اگر از علاقه مندان به خودرو هستید حتما فیلم های سریع و خشن را تماشا کرده اید . هر بار که دوربین روی بازیگری که روی کلاچ می‌پرد و دنده را عوض می‌کند، قلبتان مثل ماشین‌های مسابقه می‌تپد. بسیاری از مردم می خواهند از افزایش آدرنالین ناشی از تعویض دنده لذت ببرند، اما همه آنها حاضر نیستند این کار را به قیمت مزایای یک گیربکس اتوماتیک انجام دهند. گیربکس تیپترونیک می تواند این معضل را با ارائه مزایای هر دو دنیا حل کند!

علاقه مندان به خودرو در انتخاب بین گیربکس های اتوماتیک و دستی به معنای واقعی کلمه به دو گروه تقسیم می شوند . هر دو نوع حامیان غیور خود را دارند، اما نمی توان انکار کرد که هر یک دارای مزایای منحصر به فردی است که نوع دیگر نمی تواند ارائه دهد. گیربکس تیپترونیک می تواند پل بین هر دو نوع باشد. بیایید دریابیم که تیپترونیک چیست ، چگونه کار می کند و لبه آن نسبت به گیربکس اتوماتیک.

گیربکس تیپترونیک چیست؟

پاکارد و کرایسلر اولین خودروسازانی بودند که مفهوم تغییر تیپترونیک را در اواخر دهه 1930 تجربه کردند. آنها یک مکانیسم نیمه اتوماتیک ایجاد کردند که می توانست به طور خودکار کلاچ را در هنگام تعویض دنده حرکت دهد.

تیپ ترونیک چیست
داخل خودرو با سیستم تیپترونیک. 

در دنیای مدرن، گروه فولکس واگن-آئودی تغییر تیپترونیک را به عنوان یک گیربکس اتوماتیک مخصوص برند انتخاب می کند. این تنوع را در برخی از برندهای لوکس و درجه یک مانند BMW ، مرسدس بنز ، آئودی، پورشه و همچنین در برخی خودروهای استاندارد مانند سیتروئن سنسودرایو، هوندا iShift، کرایسلر اتواستیک و غیره مشاهده خواهید کرد.

امداد خودرو آقای امداد دارای اینماد و مجوز امداد خودرو است و خدمات یدک کش و خودروبر را به صورت ۲۴ ساعته در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد

تعریف انتقال تیپ ترونیک

این نوع خاص شبیه به یک گیربکس اتوماتیک است اما گزینه ای برای راننده برای تعویض دنده ها به صورت دستی دارد. این امکان را به شما می دهد تا با استفاده از اهرم دنده یا پدل های پشت فرمان، دنده را در آن حالت تغییر دهید. این با ایده استخراج بهترین عملکرد از یک وسیله نقلیه توسعه یافته است.

برخلاف گیربکس های نیمه اتوماتیک، فناوری گیربکس تیپترونیک از مبدل گشتاور به جای کلاچ استفاده می کند  . همچنین برخی از عملکردهای دستی را در یک مکانیسم خودکار گنجانده است.

مزایای شیفت تیپ ترونیک

گیربکس تیپترونیک به راننده این امکان را می دهد که به صورت دستی تفاوت های ظریف دو گزینه را مدیریت کند – دنده بالا و پایین. پس از لغو حالت خودکار با گزینه دستی، راننده می تواند تصمیمات تغییر دنده را بگیرد. بنابراین، افزایش خروجی ترمز با کاهش عمدی دنده یا افزایش شتاب با استفاده از دنده بالا و در عین حال لذت بردن از ویژگی‌های انتقال خودکار سنتی کاملاً ممکن است. مزایای منحصر به فرد فناوری Tiptronic عبارتند از:

  • کنترل دنده را می توان هم توسط راننده و هم توسط سیستم کامپیوتری خودرو (ECU) انجام داد که برای رانندگان مبتدی و با تجربه مناسب است.
  • ناوبری دستی دنده بالا و پایین به راننده این امکان را می دهد که کنترل بیشتری بر عملکرد تعویض دنده داشته باشد.
    برای اطمینان از ایمنی، یک محافظ داخلی وجود دارد که اگر راننده خط قرمز RPM را نادیده گرفت، به کنترل خودکار باز می گردد.
  • درست مانند هدایت یک گیربکس اتوماتیک، برای کار با گیربکس تیپترونیک به مهارت زیادی نیاز نیست . بنابراین، حتی رانندگان مبتدی نیز می توانند با این مکانیسم رانندگی کنند.
ادامه مطلب
5 علامت خرابی فرمان برقی

اصل کار گیربکس تیپترونیک چیست؟

مکانیسم کار این سیستم ممکن است پیچیده به نظر برسد زیرا از تکنیک های هر دو نوع انتقال استفاده می کند. این که بگوییم دو حالت دارد – گیربکس اتوماتیک و تعویض دنده دستی، خالی از فکر نیست.

  • حالت خودکار – ECU خودرو کل سیستم انتقال را کنترل می کند و راننده را ملزم می کند تا کاری جز کنترل ترمز و گاز انجام ندهد. این حالت برای رانندگان آماتور و زمانی که در شهر رانندگی می کنید مناسب است. ناوبری بدون دردسر را در تمام ترافیک ارائه می دهد.
  • حالت دستی – این امکان را به راننده می دهد تا کنترل گیربکس را در دست بگیرد، به طور دقیق تعویض دنده ها را انجام دهد. پدال‌های روی فرمان یا یک دسته دنده برای تغییر حالت‌ها وجود دارد. هنگامی که از آن استفاده می کنید، محرک های گیربکس داخلی دنده را به حالت دنده بالا یا پایین تغییر می دهند.
شیفت تیپ ترونیک
مکانیزم داخلی یک شیفت تیپترونیک. 

هنگامی که به حالت دستی می روید، ECU همچنان بخش زیادی از کنترل را حفظ می کند (البته برای اهداف ایمنی). به عنوان مثال، گیربکس تیپترونیک آئودی به طور خودکار از دنده اول به دوم در حین کار دستی تغییر می کند. از اقدامات ایمنی انجام شده توسط سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو نیز مشهود است. اکثر مدل های دارای این گیربکس دارای محافظ های داخلی برای دورهای بالا و پایین هستند.

اگر دور در دقیقه از حداکثر حد عبور کند، ECU برای تصحیح تعویض دنده وارد می شود. به طور مشابه، هنگامی که RPM از کمترین حد عبور می کند، تغییر شیفت را انجام می دهد. بسیاری از خودروهای مدرن دارای نسخه تیپترونیک S این گیربکس هستند که اگر درایو ظرف 8 ثانیه هیچ ورودی ندهد، به طور خودکار به حالت خودکار تغییر می کند. همه این ویژگی ها اقدامات ایمنی استانداردی هستند که از خرابی موتور جلوگیری می کنند.

 

تفاوت بین گیربکس تیپترونیک و اتوماتیک

تیپترونیک نوعی  گیربکس اتوماتیک است اما تفاوت هایی با یک سیستم اتوماتیک استاندارد دارد.

سیستم تیپترونیک به رانندگان این آزادی را می دهد که انتخاب کنند چگونه می خواهند رانندگی کنند. آنها می توانند از رانندگی بدون دردسر و آسان ناوبری خودکار و هیجان تعویض دنده در گیربکس دستی لذت ببرند. اگرچه امکان افزایش یا کاهش سرعت را فراهم می کند، ECU همیشه نظارت می کند که آیا RPM از محدودیت های خطر عبور می کند یا خیر. اگر مشکلی پیش بیاید یا راننده برای یک دوره خاص از تعویض دنده استفاده نکند، کنترل را به دست می گیرد. برعکس، گیربکس اتوماتیک همیشه کنترل دنده و RPM را در دست دارد.

انتقال تیپ ترونیک
هوندا جاز با سیستم تیپترونیک. (عکس:  مجله ماشین)

نسخه های پیشرفته مختلفی از گیربکس تیپترونیک وجود دارد . به عنوان مثال، پورشه کاین دارای نسخه 8 سرعته تیپترونیک S است که طبق گفته سازنده، رفتار راننده را یاد می گیرد و مطابق آن عمل می کند. بسیاری از خودروهای مدرن دارای نسخه های پیشرفته گیربکس اتوماتیک هستند اما هیچ یک از آنها این ویژگی را ندارند.

هر دو گیربکس از این نظر که کار با آنها آسان است مشابه هستند. حتی یک راننده جدید می‌تواند کار کند و سفرهای معمولی را در مناطق شهری انجام دهد.

نتیجه

گیربکس تیپترونیک بهترین تعویض دنده اتوماتیک و دستی را به راننده تحویل می دهد. به دلیل ویژگی‌های ایمنی داخلی، می‌توانید بدون  فشار دادن کلاچ دنده‌ها را تعویض کنید و بدون نگرانی بمانید. احتمال خطای رانندگی در هنگام رانندگی با سیستم تیپترونیک تقریباً صفر است.