چرا ماشین من موقع استارت زدن، جیغ می‌کشه؟

اگر هنگام استارت زدن ماشین خود متوجه جیغ کشیدن ماشین موقع استارت زدن می شوید، می تواند نشانه خراب بودن تسمه پروانه یا خرابی دینام باشد. دینام خراب شایع ترین علت صدای جیغ زدن خودرو هنگام استارت زدن است. این مطلب را از کارشناسان ما در امداد خودرو آقای امداد ببینید تا صدای جیغی را که هنگام استارت زدن ماشین خود می شنوید تشخیص داده و رفع کنید.

 

جیغ کشیدن ماشین موقع استارت زدن

علت جیغ کشیدن ماشین موقع استارت زدن؟

تسمه پروانه وظیفه حفظ عملکرد سیستم های مختلف خودرو را بر عهده دارد. این شامل پمپ فرمان، دینام، پمپ آب و تهویه مطبوع است. به آن تسمه محرک نیز گفته می شود. گاهی ممکن است در اثر اصطکاک و گرما، کشش را از دست داده و فرسوده شود.

همین ممکن است باعث جیغ زدن یا جیغ زدن تسمه شود و در نتیجه هر زمان که ماشین را روشن می کنید ممکن است صدای جیغ بلند موتور بشنوید. در این پست به شما آموزش می دهیم که چگونه خودرویی را که به دلیل از بین رفتن تسمه پروانه صدای جیغ می دهد، تعمیر کنید.

 

آیا تسمه پروانه خراب است؟

یک علامت مشخص این است که صدای جیغ موتور از جلوی خودرو می آید و همچنان ادامه دارد. صدای جیر جیر تسمه نیز در هنگام شتاب گیری، هنگام راه اندازی، و هنگام چرخش به طور ویژه مشخص می شود. صدا بلند است و مانند جیغ، جیر جیراست. از سوی دیگر، اگر وسیله نقلیه شما هنگام ترمز جیغ می‌کشد، به احتمال زیاد به جای تسمه، مشکل ترمز است.

 

چگونه بفهمیم که آیا تسمه پروانه من نیاز به تعویض دارد؟

به محض استارت زدن موتور، متوجه صدای جیغ بلند و مداوم خواهید شد. و وقتی به طور ناگهانی شتاب می گیرید، صدای جیغ بدتر می شود. در روزهای بارانی یا در آن روزهای مرطوب تابستان، متوجه فرکانس بیشتری در صدای جیغ می‌شوید. متأسفانه، خرابی تسمه معمولاً چراغ چک موتور را روشن نمی‌کند و بنابراین، باید مراقب علائم و نشانه‌ها باشید.

فراتر از صدای جیغ بلند، یک تسمه پروانه خراب یا بد نیز باعث مشکلات قابل توجه دیگری می شود. آنها عبارتند از:

فرمان سخت می چرخد- در بسیاری از خودروهای امروزی، تسمه پروانه پمپ فرمان را به حرکت در می آورد. اگر صدای جیغ در هنگام چرخش بیشتر باشد ممکن است به دلیل خراب بودن تسمه باشد. اگر تسمه از کار بیفتد، فرمان برقی را از دست خواهید داد، که چرخاندن چرخ را بسیار دشوار می‌کند و اگر با سرعت‌های بالاتر رانندگی می‌کنید، می‌تواند یک خطر بزرگ باشد.

چراغ باتری – تسمه پروانه نیز برای به حرکت درآوردن دینام استفاده می شود که از نیروی تولید شده برای شارژ باتری شما استفاده می کند. بنابراین، خرابی تسمه ممکن است چراغ باتری ماشین را کم کند و زمانی که تسمه از کار بیفتد، باتری شما سریعتر از بین می رود.

گرمای بیش از حد – در برخی موارد، تسمه پروانه پمپ آب را تغذیه می کند که نقش اساسی در خنک سازی موتور دارد. ماشینی که داغ است ممکن است نشانه ای از خرابی تسمه باشد و اگر تسمه از کار بیفتد، احتمالا وسیله نقلیه شما بیش از حد گرم می شود.

مشکلات کولر- سیستم AC ماشین شما از تسمه پروانه برای کارکرد روان استفاده می کند. بنابراین، ممکن است متوجه شوید که صدای جیر جیر با روشن کردن AC شروع می شود. صدای جیغ مخصوصاً اگر با AC روشن شتاب می‌گیرید، بیشتر می‌شود.

ادامه مطلب
8راه حل متوقف کردن صدای جیر برف پاک کن ها

 

رایج ترین مشکلات تسمه پروانه عبارتند از:

تسمه پروانه فرسوده / ترک خورده – تسمه های پروانه دارای شیارهایی هستند که در شیارهای قرقره ها قرار می گیرند. با گذشت زمان، اصطکاک این شیارها را فرسوده می‌کند و در نتیجه یک تناسب شل ایجاد می‌کند. بنابراین، یک تسمه فرسوده می تواند شروع به لیز خوردن کند، که این یکی از دلایل جیغ است. از طرف دیگر، ترک ها می توانند باعث شکستن تسمه شوند.

خرابی قرقره های تسمه – تسمه توسط چندین قرقره کشیده می شود. قرقره خراب می تواند باعث لغزش یا ناهماهنگی شود. تعمیر و نگهداری منظم می تواند مشکلات قرقره را زود تشخیص دهد.

تسمه نامناسب / کشش نامناسب – تسمه ای که خیلی شل یا خیلی سفت باشد، یا از تراز خارج شده باشد، باعث لیز خوردن تسمه می شود.

 

آیا جیغ کشیدن ماشین موقع استارت زدن پس از گرم شدن از بین می رود؟

در آب و هوای سرد، تسمه پروانه ممکن است در روزهای سرد غیرعادی جیغ بزند. این به این دلیل است که تسمه سفت و شکننده است. با این حال، اغلب بعد از اینکه زمان گرم شدن داشت، جیغ زدن متوقف می شود. اگر متوجه جیغی شدید که پس از گرم شدن از بین می‌رود و در روزهای گرم‌تر وجود ندارد، ممکن است صدای جیغ مربوط به آب و هوا باشد.

 

آیا رانندگی با این صدای جیغ مانند ایمن است؟

هنگامی که تسمه پروانه پاره می شود، ممکن است وسیله نقلیه از کار بیفتد، که به یدک کشی گران قیمت نیاز دارد و بر هزینه های تعمیر کلی می افزاید. بعلاوه، از آنجایی که تسمه پمپ برق فرمان را نیرو می‌دهد، کاهش فشار می‌تواند منجر به فرمان سنگین شود که در هنگام رانندگی خطر ایمنی را به همراه دارد.

به همین دلیل است که توصیه می شود زمانی که علائم جیغ برای اولین بار مشاهده شد، تسمه پروانه را زودتر تعویض کنید.

اگرچه ممکن است رانندگی با صدای جیغ برای چند روز یا چند هفته بی خطر باشد، اما در نهایت تسمه باید تعویض شود و برای ایمنی، هرچه زودتر تعمیر شود، بهتر اس

ت.

سوالات متداول

تسمه پروانه چقدر باید تنگ باشد؟
در بیشتر موارد، کمربند سرپانتین یا تسمه پروانه باید حدود نیم اینچ فضا برای بازی داشته باشد. این امر ایمن بودن و محکم بودن آن را تضمین می کند. اگر بیش از نیم اینچ باشد، تسمه ممکن است بلغزد و جیغ بزند. بنابراین، باید تنظیم شود. اگر کمتر از نیم اینچ بازی وجود داشته باشد همین امر صدق می کند.

 

چگونه بفهمم تسمه پروانه من شل شده است؟

یک کمربند مارپیچ شل با صدای جیغ یا جیغ بلند مشخص می شود که هر زمان که استارت بزنید یا ماشین را تا انتها به طرفین هدایت کنید این صدا می آید. همچنین ممکن است متوجه شوید که تسمه شما در حال لیز خوردن از قرقره خود است.

 

آیا می توانید تسمه دینام را بیش از حد سفت کنید؟
آره. تسمه مارپیچی که خیلی سفت است می تواند یاتاقان های قرقره ای که روی آن می چرخد ​​و سایر قسمت های محفظه موتور مانند پمپ فرمان، دینام و کمپرسور تهویه مطبوع فرسوده شود.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
2 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام پس از تعویض تسمه دینام و تسمه هیدرولیک صبح که استارت زدم صدای جیغ شدید شنیده شد اما پس از چند ثانیه قطع میشه تا قبل از تعویض مشکلی نداشت ممکنه مشکل از چی باشه؟

سلام صدای جیغ معمولاً ناشی از یکی از دو مورد زیر است:

تسمه شل است. اگر تسمه شل باشد، ممکن است روی فولی‌ها سر بخورد و صدای جیغ ایجاد کند. برای رفع این مشکل، باید تسمه را محکم کنید.
تسمه شل
تسمه خراب است. اگر تسمه خراب شده باشد، ممکن است دچار پارگی یا سایش شده باشد و باعث ایجاد صدای جیغ شود. برای رفع این مشکل، باید تسمه را تعویض کنید.
تسمه خراب
با توجه به اینکه صدای جیغ پس از چند ثانیه قطع می‌شود، احتمال دارد که تسمه شل باشد. اما برای اطمینان از تشخیص صحیح، باید تسمه را بررسی کنید. اگر تسمه شل است، باید آن را محکم کنید. اگر تسمه خراب است، باید آن را تعویض کنید.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده ارائه شده است:

تسمه‌ها را به طور منظم بررسی کنید. تسمه‌ها باید هر 60000 تا 100000 کیلومتر بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند.
از تسمه‌های با کیفیت استفاده کنید. استفاده از تسمه‌های با کیفیت می‌تواند به افزایش عمر آنها کمک کند.
تسمه‌ها را به درستی نصب کنید. نصب نادرست تسمه‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند صدای جیغ شود.

به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو