رانندگی تهاجمی و خشن چیست؟

شاید شما هم تا به حال با انواع رانندگان پرحاشیه مواجه شده‌ باشید. افرادی که رانندگی خشن البته تهاجمی دارند و به حقوق دیگران احترام نگذاشته و حقوق آن‌ها را ضایع می‌کنند. این نوع رانندگان می توانند باعث ایجاد خطر هم برای خود و هم برای دیگر خودروهای موجود در بزرگراه ها باشند. اما چه نوع رانندگی را می‌توان تهاجمی و خشن عنوان کرد. در این زمان چه راهکاری را بهتر است در پیش بگیریم و چگونه با این رانندگان برخورد کنیم؟ با ما همراه باشید تا در ادامه با هم این نکات را بررسی کنیم.

رانندگی تهاجمی و خشن چیست؟

 

به چه نوع رانندگی خشن و تهاجمی می گویند؟

در صورتی که راننده در جاده به طور ناگهانی تغییر جهت داده و سرعت حرکت خود را از حالت ثابت در زمانی کوتاه افزایش دهد، می توان آن را به عنوان رانندگی تهاجمی عنوان کرد. این رانندگان عادات نادرستی دارند که از آنها می توان به گردش ناگهانی، حرکت با سرعت غیر مجاز و خیلی شدید و حتی ترمز شدید اشاره کرد.

علت این نوع رانندگی تهاجمی در چیست؟

عجله و شتاب رانندگان و یا حتی شخصیت تنوع طلب و ناشکیبای آن‌ها از جمله دلایلی است که می تواند این نوع رفتار پرخطر را در رانندگان ایجاد کند. در نتیجه رانندگی آنها نادرست بوده و می‌تواند خطرات بسیاری را به دنبال داشته باشد. به طور کلی هیجان خواهی و هیجان زدگی رانندگان منجر به بروز این رفتارهای پرخطر می‌شود. انواع رفتارهای نادرست رانندگی را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • سرعت سرسام‌آور در رانندگی
  • تهدید و یا فریادزدن بر سر رانندگان دیگر
  • عدم رعایت حق تقدم
  • توقف در وسط خیابان برای دعوا با دیگران
  • مسدودکردن مسیر حرکت دیگران
  • واکنش‌های حرکتی سریع و انتقام و تنبیه دیگر رانندگان
  • رانندگی در حالت مستی
  • اذیت و آزار دیگران در حین رانندگی
  • انحراف به چپ
  • حمله به دیگران در رانندگی
  • ترساندن راننده‌های دیگر با حرکت‌های مارپیچی خطرناک
  • عبور از چراغ قرمز
  • عدم استفاده از چراغ راهنما
  • عدم رعایت فاصله طولی
  • پارک در حریم تابلوی توقف ممنوع
  • عدم توقف هنگام مشاهده چراغ زرد
  • حرکت با سرعت غیرمجاز
  • ایجاد مانع برای عبور مجاز دیگران

این رفتارها را در اصل می‌توان به دلیل شخصیت و یا احساسات افراد دانست که در سه دسته‌ی شخصیت ناشکیبا، بی‌قرار، عجول و بی‌دقت، شخصیت بی‌پروا، گستاخ و لجام‌گسیخته و شخصیت قدرت‌طلب، زورمدار و برتری‌جو قابل تقسیم می‌باشند.

تمامی این رفتارها در اصل از هیجانات نامتعادل و شدید ناشی می‌شوند که منجر به افزایش خطای رانندگان شده و با کاهش قدرت تفکر و تمرکز راننده، درنهایت می‌تواند سبب بروز تصادف گردد. با وجود آنکه پلیس راهنمایی رانندگی خود به بررسی این رفتارها و الگوهای رفتاری می‌پردازد و با تنبیه و جریمه سعی در کاهش آن‌ها دارد، اما باز هم افراد و مخصوصاً مدیران می‌توانند با راه‌کارهایی این نوع رانندگان را در مجموعه خود شناسایی و پیش از آنکه آسیبی به خود، دیگر رانندگان برسانند و زیان زیادی را به شرکت محول کنند، متوقف نمایند.

با این وجود یکی از راهکارهای اساسی در پیشگیری از این عامل، توجه به مسائل روانشناختی و الگوهای رفتاری افراد پیش از اعطای گواهینامه رانندگی به آنان است که بهتر است تا در اولویت برنامه‌های اصلاحی موسسات مربوطه قرار بگیرند.

شماره تماس آقای امداد: 02148287

در واقع چنین می توان گفت که برای کنترل این نوع رانندگان بهتر است تا هم قبل از اعطای گواهینامه و هم بعد از آن، با استفاده از روش های روانشناختی و الگوهای رفتاری آنان را شناسایی کرده و برای تغییر آن‌ها به کار گرفت. چنان که بتوان پا از اقدامات قانونی و دادن برگه جریمه فراتر گذاشت و با استفاده از آزمون های هیجانی شخصیت راننده را تشخیص و سپس با اقدامات کاربردی گواهینامه را در اختیار او قرار داد، دیگر شاهد اینگونه رانندگی های تهاجمی و پرخطر نخواهیم بود.

حقیقت این امر را می‌توان خیلی پیشتر از زمان دریافت گواهینامه و در سنین کودکی نوجوانی به افراد آموزش داد تا پیش از رسیدن به زمان قانونی و دریافت گواهینامه بتوانند ویژگی های شخصیتی راننده های برتر کسب کرده و تا حد ممکن که این نوع رفتارهای تهاجمی را در پیش نگیرند.

علت این نوع رانندگی تهاجمی در چیست؟

برای ایمنی خودرو در پارکینگ چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

اما چگونه با این نوع رانندگان پرخاشگر و نابهنجار برخورد کنیم؟

سوالی که برای بسیاری از رانندگان به میان می‌آید آن است که چگونه با این نوع رانندگان تهاجمی و خشن برخورد کنیم و چگونه از خطرات آنها دور بمانیم؟ روش مقابله با این نوع رانندگان بیشتر از آنکه کنترل آنها باشد کنترل خود ما است!؛ به این معنا که ما با کنترل و توجه کافی به رانندگی خود می‌توانیم از خطرات این افراد دور بمانیم. این راهکارهای کنترلی را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • فاصله ایمن و مناسب خود را با خودروی جلویی حفظ کنید و هیچ گاه با فاصله اندک به تعقیب خودروهای دیگر نپردازید.
  • هرگاه با یک راننده عصبانی روبرو شدید، سعی نکنید به اوضاع بحرانی دامن بزنید و از برقراری تماس چشمی با راننده خشمگین جدا خودداری کنید.
  • هیچ گاه عمل اشتباه رانندگان دیگر را تلافی نکنید.
  • روبروی پل‌ها و ورودی پارکینگ‌ها توقف نکنید، خودروی خود را به گونه‌ای پارک کنید که خودروهای پشت سر و یا خودروی جلوی شما بتواند به راحتی از پارک خارج شوند.
  • اگر احساس کردید که مقصر هستید، اشتباه خود را بپذیرید و فوراً با بالا بردن دست خود عذرخواهی کنید.
  • در هنگام رانندگی شتابزده تصمیم‌گیری نکنید، شاید راننده مورد نظر شما به دلایلی عجله داشته باشد.
  • هنگام رانندگی یک موسیقی ملایم و آرام می‌تواند در کنترل اعصاب شما تأثیر مثبت داشته باشد.
  • همواره یک راننده مؤدب و محتاط باشید و از ایجاد وضعیتی که به تحریک سایر رانندگان می‌انجامد خودداری کنید.
  • قبل از سبقت گرفتن و یا هرگونه تغییر مسیر راهنما بزنید.
  • اگر در خط سرعت بودید و راننده‌ای خواست از شما سبقت بگیرد، به وی اجازه دهید تا عبور کند.
  • از فشار روانی خود بکاهید، شما نمی‌توانید ترافیک و رفتار رانندگان دیگر را کنترل کنید، اما واکنش خود را می‌توانید کنترل کنید.
  • از نشان دادن حرکات بی‌مورد و توهین‌آمیز دست یا صورت جدا خودداری و همواره خونسردی خود را حفظ کند.
  • به رانندگان پرخاشگر که دارای ضعف شخصیت هستند، کوچک‌ترین اعتنایی نکنید و هیچ گاه شأن و منزلت اجتماعی خود را تا سطح اینگونه افراد پایین نیاورید.
  • هرگاه راننده‌ای شما را به مبارزه طلبید و یا سعی داشت شما را تحریک کند، نفس عمیقی بکشید و بدون توجه به مسیر خود ادامه دهید.
  • از بوق خودرو درست و بهنگام استفاده کنید، بوق یک وسیله ارتباطی است و از آن برای مجازات سایر رانندگان استفاده نکنید.
  • از بستن راه‌ها جدا خودداری کرده و هنگام رانندگی با رهگذران حرف نزنید.
ادامه مطلب
جرثقیل امداد خودرو

برای درخواست انواع خدمات امدادی در محل و یدک‌کشی برای خودرو جیلی خود، کافیست تا با امداد خودرو جیلی آقای امداد تماس بگیرید. خدمات امدادی را با کیفیت و قیمت عالی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

بدترین و آسیب‌ زا ترین رفتار رانندگی تهاجمی

بر اساس تحقیق ها و مشاهدات انجام شده یکی از خطرناک ترین و عصبانی کننده ترین رفتار رانندگان خشن و تهاجمی، رانندگی سپر به سپر است. بر اساس آمارها و تحقیقات انجام شده هیچ یک از رانندگان از اینکه یک خودرو به صورت سپر به سپر و بدون رعایت فاصله معین با آن‌ها رانندگی کند، خوششان نمی آید و آنها را بسیار عصبانی و مضطرب می سازد.

بدترین و آسیب‌ زا ترین رفتار رانندگی تهاجمی

این تحقیق توسط شرکت دولتی Highways England که مسئول نگهداری و بررسی بزرگراه‌ها و جاده های اصلی در آمریکاست، انجام گرفته و نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر حداقل ۹ نفر آن‌ها تجربه رانندگی سپر به سپر را داشتند. در صورتی که تنها بیش از یک چهارم رانندگان این رفتار را با دیگر رانندگان انجام دادند، اما داده های ترافیکی نشان می‌دهد که این کار بیشترین خطر را دارد و حتی می‌تواند به کشته شدن خود راننده متهاجم و دیگران نیز منجر گردد. بر اساس آمار تعداد کشته یا مجروح این نوع رانندگی به ۱۰۰ فرد در سال می‌رسد.

جالب است بدانید که این رفتار رانندگی خطرناک می تواند منجر به ترافیک نیز گردد. در واقع به دلیل شتاب گیری و ترمز مداوم رانندگان که بسیار به خودرو جلویی خود نزدیک هستند، باعث اثر “کاترپیلار” در ترافیک شده و سرعت تمامی رانندگان را کاهش میدهد. این تحقیق بر روی دو گروه از شرکت کنندگان انجام گرفت؛ نخستین گروه رانندگانی ماهر و حرفه ای بودند، در صورتی که گروه دیگر خود را رانندگانی عصبانی می دانستند.

در نتیجه به این نظریه دست پیدا کردند که حتی مشاهده رانندگی پرخطر دیگر رانندگان و سبقت گرفتن غیرمجاز از خودروهای دیگر نیز می تواند بر روی رانندگی یک فرد معمولی تاثیر گذاشته و استرس تنش او را تا حد زیادی افزایش دهد. در نهایت محققان به این نکته دست یافتند که رانندگان نسبت به این نوع رفتار رانندگی سپر به سپر متعجب شده و نسبت به آن احساس عصبانیت و تحقیر شدن می گیرند، به طوری که این نوع روش رانندگی، یکی از بزرگترین نگرانی های رانندگان در جاده ها می باشد و استرس های آنها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

در واقع در صورتی که شما بیش از حد به خودروی جلویی خود نزدیک شوید، دیگر قادر نخواهید بود تا در صورت ترمز ناگهانی این راننده واکنش صحیحی داشته باشید و در نهایت ممکن است که این نوع رانندگی شما منجر به تصادف و مجروح یا کشته شدن سرنشینان هر دو خودرو گردد.

اما اگر در جاده بودید و به طور ناگهانی یک خودرو از پشت به شما بسیار نزدیک شد، آیا می دانید که واکنش مناسب چیستً پیشنهاد کارشناسان در این زمینه آن است که توجه کنید که سرعت خود را به خوبی حفظ کرده و با نگاه کردن مداوم به آیینه حواس خود را پرت نکنید. اگر لاین آزادی را در سمت راست خود نیز دید، راهنما زدن و به آرامی راه را برای عبور این راننده باز نمایید.

توجه کنید که فاصله استاندارد و مناسب را همواره بین خودرو خود دیگر خودروها حفظ نمایید و این نکته را نیز فراموش نکنید که در مواقع برفی و بارانی بهتر است که این فاصله را تا ۴ ثانیه نیز افزایش دهید!

شماره تماس آقای امداد: 02148287

در زمان تصادف یا نقص فنی چه کنیم؟ اقدامات صحیح در زمان تصادف یا نقص فنی خودرو 

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
Call Now Buttonتماس با امداد خودرو