دلایل و راه حل های دود از درپوش روغن

آیا هنگام باز کردن درپوش روغن دود موتور مشاهده می کنید؟ دود ناشی از درپوش روغن خبر خوبی برای خودرو و موتور آن نیست. به چه معنی است دقیقا؟ خب بستگی به میزان دود دارد. مقدار کمی از آن چیز جدی نیست، اما دود بیش از حد بسیار نگران کننده است.امداد خودروی آقای امداد با شبکه گسترده امدادگران خود در سراسر کشور، در سریعترین زمان ممکن به محل شما اعزام می شود.

چگونه دود را از درپوش روغن تست کنیم؟

شما به راحتی می توانید متوجه شوید که آیا دود ناشی از درپوش روغن یک علامت کشنده است یا خیر. موتور را روشن کنید و اجازه دهید خودرو برای مدتی در حالت آزاد بماند. درپوش روغن را به آرامی باز کنید و سپس آن را کاملا بردارید. اگر فقط مقدار کمی دود از موتور خارج می شود، جای نگرانی نیست.

دود ناشی از درپوش روغن
برای معاینه باید درپوش روغن را بردارید.

با این حال، بخارهای زیادی که با فشار خارج می شوند، نشانه خوبی نیست. اگر به نظر می رسد بخار حاوی دود آلوده نیز باشد، باید بلافاصله خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

به یاد داشته باشید که وقتی موتور داغ است درپوش را باز نکنید. همچنین پس از اتمام کار، مخزن را با درپوش ببندید. اگر روغن باقی مانده بود آن را تمیز کنید.

 

دلایل خروج دود موتور از درپوش روغن

دود ممکن است برای خروج دود از درپوش روغن وجود داشته باشد :

  • سوخت داغ مهر و موم و حلقه های ساقه سوپاپ فرسوده را دور می زند
  • هنگامی که سوخت از حلقه های فرسوده و مهر و موم میل سوپاپ عبور می کند

عملکرد روان اجزای موتور به مقدار مشخصی از تلرانس بین آنها بستگی دارد. روغن باید به تمام قطعات جریان یابد تا بدون اصطکاک حرکت کنند. جریان مناسب روغن اجازه نمی دهد ماشین آلات قفل یا مسدود شود.

با گذشت زمان، اجزاء شروع به نشان دادن علائم سایش کرده و مهر و موم ها نازک می شوند. در نتیجه، برخی از بازی‌های بین این ماشین‌ها بسیار گسترده‌تر می‌شوند تا روغن در جایی که نباید مانند محفظه احتراق نشت کند. وقتی سوخت از حلقه‌های پیستون و سوپاپ‌ها چکه می‌کند و وارد محفظه احتراق می‌شود، با هر شلیک مخلوط سوخت و هوا به دود تبدیل می‌شود. هر چه سریعتر ماشین را برانید ، میزان نشت روغن و تولید دود بیشتر می شود.

هنگامی که موتور روشن است و درب پرکننده روغن را باز می کنید، بخار خارج می شود زیرا در حین کار موتور بخار تولید می کند، بنابراین روی درب موتور جدید یک سوپاپ بخار یک طرفه برای پشتیبانی از ترمز وجود دارد. در صورت خارج شدن بخار و عدم وجود دود سفید یا آبی، موتور به خوبی کار می کند، برعکس، اگر دود آبی یا سفید وجود داشته باشد، احتمال خراب شدن رینگ های پیستون موتور بسیار زیاد است و باید آن را تعویض کنیم. یا تعمیرش کن 

علاوه بر این، درپوش روغن شما ممکن است به اندازه کافی سفت باشد تا فشاری را در میل لنگ که معمولاً توسط یک سیستم PVC اداره می شود، ایجاد کند. در این حالت، کاسه نمدهای سوپاپ معیوب کاندیدای دود ناشی از درپوش روغن هستند. اگر کاسه نمد شیرها علت مشکل باشد، ممکن است نیاز به تعمیرات حرفه ای داشته باشد. 

چگونه مشکل دود از درپوش روغن را حل کنیم؟

شما باید وضعیت دریچه های ساقه و رینگ های پیستون را بررسی کنید و در صورت آسیب یا فرسودگی یکی یا هر دو آنها را تعویض کنید. بهترین راه حل این است که هر دو قسمت را عوض کنید زیرا قطعات قدیمی تر نمی توانند فشار ایجاد شده توسط قطعه تازه تعویض شده را تحمل کنند.

دود از درپوش روغن
شما باید تمام قسمت های مرتبط را تغییر دهید.

به عنوان مثال، تغییر فقط دریچه های پایه فشار را در جایی که باید باشد حفظ می کند. با این حال، حلقه های قدیمی نمی توانند همان قدرت را نشان دهند و اجازه نمی دهند فشار اضافی از آن عبور کند. وقتی رینگ ها را عوض می کنید اما شیرهای قدیمی را حفظ می کنید برعکس این اتفاق می افتد.

این اصلاحات موقت فقط پول را تخلیه می کند. اگر خودروی شما مقدار زیادی دود همراه با دود آلوده از شکاف روغن خارج می کند، تمام اجزای مربوطه را تعویض کنید. همچنین می توانید به سراغ موتورهای دست دومی بروید که هنوز کیلومترها از آن باقی مانده است.

نتیجه

برای پایان دادن به این موضوع، می‌خواهیم تاکید کنیم که اگر متوجه شدید مقداری دود از درپوش روغن خارج می‌شود، می‌تواند یک وضعیت عادی باشد، اما باید رنگ و بوی دود را با دقت مشاهده کنید. اگر غلیظ باشد و بوی عجیبی داشته باشد، ممکن است مشکل از محفظه احتراق باشد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو