چگونه کنترل کشش را در ماشین خود خاموش کنیم

کنترل کشش به ارائه یک تجربه رانندگی ایمن در طول فرآیند رانندگی کمک می کند. به همین دلیل است که برخی از رانندگان تصمیم گرفتند هنگام رانندگی سیستم کنترل کشش را روشن کنند. با این حال، در شرایط خاصی مانند گیرکردن در برف یا گل، روشن ماندن کنترل کشش ممکن است یک نقطه ضعف باشد زیرا می‌تواند درایو را به چرخ شما برساند. در این شرایط باید این سیستم را غیرفعال کنید اما سوال اینجاست که چگونه کنترل کشش را خاموش کنیم، بیایید با ما همراه باشید:

این یک فرآیند واقعا ساده است و ما دستورالعمل های گام به گام برای خاموش کردن کنترل کشش را بیان خواهیم کرد.

امداد خودروی آقای امداد با شبکه گسترده امدادگران خود در سراسر کشور، در سریعترین زمان ممکن به محل شما اعزام می شود.
کنترل کشش چه می کند؟ وظیفه اصلی این سیستم تضمین چسبندگی خودرو است.
کنترل کشش چه می کند؟ وظیفه اصلی این سیستم تضمین چسبندگی خودرو است.

کنترل کشش روی خودروی شما چه می کند؟

 

سیستم کنترل کشش یا TCS یک ویژگی ایمنی فعال است که بر روی وسایل نقلیه نصب شده است تا به ماشین شما کمک کند در هنگام شتاب گیری و همچنین هنگام رانندگی در جاده های لغزنده پایدار باشد. وظیفه اصلی این سیستم تضمین چسبندگی خودرو است.

همچنین عملکردی برای اطمینان از کشش وجود دارد، اما کاربرد TCS کاملاً با ABS متفاوت است. اگر سیستم ترمز ضد قفل (ABS) هنگام ترمزگیری اضطراری تأثیر داشته باشد، ویژگی TCS مسئول کنترل کشش در هنگام حرکت اتومبیل شما است.

کنترل کشش دارای عملکرد خودکار بر اساس تشخیص زودهنگام لغزش چرخ است. در نتیجه ایمنی خودرو در هنگام سفر در هر شرایط آب و هوایی و زمینی تضمین خواهد شد. این ویژگی زمانی که وسیله نقلیه به طور ناگهانی شتاب می گیرد یا در جاده های لغزنده کار می کند بسیار کارآمد است.

TCS ساختار نسبتاً ساده ای دارد، از جمله یک سنسور سرعت مشترک با سیستم ترمز ضد قفل و یک کابل متصل به شیر کنترل کشش خودکار (ATC) که به ECU متصل است.

بنابراین هزینه نصب این سیستم هزینه زیادی ندارد. عملکرد کنترل کشش با یک دکمه فشاری روی خودرو با نماد TC/TCL/ESC کنترل می شود. در برخی موارد، راننده می تواند این عملکرد را غیرفعال کند.

سیستم های کنترل کشش در اتومبیل ها معمولاً به طور خودکار هنگام چرخش وسیله نقلیه راه اندازی می شوند. با این حال، سازنده همچنان یک دکمه کنترل برای روشن/خاموش کردن سیستم کنترل کشش روی داشبورد، فرمان یا اهرم دنده ترتیب می دهد.

زیرا سیستم کنترل کشش همیشه کار نمی کند. مواردی وجود دارد که TCS در عملکرد خودرو اختلال ایجاد می کند. در این زمان، راننده می تواند به طور فعال TCS را خاموش کرده و بعداً دوباره آن را روشن کند.

اگر در جاده‌های روزانه، در شرایط یخبندان یا برفی رانندگی می‌کنید، بهتر است با سیستم کنترل کشش رانندگی کنید، این کار از از دست دادن کنترل و چرخیدن لاستیک‌های شما جلوگیری می‌کند. با این حال، همیشه هنگام اعمال این تابع درست نیست، برای دانستن بیشتر به قسمت بعدی برویم:

چه زمانی باید کنترل کشش را خاموش کنید؟

رایج ترین حالت خاموش کردن عملکرد کنترل کشش زمانی است که وسیله نقلیه شما در جاده های گل آلود یا یخ زده گیر کرده است.
رایج ترین حالت خاموش کردن عملکرد کنترل کشش زمانی است که وسیله نقلیه شما در جاده های گل آلود یا یخ زده گیر کرده است.
سیستم کنترل کشش یک ویژگی ایمنی بسیار عالی است، پس چرا در دنیا می خواهید کنترل کشش را خاموش کنید؟ رایج‌ترین حالت خاموش کردن عملکرد کنترل کشش در خودروها زمانی است که وسیله نقلیه شما در جاده‌های گل‌آلود یا یخ‌زده گیر کرده است یا زمانی که وسیله نقلیه گرفتار شده است…

در این زمان چرخ ها معمولاً با یکدیگر هماهنگ نیستند و چرخ های محرک در حال چرخش بیشتری وجود خواهد داشت که از آن دسته چیزهایی هستند که ما باید زمان زیادی را صرف کنیم تا ماشین شما را به عقب و جلو برانیم. هنگامی که دکمه کنترل کشش را خاموش می کنید، این به شما امکان می دهد تا آن مانور را انجام دهید تا از این وضعیت نامرتب خارج شوید.

اگر TCS روشن باشد، سیستم می‌تواند چرخ را شناسایی کرده و سرعت آن را کاهش دهد. این باعث می شود که ماشین از گل و لای خارج شود. یک سوء تفاهم این است که کنترل کشش کشش را افزایش می دهد. پاسخ ما “نه” است زیرا باعث می شود وسیله نقلیه شما مستقیم حرکت کند.

هنگامی که لاستیک های خودرو شروع به چرخش و حرکت به جلو می کنند، سیستم کنترل کشش چرخش چرخ ها را کاهش می دهد تا سرعت چرخ ها کاهش یابد. اکنون خاموش کردن این عملکرد به شما کمک می کند چوب را به راحتی عبور دهید. بنابراین وقتی در یخ یا گل گیر کرده اید این عملکرد غیرفعال می شود.

نمونه دیگری که در آن رانندگان کنترل کشش را خاموش می کنند چیست؟ یکی دیگر از موارد نادر خاموش کردن کنترل کشش زمانی است که می خواهید دریفت کنید. دریفت یک تکنیک رانندگی است که عمداً وسیله نقلیه را بیش از حد هدایت می کند تا باعث لغزش چرخ ها شود.

بنابراین اگر می خواهید دریفت کنید، باید TCS را خاموش کنید. هنگامی که کنترل کشش غیرفعال است، قدرت خروجی خودرو خود را به طور کامل کنترل خواهید کرد. اگر در پیست هستید و TSC روشن است، سرعت ماشین خود را محدود کنید و آن را محدود کنید.

دو حالت رایج وجود دارد که توصیه می کنیم سیستم کنترل کشش را خاموش کنید زیرا فعال کردن این سیستم فایده ای ندارد. اگر TCS را در این شرایط روشن نگه دارید، گاهی اوقات می‌تواند به میزان قابل توجهی سوخت مصرف کند و باعث ساییدگی و پارگی لاستیک‌های شما شود.

چگونه کنترل کشش را در ماشین خود خاموش کنیم؟

خاموش کردن سیستم کنترل کشش بسیار ساده است. در مقاله ما 2 روش برای غیرفعال کردن این سیستم با و بدون استفاده از دکمه را به شما نشان خواهیم داد:

هنگامی که کنترل کشش غیرفعال است، قدرت خروجی خودرو خود را به طور کامل کنترل خواهید کرد. 
هنگامی که کنترل کشش غیرفعال است، قدرت خروجی خودرو خود را به طور کامل کنترل خواهید کرد. 

روش 1: استفاده از دکمه

مرحله 1: دکمه کنترل کشش را پیدا کنید

اساساً اولین کاری که باید انجام دهید این است که دکمه ای را پیدا کنید که کنترل کشش را خاموش می کند. بنابراین باید به اطراف داشبورد نگاه کنید و دکمه به احتمال زیاد با دست راست یا چپ شما قابل دسترسی خواهد بود.

به طور معمول، احتمالاً در سمت راست یا چپ فرمان شما قرار دارد. پس از آن، باید به دنبال دکمه ای باشید که یا تصویری از لوگوی کنترل کشش داشته باشد یا ممکن است مخفف سیستم کنترل کشش (VSA، TCS، TC، یا TCL بسته به مدل و برند خودرو) باشد.

مرحله 2: دکمه TCL را خاموش کنید

وقتی دکمه را پیدا کردید، می خواهید آن را برای چند لحظه فشار داده و نگه دارید. و در حین فشردن این دکمه صدای “بیپ” را می شنوید و احتمالاً نمادی را روی داشبورد خود خواهید دید.

ادامه مطلب
مراقبت از خودرو در زمستان چجوریه؟

در این زمان صفحه نمایش چند اطلاعاتی خط تیره شما متوجه خاموش شدن سیستم کنترل کشش خواهد شد. وقتی به داشبورد نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که چراغ کنترل کشش روشن می‌شود و به شما امکان می‌دهد بدانید که کنترل کشش را خاموش کرده‌اید. حالا به هدفت رسیدی

مرحله 3: کنترل پایداری خودرو (VSC) را خاموش کنید

بخش دومی در این فرآیند وجود دارد که باید انجام دهید این است که VSC را برای کل سیستم خاموش کنید. دکمه را با نماد VAC به مدت 3 ثانیه نگه دارید تا زمانی که اعلان را در داشبورد خود مشاهده کنید. در آن زمان سیستم ایمنی کاملاً خاموش می شود و اکنون می توانید مانور خود را برای عبور از گیر افتاده در جاده انجام دهید.

روش 2: بدون استفاده از دکمه

برخی از خودروها بدون دکمه کنترل کشش وجود دارند به همین دلیل ما راهی به شما نشان خواهیم داد که چگونه TCS را بدون دکمه خاموش کنید.

مرحله 1: جرقه زنی خود را روشن کنید: کلید خود را در جرقه قرار داده و آن را روشن می کنید.

مرحله 2: چراغ خطر را روشن کنید : این یک گام بسیار مهم است که به سایر وسایل نقلیه اطلاع دهید که ماشین شما حرکت نمی کند تا تصادفات را به حداقل برسانید.

مرحله 3: پدال را 5 بار فشار دهید : این مرحله بسیار آسان خواهد بود، فقط باید 5 بار پدال گاز را فشار دهید در حالی که وسیله نقلیه خود را در پارک نگه دارید و اجازه ندهید که از این تعداد بیشتر شود، این بسیار است. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید

مرحله 4: بررسی کنید که آیا کنترل کشش خاموش است یا نه  پس از اتمام این مراحل بالا، اگر صدا را شنیدید و متوجه اعلان روی داشبورد خود شدید، به این معنی است که کار شما با موفقیت انجام شده است.

مرحله 5: چراغ خطر را خاموش کنید

سوالات متداول

چرا چراغ کنترل کشش من روشن است؟

در برخی موارد، چراغ TCS نشان می دهد که سیستم کنترل کشش وسیله نقلیه شما فعال است و به درستی کار می کند. کنترل کشش برای حفظ چسبندگی در شرایط لغزنده مورد نیاز است.

برخی از چراغ های TCS در هوای بارانی یا برفی روشن می شوند و سپس ناپدید می شوند. وقتی این اتفاق می افتد، به این معنی است که سیستم به دلیل شرایط جاده با کشش کم (یخ، برف یا باران) فعال می شود و به وسیله نقلیه برای حفظ کشش کمک می کند.

با این حال، اگر چراغ کنترل کشش هنگام رانندگی در هوای خوب روشن بماند یا نشانگر به طور متناوب چشمک بزند، به این معنی است که برخی از مشکلات در سیستم خودروی شما وجود دارد که باید بررسی شود. ممکن است نشان دهنده این باشد که سیستم کدگذاری سختی دارد یا کار نمی کند.

این مشکل می تواند ناشی از یک سنسور سرعت معیوب باشد که به کامپیوتر خودرو در مورد از دست دادن کشش احتمالی هشدار می دهد. از طرف دیگر، ممکن است مشکلی در سیستم کشش کامپیوتر وجود داشته باشد. یک TCL چشمک زن همچنین می تواند به این معنی باشد که سیستم به طور کامل کار نمی کند، بنابراین مهم است که هنگام مشاهده در هوای بد مراقب باشید.

به بیان ساده، یک TCL روشن ممکن است نشان دهد که سیستم در برخی شرایط به درستی کار می کند. کنترل کشش برای تشخیص عدم تماس لاستیک ها با جاده در شرایط یخ زده یا گل آلود طراحی شده است. اما وقتی متوجه شدید که این چراغ چشمک می زند یا در هوای آفتابی روشن می شود، بنابراین باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

آیا کنترل کشش باید روشن یا خاموش باشد؟

ما حقیقت را به شما خواهیم گفت که آیا بهتر است با کنترل کشش روشن یا خاموش رانندگی کنید. ما به یک پاسخ ساده خواهیم پرداخت: «رانندگی با کنترل کشش غیرفعال در شرایط آب و هوایی معمولی ایمن است، اما اگر احتمال دارد به جاده لغزنده یا در شرایط آب و هوایی بد برخورد کنید، مهم است که سیستم را فعال کنید».

همانطور که می دانیم امروزه TCS یک عملکرد ایمنی استاندارد در بسیاری از وسایل نقلیه است. با روشن شدن موتور شما فعال می شود. هنگامی که سیستم تفاوت بین سرعت خودرو و چرخش چرخ را تشخیص دهد، تداخل خواهد داشت. می توان گفت که این سیستم برای هر نوع وسیله نقلیه ای با هر پیشرانه خودرو مفید خواهد بود.

اما در چندین موقعیت، روشن کردن کنترل کشش برای خودروی شما مضرتر از مفید خواهد بود، مانند زمانی که در حالت سکون در شن، گل یا برف گیر کرده اید. این باعث می شود که موتور قدرت بیشتری مصرف کند و حرکت رو به جلو را برای ماشین شما دشوار کند.

چگونه چراغ کنترل کشش را ریست کنیم؟

گاهی اوقات متوجه می شوید که چراغ کنترل کشش حتی در شرایط آب و هوایی خوب روشن می شود و می خواهید به جای مراجعه به مکانیک ابتدا این چراغ را ریست کنید آیا راهی برای تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش وجود دارد؟ راه های مختلفی برای تنظیم مجدد TCL وجود دارد.

متناسب با هر نوع وسیله نقلیه مختلف، راه هایی برای انجام این فرآیند خواهید داشت. اما ما رایج ترین راه را به اشتراک می گذاریم: ابتدا باید سیم مثبت را از باتری خود جدا کنید. پس از آن، شما 3 بار به طور مداوم پدال گاز را می زنید، پس چرا باید این کار را انجام دهیم؟ این مرحله سیستم الکتریکی را تخلیه کرده و کامپیوتر ماشین شما را مجددا راه اندازی می کند.

در مرحله بعد، سیم را دوباره وصل می کنید و موتور را روشن می کنید و اجازه می دهید چند دقیقه کار کند. اکنون، اگر چراغ کنترل کشش همچنان خطا داشته باشد، این فرآیند کامل شده است، باید ماشین خود را نزد یک مکانیک مورد اعتماد ببرید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو