ترمزهای خودرو چگونه کار می کنند و چگونه می توان تشخیص داد که چه زمانی خراب می شوند

ترمزها مهمترین سیستم ایمنی وسیله نقلیه شما هستند . در شرایط عادی، یک راننده  نیروی بر روی پدال ترمز وارد می کند (تقریباً همان مقدار تلاشی که برای گاز گرفتن یک استیک لازم است) تا هزاران پوند فلز و پلاستیک متحرک را به توقف سریع و کنترل شده برساند. سیستم ترمز بی عیب و نقص برای ایمنی راننده، سرنشین و عابر پیاده کاملاً حیاتی است.تیم امداد خودروی آقای امداد به صورت 24 ساعته و در تمام ایام هفته آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

ترمزهای خودرو چگونه کار می کنند و چگونه می توان تشخیص داد که چه زمانی خراب می شوند

انواع مختلف ترمز خودرو چیست؟

  • تمام خودروهای مدرن دارای ترمز هیدرولیک هستند. سیستم های ترمز هیدرولیک، مایع ترمز را تحت فشار قرار می دهند و به مجموعه ترمزهای چرخ منتقل می کنند. مجموعه های ترمز (دیسک یا درام) از مایع تحت فشار برای اعمال مواد اصطکاک ترمز استفاده می کنند که اصطکاک لازم برای ترمز را ایجاد می کند.
  • ترمزهای ضد قفل از سنسورهای سرعت چرخ، یک ماژول کنترل کامپیوتری و یک محرک الکترو هیدرولیک برای جلوگیری از قفل شدن سیستم های ترمز هیدرولیک در هنگام ترمزگیری سخت استفاده می کنند.
  • خودروهای هیبریدی که همراه با ترمزهای هیدرولیک کار می کنند، دارای یک سیستم ترمز احیاکننده هستند که از خط محرکه الکتریکی برای کاهش سرعت اولیه خودرو استفاده می کند. ترمزهای هیدرولیک در نهایت خودرو را متوقف می کند.
  • ترمزهای دستی ، مستقل از سیستم ترمز هیدرولیک یا احیاکننده، برای اعمال مجموعه های ترمز عقب استفاده می شوند.

قطعات اصلی سیستم ترمز هیدرولیک چیست؟

 

سیلندر اصلی

هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، اتصال ترمز (میله) به مهر و موم های پیستون اصلی سیلندر فشار می آورد و مایع ترمز را تحت فشار قرار می دهد و به خطوط ترمز، کالیپرهای ترمز و سیلندرهای چرخ وارد می کند. این باعث می شود لنت های ترمز به سمت داخل روتورها فشار داده و کفش های ترمز را مجبور به فشار دادن به بیرون در برابر درام ترمز کنند.

 

تقویت کننده ترمز برقی

بوسترهای ترمز با ضرب نیرویی که به پدال ترمز وارد می کنند به رانندگان کمک می کنند. این بوسترها از خلاء موتور، یک پمپ الکتریکی (موتورهای دیزلی خلاء موتور کمی تولید می کنند یا اصلاً تولید نمی کنند) یا فشار هیدرولیک (معمولاً فشار پمپ برق فرمان ) استفاده می کنند. این کار عملکرد ترمزگیری را افزایش می دهد و در عین حال تلاش پدال را کاهش می دهد و رانندگی ایمن تر و لذت بخش تر می شود.

خطوط ترمز و شیلنگ

خطوط ترمز و شیلنگ های ساخته شده از فولاد دو جداره و لاستیک چند لایه و ترکیبات مصنوعی، مایع تحت فشار را از سیلندر اصلی به مجموعه های چرخ ترمز منتقل می کند.

مجموعه های ترمز دیسکی

یک مجموعه ترمز دیسکی شامل یک کالیپر ترمز، لنت ترمز، روتور دیسک و سخت افزار نصب است.

مجموعه های ترمز درام

یک مجموعه ترمز درام شامل صفحه پشتی، سیلندر چرخ، کفشک/آتش ترمز، فنرهای نگهدارنده و عقب‌کش، درام ترمز و مکانیزم تنظیم خودکار ترمز خودکار است.

سوئیچ های ترمز

سیستم‌های ترمز مدرن شامل یک سوئیچ لامپ هشدار ترمز هستند که به راننده می‌گوید آیا روغن ترمز سیلندر اصلی کم است یا مشکلی در سیستم ترمز وجود دارد. همچنین یک چراغ هشدار ترمز دستی وجود دارد که به شما اطلاع می دهد که آیا ترمز دستی درگیر شده است.

ترمز دستی

فشار دادن ترمز دستی به طور مکانیکی مجموعه‌های ترمز عقب را قفل می‌کند تا خودرو در هنگام پارک روی تپه ثابت بماند. همچنین به توقف خودرو به دلیل نقص سیستم هیدرولیک کمک می کند.

ترمزهای هیدرولیک هیبریدی شامل تمام قطعات مشابه یک سیستم ترمز هیدرولیک استاندارد است.

سیستم ترمز چگونه کار می کند؟

سیستم های ترمز هیدرولیک انرژی مکانیکی (چرخ های چرخان) را با تبدیل و تقویت نیروی اعمال شده بر روی پدال ترمز به انرژی گرمایی تبدیل می کنند. پدال ترمز مانند یک اهرم عمل می کند. همراه با تقویت کننده ترمز، نیروی وارد شده به روغن ترمز در سیلندر اصلی را تا حد زیادی چند برابر می کند.

سیلندر اصلی همچنین فشار روغن ترمز را افزایش می دهد، سپس روغن ترمز تحت فشار را از طریق خطوط ترمز و شیلنگ ها به کالیپرهای ترمز و سیلندرهای چرخ می فرستد. مایع تحت فشار روی پیستون کالیپر عمل می کند، لنت های ترمز دیسکی را به سمت داخل فشرده می کند و لنت ها را در برابر روتورهای ترمز می چسباند .

در ترمزهای درام، سیلندرهای چرخ به سمت بیرون می لغزند و کفش های ترمز را با استفاده از یک عمل گیر کردن و گیر کردن به درام فشار می دهند – شبیه به نحوه عملکرد ترمز ترن هوایی. انرژی لنت ها در برابر روتورها و لنت های ترمز که به درام فشار می آورند اصطکاک و گرما ایجاد می کند. این اصطکاک حرارتی، همراه با اصطکاک ایجاد شده بین لاستیک و سطح جاده، چرخش روتور و محور (و چرخ) را کند می کند و در نهایت خودرو را متوقف می کند.

در سیستم ترمز احیا کننده، خارج شدن از پدال گاز یا فشار دادن روی پدال ترمز باعث می شود موتور محرک الکتریکی خودروی هیبریدی به سمت عقب حرکت کند. موتور محرک که به سمت عقب می‌چرخد، نیرویی را روی چرخ‌ها وارد می‌کند و سرعت خودرو را کاهش می‌دهد، در حالی که برق تولید می‌کند که باتری‌های ولتاژ بالای هیبریدی را شارژ می‌کند. در حالی که ترمز احیا کننده عملاً تمام قدرت توقف اولیه را فراهم می کند، سیستم هیدرولیک در هنگام توقف وحشت یا توقف سخت در سرعت های بالا درگیر می شود.

علائم سیستم ترمز درست کار نمی کند؟

 

ادامه مطلب
اتومبیل های برقی

ترمزهای سنگ زنی (فلز به فلز)، پر سر و صدا

  • لنت ها یا کفش های ترمز فرسوده یا آسیب دیده (احتمالاً حفاری و ضربه زدن به روتورهای دیسک یا درام ترمز)، یا نشانگر سایش لنت ترمز که به روتور ساییده می شود.
  • سخت افزار ترمز فرسوده، زنگ زده، مفقود یا شکسته، تجمع گرد و غبار اضافی ترمز ، تجمع زنگ روی روتورها یا درام ها، یا سنگ، زنگ یا هر جسم خارجی دیگری که بین روتور و لنت گیر کرده است.

لرزش فرمان یا پدال ترمز هنگام توقف

  • روتور اضافی “فراموش” (ضخامت در سطح روتور متفاوت است) یا درام ها “خارج از گرد” هستند، روتورها یا درام ها به شدت زنگ زده، لنت های ترمز آلوده، روتورها یا درام های ترک خورده، آسیب دیده یا لعاب دار هستند.

پدال ترمز اسفنجی یا محو شده

  • روغن ترمز کم، هوای محبوس شده در روغن ترمز یا نشتی در سیستم هیدرولیک.

ترمز کم، حرکت بیش از حد پدال

  • مکانیسم خود تنظیم ترمز کار نمی کند، لنت ترمز کم یا لنت کفش، میله فشار سیلندر اصلی تنظیم نشده است.

کشیدن به یک طرف هنگام توقف

  • کالیپرهای ترمز یا سیلندرهای چرخ نشتی یا نشتی، لنت ترمز آلوده، مکانیزم تنظیم ترمز خود معیوب، تجمع گرد و غبار اضافی ترمز یا تراز جلویی که تنظیم نشده است.

کشیدن ترمز

  • سخت‌افزار ترمز ضعیف، آسیب‌دیده یا زنگ‌زده، کالیپرهای ترمز یا سیلندر چرخ‌ها، شلنگ ترمز فرو ریخته، کابل‌های ترمز دستی تنظیم نادرست یا میله فشار سیلندر اصلی تنظیم نشده است.

گرفتن یا قفل کردن ترمزها

  • چسباندن یا اتصال سخت افزار ترمز، از کار افتادن یا خرابی سنسورهای سرعت چرخ ضد قفل، سطوح اصطکاک لنت ترمز آلوده به گریس یا روغن ترمز یا تقویت کننده بد ترمز.

تلاش بیش از حد پدال ترمز

  • کالیپرهای ترمز یا سیلندرهای چرخ مسدود شده، شلنگ های ترمز گرفتگی یا فرو ریخته، لنت های ترمز آلوده یا سیلندر اصلی معیوب، یا خلاء تقویت کننده ترمز برقی، مشکلات مکانیکی یا الکتریکی.

سیستم ترمز احیا کننده حس پدال منحصر به فردی دارد اما می تواند همه این علائم را نشان دهد.

ترمز یکی از ضروری ترین سیستم های ایمنی خودروی شماست. هرگز چراغ هشدار ترمز یا مشکلات سیستم ترمز را نادیده نگیرید. نادیده گرفتن مشکلات ترمز می تواند خطرناک باشد و منجر به تعمیرات بسیار گران تر شود. وقتی نوبت به ترمز ماشین شما می رسد، همیشه بهتر است که ایمن باشید تا متاسف باشید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو