نحوه تست باتری ماشین با مولتی متر

اگر در استارت زدن ماشین خود مشکل دارید یا با علائم مشخص دیگری روبرو می شوید، به احتمال زیاد باتری شما از کار افتاده است. اطمینان از اینکه باتری شما به اندازه کافی خوب است قبل از یک سفر طولانی می تواند از مشکلات زیادی جلوگیری کند. آزمایش باتری همچنین به شما کمک می کند تا به سرعت تشخیص دهید که آیا استارت آهسته نتیجه خرابی باتری است یا مشکلاتی در جای دیگر. در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد چگونگی تست باتری خودرو با مولتی متر، ابزاری ارزان و مفید برای تعمیر و نگهداری آسان خودرو در خانه آورده شده است . 

امداد خودروی آقای امداد با سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان، به عنوان یک برند قابل اعتماد در زمینه امدادرسانی جاده ای شناخته شده است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

نحوه تست باتری ماشین با مولتی متر
با مولتی متر می توانید به راحتی باتری ماشین خود را در خانه تست کنید.

چگونه بفهمیم باتری ماشین شما خراب است؟

رایج ترین علائمی که نشان می دهد باتری ماشین شما نیاز به شارژ دارد یا باید تعویض شود:

  • یکی از بارزترین علائم، چراغ هشدار باتری است. روی داشبورد روشن می شود.
  • چراغ های جلو کم نور هستند. هنگامی که باتری ضعیف است، قدرت کافی برای راه اندازی قطعات الکتریکی خودرو شما را ندارد.
  • هنگام چرخاندن موتور صدای کلیک می شنوید یا اصلاً هیچ.
  • موتور هنگام استارت به آرامی میلنگ می زند.
  • برای شروع باید روی پدال گاز فشار دهید. 
  • بدون استارت: ماشین فقط از استارت زدن امتناع می کند.

مولتی متر چیست؟ 

یک مولتی متر اندازه گیری می کند که باتری ماشین شما در حال حاضر چند ولتاژ ذخیره می کند یا چه مقدار انرژی در باتری ذخیره می شود. توان کافی کارکرد نرم خودروی شما را تضمین می‌کند، در حالی که برق کافی نیاز به شارژ فوری دارد. این یک ابزار ساده برای تست وضعیت باتری ماشین شما در خانه و در کمترین زمان است. این یکی از نکات توصیه شده ما برای نگهداری خودرو در خانه است که با مکانیک ها در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند. شما می توانید یک مولتی متر با قیمت 8 دلار در آمازون پیدا کنید.

تست باتری ماشین مولتی متر
مولتی متر ابزاری مفید برای تست باتری ماشین است و به راحتی پیدا می شود.

 

چگونه  تست باتری ماشین   با  مولتی متر – راهنمای گام به گام

یک راه بسیار راحت برای فهمیدن اینکه باتری شما شارژ کافی دارد یا خیر، استفاده از مولتی متر است. برای استفاده از مولتی متر برای تست باتری خودرو مراحل زیر را دنبال کنید:

1. ماشین را حداقل برای یک ساعت خاموش کنید

با توجه به نحوه تخلیه باتری، مهم است که قبل از استفاده از مولتی متر برای تست باتری خودرو، اجازه دهید خودرو حداقل یک ساعت یا یک شب بماند. اگر وقتی باتری با مولتی متر تست می شود، ماشین کار می کند، شارژ از دینام برقی، که جزء تولید الکتریسیته و شارژ باتری است، بر قرائت «واقعی» مولتی متر تأثیر می گذارد. اگر خودرو اخیراً کار کرده باشد، باتری احتمالاً عدد گمراه کننده بیشتری را روی مولتی متر تولید می کند، بنابراین دقیق نیست. 

2. محل باتری را پیدا کنید

باتری اغلب در محفظه موتور زیر کاپوت، در یک طرف موتور قرار می گیرد. در برخی خودروها، باتری برای توزیع بهتر وزن در صندوق عقب قرار دارد. باتری اغلب دارای یک پوشش پلاستیکی است که به راحتی باز می شود یا ممکن است نیاز به برداشتن چند پیچ ​​یا پیچ داشته باشد. بعد از اینکه باتری را پیدا کردید، مطمئن شوید که هیچ فلزی با پایانه های باتری تماس نداشته باشد. همه ابزارها را دور نگه دارید. 

تست باتری ماشین
باتری معمولا در کاپوت خودرو قرار می گیرد. 

3. مولتی متر را آماده کنید

شما باید مولتی متر را روی یک محدوده خاص تنظیم کنید تا هر بار که از آن برای آزمایش چیزی استفاده می کنید، بتواند در آن محدوده اندازه گیری کند. برای تست باتری ماشین با مولتی متر، ولتاژ مولتی متر خود را روی 20 ولتاژ DC تنظیم کنید، که به شما امکان می دهد باتری را که بین 0 تا 20 ولت ذخیره می کند، اندازه گیری کنید. این کار را با چرخاندن دکمه روی 20 در محدوده “DCV” (ولتاژ جریان مستقیم) انجام دهید. گاهی اوقات این با حرف “V” با یک خط ثابت در بالای خط تیره در سمت راست آن نشان داده می شود. مولتی متر باید 0.00 را نشان دهد.

4. مولتی متر را با باتری وصل کنید

پروب متر قرمز (مثبت، با علامت “+”) را با پایانه باتری قرمز (مثبت) لمس کنید. پروب متر مشکی (منفی، با علامت “-“) را با ترمینال باتری سیاه (منفی) لمس کنید.

برای تست باتری ماشین از مولتی متر استفاده کنید
مولتی متر را به باتری وصل کنید

5. مولتی متر را بخوانید.

زمانی که باتری ها به طور کامل شارژ شوند، باید 12.6 ولت یا بالاتر داشته باشند. توجه داشته باشید که وقتی باتری به 12.2 کاهش می یابد، تنها 50٪ شارژ می شود. عدد زیر 12 نشان می دهد که باتری زباله است و باید تعویض شود. 

مولتی متر خواندن تست باتری ماشین
یک باتری کاملا شارژ شده باید 12.6 یا بالاتر را نشان دهد. 

6. آزمون اضافی

از دستیار بخواهید موتور را بچرخاند و مولتی متر را دوباره بخواند. این بار اگر ولتاژ اصلاح شده در هنگام کار خودرو به زیر 5 رسید، باید فوراً آن را پرتاب کرده و تعویض کنید. اگر عدد کمتر از 10 باشد، نشانه آن است که باتری در وضعیت مناسبی برای چرخاندن استارت موتور نیست.

7. اگر باتری ماشین خود را به طور کامل شارژ نشده است شارژ کنید

اگر عددی زیر 12.6 دریافت کردید، باتری را با جدا کردن کابل‌های باتری و باز کردن مکانیزم نگه‌دارنده که باتری را در جای خود نگه می‌دارد، جدا کنید. آن را شارژ کنید، سپس بعد از یک شب استراحت دوباره تست کنید. اگر عدد جدید بالاتر نیست، باتری را تعویض کنید. 

 

ادامه مطلب
نکات رانندگی در زمستان

سایر مشکلات احتمالی باتری شما

1. قاب و کابل باتری آسیب دیده

آسیب به کیس باتری نیز می تواند عامل خرابی باتری باشد. اگر به هر نحوی آسیب دید، آن را تعویض کنید. کابل های باتری را از نظر عایق فرسوده، ترک یا ساییدگی بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. اگر بعد از بازرسی اینطور نیست، سعی کنید مشکلات احتمالی زیر را بررسی کنید. 

2. پایانه های باتری کثیف یا خورده شده اند

یکی دیگر از مشکلات رایج، خوردگی یا تجمع کثیفی در کانکتورهای ترمینال است. شما می توانید با استفاده از کاغذ سنباده یا برس و محلول تمیز کننده از شر خوردگی یا تجمع خلاص شوید (آب گرم و مقداری جوش شیرین این کار را به طور موثر انجام می دهد). به یاد داشته باشید که از دستکش و عینک محافظ چشم خود استفاده کنید. 

ترمینال باتری ماشین خورده
ترمینال باتری خورده یا کثیف نیاز به تمیز کردن یا تعویض دارد.

3. تست دینام 

دینام برق تولید می کند و باتری را شارژ می کند. اگر دینام به خوبی کار کند، طول عمر باتری ماشین شما به حداکثر می رسد. اگر بیش از حد یا کم شارژ شود، عمر باتری کاهش می یابد. 

در اینجا نحوه تست دینام با مولتی متر آورده شده است. موتور را روشن بگذارید و همان تست باتری را با مولتی متر انجام دهید. یک دینام سالم باید بین 13.8 ولت و 14.4 ولت در دور آرام معمولی تولید کند. مقداری خارج از این محدوده به این معنی است که خودروی شما کم یا بیش از حد شارژ شده است که هم برای باتری و هم برای وسیله نقلیه شما ناسالم است. 

امیدواریم راهنمای ما در مورد نحوه آزمایش باتری خودرو با مولتی متر برای تعمیر آسان وسیله نقلیه در خانه شما مفید باشد. اطمینان از اینکه باتری ماشین شما به درستی شارژ شده است برای به حداکثر رساندن عمر آن بسیار مهم است و تجربه رانندگی لذت بخش و بدون دردسری را با وسیله نقلیه خود به شما می دهد.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو