خودروی دست دوم یا صفر؟

مطمئناً عقل سلیم می‌گوید که خودروی صفر نسبت به خودرو دست دوم ارزش بیشتری دارد، اما این عامل در شرایطی است که خودروهای صفر موجود در بازار امکانات بالایی داشته و تکنولوژی جدیدی در آنها به کار رفته باشد و بتوانند نیازهای ما را خیلی سریعتر جواب دهد. در شرایط فعلی کشورمان که خودروهای صفر نیز چندان قابلیت های بالایی ندارند، بسیاری از مواقع خرید خودرو دست دوم می‌تواند هم به صرفه تر و هم مناسب تر باشد.

خودروی دست دوم یا صفر؟

در واقع در کشورمان به علت وجود خودروسازان داخلی بدقول و کمبود خودروهای صفر بسیاری از مردم ترجیح می دهند تا اقدام به خرید خودرو دست دوم کنند. علاوه بر این قیمت خودروهای صفر موجود در بازار نیز بسیار بالاست که باعث می شود تا تمامی افراد بودجه لازم برای خرید آن را نداشته باشند.

مزایای خرید خودرو دست دوم

در صورتی که بودجه شما محدود است، با توجه به شرایط خرید و فروش خودرو در ایران بهترین گزینه آن است که به سراغ خودروهای دست دوم بروید تا مجبور نباشید خودروهای صفر بی‌کیفیت بخرید. علاوه بر این بسیاری از خودروهای با کیفیت را می توانید پیدا کنید که به صورت دست دوم به فروش می روند اما ارزش خرید بالایی دارند.

به طور کلی نگرشی وجود دارد که میگوید خودروهای دست دوم عمر خود را کرده اند و حالا با خرید آن ها گرفتاری هایشان برای ما خواهد بود. در صورتی که در اغلب مواقع این طور نیست. در صورتی که نکات مهمی که پیشتر گفتیم رعایت شود، اتفاقاً بیشتر از خرید خودرو صفر سود خواهید کرد.

مهمترین مزیت خرید خودرو دست دوم آن است که قیمت پایین تری دارد. چنین تصور کنید که شما می توانید قیمت و هزینه ای را که برای خرید خودروهای داخلی میخواهید بپردازید، برای خرید یک خودروی خارجی با کیفیت و باکلاس تر اختصاص دهید که امکانات اش بیشتر از خودروهای صفر داخلی و یا چینی موجود باشد.

در کنار این موارد، خرید خودروی دست دوم شما انتخاب های بیشتری خواهید داشت. در واقع دیگر نیازی نیست تا برای خرید اتومبیل سلیقه خود را به دست انتخاب های محدود خودروساز بسپارید؛ بلکه گزینه‌هایتان آنقدر زیاد است که می‌توانید بر روی انواع خودروها دست گذاشته و خودرویی را انتخاب کنید که به دلتان بنشیند.

روکش خودرو، دزدگیر، ضبط و سیستم صوتی نیز از دیگر امکاناتی هستند که ممکن است برای یک خودروی دست دوم موجود باشند که خرید آن می تواند هزینه های بیشتری را به همراه داشته باشد. علاوه بر این ممکن است که مالک قبلی خودرو را بیمه نیز کرده باشد در نتیجه هزینه های شما برای تمامی این امکانات به صرفه تر خواهد بود.

  • زمان تحویل

همانطور که خود می دانید برای خرید خودروهای صفر کارخانه لازم است تا شش ماه تا یک سال در انتظار تحویل بمانید. در صورتی که خودروی دست دوم و کارکرده آماده است و کافیست ها برای تعویض پلاک و انتقال مالکیت اقدام کنید تا بلافاصله در اختیار شما قرار گرفته و می توانید بدونه انتظار از آن استفاده کنید.

  • روش‌های فروش بهتر

مطمئنا پیگیر اخبار خودرو هستید و این نکته را میدانید که بسیاری از خریداران مجبور شده‌اند تا برای خرید یک ماشین از خودروسازان هزینه را بپردازند اما به علت نوسانات بازار دوباره مبلغ بیشتر از آنچه که تعیین شده از آنها خواسته شده است. علاوه بر این بسیاری از خودروسازان حتی هزینه نهایی خودروی تولیدی را نمی دانند که در نتیجه خریدار تا زمان تحویل خودرو نخواهد دانست که صاحب چه خودرویی خواهد شد. با این حال در زمان خرید خودرو دست دوم هم مبلغی که می پردازید و هم محصولی که دریافت می‌کنید، مشخص هستند و دیگر با مشکلات این چنینی مواجه نخواهید شد.

مزیت‌های خرید ماشین نو

مسلماً خرید خودروهای نو بسیار بهتر است. به طور مثال در زمان خرید ماشین نو و صفر شما دیگر با استهلاک مواجه نیستید، درنتیجه خودروتان کاملا سالم بوده و قطعات آن جدید است و حالا حالاها در صورت نگهداری مناسب به مشکل بر نمی‌خورند. علاوه بر این وضعیت رنگ ماشین نیز کاملاً مشخص است و شما می توانید اطمینان داشته باشید که خودرویی که زیر پای شماست هیچ مشکلی از نظر سلامت ظاهری ندارد و تاکنون به صافکاری ونقاشی نرفته و تصادف جدی با آن رخ نداده است.

مزیت‌های خرید ماشین نو

شماره تماس آقای امداد: 02148287

با خرید خودروی نو هم چنین از عدم وجود عیب و ایراد در آن نیز میتوانید مطمئن شوید؛ چرا که خودروی نو همواره به صورت سالم به مشتری تحویل داده شده و هیچ مالک قبلی نیز نیست که از آن استفاده کرده و عیب و ایراد های آن را بازگو نکند. در کنار آن در صورتی که شما خودرو نو بخرید، می توانید از خدمات گسترده نمایندگی ها نیز استفاده کنید. در کنار این مورد، هرچه خودرو قدیمی تر باشد پیدا کردن قطعات آن نیز سخت تر خواهد بود. در کنار آن امروزه به علت عدم وجود شرکت های رسمی و بین المللی از برندهای جهانی در کشورمان بسیاری از قطعات خودروهای قدیمی غیرقابل تعمیر شده اند.

شاید در زمان خرید خودروی نو و صفر انتخاب محدود تری داشته باشیم، اما دیگر لازم نیست هیچ ریسکی را قبول کرده و خیال‌مان از بابت خودرو راحت خواهد بود. همچنین در صورتی که خودرو صفر کیلومتر مشکلی برایش پیش بیاید، می توان به راحتی به گارانتی مراجعه و مشکل را به طور رایگان برطرف کرد. در صورتی که برای تعمیر خودرو دست دوم باید هزینه پرداخت کنیم.

در کنار این موارد خودروهای قدیمی نیاز به سرویس های ساده و تعویض روغن مایعات و … خواهند داشت، در صورتی که خودرو جدید تا چند هزار کیلومتر که کار کنند، نیاز به این موارد نخواهند داشت و حتی تا مدت ها و سال ها پس از خرید نیازی به تعویض باتری، سیستم گیربکس، چرخ ها، سیستم انتقال قدرت، ترمز و کمک فنر ها نخواهد بود‌.

از طرفی دیگر خودروهای جدید که وارد بازار می شوند، روز به روز از امکانات و ویژگی های جدید تری برخوردار هستند. هر چند که ممکن است یک خودروی دست دوم قدیمی این امکانات و تجهیزات را نداشته باشد. اگر دوست دارید که از تجهیزات ایمنی و امکانات جدید تر برخوردار باشید، بهتر است که خودروی نو تهیه کنید، در غیر این صورت خرید خودرو دست دوم می‌تواند به صرفه و اقتصادی تر باشد.

چگونه یک خودرو قیمت گذاری می شود؟

برای خرید خودرو دست دوم ممکن است که با انواع قیمت‌ها برای یک نوع خودرو با مشخصات یکسان مواجه شوید. قیمت گذاری خودرو های کارکرده با توجه به عوامل مختلفی انجام می‌گیرد و این مورد تنها از عهده افراد صاحب‌نظر و با تجربه‌ در این زمینه برمی آید.

این روزها به دلیل تنوع انواع مدل‌های خودروی موجود در بازار، بهترین کار آنست که از کارشناسان خودرو برای بررسی و تعیین قیمت نهایی خودرو کمک بگیرید و از مشورت‌های آنان برای خرید یا فروش ماشین خود، استفاده کنید. با این وجود معیارها و عواملی که بر قیمت خودروی دست دوم تاثیرگذار هستند، را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • کارکرد خودرو

اصلی‌ترین عامل تأثیر در قیمت خودرو کارکرده را میزان کارکرد آن دانست. البته توجه کنید که کارکرد از زمان تولید است که اهمیت دارد. هرچه که مسافت‌ طی شده توسط خودرو بیشتر باشد، خودرو مستهلک‌تر شده و عمر قطعات آن نیز کوتاه‌تر می‌شود و در نتیجه قیمت آن بیشتر کاهش می‌یابد.

کارکرد خودرو

  • قیمت پایه خودرو در بازار

قیمت خودروی کارکرده در کنار این موارد به قیمت مدل صفر آن نیز در بازار بستکی دارد و در حقیقت تابعی از آن است. از این رو لازم است تا در زمان خرید و فروش خودرو دست دوم خود از قیمت های روز به خوبی مطلع باشید.

  • وضعیت فنی

سلامت و وضعیت خودرو نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار و مهم در قیمت تمام شده آن می‌باشد. با این حال این عامل بیشتر به دقت و نحوه‌ی نگهداری خودرو توسط مالک قبلی و نحوه رانندگی آن مرتبط است که این کار را می توانید بر عهده کارشناس خودرو گذاشته و از او بخواهید تا بخش های مهمی از جمله موتور، جلوبندی و گیربکس را با دقت بالایی برایتان بررسی کند.

ادامه مطلب
امداد خودرو هشتگرد یدک کش و خودروبر شبانه روزی با ضمانت

توجه کنید که حتی خرید خودرو صفر نیز نیاز به کارشناسی خودرو دارد. حتی اگر خودروی دست دوم که قصد خرید آن را دارید، بی سر و صدا و بدون لرزش بود، باز هم اهمیت کارشناسی خودرو را فراموش نکنید و پیش از خرید خودرو آن به خوبی وضعیت فنی خودرو را بسنجید.

  • نوع خودرو

مطمئناً نمی‌توان تاثیر و اهمیت نوع خودرو و مدل آن را دست کم گرفت. میزان محبوبیت خودروها در بازار فرق می کند. برخی از خودروها در برهه های زمانی مختلف طرفداران بیشتری دارند و در مقابل برخی دیگر کم طرفدار تر هستند. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلف چون تبلیغات، کیفیت خودرو، قیمت آن و … تحت تاثیر قرار بگیرد. با توجه به استقبال و تقاضای عمومی خریداران برخی از خودروها با افت قیمت‌ها مواجه می شوند‌.

  • بدنه خودرو

از جمله عواملی که بیشتر خریداران به آن توجه می کنند، می توان به مشکلات بدنه خودرو اشاره کرد. بررسی بخش ها و قسمت های مختلفی چون شاسی، ستون ها سقف و زنگ زدگی، خوردگی، رنگ شدگی و یا تعویض آن‌ها از جمله مواردی هستند که بهتر است در زمان خرید خودروهای دست دوم مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که تأثیر بسیار زیادی در قیمت تمام شده آن دارد. به طور مثال در برخی از خودروهای لوکس حتی کوچکترین خراش ها هم می تواند تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی خودرو داشته باشد. برای تشخیص این مورد از کارشناسی رنگ خودرو آقای امداد کمک بگیرید.

  • رنگ خودرو

راننده ها به خوبی می دانند که رنگ خوردگی خودرو می‌تواند قیمت آن را تا حد زیادی پایین آورد. در کنار این موضوع برخی از رنگ ها پرطرفدار تر هستند و رانندگان تمایل بیشتری برای خرید آنها دارند. به عنوان مثال در ایران خودرو هایی با رنگ های مشکی، طوسی و سفید طرفداران بیشتری دارند و بیشتر از هر رنگ دیگری نیز در خیابان می توان آن‌ها را مشاهده کرد. در واقع تقاضای این رنگ ها بیشتر است، در نتیجه قیمت آنها نیز نسبت به رنگ های خاص و منحصر به فرد بیشتر می‌شود. در واقع ممکن است به علت متمایز بودن، رنگ خودرو مورد توجه خریداران قرار نگیرد و قیمت آن کاهش یابد.

  • تعداد مالکان قبلی

جالب است بدانید که مورد دیگری که در زمان قیمت گذاری و کارشناسی خودرو دست دوم از اهمیت زیادی برخوردار است، تعداد مالکان قبلی خودرو می باشد. هر چه که خودرو کمتر به فروش رسیده و مالک کمتری داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر ارزیابی می شود‌. در اصطلاح عامه هرچه که خودرو کمتر در دست چرخیده باشد، همان مقداری از ارزش بیشتری دارد.

در واقع این عامل با این نگرش مرتبط است که هرچه ایرادات کیفی خودرو بالاتر باشد، تعداد مالکان آن نیز بیشتر خواهد شد؛ چرا که هر مالک با توجه به زمان، دقت، مهارت و اولویت متفاوتی نسبت به دیگران خودرو را استفاده کرده و با توجه به مشاهده ایرادات آن تصمیم به فروش می گیرد.

  • مدل خودرو

توجه کنید که هر چه مدل خودرو جدید تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. در واقع هر چه از سال تولید خودرو می گذرد، مدل آن قدیمی تر شده و در نتیجه قیمت آن کاهش می یابد. با نزدیک شدن خودرو به آستانه عمر مفید خود، احتمال هزینه‌بر شدن استفاده و نگهداری از آن نیز بیشتر شده و ایرادات و مشکلات فنی نیز در آن بیشتر از قبل بروز می‌کند. در نتیجه خریداران به عنوان یک سرمایه گذاری و داشتن خودروی ایمن ترجیح می دهند که از مدل های جدید تر استفاده کنند.

 

کارشناسی خودرو دست دوم آقای امداد

تمامی این عوامل موثر در قیمت خودروی کارکرده باید در زمان فروش به طور دقیق ارزیابی و مورد توجه قرار بگیرند. در بسیاری از موارد این ارزیابی هم از عهده فروشنده و هم از عهده خریدار خارج است و بهتر است تا فردی که کارشناسی خودرو مهارت دارد، این کار را انجام دهد. در نتیجه معاملات خودروی دست دوم با خطای بسیار کمتری انجام می‌گیرد. شما می توانید با درخواست کارشناسی خودرو در محل از آقای امداد به طور دقیق تمامی مشکلات و عیوب خودرویی که قصد خرید آن را دارید بدانید و با قیمت تمام شده منصفانه تری آن را خریداری کنید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

چه زمانی برای خرید خودرو دست دوم اقدام کنیم؟

در صورتی که برای خرید خودرو عجله ندارید، بهتر است تا این کار را به پس از تعطیلات عید نوروز موکول کنید؛ چرا که اغلب فروشندگان پیش از تعطیلات و برای گذراندن تعطیلات سرویس های خودرو را از جمله تعویض گیربکس ها، لنت ها، لاستیک ها، شمع و وایر و روغن موتور و … را انجام می دهند. بنابراین در زمان خرید دیگر لازم نیست شما این کار را انجام دهید، پس در هزینه هایتان صرفه جویی خواهد شد.

همچنین قبل از عید و شروع تعطیلات بازار تب و تاب زیادی دارد و قیمت ها اغلب به ماکسیموم خود می رسد، در صورتی که پس از تعطیلات با کاهش قیمت خودرو مواجه می شویم؛ چرا که تقاضا در این زمان به کمترین میزان خود رسیده و بر همین اساس خودروهای دست دوم با قیمت مناسب تری قابل دریافت هستند.

یکی دیگر از زمان هایی که می توانید برای خرید خودرو دست دوم اقدام کنید و با سود بیشتری این کار را به انجام رسانید، آن است که در زمان ورود خودروهای صفر به بازار اقدام به خرید کنید؛ چراکه در این زمان اغلب افرادی که قصد خرید خودرو صفر را دارند، خودروی قبلی خود را به فروش رسانده و آگهی می کنند. در نتیجه شما می‌توانید در این هنگام با یک قیمت ایده آل خودرو کارکرده مناسب خود را خریداری کنید.

با این حال دقت کنید که هرچقدر پروسه خرید خودرو دست دوم را بیشتر کنید و طول دهید به همان اندازه خرید برایتان سخت تر شده و نخواهید توانست تا یک گزینه مناسب را انتخاب کنید. درنتیجه سعی کنید تا در یک بازه یک هفته ای خرید خود را نهایی کرده و کار را تمام کنید. همچنین یادتان باشد که در این وضع بازار هیچ امیدی به کاهش قیمت نیست و ممکن است تا با افزایش قیمت مواجه شوید، پس در صورت پیدا کردن یک خودروی مناسب وقت را تلف نکرده و سریعا آن را خریداری کنید.

یاتاقان زدن خودرو به چه معناست و چرا رخ می‌دهد؟ با نکات رفع آن آشنا شوید.

خودروی دست دوم را از کجا بخریم؟

برای خرید خودرو دست دوم می‌توانید از انواع امکانات موجود در دسترس خود استفاده کنید. از روش‌های سنتی همچنین نیازمندی‌های روزنامه ها، مراکز خرید و فروش خارج از شهر، مشورت با دوستان و آشنایان تا با مراجعه به سایت های اینترنتی خرید و فروش و … از جمله راهکارهایی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. شما می توانید با مراجعه به انواع سایت ها بازه قیمتی مورد نظر خود را انتخاب کرده و خودرو های مناسب را با توجه به بودجه خود و امکانات رفاهی مورد نیازتان خریداری کنید.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو