چرا چراغ ایربگ(کیسه هوا) روشن می شود؟ مهمترین دلایل

چرا چراغ ایربگ من روشن است ؟ بسیاری از رانندگان دلایل پشت آن را نمی دانند و ناآگاهی می تواند به معنای واقعی کلمه تفاوت بین مرگ و زندگی باشد! دلایل متعددی می‌تواند پشت چراغ کیسه هوای روشن کار کند. این واقعیت که شما باید بیشتر نگران آن باشید این است که کیسه در زمان تصادف باز نمی شود.

چرا چراغ ایربگ من روشن است؟ سه دلیل اصلی

کیسه های هوا یکی از مهمترین ویژگی های ایمنی در خودرو هستند . آنها شما را از صدمات سر در هنگام تصادف جدی محافظت می کنند. وقتی چراغ شروع به چشمک زدن کرد، باید فوراً برای رفع مشکل اقدام کنید. بنابراین، چه چیزی باعث روشن شدن چراغ کیسه هوا می شود ؟ بیایید دریابیم:

باتری خالی شده است

این رایج ترین دلیل خاموش نشدن چراغ کیسه هوا است . ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که باتری ماشین شما کم است یا به دلایلی خالی شده است. پس از شارژ کامل باتری، مشکل برطرف خواهد شد. با این حال، باتری همچنان ممکن است روشن باشد. برای خاموش کردن آن باید از یک ابزار اسکن استفاده کنید و خطای کد نرم افزاری را حذف کنید .

چه چیزی باعث روشن شدن چراغ کیسه هوا می شود
باتری کم خودرو می تواند چراغ کیسه هوا را روشن کند.

فنر کیسه هوا فرسوده

فنر وظیفه حفظ پیوستگی بین کیسه هوای صندلی راننده و سیم کشی برق را انجام می دهد. دارای نوارهای مدار نازکی است که ممکن است پس از مدتی فرسوده یا شکننده شوند و باعث می‌شوند کیسه یک گزارش خطای کد نرم‌افزاری را به ماژول کنترل کیسه هوا ارسال کند که در نهایت با یک چراغ چشمک زن ختم می‌شود.

در صورت بروز چنین مشکلی باید آن را برای تعویض فنر به تعمیرگاه ببرید. فنر ساعت کیسه هوا فرسوده نه تنها یکی از دلایل رایج روشن شدن چراغ کیسه هوا است، بلکه یکی از گرانترین تعمیرات نیز می باشد.

امداد خودرو آقای امداد یک شرکت معتبر است که خدمات مکانیک سیار را به صورت شبانه روزی در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد.در صورتی که هر نوع مشکلی مربوط به خودرو دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

ماژول کنترل مرطوب یا خورده

این سومین دلیلی است که چرا چراغ  کیسه هوا روشن است. در اکثر خودروها، ماژول کنترل را در زیر صندلی راننده یا سرنشین جلو خواهید دید. بنابراین اگر آن قسمت ها در معرض آب قرار گیرند دچار خوردگی می شوند. ماژول مورد نظر یک کد عیب تشخیصی فوری ایجاد می کند که باعث روشن شدن چراغ نشانگر کیسه هوا می شود .

مشکلات سنسور

سیستم ایربگ از اجزای بسیاری تشکیل شده است که حسگرهایی در مکان های مختلف خودرو قرار دارند. همه آنها به ECU متصل می شوند تا هر گونه مشکل احتمالی را شناسایی و به راننده اطلاع دهند. سنسورها ممکن است معیوب یا ضربه خورده باشند که باعث روشن شدن هشدار کیسه هوا می شود. در برخی موارد، سنسور کیسه هوا کار می کند – به طور ناگهانی و بدون دلیل روشن فعال می شود. همچنین در صورت قرار گرفتن خودرو در معرض آب، ممکن است آسیب ببینند و چراغ نشانگر کیسه هوا را روشن کنند. همچنین شرایطی وجود دارد که واحد کنترل کیسه هوا ممکن است آسیب ببیند. هنگامی که هر یک از این موارد رخ می دهد، جایگزینی سنسورها، کنترلرها یا قطعات می تواند مشکل را حل کند.

نقص کمربند ایمنی

نبستن کمربند ایمنی یا بستن نادرست آن نیز می تواند باعث روشن شدن چراغ کیسه هوا شود. اگر کمربند ایمنی بسته است اما چراغ نشانگر همچنان چشمک می زند، ممکن است سگک مشکل داشته باشد یا کمربند ایمنی به طور محکم به سگک بسته نشده باشد. سناریوی دیگر این است که سنسورهای قفل از کار می افتند و به درستی به ECU اطلاع نمی دهند که کمربند ایمنی بسته شده است.

ادامه مطلب
نحوه تنظیم ترمزهای هوای خودرو برای تنظیم کننده های شل، دستی و خودکار

موارد دیگر مانند: تعویض قطعات باعث از کار افتادن سنسور کمربند ایمنی، ریختن آب یا گیرکردن چیزی بین سنسور و سگک و غیره. روشن کردن برای دادن اخطار.

بنابراین، هنگامی که چراغ نشانگر کیسه هوا روشن است، سرنشینان باید بررسی کنند که کمربندهای ایمنی خود را بسته و به درستی بسته اند. به همراه آن، بررسی و تمیز کنید که آیا آب یا اشیایی در قفل گیر کرده است.

کمربند ایمنی ماشین
نبستن کمربند ایمنی نیز می تواند باعث روشن شدن چراغ کیسه هوا شود 

کیسه هوا یک سیستم ایمنی غیرفعال مهم در یک وسیله نقلیه است. این کمک می کند تا آسیب و ضربه سرنشینان در صورت برخورد غیرمنتظره به حداقل برسد. بنابراین، رانندگی با چراغ کیسه هوا ایمن نیست. هر زمان که چراغ کیسه هوا روشن باشد، سیگنالی از وجود مشکل در سیستم ایربگ است و راننده در صورت شناسایی نیاز به بررسی و اصلاح فوری دارد.

نحوه تنظیم مجدد نور کیسه هوا

گاهی اوقات، هنگام کار بر روی قطعات الکتریکی در داشبورد، باید این کار را انجام دهیم. بعد از اینکه همه چیز را دوباره کنار هم قرار دادید، لازم است نور را نیز تنظیم مجدد کنید. این یک کار بسیار ساده است و بیش از چند دقیقه طول نمی کشد. قبل از شروع فرآیند، مطمئن شوید که تمام اجزای داشبورد به درستی وصل شده اند.

نحوه تنظیم مجدد نور کیسه هوا
تمام اجزای داشبورد را به درستی وصل کنید تا نور مجددا تنظیم شود.

ماشین خود را خاموش و راه اندازی مجدد کنید

اولین قدم روشن کردن سوئیچ استارت است که باعث می شود چراغ کیسه هوا روشن شود. نور دقیقاً به مدت هفت ثانیه چشمک می زند. پس از خاموش شدن، باید در عرض یک ثانیه احتراق را خاموش کنید. بعد از سه ثانیه دوباره احتراق را روشن کنید. این فرآیند را دو یا سه بار تکرار کنید و چراغ کیسه هوا چشمک زن متوقف می شود. این زمانی است که می‌دانید بازنشانی شده است.

ماشین را دوباره راه اندازی کنید و رانندگی کنید

اگر چراغ کیسه هوا چشمک بزند یا فقط برای مدت کوتاهی روشن بماند، راننده این مرحله را انجام می دهد. این مانند شارژ مجدد یک ماشین با چرخه انرژی است. راننده موتور را مجدداً راه اندازی می کند، سپس وسیله نقلیه را برای مسافت کوتاهی می راند.

توجه: قبل از راه اندازی مجدد خودرو، سیم کشی زیر صندلی راننده و سرنشین را بررسی کنید. برای تعویض به دنبال سیم های شل یا زنگ زده در دوشاخه اتصال باشید. در غیر این صورت، شاخه های رابط را با یک پاک کننده الکترونیکی اسپری کنید.

سوئیچ کیسه هوای سرنشین را بررسی کنید

دکمه روشن/خاموش کیسه هوای سرنشین (فقط در برخی خودروها موجود است) نیز یکی از مواردی است که هنگام برخورد با چراغ هشدار کیسه هوا باید بررسی شود. ممکن است در حین استفاده، این دکمه به طور تصادفی خاموش شده و باعث روشن شدن چراغ کیسه هوا شود. این دکمه معمولاً روی داشبورد سمت سرنشین قرار دارد، اما گاهی اوقات می‌توان آن را در محفظه‌های ذخیره‌سازی یا درب عقب نیز نصب کرد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو