دکمه استارت خودرو مزایا و معایب و انواع آن

از یکی از بهترین تکنولوژی هایی که در دو دهه اخیر در خودروها ظاهر شده است، می‌توان به دکمه استارت خودرو اشاره کرد. این تکنولوژی که امروزه نیز بسیار فراگیر است، نخستین بار در اواسط دهه ۹۰ میلادی بود که توسط شرکت مرسدس بنز معرفی و به عموم مردم نشان داده شد. در ابتدا تنها خودروهای لوکس از این آپشن برخوردار بودند، اما امروزه می‌توان این تکنولوژی را در بسیاری از خودروهای معمولی که دارای آپشن‌هایی بسیار ساده هستند نیز مشاهده کرد.

درباره‌ی دکمه استارت خودرو چه می‌دانید؟

سیستم کی‌لس یا دکمه استارت خودرو با کمک یک کارت هوشمند و یا کلید عمل می‌کند و برای فعال سازی آن کافیست تا راننده تنها سوئیچ را در کیف و یا جیب خود به همراه داشته باشد. ما در ادامه این بخش به معرفی دکمه استارت خودرو انواع مختلف آن و بررسی مزایا و معایب این سیستم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو و تعمیر در محل در شهر ری، کافیست تا با امداد خودرو شهر ری آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

دکمه استارت خودرو چیست؟

دکمه استارت خودرو در واقع سیستمی است که با نزدیک شدن شما به خودرو و در حدود فاصله یک متری، قفل درب را باز خواهد کرد و شما تنها کافیست تا دستگیره درب را بکشید. علاوه بر این، در این سیستم دیگر نیازی نیست تا خودرو را قفل کنید. برای این کار تنها کافی است تا دکمه قفل روی ریموت را فشار دهید یا دستگیره روی درب را لمس نمایید. حتی در برخی از سیستم ها با دور شدن از خودرو درب های آن به راحتی قبل خواهد شد.

با استفاده از این سیستم، شما قادر خواهید بود تا پیشرانه خودرو خود را تنها با نگه داشتن پدال ترمز و فشار دادن یک دکمه روشن نمایید. همچنین در بعضی از خودروها نیز کافیست تا کارت هوشمند یا سوئیچ در جای مخصوص به خود قرار گرفته و سپس دکمه استارت فشرده شود. سیستم کی‌لس انواع متفاوتی دارد و می توان آن را با قابلیت‌ها و حالات مختلفی بر روی خودروها مشاهده کرد. با این وجود این سیستم را می‌توان در دو نوع کلی دسته بندی کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

اگر نیاز به امداد خودرو چالوس دارید کافیت فقط با آقای امداد تماس بگیرید.

انواع مختلف سیستم کی‌لس

به طور کلی می توان سیستم کیلس را در در سه دسته تقسیم بندی کرد :

۱) سیستم کی‌لس ورود بدون سوئیچ (Remote Keyless Entry)

یک نمونه از سیستم های ورود بدون سوئیچ (RKE) است که تنها به شما این امکان را می دهد تا درب خودرو را باز و بسته کرده و آلارم را در مواقع اضطراری بشنوید. این سیستم‌ها در سال‌های اولیه تولید تنها دارای ۲۵ متر برد بودند، اما امروزه برد آن‌ها به ۱۰۰ متر نیز می رسد. در این نوع سیستم برای باز کردن درب های خودرو نیازی نیست تا کلیدها را فشار دهید برای این کار تنها کافی است که راننده ریموت را در جیب داشته و به خودرو نزدیک شود، این سیستم در زمان یافتن ریموت در یک متری خود درب راننده را باز خواهد کرد و پس از دور شدن دو متری از خودرو به طور خودکار قفل خواهد شد.

باز و بسته کردن درب ها با استفاده از فشردن دکمه های تعبیه شده بر روی دستگیره ها از دیگر امکانات این سیستم به شمار می رود. باتوجه به تجهیز شدن دستگیره ها به چراغ، با نزدیکتر شدن به خودرو این چراغ ها روشن شده و می توان محیط تاریک اطراف را مشاهده کرد. با این حال در صورتی که تمایلی ندارید تا درب ها به صورت خودکار باز و بسته شوند، باید تنظیمات خودرو را تغییر دهید، به نحوی که بتوانید آن را با فشار دادن ریموت کنترل نمایید.

سیستم کی‌لس ورود بدون سوئیچ (Remote Keyless Entry)

در این سیستم، ریموت خودرو در دست، جیب و یا کیف تان باشد، گیرنده های موجود به راحتی ریموت را تشخیص داده و دستورات شما را اجرا خواهند کرد. در واقع با وجود سیستم RKE شب ها و زمانی که وسایل زیادی در دستان تان قرار دارد و یا به هنگام بارش برف و باران، دیگر خبری از چرخاندن سوئیچ نخواهد بود. در کنار این موارد وجود دکمه آلارم (Panic) بر روی این ریموت ها به شما کمک خواهد کرد تا به عنوان مثال در زمان شلوغی خودرو خود را به سرعت و از طریق شنیدن همزمان آژیر و مشاهده چراغ ‌های فلاشر چشمک زن پیدا نمایید.

سیستم کی‌لس برای ورود بدون سوئیچ با توجه به نوع و تنظیمات آن، تنها قادر به باز کردن درب راننده باشد (Single-Door Remote) و یا تمام درب ‌های خودرو به اضافه باک بنزین (Multi-Door Remote) باشد. در صورتی که نمونه دوم مفید تر است، اما نمونه اول نمونه‌ی ایمن‌تری به شمار می‌رود.

گاهی اوقات سیستم RKE تنها به صورت استاندارد (Standard Model Keyless) است و تنها امکان باز و بسته کردن درب و پخش هشدار را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می‌تواند مدا پیجر بوده (Pager Model Keyless) و اطلاعاتی چون دمای داخلی خودرو و ولتاژ باتری را نیز ارائه دهد. همان طور که گفته شد، برد این کی‌لس‌ها متفاوت است. نمونه ‌هایی با برد ‌های بیشتر امکان کنترل خودرو را در فاصله‌ هایی دورتر به شما می‌ دهند، اما در مقابل موجب تخلیه سریع ‌تر باتری می‌شوند.

در صورتی که به خدمات امداد خودرو و تعمیر در محل در ورامین نیاز دارید، کافیست تا با امداد خودرو ورامین آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

 

۲) دکمه استارت خودرو مدل پسیو (Passive Keyless Entry)

نوع دیگری از سیستم‌های کی‌لس، پسیو هستند (PKE) که با نام کلید هوشمند (Smart Key) و یا کلید‌ های هندزفری (Hands-Free Key) نیز شناخته می‌شوند. این سیستم‌ها دارای ترانسپوندر‌ها (Transponder) بوده، به باتری احتیاجی ندارند و بدون دخالت دست کار خود را انجام می‌دهند. با نزدیک شدن ریموت به خودرو درب باز خواهد شد، پس از ورود به خودرو، با یکبار فشرده شدن کلید استارت برق ‌ای سی سی (ACC) یا برق تجهیزات جانبی چون رادیو روشن می‌ گردد. در صورت فشردن دوباره دکمه استارت، خودرو در حالت روشن (ON) قرار خواهد گرفت. در نهایت در زمان فشردن سومین باره کلید استارت به همراه پدال ترمز، موتور روشن می گردد. این سیستم کی‌لس علاوه بر این که امکان باز و بسته کردن درب ‌های خودرو را میسر می‌کند، کنترل موتور را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

در روزهای سرد و زمستانی شما می‌ توانید از راه دور و پیش از ورود به خودرو، استارت زده و موتور را روشن کنید تا خودرویتان گرم شود. خودرو خود به صورت خودکار و پس از طی چند متر قفل شده و پس از ترمز و خاموشی خودرو نیز قفل‌ها را باز خواهد کرد. سیستم‌ های کس لس امنیت خودرو را تا حد زیادی بالا می‌برند؛ چرا که سارقان نمی‌توانند تکان را با هیچ نوع کلیدی باز نمایند.

دکمه استارت خودرو مدل پسیو (Passive Keyless Entry)

زمانی را تصور کنید که شما برای لحظاتی خودروی خودتان را با موتور روشن ترک می‌کنید و در این فاصله سارق وارد اتومبیل می‌شود، در صورتی که تا 60 ثانیه ریموت خودرو شناسایی نشود، موتور به سرعت خاموش شده و با صدای آژیر همراه خواهد بود. همچنین در این بین یک پیامک نیز در این زمینه به تلفن همراهتان ارسال خواهد شد. با این وجود در ورژن ‌های جدید، سیستم‌ های کی‌لس از GPS نیز پشتیبانی می‌ کنند و با سرقت خودرو میتوان آن‌ها را به راحتی ردیابی کرد.

ادامه مطلب
آنچه در مورد ایمنی صندلی اتومبیل لازم است بدانید

اغلب کی‌لس‌ های نصب شده از طرف کارخانه بر روی خودرو (OEM) یکطرفه هستند و تنها سیگنال از ریموت به خودرو ارسال می‌شود، در حالی که کی‌لس‌های نصب شده توسط صاحبان خودرو بعد از تحویل (After Market) دوطرفه بوده و کارایی بالاتری دارند. به عنوان مثال در زمان فشردن ریموت به قصد روشن کردن موتور، سیگنال از خودرو دریافت می‌ شود و با مضمون این که خودرو با موفقیت روشن شد یا درب خودرو با موفقیت قفل گردید، به اطلاع شما می‌رسد. در هرجایی که باشید، تنها با فشردن یک دکمه از ریموت کنترل، این نوع کی‌لس ‌ها وضعیت خودرو را به شما نشان خواهند داد.

دکمه استارت خودرو مدل پسیو (Passive Keyless Entry)

در صورتی که به خدمات امداد خودرو و تعمیر سیستم برق خودروی خود در محل و در منطقه پونک نیاز دارید، کافیست تا با امداد خودرو پونک آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

۳) سیستم کی‌لس دارای حافظه (Remote Key Memory)

یکی دیگر از جدیدترین نمونه سیستم‌های کی‌لس‌، کی‌لس دارای حافظه هستند که این امکان را در اختیار راننده قرار می‌دهند تا اطلاعات موردنیاز خود در خودرو را همچون وضعیت صندلی، زاویه آینه، میزان صدای رادیو و… را همان طور که می‌ خواهد مشخص کرده و در حافظه ذخیره نمایند. در این بین در صورتی که فرد دیگری سوار بر خودرو شود و این موارد را تغییر دهد، باز هم با ورود مجدد راننده به و باز شدن درب‌ها، تمام موارد به حالت پیش فرض بازخواهد گشت.

سیستم کی‌لس دارای حافظه (Remote Key Memory)

با توجه به اینکه کی‌لس ‌ها دارای زاپاس هستند، هر فردی که از خودرو استفاده می‌ کند، می ‌تواند اطلاعات پیش فرض خود را در حافظه ثبت کرده و به هنگام سوار شدن، صندلی، آینه و موارد مورد نیاز خود را شخصی‌سازی نماید. کی‌لس‌ها یک راهکار ایمن برای حذف سوئیج بوده و می‌توان با آن‌ها به خودرو‌هایی ایمن ‌تر دست یافت. در کنار آن، راحتی استفاده و قابلیت نصب بر روی تمام خودرو‌ها، باعث شده تا استفاده از سیستم کی‌لس هر روز از روز پیش گسترده‌تر شود.

 

سیستم چراغ راهنما در دکمه استارت خودرو (Keyless Start)

در اغلب خودروهای با دکمه استارت، سیستم چراغ راهنمای دستگیره نیز فعال است. این سیستم در زمان نزدیک شدن ریموت به خودرو و فعالیت سیستم کی‌لس، برای یافتن راحت‌تر درب در بخش زیرین دستگیره نصب و روشن می‌شود. یکی از مزیت‌های منحصر به فرد کی‌لس استارت آن است که می‌توان از راه دور و با استفاده از سیستم انجین استارت، خودرو را روشن و خاموش کرد. این قابلیت مخصوصا در تابستان و زمستان بسیار کاربردی است.

از دیگر مزایای سیستم کی‌لس استارت می توان به سیستم ایمنی قدرتمند آن اشاره کرد که حتی از سیستم امنیتی دزدگیر نیز قوی تر می‌باشد. در کنار آن، با استفاده از سیستم کی‌لس استارت دیگر لازم نیست تا سوئیچ را وارد قفل فرمان نمایید. در این زمان تنها کافیست انگشت خود را بر روی استارت فشار داده و منتظر باشید تا خودرو روشن شود.

در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو و تعمیر در محل در لواسان، کافیست تا با امداد خودرو لواسان آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

معایب سیستم دکمه استارت خودرو

با وجود مزایای بی شمار سیستم کی‌لس یا دکمه استارت خودرو، وجود برخی از معایب نیز باعث شده تا بسیاری از افراد روش‌های قدیمی را برای روشن خاموش کردن خودرو خود به کار ببرند و علاقه به استفاده از این سیستم نداشته باشند. از معایب مهم سیستم کی‌لس استارت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمام شدن باتری ریموت

با توجه به آن که ریموت در این سیستم ها نقش مهمی دارد و به طور همیشگی آماده به کار است، یکی از مشکلات رایج آن با تمام شدن باتری آن است که می تواند مشکلات متعددی را برای رانندگان بوجود آورده و زمان زیادی را از آن‌ها تلف نماید.

  • هک شدن ریموت خودرو

ریموت سیستم کی‌لس استارت برای سنسور ضد سرقت به ایمنی خودرو یک رمز را ارسال می کند. این رمز را می توان از طریق دستکاری امواج رادیویی هک ‌کرد و به آن دست یافت.

هک شدن ریموت خودرو

  • هزینه‌‌ی بالای تعمیر

به مانند تمامی قطعات الکترونیکی خودرو، تنظیمات و سیستم کی‌لس استارت نیز می‌تواند در طی زمان خراب شده و مستهلک گردد. از این رو در صورت خرابی و یا گم شدن آن باید هزینه زیادی را برای خرید و یا تعمیر آن پرداخت نمایید.

در صورتی که به خدمات امداد خودرو ، یدک‌کش، پنچرگیری و یا تعمیر در محل در منطقه قرچک نیاز دارید، کافیست تا با امداد خودرو قرچک آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

 

 

خطرات سیستم استارت بدون کلید

با وجود آن که سیستم ورود و استارت بدون کلید یا کی‌لس امنیت زیادی دارد و به یکی از موارد مورد علاقه خریداران تبدیل شده، اما با این حال این سیستم خطراتی را نیز به دنبال دارد. به طوری که بر اساس گزارش نیویورک تایمز تاکنون ۲۸ نفر آمریکایی بر اثر استفاده از این آپشن و سیستم جان خود را از دست داده‌اند. دلیل این امر تنفس گاز مونوکسید کربن در خودروهای مجهز به سیستم است. در کنار آن بسیاری دیگر از استفاده کنندگان از این سیستم آسیب مغزی را تجربه کرده‌اند.

خطرات سیستم استارت بدون کلید

امروز سیستم ورود و استارت بدون کلید به صورت استاندارد در بسیاری از خودروها در بدو تولید عرضه شده و در حدود نیمی از خودروهای موجود در بازار آمریکا به این سیستم مجهز هستند با این حال این سیستم معایبی نیز دارد. یکی از این معایب به دلیل بی صدایی موتورهای جدید این سیستم ها رخ می دهد و سبب می‌شود تا بسیاری از رانندگان متوجه روشن بودن اتومبیل خود نبوده و بدون خاموش کردن آن را در پارکینگ رها کنند. همین امر باعث می شود تا خودرو زمان زیادی را به حالت روشن در پارکینگ باقی مانده و گاز مونوکسید کربن در فضای پارکینگ جمع گردد و باعث ایجاد خطرات آسیب های جبران ناپذیری شود.

با وجود افزایش تلفات این سیستم، تاکنون خودروسازان راه حلی برای انتشار بی مورد و خطرناک گاز مونوکسید کربن ارائه نکرده‌اند. به طوری که بسیاری از مهندسین خودرو در آمریکا خواستار این بودند تا سیستم های استارت دکمه ای کی‌لس در زمان روشن بودن خودرو و خارج شدن ریموت، رانندگان را با یک آلارم مطلع سازند. این درخواست ها توسط سازمان NHTSA بررسی شده و خودروسازان را به طراحی خودروهایی با این قابلیت تشویق کرد، در حالی که تاکنون بسیاری از خودروسازان به این درخواست جواب مثبتی ارائه نکرده‌اند.

البته این مشکل در رابطه با خودروهای فورد رخ نمی دهد؛ چرا که این شرکت خودروهای خود را به نحوی طراحی کرده است که در صورتی که روشن باشد، اما ریموت از خودرو خارج شود، به صورت اتوماتیک و پس از ۳۰ دقیقه خاموش خواهد شد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو