مراحل تعویض لاستیک خودرو

دانستن نحوه جدا کردن لاستیک از رینگ مهارت مهمی است که هر راننده باید بداند. این نه تنها به شما در صرفه جویی در هزینه های ناچیز کمک می کند زمانی که مجبور هستید ماشین را هر سال به مکانیک بسپارید، بلکه در هنگام تجربه یک موقعیت اضطراری نیز پشتیبانی ویژه ای را ارائه می دهد. با این حال، گاهی اوقات، خارج کردن لاستیک از رینگ کار آسانی نیست و برخی از رانندگان فکر می کنند که این فرآیند در خانه انجام نمی شود. نگران نباش! در این مقاله کوتاه‌ترین مراحل را برای کمک به شما در انجام حذف لاستیک به روش‌های آسان خلاصه می‌کنیم.

امداد خودروی آقای امداد با شبکه گسترده امدادگران خود در سراسر کشور، در سریعترین زمان ممکن به محل شما اعزام می شود.

چگونه لاستیک را به صورت دستی از رینگ خارج کنیم؟

بر خلاف لاستیک های موتور سیکلت یا لاستیک دوچرخه، به نظر می رسد برداشتن لاستیک خودرو از رینگ کار پیچیده ای به نظر می رسد زیرا به مهارت های بیشتری نیاز دارد و شما باید دانش اولیه مکانیک داشته باشید. با این حال، اگر جدیدتر هستید، می‌توانید راهنمای ما را در زیر دنبال کنید تا مروری بر مراحل درآوردن لاستیک خود داشته باشید. قبل از اینکه واقعاً در پیست ها به آنها نیاز داشته باشید، تمام مهارت های تایر خود را در خانه تمرین کنید. قبل از شروع فرآیند، بیایید زمانی را صرف کنیم تا ابزارهای مورد نیاز برای تعویض لاستیک را از رینگ خود بیابیم:

با استفاده از ابزارهایی مانند پیچ ​​گوشتی یا میله فندقی می توانید لاستیک را با ماشین دستی از رینگ جدا کنید
با استفاده از ابزارهایی مانند پیچ ​​گوشتی یا میله فندقی می توانید لاستیک را با ماشین دستی از رینگ جدا کنید

چند ابزار لازم برای درآوردن لاستیک از رینگ

این فرآیند زمانی که تمام ابزارهای اولیه را آماده می‌کنید، می‌تواند کار را آسان‌تر کند. آنچه شما نیاز دارید این است:

  • محلول های صابون یا هر نوع روان کننده: به شما کمک می کند تا کراوات را روغن کاری کنید و ابزار را در امتداد لغزش کنید.
  • ابزار شکستن مهره لاستیک: لاستیک شکن ابزاری است که برای جدا کردن لاستیک خودروها و سایر وسایل نقلیه استفاده می شود. این ابزار بسته به کاربرد مورد نظر و طراحی خاص، گاهی اوقات به عنوان اهرم تایر نیز شناخته می شود.
  • جک لاستیک یا جک ماشین
  • پیچ گوشتی و آچار
  • ابزار حذف هسته سوپاپ: حذف کننده ساقه سوپاپ یا ابزار شیر شریدر اساساً یک پیچ گوشتی مخصوص برای برداشتن شیر چک آب بندی ساقه سوپاپ است.

اینها همه ابزار لازم هستند. همیشه باید این ابزارها را برای نگهداری در ماشین قبل از رانندگی در هر مکانی آماده کنید، این نه تنها برای خلاص شدن از شر لاستیک شما بلکه برای هر موقعیت ممکنی که ممکن است رخ دهد موثر است.

نحوه برداشتن لاستیک از روی رینگ در خانه (7 مرحله آسان)

پس از داشتن تمام ابزارهای اساسی، بیایید آستین خود را بالا بزنیم تا مراحل دقیق را بدانیم:

مرحله 1: یک مکان امن برای برداشتن لاستیک پیدا کنید

شما باید سطح صافی پیدا کنید تا از غلتیدن خودرو در حین تعویض لاستیک در نیمه راه جلوگیری کنید. سعی کنید دور از ترافیک سنگین، در پیچ ها پارک کنید و چراغ های اضطراری را روشن کنید. از پارک کردن در زمین های نرم و شیب دار، جایی که فضای کافی برای پیروی از دستورالعمل های درآوردن لاستیک ها وجود ندارد، خودداری کنید. می توانید از سنگ یا بتن برای مسدود کردن لاستیک های جلو و عقب استفاده کنید. این به حفظ تعادل خودروی شما در هنگام دستکاری هر چیزی کمک می کند.

مرحله 2: وسیله نقلیه خود را جک کنید

جک را درست زیر ماشین نزدیک لاستیک قرار دهید تا تعویض شود. اطمینان حاصل کنید که جک در تماس با قسمت فلزی قاب برای تناسب خوب است. بسیاری از خودروها دارای قطعات دیگری هستند که از پلاستیک قالبی در زیر خودرو ساخته شده اند. اگر جک را در جای مناسب قرار ندهید، وقتی شروع به بلند کردن ماشین می کنید، پلاستیک آن قسمت را می شکند. اگر مطمئن نیستید، دفترچه راهنمای کاربر را به دقت بخوانید.

در اکثر خودروهای مدرن، زیرشاخه‌های آن‌ها دارای یک بریدگی یا نشانگر کوچکی است که در پشت چرخ جلو یا جلوی چرخ عقب قرار دارد تا جک را متناسب با آن قرار دهد.

جک خودرو یکی از اقدامات پشتیبانی بسیار خوب برای تعویض لاستیک خودرو یا چک کردن ترمز است. معمولاً خودروسازان کاربران را به مینی جک مجهز می کنند تا بتوانند خودشان عملیات نجات را انجام دهند. در مواقع ضروری، استفاده از جک برای بلند کردن خودرو و نزدیک شدن به زیر شاسی آسان نیست. صرف سهل انگاری می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد. جک لاستیک باید در جای خود محکم باشد. دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید جک عمود بر زمین قرار دارد.

مرحله 3: چرخ خود را بردارید

همچنین باید توجه داشته باشید که در وهله اول چرخ را جک نکنید، مقاومت چرخ را از دست می دهد. با نگه داشتن چرخ در تماس با زمین، زمانی که اولین پیچ ها را باز می کنید، در واقع به جای چرخاندن کل چرخ، پیچ را می چرخانید. از آچار موجود در کیت خودرو یا یکی از خطوط استاندارد استفاده کنید. آچار می تواند در اندازه های مختلف برای باز کردن دکمه های مختلف باشد. یک آچار با اندازه مناسب برداشتن پیچ ها را آسان تر می کند. این می تواند خسته کننده باشد، بنابراین ممکن است مجبور شوید از وزن بدن خود استفاده کنید یا پاهای خود را روی آچار کوبید تا رزونانس داشته باشید و باید مطمئن شوید که در جهت درست حرکت می کنید.

ادامه مطلب
علت صدای چرخ جلو هنگام رانندگی چیست؟

علاوه بر این، می‌توانید پیچ‌ها را با باز کردن مورب پیچ‌های مقابل، به‌طور متوالی مانند یک الگوی ستاره‌ای، باز کنید. توجه داشته باشید که این کار قبل از جک زدن لاستیک انجام می شود تا هنگام برداشتن پیچ از چرخ خارج نشود.

مرحله 4: هسته شیر را بردارید

با استفاده از ابزارهای حذف هسته سوپاپ، آن را به تدریج در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دریچه کاملاً جدا شود 
با استفاده از ابزارهای حذف هسته سوپاپ، آن را به تدریج در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دریچه کاملاً جدا شود 

این یک مرحله مهم است، پس چرا باید این کار را انجام دهید؟ زیرا ما می خواهیم هوای لاستیک را خارج کنیم. و ساده ترین راه برای انجام این کار این است که فقط هسته شیر را با ابزار خود جدا کنید. اگر ساقه سوپاپ را بیرون نیاورید و هنگام قرار دادن لاستیک برای شکستن مهره، هوا را در لاستیک رها کنید. این احتمال وجود دارد که لاستیک شما منفجر شود. بنابراین باید مطمئن شوید که میل سوپاپ را به طور کامل بیرون آورده اید.

باز کردن هسته سوپاپ بسیار ساده است. با استفاده از ابزارهای حذف هسته سوپاپ، آن را به تدریج در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دریچه کاملاً جدا شود. گاهی اوقات بیرون آوردن لاستیک می تواند دشوار باشد زیرا فشار باد لاستیک می تواند باعث بیرون زدن لاستیک از چرخ شود، بنابراین قبل از شروع فرآیند مطمئن شوید که در لاستیک شما هوا وجود ندارد.

مرحله 5: مهره لاستیک را بشکنید

ابتدا باید بدانید که مهره لاستیک چیست. این قسمت برای لاستیک شما بسیار مهم است. این کمک می کند تا لاستیک به طور ایمن روی رینگ قرار گیرد و فشار باد می شود. این را می توان در هر لاستیک در سمت داخلی و خارجی یافت. روش هایی وجود دارد که می توانید برای شکستن مهره لاستیک استفاده کنید . می توانید از برخی ابزارهای تخصصی (گیره c، میله بازکن یا جک بطری) یا حتی پاهای خود را با فلزات مسطح ترکیب کنید.

علاوه بر این، استفاده از Hi-jack نیز یک روش ترجیحی است، فقط کافی است لاستیک را در جای خود قرار دهید و مطمئن شوید که پای جک باید تا حد امکان به رینگ نزدیک باشد اما در واقع با رینگ تماس نداشته باشد. ممکن است لازم باشد مهره را در 2 یا 3 نقطه لاستیک خود بشکنید. باید بدانید که مهره سرسخت‌ترین جزء لاستیک شماست، بنابراین جدا کردن مهره از رینگ زمان کمی از شما می‌گیرد.

مرحله 6: لاستیک قدیمی را با پاهای خود جدا کنید

هنگامی که خارج کردن لاستیک از رینگ به راحتی لغزنده است، باید از قدرت پاهای خود برای قرار دادن لاستیک استفاده کنید تا خراش را کاهش دهید و اهرم را افزایش دهید. برای جلوگیری از سر خوردن لاستیک، اجازه دهید تایر خود را روی تایرهای دیگر یا فرش قرار دهید.

در این مرحله می توانید دور لبه را صابون یا روغن بپاشید تا آن را روغن کاری کنید. در حین رانندگی، رینگ به لاستیک می‌چسبد، بنابراین استفاده از روان‌کننده در لبه‌های رینگ می‌تواند جدا کردن آن را آسان‌تر کند. و مایع ظرفشویی احتمالا بهترین چیزی است که ممکن است در دسترس شما باشد.

مرحله 7: به استفاده از پیچ گوشتی یا میله پیچ برای برداشتن لبه ادامه دهید

لاستیک و چرخ را صاف روی زمین قرار دهید و انتهای صاف یکی از میله های برجسته را بین لاستیک و رینگ قرار دهید. میله را به عقب بکشید و در وسط چرخ قرار دهید تا اولین قسمت لاستیک به بیرون رینگ بیاید. میله پرنده را در جای خود نگه دارید و آن را ثابت کنید تا نتواند بین رینگ و لاستیک بیرون بیاید. پس از پایان کار در یک طرف لاستیک، به سادگی لاستیک را برگردانید و همان مراحل را در سمت دیگر با استفاده از پیچ گوشتی و میله پیچ انجام دهید. سپس به آرامی لاستیک را از روی رینگ جدا کنید و از یک نقطه شروع کنید و در هر دو جهت ادامه دهید.

توجه داشته باشید که: نباید انتهای نوک تیز میله یا پیچ گوشتی را مستقیماً به لبه آن لمس کنید زیرا می تواند به راحتی لبه را خراش دهد. در این حالت می‌توانید از نوار الکتریکی یا مواد نرم استفاده کنید تا از آسیب دیدن لبه تیز میله به رینگ‌هایتان جلوگیری کنید.

این نیز آخرین مرحله از فرآیند برداشتن دستی لاستیک از رینگ است. تا زمانی که بتوانید لاستیک را به طور کامل از روی لبه بیرون بکشید، از میله پرکننده برای باز کردن کفی استفاده کنید.

افکار نهایی

ما امیدواریم که این گام به گام اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد و از شما حمایت کند تا فرآیند حذف لاستیک را آسان به پایان برسانید. با این حال، علاوه بر استفاده از ابزارهایی مانند پیچ ​​گوشتی یا میله فندق، می توانید لاستیک را با یک ماشین دستی از رینگ جدا کنید برای خواندن مقاله بعدی با ما همراه باشید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو