چگونه یک واشر سر منفجر شده را بدون تعویض آن تعمیر کنیم؟

تصور کنید که یک روز در حال رانندگی به سمت محل کار هستید و متوجه می شوید که ماشین شما کند می شود یا دود سفید از لوله اگزوز می آید. مقصر این مسائل چیست؟ این نشانه کلاسیک یک واشر سر دمیده است. و سوال این است که چگونه یک واشر سر دمیده را بدون تعویض آن تعمیر کنیم.

امداد خودروی آقای امداد با شبکه گسترده امدادگران خود در سراسر کشور، در سریعترین زمان ممکن به محل شما اعزام می شود.

علائم دمیده شدن واشر سر چیست؟

هدف از واشر سر آب بندی محفظه احتراق، گذرگاه های مایع خنک کننده و مسیرهای روغن موتور است. از مخلوط شدن آنها با هم یا نشت آنها از موتور جلوگیری می کند. برخی ممکن است بگویند که موتور شما واقعاً نمی تواند بدون واشر سر کار کند، بنابراین ممکن است نقش مهم این قطعه را در ماشین خود درک کنید. وقتی واشر سر منفجر شود چه اتفاقی می افتد؟ قبل از پرداختن به علائم هشدار دهنده، باید اصطلاح “واشر سر باد شده” را درک کنیم.

واشر سر سیلندر زمانی است که واشر که سر سیلندر را به بلوک موتور محکم می کند از کار بیفتد. مایع خنک کننده، روغن یا گازهای احتراق می توانند از این واشر سر بد نشت کنند. و عواقب این امر می تواند از نشت قابل مشاهده روغن یا خنک کننده تا کاهش قابل توجه عملکرد و قابلیت رانندگی متغیر باشد. ما 5 علامت غیرقابل انکار واشر سر باد شده را برای شما توضیح خواهیم داد:

علائم دمیده شدن واشر سر چیست؟
علائم دمیده شدن واشر سر چیست؟

مخلوطی از روغن و خنک کننده 

اولین علامتی که می توانید با ماشین خود تجربه کنید مخلوط روغن و مایع خنک کننده است. در برخی مواقع متوجه رنگ کاپوچینویی روی میله می‌شوید و هنگام برداشتن درب موتور، می‌توانید ماده شیر را مشاهده کنید. این اتفاق زمانی می افتد که سر گاز پاره می شود و مایع خنک کننده به داخل معابر روغن نشت می کند یا برعکس. اگرچه دلیل قطعی برای خرابی واشر سر نیست، اما نشانه مطمئنی است که موتور شما باید از هم جدا شود تا متوجه آلودگی شود.

گرم شدن بیش از حد موتور 

واشر سر معیوب ممکن است به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور (به دلیل گرفتگی رادیاتور، فن بد یا نشت مایع خنک کننده) باشد، اما نمی دانید که واشر سر منفجر شده نیز مقصر داغ شدن بیش از حد موتور است. در آن زمان متوجه بالا رفتن دماسنج خواهید شد و در بدترین شرایط موتور شروع به دود شدن می کند. اگر واشر سر شکسته شود، گاز اگزوز داغ می تواند به سیستم خنک کننده نشت کند، یا مایع خنک کننده می تواند به سیلندرها نشت کند و به عنوان بخار سوخته شود، در هر صورت، نتیجه نهایی گرم شدن بیش از حد موتور است. 

دود غلیظ سفید 

واشر سر بد اغلب منجر به ابرهای بزرگی از دود سفید خوشبو می شود که از لوله اگزوز خارج می شود. این به دلیل نشت ضد یخ از پشت واشر و داخل سیلندرها است که در آنجا به عنوان بخشی از فرآیند احتراق به بخار تبدیل می شود. کمتر رایج اما ممکن است، نشت از مسیر روغن به سیلندر است که باعث ایجاد دود آبی می شود. 

از دست دادن قدرت (عملکرد ضعیف)

چهارمین علامت کاهش قابل توجه قدرت موتور است. اگر واشر سر به این شکل از کار بیفتد، به هوا/سوخت فشرده شده اجازه خروج می دهد و فشردگی آن سیلندر کاهش می یابد. این کاهش تراکم منجر به یک موتور خشن می شود و ماشین شما بسیار کندتر از حد معمول خواهد بود. در برخی شرایط، شما همچنین یک چراغ چک موتور با کدهای اشتباه دریافت می کنید. این کدها را می توانید با اسکنر بخوانید. این نوع خرابی معمولاً با صدایی مانند نشت اگزوز همراه است. 

نشتی های خارجی

اگر یک واشر سر بین مسیر آب یا روغن و قسمت بیرونی موتور از کار بیفتد، نتیجه می تواند یک خنک کننده ساده یا نشت روغن باشد. این بدترین نسخه از واشر سر منفجر شده است، اما همچنان جدی است. این ممکن است خود را به عنوان یک مشکل فوری نشان ندهد (به غیر از ایجاد آشفتگی)، اما اگر سطح مایع خنک کننده بیش از حد افت کند، می تواند منجر به مشکلات جدی موتور شود. 

دلایل دمیدن واشر سر چیست؟ 

مشکل واشر باد شده معمولاً به دلایل زیر ایجاد می شود:

  • دمای موتور بالا برای مدت طولانی: واشر سر عمدتا از فولاد، سیلیکون یا لاستیک ساخته شده است. بنابراین، زمانی که دمای موتور خودرو خیلی گرم است، قسمت و پوشش موتور منبسط می‌شود و واشر سر موتور فشرده می‌شود و باعث آسیب دیدن این قطعه می‌شود.
  • جزئیات در سیستم خنک کننده دارای مشکلاتی مانند خرابی پمپ آب، مسدود شدن رادیاتور خودرو و فرآیند ضعیف خنک کننده است، … این نیز علت خرابی موتور است. موتور گرم می شود که منجر به واشر سر حالت دمیدن می شود.
  • نصب نادرست: هنگامی که تکنسین واشر را در موقعیت اشتباه نصب می کند یا پیچ و مهره را سفت می کند، باعث گیرکردن واشر و آسیب می شود.
  • موضوع انفجار: این پدیده ای است که در آن شمع جرقه نگرفته است، سوخت در محفظه احتراق به دلیل دمای بالا خود به خود مشتعل می شود. این امر منجر به برخورد فشار موتور به یکدیگر، وارد آمدن فشار به واشر، آسیب رساندن به این قطعه و کاهش راندمان آن به مرور زمان می شود.

چگونه یک واشر سر منفجر شده را بدون تعویض آن تعمیر کنیم؟

اگر شما یا تکنسینتان به واشر سر منفجر شده مشکوک هستید، تشخیص می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد، زیرا تعدادی دیگر از خطاها نیز می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. آزمایش فشار تراکم، آزمایش نشت و بازرسی درپوش می‌تواند تعیین کند که آیا واشر سر علت برخی عیب‌های دیگر مانند ترک خوردگی درپوش موتور، تزریق سوخت ، اشتعال، شکستگی سوپاپ‌ها و غیره است یا خیر.

اگرچه هزینه واشر سر ارزان است، اما هزینه تعویض می تواند گران باشد زیرا به جداسازی قطعات تقریباً کامل موتور از جمله سر سیلندر، میل بادامک، ورودی، سوپاپ های اگزوز و غیره نیاز دارد. و البته ما باید این مورد را در نظر بگیریم که واشر سر شما قابل تعمیر است، در برخی موارد واشر سر غیر قابل تعمیر است بنابراین تعویض واشر سر دمیده امری اجتناب ناپذیر است. در این قسمت روش رایج تعمیر واشر سر باد شده را بدون تعویض آن به شما نشان می دهیم. 

چگونه یک واشر سر منفجر شده را بدون تعویض آن تعمیر کنیم؟
نحوه تعویض سر دمیده

چگونه واشر سر دمیده را تست کنیم؟ 

اگرچه تعویض واشر سر در خودرو هزینه کمی دارد، اما در مورد این لکسوس، یک V8 Quad-Cam بزرگ است. اگر قصد دارید یک کار واشر سر در این مورد انجام دهید، انتظار داشته باشید هزاران دلار برای انجام صحیح آن هزینه کنید. بنابراین برای اطمینان از اینکه تصمیم درستی می‌گیرید، با شما به اشتراک می‌گذاریم که چگونه می‌توانید آزمایش کنید که آیا دمیده شده است یا نه. 

  • به حباب نگاه کنید: فقط باید درپوش رادیاتور را بردارید و موتور را روشن کنید. اگر می بینید که مایع خنک کننده و گاز فوراً بیرون می زند، به این معنی است که واشر سر شما واقعاً منفجر شده است. چون موتور هوا را می مکد تا داخل سیلندرها، بنزین می سوزد و منفجر می شود.
  • استفاده از نشانگر برای بررسی روغن : روغن موتور یکی از واضح ترین نشانه های وضعیت واشر سر است. ابتدا باید موتور را خاموش کنید و اجازه دهید موتور خنک شود، پس از آن درب موتور را باز کنید و با استفاده از نشانگر رنگ روغن موتور را بررسی کنید. اگر مایع رنگی مانند “میلک شیک” دارد، ممکن است نشانه ای باشد که به شما بگوید واشر سر منفجر شده است. 
  • تست تراکم سیلندر انجام دهید: انجام این آزمایش نه تنها به شما کمک می کند از وضعیت واشر سر خود مطلع شوید، بلکه سلامت موتور خود را نیز به شما می گوید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که رله پمپ بنزین را اگر بتوانید پیدا کنید، بردارید. یکی دیگر از مواردی که کار می کند، غیرفعال کردن سیم پیچ (قدرت اولیه) است. اون موقع ماشینت نه سوخت داره و نه جرقه. فراموش نکنید که برچسب را به سیم های دوشاخه بچسبانید تا بتوانید آنها را در موقعیت مناسب نصب کنید. در مرحله بعد، کمپرسور را به سوراخ شمع می‌کشید. موتور خودرو را 5 تا 10 بار یا تا زمانی که سوزن روی گیج تراکم از کار بیفتد بچرخانید. باید مقدار PSI را یادداشت کنید و به سیلندر بعدی ادامه دهید. یک سیلندر خوب تراکم حدود 130 psi یا بالاتر خواهد داشت. 

چگونه واشر سر دمیده را با سیلر تعمیر کنیم؟

قبل از یافتن روش دقیق، می خواهیم تأیید کنیم که تعمیر واشر سر دمیده شده هنوز یک روش موقتی است زیرا نمی تواند مشکل را به طور کامل حل کند. موثرترین روش تعویض واشر سر با واشر جدید است. با این حال، در این مبحث، ما بر نحوه تعمیر واشر سر دمیده با سیلر تمرکز خواهیم کرد تا به شما در استفاده از آن در برخی شرایط خاص یا اضطراری کمک کند. 

پرطرفدارترین سوال در مورد این موضوع این است که ” آیا واشر سر دمیده شده را می توان با یک بطری واشر سر ثابت کرد؟” بله، اما درزگیرهای واشر سر فقط برای برخی از آسیب ها موثر هستند و زمانی که واشرهای سر کاملاً منفجر می شوند. در حال حاضر، دوجین محصول سیلر در بازار وجود دارد، شما باید مطمئن شوید که نوع مناسب خودروی خود را انتخاب کنید. برخی از مهر و موم های واشر سر محبوب که می توانید به آنها مراجعه کنید.

شما باید این کار را با موتور سرد شروع کنید و بعد از آن درپوش رادیاتور را بردارید، بدیهی است که وقتی این قسمت هنوز گرم است آن را بر نمی داریم. در مرحله بعد، سیلر واشر سر را داخل رادیاتور می‌ریزید تا وقتی موتور شروع به کار کرد، مایع به سیستم خنک‌کننده جریان یابد. هنگامی که سیال به گردش در می‌آید و گرم می‌شود، مواد شیمیایی موجود در ترکیب سفت می‌شوند و شکستگی‌ها و ترک‌های واشر سر را می‌بندند. 

توجه : هنگام اضافه کردن واشر سر، باید مطمئن شوید که فضای کافی در مخزن خودرو برای اضافه کردن مایع وجود دارد. 

نتیجه

امیدوارم اطلاعات مفیدی در این زمینه پیدا کنید. برای پایان دادن به آن، می‌خواهیم تاکید کنیم که واشر سر منفجر شده را فقط زمانی تعمیر می‌کنید که در جایی گیر کرده باشید، در شرایط اضطراری یا نتوانید به مکانیک دسترسی پیدا کنید. توصیه ما تعویض واشر سر دمیده شده است. بهترین راه برای تعمیر واشر سر دمیده خود این است که واشر سر را جدا کرده و آن را تمیز کنید و یک واشر سر جدید نصب کنید.

باید بگوییم که تعویض واشر سر زمان برترین کار است زیرا نیاز به حذف بسیاری از قطعات دیگر دارد. و هر چه مکانیک زمان بیشتری را برای مشکل شما صرف کند، پول بیشتری خواهید گرفت. توصیه ما به شما این است که در صورت مشاهده علائم مشکوک از واشر سر، باید فوراً با این مشکل برخورد کرده و مشکل را زود تشخیص دهید تا هزینه تعمیر را محدود کنید.

ادامه مطلب
هنگام روشن شدن چراغ هشدار آب رادیاتور چه کار کنیم؟
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو