هنگام روشن شدن چراغ هشدار آب رادیاتور چه کار کنیم؟

آسیب به موتور به دلایل زیادی اتفاق بیفتد و گرم شدن بیش از حد یکی از آنهاست. به همین دلیل، لازم است چراغ هشدار آب رادیاتور را جدی بگیرید. آن را در دسته سنج داشبورد خواهید یافت. شبیه یک دماسنج است یا کلمه “دمای” یا “گرمای بیش از حد موتور” را نشان می دهد. هر زمان که این کلمات چشمک می زند یا علامت آن روشن می شود، ماشین شما در خطر است .

چراغ هشدار دمای مایع خنک کننده به چه معناستچراغ هشدار آب رادیاتور به چه معناست

سیستم کامپیوتری وسیله نقلیه شما سطح کلی مایع و دمای مایع خنک کننده را کنترل می کند. چراغ هشدار آب رادیاتور زمانی که مشکلی در سطح مایع یا دما وجود دارد روشن می شود.

چراغ هشدار دهنده دمای خنک کننده به چه معناست

هنگامی که موتور روشن می شود، چراغ هشدار مایع خنک کننده (که به عنوان چراغ هشدار دمای موتور نیز شناخته می شود ) برای چند ثانیه روشن می شود تا لامپ را بررسی کند. در صورتی که چراغ هشدار آب رادیاتور پس از استارت زدن خودرو همچنان روشن باشد، نشان می دهد که خودرو در سیستم دچار مشکل شده است. و متداول ترین دلایل درخشش این ماشین سبک دما معمولاً دما یا سطح مایع خنک کننده است .

امداد خودروی آقای امداد یک شرکت معتبر با اینماد و مجوز کسب و کار اینترنتی است که خدمات تعویض روغن در محل را به صورت شبانه روزی در تهران و شهرستان ها است فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید هنگامی که مایع خنک کننده کم ظاهر شد به این معنی است که خودروی شما دچار نشتی شده است و باید در اسرع وقت تعمیر شود. در غیر این صورت خودروی شما دوباره در حالت خنک کننده کم قرار می گیرد و خطر داغ شدن بیش از حد موتور دوباره رخ می دهد.

رایانه خودرو اغلب در صورت بروز مشکل، کد را ذخیره می کند، یعنی دریافت ابزار از طریق اسکن و اتصال، این ابزار بسیار مفیدی در فرآیند شناسایی مشکلات چراغ هشدار آب رادیاتور است .

چراغ هشدار دهنده دمای موتور روشن می شود

هنگامی که چراغ هشدار آب رادیاتور روشن می شود، باید به سرعت خودرو را متوقف کنید و درب آن را باز کنید تا خنک شود و همچنین دلایل آن را پیدا کنید.

خنک کننده به عنوان واسطه ای در نظر گرفته می شود که گرما را از بدنه موتور به مخزن خنک کننده منتقل می کند. کیفیت آب خنک کننده تأثیر چشمگیری بر راندمان سیستم خنک کننده خواهد داشت. اگر آب به اندازه کافی خنک نشود، قطعات داخل وسیله نقلیه بیش از حد گرم می‌شوند و آسیب شدیدی به آن وارد می‌شود.

هنگامی که چراغ هشدار آب رادیاتور روشن می شود، موتور به طور جدی بیش از حد گرم می شود که می تواند ناشی از گرم شدن بیش از حد، کمبود آب خنک کننده یا سیستم خنک کننده ای باشد که مشکل دارد. در این مرحله، باید ماشین خود را در مکانی امن با سایه پارک کنید (اگر تابستان است) تا درب آن باز شود.

اگر مشاهده کردید که آب همچنان در حال جوشیدن است، می توانید دستگاه را در حالت بیکار قرار دهید تا دما به زیر خط قرمز کاهش یابد و سپس دستگاه را خاموش کنید (فورا آن را خاموش نکنید زیرا ممکن است به دلیل ذخیره نشدن آب باعث احتقان حرارتی شود. و فن ها کار نمی کنند و آب جوش را شدیدتر می کند).

پس از خنک شدن، موتور را خاموش کنید و می توانید آب خنک کننده را بررسی کنید تا ببینید آیا آب در خطر نشتی است یا خیر. در صورت کمبود آب، باید آن را با آب خالص اضافه کرده و به جریان خود ادامه دهید.

توجه بیشتری داشته باشید و پیگیری کنید تا علت را پیدا کنید. در واقع، موارد زیادی از وسایل نقلیه سنگین وجود دارد که ارتفاع آنها زیاد است، که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد خودرو شود، فقط اجازه دهید ماشین استراحت کند و با خنک شدن ماشین دوباره کار کند.

چراغ هشدار دهنده دمای مایع خنک کننده روشن می شود
علت روشن شدن چراغ هشدار آب رادیاتور

اگر چراغ هشدار دما روشن شود، چه باید کرد؟

هنگام روشن شدن موتور چراغ هشدار برای یک یا دو ثانیه چشمک می زند. اگر روشن بماند، حتما مشکلی در مایع خنک کننده وجود دارد. چراغ هشدار آب رادیاتور روی داشبورد روشن است، به این معنی که مایع خنک کننده کم است، احتمالاً به دلیل نشتی یا کار نکردن پمپ مایع. کمبود مایع خنک کننده باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود که منجر به آسیب شدید می شود. بنابراین لازم است اقدامات به موقع از جمله:

ادامه مطلب
5 نوع بوی سوختگی از ماشین: علل و راه حل ها

وقتی چراغ روشن است هرگز نباید جرات ادامه رانندگی را داشته باشید. هر چه زودتر آن را بکشید و موتور را خاموش کنید. حداقل 30 دقیقه صبر کنید تا موتور خنک شود. یک دستکش ضخیم بپوشید یا دست را با یک حوله ضخیم یا یک تکه پارچه بپیچید و درپوش رادیاتور را بردارید تا سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. وقتی موتور هنوز داغ است هرگز این کار را انجام ندهید زیرا بخار خروجی از آن می تواند شما را بسوزاند.

توجه : برای باز کردن درب مخزن خنک کننده عجله نکنید زیرا وقتی چراغ نشانگر روشن است، دما خیلی بالا می رود و باعث می شود فشار سیال بسیار بالا باشد، اگر بلافاصله باز شود باعث فوران آب و فوران می شود. به شدت سوخته در عوض، کاپو را باز کنید تا سیستم موتور خنک شود و سپس مخزن را باز کنید و بررسی کنید که آیا مایع خنک کننده از بین نمی رود.

اگر سطح مایع پایین است، آب معمولی اضافه کنید و به تعمیرگاه نزدیک بروید تا همه چیز را به طور کامل بررسی کنید. می توانید خودتان این کار را انجام دهید، اما مطمئن شوید که راهنمای « نحوه قرار دادن مایع خنک کننده در ماشین » را به دقت دنبال کنید. به یاد داشته باشید که این فقط یک راه حل موقت است. سطح پایین مایع خنک کننده به معنای وجود نشتی در جایی است که باید به سرعت برطرف شود.

از سوی دیگر، اگر خودرو با وجود نشتی یا سطح پایین مایع خنک‌کننده بیش از حد گرم شد، قبل از بردن آن به مرکز تعمیر خودرو، نباید دوباره آن را رانندگی کنید.

خنک کننده موتور آب خالص نیست بلکه مایعی است که ماده اصلی آن آب تصفیه شده همراه با اتیلن گلیکول است. این مخلوط دارای اثر انتقال حرارت و افزودنی های ضد فرار و ضد خوردگی است.

بنابراین فقط در مواقع اضطراری باید برای تعویض آن از آب استفاده کرد تا از استفاده طولانی مدت، آسیب رساندن به قطعات خودرو و سوخت ناکافی برای ناپایداری خودرو جلوگیری شود.

 

وقتی با چراغ روشن به رانندگی ادامه می دهید چه اتفاقی می افتد؟

رانندگی با چراغ هشدار دمای مایع خنک‌کننده روشن به این معنی است که شما با ماشینی که بیش از حد گرم شده است رانندگی می‌کنید. ممکن است آسیب شدیدی رخ دهد و ممکن است در نهایت با خرابی موتور روبرو شوید.

موتور ممکن است شروع به ایجاد صدای ضربه کند که احتمالاً واشر سر، حلقه و پیستون را خراب می کند. گرما باعث افزایش اندازه قطعات فلزی می شود و فرصتی برای ایجاد اصطکاک شدید فلز به فلز ایجاد می کند. سطح بالایی از سایش و خراش را ایجاد می کند و میل بادامک، پیستون ها، شیر و سایر اجزا را به شدت خراش می دهد.

چراغ هشدار دما
موتور ممکن است به دلیل گرم شدن بیش از حد آسیب ببیند. 

سطح بالایی از استرس حرارتی در سر و بلوک یکی از عوارض جانبی رایج گرمای بیش از حد شدید است. اگر خودروی شما دارای سرهای آلومینیومی باشد، احتمال ترک خوردن آن تحت چنین فشاری بسیار بیشتر است.

نتیجه

اگر نمی خواهید خودروی شما آسیب دائمی بیشتری ببیند، هرگز سعی نکنید با روشن شدن چراغ هشدار آب رادیاتور  به رانندگی ادامه دهید . برخی از مدل ها مانند هر کادیلاک با موتور Northstar V8 وجود دارند که از برخی اقدامات پیشرفته برای خنک کننده داخلی استفاده می کنند که از آسیب دیدن موتور در هنگام گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. با این حال، این فقط به شما زمان می دهد تا وسیله نقلیه را به مرکز خدمات برانید، نه برای رانندگی مداوم. اگر به نکات نگهداری ما که ارائه شده است علاقه مند هستید . بیایید ما را برای مقالات به روز شده روزانه بیشتر دنبال کنید تا خواسته های شما را برآورده کنیم.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو