آلترناتور چیست؟ نحوه کار آن چطور است

آشنایی با هر یک از قطعات و بخش‌های خودرو و درک وظیفه و نقش آن‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم خودرو را به سرعت عیب‌یابی و تعمیر کرده و از مشکلات آینده جلوگیری نماییم. ما در این مقاله به بررسی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات خودرو یعنی آلترناتور می‌پردازیم. آگاهی یافتن از آلترناتور خودرو و نحوه عملکرد آن، به ما کمک می کند تا با خودرو، چگونگی مراقبت از آن و نحوه شناسایی هر گونه مشکل در اثر خرابی آلترناتور ایجاد شود، درک بهتری داشته باشیم. با ما در این مقاله همراه باشید و اطلاعات خود را در این زمینه بهبود دهید.

آلترناتور چیست؟

آلترناتور چیست؟

آلترناتور یک قطعه الکترومکانیکی است که می‌تواند نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل نماید. در واقع آلترناتور یک ماشین مولد نیروی الکتریسیته یا تولیدکننده برق است و کاربردهای گوناگونی در صنعت از جمله تولید خودرو در اتومبیل سازی دارد. این قطعه یکی از اجزای اصلی سیستم شارژ در خودرو بوده و تمامی خودرو های دارای موتور احتراق داخلی به جز خودروهایی که به صورت هیبریدی فعالیت می‌کنند، مجهز به یک آلترناتور هستند.

اگر نیاز به امداد خودرو در اسلام شهر داشتید فقط کافیست با آقای امداد تماس بگیرید.

در زمان کار و فعالیت موتور، آلترناتور اقدام به شارژ باتری کرده و انرژی الکتریکی اضافی را برای سیستم های برقی خودرو تأمین می نماید. این انرژی الکتریکی در تمامی بخش‌های خودرو از جمله چراغ های داخلی و خارجی و پنل ابزار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع در تمامی آلترناتور ها عبور خطوط میدان مغناطیسی آهنرباهای الکتریکی یا دائمی از سیم پیچ ها منجر به حرکت درآمدن الکترون در سیم پیچ شده و تولید جریان الکتریسیته می نماید.

به طور کلی آلترناتور به دلیل عملکرد خود، نام خود را از اصطلاح جریان متناوب (Alternating current) دریافت کرده است. همچنین آلترناتورها را می‌توان بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، تا سال‌های طولانی و از 10 الی 15 سال مورد استفاده قرار داد. در صورتی که آلترناتور خراب شده و یا آسیب ببیند، امکان دارد که خودرو برای مدت زمان کوتاهی با برق باتری کار و حرکت کند اما این زمان طولانی نبود و پس از مدتی، به محض کم شدن شارژ باتری، موتور نیز متوقف خواهد شد.

علاوه بر این در نظر داشته باشید با وجود آن که آلترناتور به ندرت خراب می شود، اما در صورت بروز هر گونه مشکل، هزینه تعویض آن گران خواهد بود، در صورتی که روش های دیگری چون تعویض سیم پیچ یا قطعات داخلی برای رفع مشکلات آلترناتور ساده‌تر و کم هزینه‌تر هستند.

در صورت نیاز به خدمات امداد و مکانیک سیار در جاده چالوس، کافیست تا با امداد خودرو جاده چالوس آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

تاریخچه تولید و استفاده از آلترناتور

نخستین بار در سال 1960 بود که آلترناتورها به عنوان یکی از تجهیزات استاندارد بر روی یک اتومبیل تولیدی شرکت کرایسلر در Valiant به عموم معرفی شدند، اتفاقی که چندین سال پیش‌تر از فورد و جنرال موتورز رخ داد. در آن زمان خودروهای اولیه بنزینی و فاقد باطری، استارتر موتور و لوازم الکتریکی بودند و دینام در آن زمان جریان الکتریکی مورد نیاز سیستم جرقه را تأمین می‌کرد.

با این حال نوع مدرن و امروزی آلترناتور در خودرو، برای نخستین بار در ارتش و در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت تا تجهیزات رادیویی را بتوان بر روی وسایل نقلیه مخصوص قرار داد. پس از جنگ جهانی دوم، استفاده از آلترناتورها در دسترس عموم قرار گرفت و سایر وسایل نقلیه نیز همچون آمبولانس ها و تاکسی های بیسیم نیز از این آلترناتورها استفاده کردند.

نحوه عملکرد آلترناتور

امکان دارد که تصور کنید تنها باتری است که برق موجود در اتومبیل شما را تأمین می‌کند، اما چنین نیست؛ چرا که باتری های خودرو توانایی آن را ندارند تا برای مدت زمان طولانی نیاز سیستم برق خودرو را در اختیار اجزای مختلف آن قرار دهند. از این رو تنها می‌توان گفت که باتری برق مورد نیاز استارت را برای شروع کار موتور خودرو تأمین می کند. در واقع زمانی که خودرو در حال کار است، آلترناتور یا دینام انرژی مورد نیاز برای شارژ باتری و سیستم الکتریکی را ایجاد می نماید. در گذشته به دلیل روش عملکرد یکسان آلترناتور آن را ژنراتور می نامند.

نحوه عملکرد الترناتور

با همکاری باتری است که آلترناتور می‌تواند نیروی لازم برای قطعات الکتریکی وسیله نقلیه را تأمین کند. خروجی یک آلترناتور جریان مستقیم (DC) است و زمانی که قرقره آلترناتور چرخانده شود، جریان متناوب (AC) از یک میدان مغناطیسی عبور کرده و یک جریان الکتریکی تولید خواهد شد. پس از آن از طریق رکتیفایر یا یکسوساز این جریان به DC تبدیل می‌گردد.

در ابتدای تولید آلترناتور ها، از آن‌ها تنها برای تولید جریان توسط یک تنظیم کننده خارجی رگولاتوری استفاده شده و با آن کنترل می کردند. با توجه به آن که امروزه وسایل نقلیه مدرن به جریان و بار بیشتری نیاز دارند، آلترناتور ها نیز باید بتوانند با بارهای مختلف الکتریکی کنار آمده و میزان شارژ خود را بر آن اساس تنظیم نمایند.

در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو، یدک‌کشی، پنچرگیری، بنزین سیار و… در ورامین، کافیست تا با امداد خودرو ورامین آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

مزایای آلترناتور نسبت به دینام

امروزه در خودروها به جای دینام از آلترناتور استفاده می‌شود. از دلایل این امر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) با توجه به مصرف پایین روتور، هزینه سرویس و نگهداری آلترناتور، کمتر از دینام خواهد بود؛ چرا که قطعات آلترناتور بسیار ساده هستند اما بازدهی بالایی دارند.

۲) در سیستم میدان مغناطیسی دوار نیازی به دور بالای موتور نیست و حتی می توان در دورهای پایین و بالا، ولتاژ ثابت تولید کرده و باتری را دائماً در شرایط مناسب قرار داد.

۳) امروزه با توجه به پیشرفت وسایل الکتریکی حجم آفتامات های آلترناتور به قدری کاهش یافته که باعث شده تا بتوان آن را در درون خود آلترناتور تعبیه و قرار داد. همین امر سبب کاهش فضای اشغالی در سیستم موتور خودرو گردیده و آن را به گزینه مناسب تری نسبت به دینام تبدیل می کند.

۴) با توجه به کم حجم بودن و کم وزن بودن روتور و استاتور و یکسو کننده ها، حجم و وزن آلترناتور به قدری کاهش یافته که سازنده ها را ترغیب به ساخت آلترناتور به جای دینام می کند؛ چرا که می توان با هزینه‌ای کمتر، بازدهی بیشتری را انتظار داشت.

۵) از دیگر مزایای آلترناتور نسبت به دینام می توان به داشتن دو رله جریان و قطع و وصل اشاره کرد که تنها به جهت تغذیه روتور با مصرف حداکثر ۳ آمپر طراحی شده و هیچ آسیبی به آفتامات و روتور نمی رساند.

۶) از دیگر مزایای آلترناتور نسبت به دینام را می‌توان به جریان جاری در استاتور که توسط رکتی فایز یکسو شده و با کابل های قوی به باطری و مصرف کننده ها می رسد، اشاره کرد که این موضوع باعث می‌شود تا هیچگاه گرمای شدید و یا جرقه حاصل از اتصالات ضعیف به وجود نیامده و آلترناتور همواره سالم بماند.

اجزای تشکیل دهنده آلترناتور

برای شناخت هر یک از قطعات خودرو بهتر است تا ابتدا با اجزای تشکیل دهنده آن‌ها آشنا شویم تا بتوانیم در زمان وقوع هر مشکل، آن را عیب یابی کرده و اهمیت عملکرد هر یک را به خوبی تفکیک دهیم.

اجزای تشکیل دهنده آلترناتور

در ادامه به بررسی اجزای اصلی تشکیل دهنده آلترناتور می پردازیم:

استاتور:

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده آلترناتور، بالشتک یا استاتور است که متشکل از یک سیم پیچ مرکب و هسته می باشد. هسته استاتور از چندین لایه و حلقه های شیاردار نازک آهنی به همراه عایق مخصوص ساخته شده است. به طوری که تعدادی از حلقه‌های آهنی مخصوص استاتور از لایه های بسیار نازکی از عایق مخصوص تشکیل شده‌اند و به وسیله خار یا پرچ مخصوص روی هم سوار می شوند و هسته مرکزی بالشتک یا استاتور را تشکیل می‌دهند.

میزان دسته های سیم پیچ، قطر و نوع سیم و تعداد دور سیم پیچی در هر دسته یا حلقه از سیم پیچی استاتور در دینام های مختلف بسیار متفاوت است. سربندی سه یا چهار نقطه است که این دسته از سیم پیچ‌ها در آن به هم متصل می‌شوند. تعداد نقاط اتصال دسته های سیم پیچ که از آن‌ها با نام خروجی استاتور نیز یاد می‌شود، در بعضی از مدل ها بیشتر از چهار نقطه است و وابسته به نوع طراحی کارخانه سازنده است.

استاتور

استاتور در بخش خارجی دینام قرار گرفته و با چرخش آرمیچر یا همان روتور در مرکز استاتور یک جریان مغناطیسی به وجود آمده و این جریان از بین سیم پیچ های استاتور عبور می‌کند. این عمل سبب به حرکت در آمدن الکترون در سیم پیچ ها و اختلاف پتانسیل الکتریکی بین نقاط اتصال سیم پیچ هایی که در خروجی استار هستند، می‌شود. در این میان جریان الکتریکی تولید شده در استاتور که به صورت اختلاف فاز بین اتصالات خروجی استاتور موجود است، متناوب بوده و فرکانس آن به میزان دور آرمیچر بستگی دارد.

جریان DC یا مستقیم برای شارژ باتری اتومبیل و مصرف مدارات الکتریکی و الکترونیکی با ولتاژ ثابت مورد نیاز است. به همین جهت خروجی استاتور وارد بخش یکسو کننده و تثبیت کننده دینام می‌شود.

در صورتی که به خدمات امداد و تعمیر خودرو در لواسان نیاز دارید، کافیست تا با امداد خودرو لواسان آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

آرمیچر یا روتور:

از دیگر اجزای اصلی آلترناتور می‌توان به روتور یا آرمیچر اشاره کرد که در حقیقت قطعه مغناطیسی مرکزی آلترناتور را تشکیل می‌دهد و از یک محور یا شفت اصلی فولادی و پوسته پنجه ای شکل آهنی تشکیل شده است. این قطعه در مرکز استاتور به دور محور خود می‌چرخد و از یک دسته سیم پیچ تشکیل شده است که به صورت منظم به دور محور اصلی روتور چرخیده و بر روی یک قالب نازک پلاستیکی یا کائوچویی پیچیده است. سیم پیچی آرمیچر به طور معمول از دو سری که از لای دسته سیم پیچ و پوسته بیرون آمده و به حلقه های مسی که کلکتور نام دارد متصل می‌گردد. اطراف سیم پیچ آرمیچر را هسته ای آهنی دو یا چند تکه فرا گرفته است که می‌توان آن را به شکل قطعات V شکل در کنار هم مشاهده کرد.

آرمیچر یا روتور

وظیفه اصلی روتور ایجاد نیروی مغناطیسی در آلترناتور است. این نیروی مغناطیسی توسط حرکت جریان الکتریکی باطری اتومبیل در سیم پیچ آرمیچر تولید شده و چرخش آرمیچر نیز موجب عبور خطوط مغناطیسی آرمیچر در سیم پیچ های استاتور یا همان بالشتک می‌شود. در نهایت این جریان الکتریکی سیم پیچ های بالشتک را به حرکت در می آورد. بر همین اساس چنین می‌توان گفت که توان الکتریکی تولید شده در استاتور تا حد زیادی به مقدار نیروی مغناطیسی آرمیچر بستگی دارد که به همین دلیل نیز یک رگلاتور الکتریکی یا آفتامات نیاز است تا به طور دائم جریان الکتریکی ورودی آرمیچر را کنترل کند و ولتاژ و جریان خروجی استاتور را در حد معینی ثابت نگه دارد.

 

آفتامات یا رگلاتور:

از دیگر قطعات مهم آلترناتور می‌توان به آفتامات یا نام دیگر آن رگلاتور اشاره کرد. این قطعه وظیفه دارد تا جریان الکتریکی ورودی به روتور را کنترل نماید. با توجه به این نکته که میزان توان الکتریکی تولید شده در استاتور به نیروی مغناطیسی آرمیچر بستگی دارد، آفتامات می‌تواند با کنترل جریان ورودی روتور به صورت مستقیم توان خروجی دینام را تحت تأثیر قرار دهد.

آفتامات یا رگلاتور

بر همین اساس آفتامات همواره بر توان الکتریکی خروجی دینام نظارت و کنترل دارد. در گذشته رگلاتورها از رله و مقاومت سیمی ساخته می‌شدند و آن‌ها را اغلب با نام آفتامات میشناختند که امروزه نیز همچنان این نام برای آن به کار برده می‌شود. با وجود آن که امروزه در ساخت رگلاتور یا آفتامات از قطعات مختلف الکترونیکی استفاده می‌شود، اما به صورت معمول این قطعات دارای مدار مقایسه کننده ترانزیستوری هستند و بسیار دقیق تر و کار آمد تر از سیستم رله ای گذشته عمل می‌کنند.

اجزای تشکیل دهنده آلترناتور

اگر در کرج هستید و به خدمات امداد خودرو نیاز دارید، کافیست تا با امداد خودرو کرج آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

واحد یکسوساز یا دیود:

واحد یکسوساز از دیگر احزای آلترناتور است که در میان تعمیرکاران به عنوان دیود دینام شهرت دارد. این قطعه جریان الکتریکی تولید شده در استاتور را که به صورت AC یا چندین فاز متناوب است را به جریان DC تبدیل می‌کند. به این نحو که جریان خروجی متناوب استاتور وارد دیود های واحد یکسوساز شده و در آن به جریان DC تبدیل می‌شوند.

واحد یکسوساز یا دیود

به طور معمول برای یکسوسازی جریان، از چندین پل دیودی استفاده می‌شود و تعداد دیودهای آن بسته به تعداد خروجی های استاتور متفاوت خواهد بود. دیودهای موجود در واحد یکسوساز به علت عبور دادن جریانی به ولتاژ بالا، حرارت زیادی تولید می‌کنند و به همین دلیل اغلب بر روی صفحات خنک کننده آلومینیومی نصب می‌شوند که به آن‌ها هیت سینک نیز می‌گویند. میزان دیودهای واحد یکسوساز در اتومبیل های مختلف قدیمی و جدید بسیار متفاوت است و حداقل از یک پل دیودی با چهار دیود تشکیل شده است.

 

پوسته آلترناتور:

از دیگر بخش‌های آلترناتور می‌توان به پوسته آن اشاره کرد که در واقع از دو قطعه آلومینیومی تشکیل شده و تمامی اجزای دیگر دینام به جز قرقره در درون آن قرار می گیرند. به طور معمول بر روی این پوسته ها دو بلبرینگ قرار دارند تا محور روتور بتواند به راحتی در درون آلترناتور بچرخ. در واقع وظیفه قرقره چرخاندن محور روتور آلترناتور و انتقال نیروی مکانیکی است.

شاید برایتان سوال باشد که چرا جنس این پوسته را از آلومینیوم انتخاب می کنند؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است؛ چرا که در میان فلزات آلومینیوم این خاصیت را دارد که بتواند حرارت را به سرعت منتقل نماید و بر همین اساس حرارت دینام در زمان کار کردن بیش از حد زیاد نخواهد شد.

 

پولی و پره خنک‌کننده

با توجه به حرکت و چرخش دائم روتور در داخل آلترناتور، گرما و حرارت زیادی تولید می شود که به همین دلیل بهتر است تا قطعه‌ای کار تهویه هوا را در داخل آلترناتور انجام داده و از گرم شدن سیستم جلوگیری کند. به طور معمول بر روی یک بخش از محور روتور یک پنکه و پولی نصب می شود که همزمان با گردش روتور به حرکت درآمده و هوای تازه را از جلوی آلترناتور وارد و از بخش پشتی آن خارج می‌کند. در واقع این کار همانند کار یک پنکه خانگی است.

ادامه مطلب
مشکلات رایج خودروهای کیا

پولی و پره خنک کننده

جابجا شدن هوا توسط این بخش در داخل آلترناتور سبب خنک شدن قطعات شده و بازدهی آن را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که در برخی از آلترناتور ها این بخش در بیرون پوسته و در برخی نیز در داخل پوسته اصلی قرار دارد.

اگر در منطقه شهرقدس هستید و به خدمات امداد خودرو و تعمیر سیار در محل نیاز دارید، کافیست تا با امداد خودرو شهرقدس آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

زغال‌ها و جازغالی:

از دیگر بخش‌های آلترناتور می‌توان به زغال‌ها اشاره کرد که آن‌ها را با نام جاروبک نیز می شناسند. این قطعات وظیفه دارند تا الکترون‌ها را جمع آوری نمایند. این ذغال ها اغلب در درون یک بخش پلاستیکی قرار می‌گیرند که به آن جا ذغالی می گویند. این بخش‌ها ممکن است که دچار سوختگی شوند و نیاز به تعویض داشته باشند، از این رو در صورتی که در زمان روشن بودن خودرو بوی سوختگی احساس کردید، یکی از دلایل آن می تواند سوختگی زغال ها باشد که باید اقدام به تعویض آن‌ها نمایید.

 

چراغ دینام یا چراغ باطری:

از دیگر اجزای آلترناتور می‌توان به چراغ دینام اشاره کرد که به طور معمول در پنل نشانگر های اتومبیل قرار دارد و میزان شارژ یا عدم شارژ باتری را نشان می دهد. از این رو به آن چراغ باتری نیز گفته می‌شود. زمانی که چراغ دینام خاموش است، به این معناست که آلترناتور به طور صحیح کار کرده و نیروی الکتریکی را تولید می‌کند، اما روشن بودن این چراغ به آن معناست که نیروی الکتریکی در آلترناتور تولید نمی شود.

چراغ دینام یا چراغ باطری

در استاتور هایی با خروجی بیش از دو سر، اغلب از چند دیود برای فرمان به چراغ دینام استفاده می شود. قطب منفی موجود در اتومبیل که به بدنه اتصال دارد، پس از عبور از آرمیچر به پل دیودی وارد شده و با استفاده از یک یا چند دیود به خروجی چراغ دینام متصل می‌گردد و در حالت ثابت بودن آلترناتور، دارای خروجی منفی است. از سویی دیگر چراغ دینام به جریان مثبت خروجی سوییچ اتومبیل متصل می‌شود و بر همین اساس با باز شدن سوییچ اتومبیل، چراغ دینام روشن می‌گردد.

پس از استارت زدن و روشن شدن موتور اتومبیل، روتور به چرخش درآمده و نیروی الکتریکی ایجاد می‌شود. در نتیجه اختلاف پتانسیل ایجاد شده در دیودها موجب مثبت شدن خروجی چراغ دینام و در نتیجه خاموش شدن آن می گردد. به طور معمول مدار مربوط به چراغ دینام درست عمل کرده و قابل اطمینان است اما گاهی اوقات نیز دچار اشکال می‌شود. به عنوان مثال در مواردی همچون کوتاه شدن زغال کلکتور، چراغ دینام با باز شدن سوییچ روشن نمی‌شود.

علائم خرابی آلترناتور

تا این بخش با آلترناتور، وظیفه آن و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شدیم، حال زمان آن رسیده تا در رابطه با علائم خرابی آن نیز به آشنایی مختصری دست یابیم تا در زمان وقوع آن‌ها به سرعت اقدامات لازمه را انجام دهیم.

علائم خرابی الترناتور در ادامه این علائم را بررسی می‌کنیم:

  • شنیده شدن صدای جیرجیر یا ساییدگی

از یکی از نشانه های خرابی آلترناتور می توان به شنیدن صدای جیرجیر یا ساییدگی(grinding sound) اشاره کرد که می تواند نشان از خرابی، فرسودگی و تراز نبودن قطعاتی چون فولی دینام خودرو، تسمه، بوش‌ها و یا یاتاقان­‌ها رخ دهد. در صورت وقوع هر نوع مشکل در قطعات دوار آلترناتور این صدا به گوش رسیده و نشان از بروز مشکل در آن است. همچنین در صورتی که اتصالات قطع شده و یا شل شده بودند، باید تمامی موارد مربوط به آلترناتور را چک و بررسی نمایید.

  • استشمام بوی سیم یا لاستیک سوخته

از دیگر علائم خرابی آلترناتور می توان به استشمام بوی لاستیک سوخته یا سیم اشاره کرد که ناشی از اصطحکاک تسمه و فوری و در نتیجه داغ شدن تسمه است. همچنین دقت داشته باشید که آلترناتور خودروی داغ اقدام به تولید ولتاژ بالاتری کرده و منجر به آسیب به سایر قطعات خودرو خواهد شد.

به طور کلی جریان برق تولید شده به واسطه آلترناتور خودرو و به وسیله سیم های کوتاه و بلند منتقل می‌شود. از این رو در صورتی که این سیم ها یا اتصالات با مشکلی مواجه شوند، جریان برق کم شده و یا به طور کلی قطع خواهد شد. از این رو در صورت وجود هر نوع مشکل در اتصالات و سیم ها ممکن است که گاهی اوقات چراغ ها پر نور تر شده و یا بوی سیم داغ شده استشمام شود؛ چرا که در این حالت آلترناتور خودرو برق بیشتری را تولید می‌کند تا به مشکل ایجاد شده غلبه کند.

در زمان خرید خودرو بهتر است تا ابتدا آن را به یک متخصص ماهر با تجهیزات کافی بسپارید، تا تمامی مشکلات آن را عیب یابی نماید. شما برای این کار می‌توانید از کارشناسی خودرو آقای امداد کمک بگیرید.

  • چراغ هشداردهنده

از دیگر نشانه های خرابی آلترناتور می توان به روشن شدن چراغ هشدار دهنده بر روی صفحه کیلومترشمار اشاره کرد که به شکل یک باتری طراحی شده است و عبارت‌های ALT و GEN را نمایش می‌دهد.

این چراغ باتری شکل که در پشت آمپر قرار دارد به کامپیوتر متصل بوده و میزان ولتاژ خروجی از دینام خودرو را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که این ولتاژ خروجی از محدوده تعیین شده پایین تر و یا بالاتر باشد، چراغ روی داشبورد روشن خواهد شد. هر زمانی که میزان ولتاژ به محدوده تعیین شده دست یابد، چراغ خاموش خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید زمانی که خرابی آلترناتور در مراحل اولیه خود است، چراغ چشمک زن بوده و چند ثانیه روشن و دوباره خاموش خواهد شد. گاهی اوقات نیز ممکن است زمانی که لوازم برقی شان چراغ‌های جلو فعال می شوند این چراغ روشن گردد.

  • خوابیدن باتری

از دیگر علائم مهم خرابی آلترناتور خوابیدن باتری است. در واقع زمانی که آلترناتور در خودرو به خوبی کار خود را انجام نمی دهد، باتری به جای آن که به صورت یک انبار برای تامین برق خودرو عمل کند، مجبور است تا جریان برق بیشتری را از آلترناتور بیرون کشیده و عملکرد ضعیف آن را جبران نماید.

در صورتی که در زمان چرخاندن سوئیچ خودرو صدایی چون تلق تلق به گوشتان رسید، باید بدانید که باتری خودرو خوابیده است. در واقع زمانی که دینام خودرو خراب شده و برق به باتری نرسد، با پر کردن مداوم باتری خالی شده می‌توان به چاره‌ی کار دست یافت. حتی در صورتی که شما از بهترین باتری‌ها نیز در خودرویتان استفاده کنید؛ باز هم با افزایش فشار­های وارد شده به آن دچار خرابی شده و در اصطلاح باتری خواهد خوابید.

  • پوسیدگی، خوردگی، شل و یا سفت بودن تسمه آلترناتور 

نیز از یکی از علائم رایج خرابی آلترناتور است. به طور کلی خودرو هیچگاه به صورت ناگهانی و یکباره مشکلی را بروز نمی دهد و ابتدا سعی می‌کند تا با استفاده از هشدارهایی راننده را از وجود خرابی یا مشکل در خودرو خبر داد کند تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل را در مراحل اولیه خود یافته و رفع نماید.

یکی از این علائم، در رفتگی یا پاره شدن تسمه آلترناتور است. در واقع شما در زمان مشاهده دیگر علائم خرابی آلترناتور بهتر است تا تسمه را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل از تسمه است و یا دینام به درستی کار نمی کند. در صورتی که تسمه دچار پوسیدگی و خوردگی شده باشد، بهترین اقدام به تعویض آن است؛ چرا که دیگر علائم مشکلاتی را برای خودرو ایجاد خواهند کرد.

در کنار این موارد بهتر است تا سفت بودن یا شل بودن بیش از اندازه تسمه را نیز بررسی کنید تا بتوانید از عملکرد خوب آلترناتور مطمئن شوید.

  • چراغ­‌های کم­ نور

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، آن است که در صورت عدم عملکرد صحیح آلترناتور دیگر سیستم‌های خودرو نیز قادر به انجام فعالیت درست خود نخواهند بود و اتفاقاتی همچون پرنور شدن و یا کم نور شدن چراغها رخ خواهد داد. از این رو در صورتی که در زمان رانندگی متوجه کم نور شدن نور پشت آمپر و چراغ های خودرو خود شدید، بهتر است تا به سرعت به بررسی ادوات الکتریکی خودرو چون باتری و آلترناتور پرداخته و سیستم پخش خودرو و سیستم تهویه را خاموش نمایید؛ چرا که یکی از رایج ترین علائم خرابی آلترناتور کم نور شدن چراغ هاست.

برای بررسی این امر زمانی که خودرویتان ساکن است، ابتدا چراغ را روشن کرده و پدال گاز را فشار دهید. در صورتی که در میزان نور چراغ تغییری به وجود آمد، نشان از مشکل در آلترناتور است. اما اگر با تغییر میزان گشایش دریچه گاز تغییری در نور چراغ ها ایجاد نشد، می توانیم چنین نتیجه بگیریم که آلترناتور مشکلی ندارد.

  • سخت روشن شدن خودرو 

زمانی که برق کافی به استارت خودرو نرسد، خودرو به سختی روشن خواهد شد. دلیل این امر نیز کم بودن توان باتری است که می‌تواند ناشی از شارژ نشدن آن توسط آلترناتور و یا فاسد شدن خود باتری باشد و باید مورد بررسی قرار گیرد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سخت روشن شدن خودرو اغلب به علت فاسد شدن باتری رخ می‌دهد.

در صورتی که به خدماتی چون باتری به باتری، تعویض آلترناتور، انژکتور و یا بنزین سیار در شهریار نیاز دارید، کافیست تا با امداد خودرو شهریار آقای امداد تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02148287

  • خرابی و یا کند شدن قطعات الکتریکی خودرو

از دیگر دلایل عدم کارکرد صحیح آلترناتور می توان به کند شدن و یا خرابی قطعات الکتریکی خودرو اشاره کرد. به عنوان مثال زمانی که برف پاک کن، گرمکن صندلی، قفل در و یا بالابر شیشه به خوبی کار نمی کنند، می توان به این نتیجه رسید که آلترناتور خراب شده و یا آسیب دیده است.

به طور کلی از تمامی این علائم می توان به این نتیجه دست یافت که این نشانه ها در نتیجه شارژ نشدن باتری خودرو رخ می دهند و علت اصلی آن نیز عدم عملکرد صحیح آلترناتور است. در ادامه این مقاله به بررسی علل خرابی آلترناتور و چند راهکار پیشگیری از خراب شدن دینام خودرو می‌پردازیم، تا با رعایت این نکات بتوانید از خراب شدن آلترناتور خودرو خود جلوگیری نمایید.

علل خرابی آلترناتور خودرو

همان طور که پیش‌تر گفتیم، در صورت مواجهه با مشکلاتی چون روشن شدن چراغ باتری، کم نور شدن چراغ های جلو خودرو، لرزیدن آمپرها، صدای جیرجیر زیر کاپوت و به مشام رسیدن بوی بد در خودرو می‌توانیم به وجود مشکل در آلترناتور خودرو پی ببریم. در صورتی که به این علائم توجهی نکنیم مشکلاتی جدی، از استارت نزدن خودرو گرفته تا از کار افتادن کامل آن رخ خواهد داد. اصلی‌ترین و رایج‌ترین علت خرابی آلترناتور، سوختن دیود و یا سیم پیچی آرمیچر و یا استاتور آن است. عوامل متعددی در خرابی یا سوختن دینام تأثیرگذار هستند که این عوامل عبارتند از:

-پر کردن نادرست باتری

یکی از اصلی‌ترین علل خرابی آلترناتور، عدم پرکردن صحیح باتری است. در صورتی که دینام خودرو خراب باشد و برق را به باتری نرساند، نمی‌توان با پر کردن مداوم باتری خالی شده مشکلی را رفع کرد. حتی در صورتی که شما از بهترین باتری نیز در خودروی خود استفاده کنید؛ باز هم با وارد شدن فشار­ به آن، این باتری دچار خرابی شده و به اصطلاح باتری خواهد خوابید.

-گرمای هوا

یکی از عوامل مهم در کاهش قدرت تولید برق آلترناتور، گرما است. گرمای هوا منجر به بالا رفتن درجه حرارت موتور و به مدار آمدن دور فن ثانویه با حداکثر دور خواهد شد. علاوه بر این، استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دور فن کولر در دور حداکثر و تردد با ترافیک سنگین شهرها موجب کاهش سرعت خودرو و کاهش دور موتور می‌گردد و آلترناتور را با مشکل مواجه می‌کند.

در واقع هنگامی که وسایل برقی با حداکثر ظرفیت خود کار می کنند، ذخیره برق باطری به مصرف خواهد رسید و باید این کمبود برق با آلترناتور جبران شود. اما در زمان پایین آمدن دور موتور، دینام نمی تواند به طور دائم باطری را شارژ کرده و برق وسایل را تأمین کند. در نتیجه این امر، فشار زیادی بر آلترناتور وارد می شود که این فشار در طولانی مدت منجر به سوختن آن خواهد شد.

از دیگر دلایل خرابی آلترناتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جدا شدن سیم‌پیچ دینام و اتصال آن به روتور در اثر گرما
  • گیرپاچ کردن بلبرینگ‌های دو سر دینام یا خرابی آن‌ها
  • خراب شدن آفتامات
  • از بین رفتن زغال دینام
  • سوختن سیم‌پیچ داخلی آلترناتور و نیاز به تعویض آلترناتور

در صورتی که دینام و یا آلترناتور خودرویتان به مشکل برخورده است و علائم مرتبط با آن را می‌توانید مشاهده کنید، کافیست تا با امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما در کمترین زمان ممکن، این مشکل را رفع نمایند.

تلفن تماس: 02148287

نحوه پیشگیری از خرابی آلترناتور

برای پیشگیری از خرابی آلترناتور خودرو بهتر است تا مواردی را رعایت کنید. این موارد عبارت‌اند از:

۱) از روشن کردن چراغ‌ها در زمان‌های غیرضروری خودداری کنید.

۲) دور فن کولر را حتی‌الامکان در پایین‌ترین درجه آن قرار دهید.

۳) از باتری‌هایی که دارای ظرفیت بیشتری هستند، حداقل ۶۵ آمپر، استفاده کنید.

۴) درصورتی ‌که مدت زمان توقف طولانی است، با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را تا حدود ۲۰۰۰ دور در دقیقه به‌صورت متناوب افزایش دهید.

۵) هیچ گاه در موتورشوئی آلترناتور خودرو را با آب شستشو ندهید.

۶) وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام خودرو را به طور مرتب بررسی کنید.

 

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو