انواع گیربکس اتوماتیک

جعبه دنده (یا گیربکس) پلی است بین موتور و چرخ های محرک یک وسیله نقلیه. گشتاور و اسب بخار را به محدودیت های سرعت مختلف تبدیل می کند. تیم امداد خودروی آقای امداد به صورت 24 ساعته و در تمام ایام هفته آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

به زبان ساده، نیرو را از قسمت اول به قسمت دوم می فرستد تا به حرکت به جلو و عقب خودرو کمک کند. 

نسخه اتوماتیک گیربکس می تواند با حرکت وسایل نقلیه دنده عوض کند، راننده به جز انتخاب حالت ها نیازی به انجام کاری ندارد. 

انواع گیربکس اتوماتیک توضیح داده شده است

یک مخترع کانادایی به نام آلفرد هورنر مونرو برای اولین بار مفهوم گیربکس خودکار را به ثبت رساند و او از هوای فشرده برای تعویض دنده ها استفاده کرد. 

مخترع آمریکایی Oscar H. Banker این مفهوم را توسعه داد و اولین گیربکس خودکار عملی را اختراع کرد. غول خودروسازی جنرال موتورز اولین دنده مدرن و تولید انبوه خود را با نام Hydramatic در سال 1940 معرفی کرد.

انواع گیربکس اتوماتیک بسته به نوع و مدل خودرو در چندین نسخه موجود است.

گیربکس اتوماتیک سنتی

این گیربکس که بیشتر به عنوان اتوماتیک مبدل گشتاور شناخته می شود، نوع استاندارد گیربکس اتوماتیک است که این روزها در بیشتر خودروها یافت می شود. برخلاف گیربکس دستی، برای تعویض دنده از کلاچ استفاده نمی کند. 

در عوض، یک کوپلینگ مایع هیدرولیک یا مبدل گشتاور این کار را انجام می دهد. به واحد کنترل الکترونیکی موتور متصل می شود و امکان کنترل دقیق خودرو را فراهم می کند.

گیربکس در مقابل گیربکس
کیا اسپورتیج از گیربکس اتوماتیک معمولی استفاده می کند. 

ماشین‌های اتوماتیک نرم عمل می‌کنند، اما تعویض دنده‌ها همیشه سریع نیست و نام “slushbox” را برای آنها به ارمغان می‌آورد. 

این تصور به لطف برخی از مدل‌های گیربکس درخشان مانند ZF 8 سرعته که در بسیاری از خودروهای پرفورمنس از جگوار گرفته تا بی‌ام‌و می‌بینید، تغییر کرده است.

 

گیربکس اتوماتیک دستی (AMT)

این نوع گیربکس اتوماتیک که با نام گیربکس نیمه اتوماتیک (SAT) و چندین نام دیگر نیز شناخته می شود، از یک کلاچ و دنده معمولی استفاده می کند، اما با استفاده از سنسورها، محرک ها، پردازنده ها و پنوماتیک عمل را خودکار می کند.

نوع گیربکس اتوماتیک
فورد کوگا با گیربکس نیمه اتوماتیک کار می کند. 

خودروهای دارای این گیربکس عملکرد بهتری در بزرگراه ها ارائه می دهند. آنها برای رانندگی در شهر توصیه نمی شوند زیرا موتورها تحت شتاب شدید احساس تکان می دهند.

 

گیربکس متغیر پیوسته (CVT)

این گیربکس ها به جای چرخ دنده های فولادی موجود در گیربکس های اتوماتیک سنتی، از تسمه های قرقره برای تعویض دنده ها استفاده می کنند. این امکان تعویض دنده بدون درز با نسبت های متعدد را فراهم می کند و چرخش موتور در حداکثر RPM (سرعت) را تسهیل می کند.

دو نوع دیگر از CVT وجود دارد. Hydrostatic CVT از موتورهای هیدرواستاتیک و پمپ های با جابجایی متغیر برای انتقال نیرو به موتور استفاده می کند. 

از سوی دیگر، CVT های Toroidal از دیسک ها و غلتک های برقی برای این منظور استفاده می کنند.

dct در مقابل cvt
شورولت اسپارک یک نمونه محبوب از CVT است. 

گیربکس به موتور اجازه می دهد تا با حداکثر بازده و با شتاب بدون درز کار کند. برای مصرف سوخت خوب است و تعمیر و نگهداری آن گران نیست. 

با این حال، موتور در هنگام شتاب و بار، صدای زیادی ایجاد می کند. مدل‌های زیادی از این گیربکس استفاده می‌کنند و برخی از مدل‌های مورد علاقه مردم شورولت اسپارک، فورد سی مکس، نیسان سنترا و غیره هستند.

 

گیربکس دوکلاچه (DCT)

این ترکیبی از گیربکس اتوماتیک و دستی است. مبدل گشتاور در DCT وجود ندارد. 

شما از دو شفت مجزا برای تعویض دنده استفاده خواهید کرد، یکی برای دنده های فرد و دیگری برای دنده های زوج. هر دو شفت کلاچ مخصوص به خود را دارند.

گیربکس دوکلاچه در مقابل اتوماتیک
کرایسلر دوج دارت از جعبه دنده دوکلاچه استفاده می کند. 
شما می توانید در کسری از ثانیه به دنده بالاتر یا پایین تر تغییر دهید و تبدیل از اتوماتیک به دستی نیز بدون درز است. 

با این حال، گیربکس های DCT نمی توانند از شکایات ناشی از کلاچ های پر سر و صدا، صدای خراشیده و تعویض دنده ها فرار کنند.

 

ادامه مطلب
چگونه فشار تایر با دما تغییر می کند؟

DSG (گیربکس دنده مستقیم)

تقریباً شبیه DCT است اما بدون مشکلات آزاردهنده آن. این کلاچ به جای مبدل گشتاور از دو کلاچ استفاده می کند و مکانیسم آن با جدا کردن یک کلاچ و درگیر شدن کلاچ دوم برای تعویض دنده کار می کند. 

این گیربکس نسبت به مدل‌های سنتی تعویض دنده سریع‌تر و برداشتن نرم‌تر را ارائه می‌دهد.

واحدهای مدرن DSG راندمان سوخت بهتری نسبت به گیربکس‌های دستی دارند. DCT یک گیربکس خشک است که هرگز نیازی به تعویض مایع گیربکس توسط راننده ندارد . 

کلاچ ها را خشک می کند و در نهایت کیفیت اصطکاکی آنها را از بین می برد. نتایج عبارتند از تعویض ناگهانی، واکنش های آهسته به تعویض دنده، و انتقال ناگهانی. 

از سوی دیگر، DGS یک گیربکس مرطوب است که کلاچ ها را روان نگه می دارد. نتیجه خدمات ده ساله با عملکرد تعویض دنده روشنایی است. 

با این حال، شما باید مایع را به طور منظم (هر 40 هزار مایل) تغییر دهید، که ممکن است پرهزینه باشد.

dsg چیست
BMW M3 یکی از بهترین خودروها برای رانندگی با DSG است.

بسیاری از خودروسازان مانند اشکودا، فولکس واگن، پورشه و آئودی از این مدل در خودروهای خود اما با نام های مختلف استفاده می کنند. به عنوان مثال، پورشه آن را گیربکس PDK می نامد در حالی که نام آن به واحدهای DSG S-Tronic برای مدل های آئودی تغییر می کند.

گیربکس تیپترونیک

گیربکس تیپترونیک یکی از انواع گیربکس اتوماتیک است که درست مانند گیربکس دستی عمل می کند. 

با این حال، با عملکرد دستی متفاوت است به این معنا که از مبدل گشتاور در جای پدال کلاچ استفاده می کند، گزینه ای برای تعویض خودکار دارد و اجازه نمی دهد راننده در طول سال ها کنترل کامل را داشته باشد.

چیزی که در مورد این دستگاه منحصر به فرد است این است که گزینه ای برای لغو حالت خودکار دارد. 

این بدان معنی است که شما می توانید ماشین خود را به صورت اتوماتیک رانندگی کنید و در صورت لزوم می توانید به حالت دستی بروید، مانند بلند شدن از یک تپه یا پایین رفتن در جاده های شیب دار.

گیربکس تیپ ترونیک چیست
گیربکس تیپترونیک اولین بار در پورشه 911 دیده شد.

خودروهایی که از این دستگاه استفاده می کنند دارای ویژگی ایمنی داخلی هستند تا هرگونه خطای راننده منجر به آسیب دیدن گیربکس نشود. 

تعدادی از سازندگان از این نوع گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند اما برای اولین بار در پورشه 911 (در سال 1990) دیده شد و سپس توسط BMW و کرایسلر به کار گرفته شد.

سوالات متداول در مورد انواع گیربکس اتوماتیک

  1. کدام نوع گیربکس اتوماتیک برای رانندگی در شهر بهتر است؟

گیربکس CVT مسلما بهترین برای رانندگی در شهر است. TCU یک CVT موتور را در نقطه شیرین خود نگه می دارد زیرا دارای تعداد بی پایان نسبت دنده است و این گیربکس را به یکی از کارآمدترین ها تبدیل می کند.

اینها نرم هستند زیرا هیچ دنده واقعی برای تعویض وجود ندارد.

  1. آیا AMT یا CVT برتر است؟

موتور CVT همیشه با سرعت مطلوبی کار می کند که کارایی موتور را به حداکثر می رساند، اما موتور AMT همیشه با سرعتی کار نمی کند که کارایی را به حداکثر برساند. 

علاوه بر این، قدرت رانندگی در زمان تعویض دنده در AMT کاهش می یابد که منجر به تجربه رانندگی ناراحت کننده می شود.

  1. کدام نوع گیربکس اتوماتیک رایج تر است؟

 گیربکس اتوماتیک هیدرولیک

گیربکس اتوماتیک هیدرولیک رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک است و از یک گیربکس سیاره ای، کنترل های هیدرولیک و مبدل گشتاور استفاده می کند.

  1. کدام گیربکس اتوماتیک کمترین سوخت مصرف می کند؟

AMT یا گیربکس دستی خودکار، به دلیل ارزان‌تر بودن و مصرف سوخت آن نسبت به سایر فناوری‌های گیربکس خودکار شناخته شده است.

  1. کارآمدترین روش انتقال چیست؟

CVT ها گیربکس های بدون دنده هستند. در عوض، از مکانیزم تسمه و قرقره برای تعویض دنده ها در این آرایش استفاده می شود. این نوع گیربکس به دلیل بهره وری و عملکرد عالی سوخت محبوبیت پیدا می کند.

نتیجه

کدام انواع گیربکس اتوماتیک را باید انتخاب کنید؟ خوب، این بستگی به ساخت، مدل و نوع عملکرد شما دارد. 

علاوه بر این، بودجه نیز یک مسئله است. برخی از انتقال ها گران تر از بقیه هستند. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند انتخاب خود را اصلاح کنید.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو