چگونه فشار تایر با دما تغییر می کند؟

فشار استاندارد تایر به افزایش طول عمر و عملکرد تایر کمک می کند و ایمنی راننده را تضمین می کند. فشار تایر بسته به مدل خودرو تنظیم می شود. این استاندارد برای اندازه گیری میزان فشار هوای فشرده داخل تایر استفاده می شود. هنگامی که راننده PSI صحیح را باد می کند. وسیله نقلیه با تمام سطح لاستیک در جاده حرکت می کند. و سطح تماس به طور یکنواخت پخش و فرسوده می شود و به افزایش راندمان کاری و طول عمر چرخ کمک می کند. این همچنین رانندگی نرم، توانایی پیچیدن پایدار، ترمزگیری خوب و بهترین مصرف سوخت را به ارمغان می آورد.

امداد خودروی آقای امداد با سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان، به عنوان یک برند قابل اعتماد در زمینه امدادرسانی جاده ای شناخته شده است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

چگونه فشار تایر با دما تغییر می کند؟

به طور معمول، فشار توصیه شده تایر بین 30 psi (~ 2.1 بار) و 35 psi (~2.4 بار) است. با این حال، استانداردهای PSI برای هر مدل خودرو متفاوت است. بنابراین، برای داشتن یک برنامه نگهداری لاستیک مناسب، رانندگان باید میزان فشار مناسب با نوع وسیله نقلیه مورد استفاده را بدانند. این عدد را می توان بر روی برچسب خودرو که روی قاب در صندلی راننده یا مستقیماً روی لاستیک چسبانده شده است چاپ کرد.

چک کردن منظم فشار باد لاستیک یکی از آن چیزهای ساده و در عین حال بسیار مهم است. از آنجایی که فشاری که سازنده آن را مشخص نمی کند می تواند آسیب زیادی وارد کند، تا 90٪ از خرابی های تایر ناشی از فشار نامناسب تایر است.

اگر لاستیک شما دارای فشار بالا باشد، چرخ ها می توانند کشش را کاهش دهند، راندمان ترمز را کاهش دهند و بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارند، سایش ناهموار لاستیک (متمرکز در قسمت میانی) با خطرات دیگر. بالعکس در مورد فشار کم، مصرف سوخت به دلیل مقاومت غلتشی زیاد افزایش می یابد. با لاستیک های معمولی، اگر فشار کمتر از استاندارد حدود 3PSI باشد، مصرف سوخت می تواند حدود 1-2٪ افزایش یابد.

چگونه فشار تایر با دما تغییر می کند؟

عوامل خارجی زیادی وجود دارد که بر فشار باد لاستیک خودرو تأثیر می گذارد، که ارزیابی می شود که آب و هوا تأثیر زیادی در آنها دارد. با این حال، یکی از عوامل آب و هوایی که تأثیر زیادی بر فشار باد لاستیک خودرو دارد، دما است. هوا با دما خاصیت ارتجاعی زیادی دارد، بنابراین با تغییر دما، فشار تایر نیز تغییر می کند.

آیا فشار باد لاستیک با گرما افزایش می یابد ؟ برای پاسخ به این سوال اجازه دهید ابتدا در مورد رابطه بین فشار و دما تایرها بیاموزیم. در دماهای بالا، لاستیک ها از نظر بصری باد می شوند زیرا هوا حجم بیشتری را اشغال می کند. از طرفی هوا در هوای سرد حجم کمتری می گیرد. تاثیر آب و هوا بر فشار باد لاستیک ها در تمام ماه ها قابل مشاهده است. ما می توانیم درک کنیم که دما و فشار تایر یک رابطه متناسب با هم دارند. نکته مهم دیگر این است که به دلیل عامل “اصطکاک” به راحتی قابل درک است. هنگام رانندگی در مسافت های طولانی، لاستیک ها به آسفالت ساییده می شوند. بر این اساس، اصطکاک باعث ایجاد گرمای اضافی می شود و لاستیک های شما را حتی گرمتر از تابستان می کند.

تاثیر دمای بالا بر فشار باد لاستیک

اصطکاک و کشش بیش از حد باعث ایجاد گرما در داخل لاستیک می شود و باعث انبساط هوای داخل می شود و در هوای گرم کشش تایر به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. آب و هوای تابستان در برخی نقاط اغلب دارای دمای بالایی است که از 86 درجه فارنهایت تا 107 درجه فارنهایت متغیر است که مستقیماً بر فشار باد تایرها تأثیر می گذارد. از آنجایی که هوا با دما منبسط می شود، با تغییر دما، فشار نیز تغییر می کند. فشار باد لاستیک ها در گرما چقدر افزایش می یابد؟ به طور خاص، برای افزایش 10 درجه فارنهایت دما، فشار تایر 1 PSI افزایش می یابد. این امر می‌تواند باعث منفجر شدن یا فرسودگی لاستیک‌ها شود و در نتیجه ترمزگیری موثر نباشد و در هنگام رانندگی خودرو ناامن شود.

اگر لاستیک‌های شما بیش از حد گرم شده باشند، اصطکاک معمولی غلتیدن در جاده و رانندگی در زمین‌های ناهموار حتی می‌تواند منجر به ترکیدن یکی از لاستیک‌های شما، حتی در موارد جدی شود.

توجه داشته باشید که: همانطور که همه ما می دانیم هوای سرد اغلب باعث کاهش فشار باد لاستیک می شود. اما در برخی موارد در هوای گرم باز هم فشار باد لاستیک پایین است! علت کاهش فشار باد لاستیک در تابستان چیست ؟ دلایل بالقوه ای وجود دارد که باعث می شود فشار باد تایر شما در تابستان پایین باشد، از جمله تغییرات دما یا نشتی آهسته.

ادامه مطلب
چک لیست کامل خودرو برای خرابی و مشکلات احتمالی

تاثیر دمای پایین بر فشار باد لاستیک

آب و هوای سرد می تواند فشار تایرها را به طور کامل کاهش دهد، بنابراین اگر می خواهید یک سواری ایمن و راحت داشته باشید، مهم است که واحدهای PSI را در زمستان در نظر داشته باشید. وقتی زمستان می آید، دما کاهش می یابد و باعث می شود تراکم هوا افزایش یابد یا هوا “چگال” شود. این منجر به کاهش فشار هوا و کاهش طبیعی فشار باد لاستیک می شود. با پایین بودن دما، عنصر هوا در لاستیک های شما منقبض می شود.

اگر دما به 50 درجه فارنهایت کاهش یابد، فشار تایر به 1 PSI کاهش می یابد. با این حال، رانندگی ساده با ماشین می تواند تا حدودی لاستیک ها را گرم کند و این انبساط حرارتی به این معنی است که لاستیک ها به کشش طبیعی خود باز می گردند. در دوره های سرد شدید یا طولانی مدت، باید هر ماه فشار باد لاستیک خود را چک کنید. اگرچه انتظار می رود فشار باد لاستیک به 32 PSI برسد، قبل از تعویض باید توصیه PSI را در تابلوی امتیازات ستون B بررسی کنید.

فشار بیش از حد لاستیک در هنگام رانندگی با وسیله نقلیه شما خطر قابل توجهی است. هنگامی که سطح لاستیک بیش از حد لازم با جاده در تماس باشد، اصطکاک افزایش می یابد، در این مرحله، اصطکاک باعث گرمای اضافی می شود که می تواند باعث ترکیدن یا فرسودگی لاستیک شود. این امر خطر تصادف را افزایش می دهد. علاوه بر این، به دلیل فشار کم تایر، طول عمر می تواند کوتاه تر باشد. این باعث کاهش ۲۵ درصدی عمر تایر می شود.

چگونه می توان فشار لاستیک خودرو را با توجه به دما به طور ایمن تنظیم کرد؟

برای باد کردن مناسب فشار استاندارد تایر، راننده باید زمانی را انتخاب کند که دمای محیط حدود 69.8 درجه فارنهایت باشد و فشار مناسب را در حدود 32 PSI یا 2.25 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع پمپ کند. در تابستان، زمانی که دما به 108 درجه فارنهایت می رسد، فشار تایر در مقایسه با استاندارد اصلی حدود 4 PSI افزایش می یابد، بنابراین هنگام پمپاژ، باید 4 PSI را کاهش دهید تا فشار متعادل شود.

در زمستان، زمانی که دما از بیش از 68 درجه فارنهایت به 50 درجه فارنهایت کاهش می یابد. فشار لاستیک مربوطه که قبلا باد شده بود اکنون حدود 2 PSI کاهش می یابد. در این زمان، اگر فشار را در گاراژ با دمای 70 درجه فارنهایت پمپ کنید. و سپس به طور منظم در دمای محیط 50 درجه فارنهایت به بیرون بدوید. پمپاژ باید حدود 2 PSI بیشتر از فشار تایر سرد (32 PSI) باشد که سازنده توصیه می کند. چون وقتی بیرون می روید فشار کم می شود. با این حال، واقعیت این است که اگر فشار باد تایر بیش از 10٪ و بیش از 7٪ کمتر از فشار نشان داده شده توسط سازندگان نباشد، هنوز می تواند پایدار عمل کند و اثرات بد زیادی نداشته باشد.

تنظیم صحیح فشار باد لاستیک بسیار مهم است. باد کردن بیش از حد یا کم، ایمنی لاستیک ها را تضمین نمی کند. که به راحتی می تواند منجر به انفجار لاستیک در هوای گرم تابستان شود.

توجه: فقط زمانی که لاستیک کاملا خنک شد فشار را چک کنید و باد کنید. زیرا وقتی لاستیک گرم است فشار هوا منبسط می شود. نادقیق خواندن فشار هوا ممکن است 4 ساعت طول بکشد تا لاستیک ها کاملاً خنک شوند. بنابراین بهتر است هر روز صبح فشار باد لاستیک را چک کنید. لاستیک زاپاس نیز باید بررسی و باد شود تا مطمئن شوید که در مواقع اضطراری قابل استفاده است.

جمع بندی: چگونه فشار تایر با دما تغییر می کند؟

طول عمر تایرهای شما تا حدی به درک شما از فشار تایر در شرایط دمایی مختلف بستگی دارد. باید اطمینان حاصل کنید که لاستیک ها به درستی باد شده اند. و در واحدهای PSI مورد نیاز برای رانندگی در دماهای بالا یا پایین. بنابراین رانندگان باید به طور مرتب فشار باد لاستیک ها را چک کنند.

به چراغ های هشدار روی داشبورد توجه کنید یا به سادگی به وضعیت لاستیک ها دقت کنید. اگر ماشین آنها سنسور فشار باد لاستیک نداشته باشد. به طور دقیق تر، راننده می تواند یک مانیتور فشار باد تایر را برای تشخیص به موقع وضعیت لاستیک و پر کردن پمپ مجهز کند. برای اطمینان از عملکرد پایدار و رانندگی خوب، از لاستیک‌های خودرو خود مراقبت و نگهداری کنید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو