می ماند؟ 7 دلیل و نحوه رفع آنها

برای شروع،  نحوه تعمیر چراغ ABS ، ماشین خود را روی یک استیج با موتور خاموش پارک کنید و گیربکس و ترمز اضطراری را تنظیم کنید. اگر مرحله ای پیدا نکردید، ماشین خود را روی هر زمین هموار پارک کنید و از جک هایی برای بلند کردن آن برای تعویض یا خارج کردن لاستیک ها یا ماژول کنترل استفاده کنید.

اگر پس از آن چراغ ABS شما  روشن می ماند در  زیر دستورالعملی برای  دانستن  نحوه تنظیم مجدد نور ABS بدون ابزار اسکن است .

1. سوختن فیوز ABS

وقتی چراغ ABS خاموش نمی شود ، اکثر مردم نمی دانند که فیوز ABS شبیه هر سیستم الکتریکی دیگری است. توسط فیوز محافظت می شود که ممکن است با گذشت زمان منفجر شود. ابتدا فیوز معیوب را تعویض کنید . در صورت دمیدن مکرر می توان نتیجه گرفت که موتور پمپ یا کامپیوتر ABS مشکل دارد.

2. سنسور ABS آسیب دیده

سنسور چرخ ABS چرخش چرخ را کنترل می کند که توسط کامپیوتر آن کنترل می شود. این سنسور در ارتباط با استاتور چرخ متصل به روتور ترمز محور، توپی یاتاقان یا اتصال CV کار می کند. با گذشت زمان، این سنسورها ممکن است کوتاه شوند زیرا در معرض لرزش یا شرایط جاده هستند.

 

3. ماژول کامپیوتر ABS معیوب

کنترلر ABS در نظارت بر سرعت چرخ کار می کند و ممکن است مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر کار نکند. می‌توانید رایانه را در بالای موتور پمپ ببینید که به حدود پنج پیچ نصب شده است.

اگر صدای زمزمه سیستم را می شنوید یا سیم پیچ کنترل سوخته ای را مشاهده می کنید، وقت آن است که وقتی چراغ هشدار ABS روشن می ماند، ماژول را تعویض کنید.

4. حلقه استاتور آسیب دیده

سنسور سرعت چرخ و سنسور دیگر به صورت ترکیبی برای نظارت بر سرعت چرخش چرخ کار می کنند. حلقه چرخ آسیب دیده باعث ایجاد مشکل برای کل سیستم می شود.

در هر صورت حلقه آسیب می بیند یا به گونه ای دررفته می شود که دندان ها از بین می روند و این باعث فعال شدن سیستم می شود. علاوه بر این، با فرض اینکه چرخ کندتر از سایرین می چرخد، سیستم فعال می ماند.

اگر این اتفاق افتاد، حلقه ها را به صورت فیزیکی بازرسی کنید.

5. از دست دادن فشار هیدرولیک

یکی از دلایل روشن ماندن چراغ ABS از دست دادن فشار هیدرولیک است.

هنگام بررسی علت روشن ماندن چراغ هشدار ABS ، باید سطوح مخزن ترمز خود را بررسی کنید تا ببینید آیا مقدار قابل توجهی روغن ترمز از دست داده است یا خیر. سطح پایین روغن ترمز یکی از دلایل احتمالی روشن ماندن چراغ هشدار است.

از طرف دیگر، اگر سطوح کامل نباشند، ممکن است فشار را در یک طرف وسیله نقلیه از دست بدهید که می تواند بسیار خطرناک باشد.

ادامه مطلب
6 سرعته اتوماتیک خودروبه چه معناست؟

از دست دادن فشار هیدرولیک می تواند منجر به از کار افتادن ترمز شود و با افزایش سرعت خودرو و سیستم ترمز در توقف خودرو کارآمد نخواهد بود. بنابراین، باید سعی کنید نحوه تنظیم مجدد سیستم ترمز ABS را بیابید .

6. مدارهای هیدرولیک آسیب دیده

هر خودرو دارای 2 مدار هیدرولیک است و باید هر دوی آنها را نیز بررسی کنید. آنها ممکن است  باعث روشن شدن چراغ شکم شوند. در شرایطی که خط اصلی از کار می افتد، سیستم هیدرولیک دوگانه به عنوان یک ایمن خراب کار می کند.

بنابراین هنوز این فرصت وجود دارد که مجموعه دوم ترمزها وارد شوند و ماشین را قادر به توقف کند. اینها در یک سیستم سوپاپ چک تعبیه شده اند که به یکی از آنها امکان می دهد زمانی که دیگری خاموش می شود بچرخد.

بنابراین اگر قطعات آسیب دیده را در مدارهای هیدرولیک تشخیص دادید، می توانید آنها را تعویض کنید، اما اگر چراغ ABS روشن بماند ، ممکن است مشکل خطرناک تری با خطوط ترمز واقعی داشته باشید.

7. ترمز اضطراری به اندازه کافی عمیق نیست

یکی دیگر از دلایل روشن ماندن چراغ ABS ، ترمز اضطراری است. در برخی موارد، ترمز اضطراری به اندازه کافی پایین نمی آید و چراغ را روشن نگه می دارد، اگرچه در واقع ترمز را فشار نمی دهید.

ترمز اضطراری روی همان سیستم خط ترمز اصلی کار نمی کند، اما زمانی که خطوط اصلی از کار بیفتند، ترمز اضطراری (که در شرایط کار است) همچنان می تواند به جای آن اعمال شود. همچنین در مسیرهای شیب دار رانندگی، ترمز E می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اعمال شود. با این حال، اگر دستگیره را دقیقاً نبندید، نور گیر می کند.

بنابراین هنگامی که چراغ ABS شما خاموش نمی شود ، مطمئن شوید که آیا ترمز اضطراری شما در وضعیت پایین پایین قرار دارد یا خیر. چند بار آن را تنظیم کنید و ببینید چراغ ABS خاموش می شود یا خیر.

رعایت فوراً پس از تعمیر سیستم ABS بسیار مهم است. علاوه بر این، به صداهای ناشناخته گوش دهید و عملکرد سیستم را بررسی کنید تا برای بررسی بیشتر مشکل پیدا کنید.

اکثر خودروهای آمریکایی به هیچ نوع پاکسازی کد نیاز ندارند. در حالی که برخی از مدل های قدیمی، مدل های اروپایی و ژاپنی هنوز نیاز به پاک کردن کدخوان ABS دارند. اگر  چراغ ABS حتی پس از پاک کردن کد روشن شد ، به این معنی است که مشکل همچنان ادامه دارد.

بله، گاهی اوقات  چراغ ABS روشن می ماند . هیچ چیز زیادی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، بررسی عیب مهم است. برای اینکه خودرو را در بهترین حالت خود نگه دارید، نکات نگهداری را بیاموزید .

سوالات متداول

1. علت روشن و خاموش شدن چراغ ABS چیست؟

چراغ هشدار ABS
اگر سیستم ABS مشکلی را تشخیص دهد، یک کد خطا تولید می شود و سپس در حافظه سیستم ذخیره می شود تا چراغ هشدار روشن شود. (عکس: pinterest.com)

در اینجا علت روشن ماندن چراغ ABS در بیشتر موارد آمده است:

  • یک فیوز در سیستم منفجر شده است
  • یک سنسور سرعت چرخ که آسیب دیده یا با گرد و غبار جاده پوشیده شده است
  • سیم کشی معیوب بین سنسورها و کنترلر ABS
  • یک کنترلر ABS که دیگر کار نمی کند

بعد از اینکه ABS (سیستم ترمز ضد قفل) خراب شد و دوباره به درستی کار کرد، چراغ خاموش می شود. نحوه خاموش کردن چراغ ABS در واقع برای تعمیر سیستم ترمز ضد قفل است.

2. آیا می توانید با چراغ ABS روشن رانندگی کنید؟

این بدان معنا نیست که وقتی چراغ ABS شما روشن می شود، می توانید ماشین خود را از نقطه A به نقطه B به روشی ایمن برانید. ماشین همچنان به طور معمول کار می کند، به خوبی روشن می شود، ترمزهای آن نیز کار می کنند و می توانید طبق معمول با آن رانندگی کنید.

حالا بیایید به این فکر کنیم که چند ماشین حرف شما را قطع می کنند یا یک آهو می پرد وسط جاده و شما باید ترمز را بکوبید، هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که سیستم ABS کار کند و با خطر قفل شدن مواجه شوید. چرخ های خود را بالا ببرید که منجر به لغزش غیرقابل کنترل به هر جهت می شود.

3. آیا رانندگی با چراغ ABS روشن است؟

بله و خیر. ماشین شما به طور معمول کار می کند و ایمنی در جاده یکسان باقی می ماند. اما در لحظه ترمز ناگهانی، ABS ممکن است کار نکند. همین.

و بسته به فرمان و ترمز شما در آن ثانیه ها، ممکن است ضربه یا ضربه ای به وجود بیاید یا اتفاق بدی در آن زمان رخ ندهد. پس از آن ماشین شما به یک ماشین قدیمی معمولی بدون ABS تبدیل می شود. بنابراین ایمنی در چنین شرایط اضطراری به مهارت رانندگی شما بستگی دارد.

4. هزینه تعمیر سیستم ABS چقدر است؟

هزینه تعمیر سیستم ABS بر اساس شدت مشکل شما به همراه ساخت، مدل و سال ماشین شما متفاوت است.

ماژول های کنترل ABS هر کدام از 200 تا 600 دلار قیمت دارند، در حالی که سنسورهای چرخ ABS هر کدام از 100 تا 200 دلار قیمت دارند. بنابراین، نحوه تعمیر نور ABS  در واقع از 100 دلار به بیش از 800 دلار خرج می شود.

5. آیا ماشین من مستعد این موضوع روشن شدن چراغ ABS است؟

مدل ها معمولاً این مشکل را دارند: تویوتا (تویوتا کمری، پریوس، تویوتا کرولا)، هوندا (هوندا آکورد، سیویک)، سوبارو، فورد و فولکس واگن.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو