علائم هشدار دهنده تراز بد چرخ ها

بدترین دشمن چرخ های ماشین شما چیست؟ غیر از جاده های بد نگهداری؟ تراز نامناسب چرخ ها یک مسئله جدی است زیرا می تواند خطرات ایمنی ایجاد کند و بر مسافت پیموده شده گاز و آج لاستیک تأثیر بگذارد. با این حال، حقیقت حتی یک چاله است، یا یک ضربه خفیف می تواند چرخ را از تعادل خارج کند.

نشانه های تراز بد چرخ ها

ممکن است بپرسید: ” چگونه بفهمم که به تراز نیاز دارم ؟” حتی اگر در جاده‌ای صاف و به‌خوبی نگهداری می‌شوید و سابقه رانندگی تمیزی دارید، تراز را در هر 6000 مایل بررسی کنید. چرخ‌های دارای تعادل مناسب از لاستیک‌ها مراقبت می‌کنند، در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند و رانندگی بهینه را تضمین می‌کنند. بیایید علائم تراز بد چرخ ها را دریابیم . یادگیری در مورد این موارد به شما کمک می کند تا وسیله نقلیه را در بهترین حالت خود نگه دارید .

تراز لاستیک خودرو

1. حرکت به سمت چپ یا راست در جاده ای هموار

صدای تراز بد
چرخ‌های نامناسب می‌توانند ماشین را به سمتی سوق دهند 

امداد خودرو آقای امداد دارای اینماد و مجوز امداد خودرو از اتحادیه کشوری است و خدمات پنچرگیری سیار را به صورت ۲۴ ساعته در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد

هنگامی که برای صاف نگه داشتن ماشین مشکل دارید، باید آن را به یک مرکز خدمات رسانی ببرید تا چرخ ها را بررسی کنید. مشکل چرخ باعث می شود وسیله نقلیه در یک جاده صاف به یک جهت منحرف شود. برای اطمینان، در یک جاده خالی دست های خود را از روی فرمان بردارید و ببینید که آیا کمی به سمت چپ یا راست حرکت می کند.

2. وضعیت فرسوده غیرعادی لاستیک ها

تمام لاستیک ها طول عمر متوسطی دارند و بعد از این مدت از بین می روند. با این حال، هنگامی که از تراز بد چرخ ها جوانه می زند، علائم متفاوت است . معمولاً به دلیل عدم چرخش لاستیک، آج نازک می شود. در چنین مواردی، در لبه های بیرونی لاستیک های جلو، حجامت خواهید دید. از سوی دیگر، اگر تراز خارج از مسیر باشد، ممکن است در لبه‌های بیرونی و داخلی سایش بیش از حد مشاهده کنید.

3. چرخ های شلخته یا سخت

هر دو شرایط خطرناک هستند، به خصوص زمانی که در یک خیابان شلوغ یا جاده ای پر از پیچ ها رانندگی می کنید. اگر در حین چرخش احساس کردید چرخ‌ها شل شده یا محکم نگه ندارند، می‌تواند مشکل اجزای سیستم تعلیق باشد. با این حال، تراز بد چرخ ها در بیشتر موارد مقصر است. به همین ترتیب، همین موضوع می تواند دلیل سختی فرمان باشد.

4. فرمان هنگام رانندگی می لرزد

تراز چرخ در حالتی که تعادل ندارد باعث ایجاد لرزش می شود . این بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که ماشین به سوراخ قابلمه برخورد کند یا به چیزی برخورد کند و چرخ‌های موقعیت خود را از بین ببرد. با این حال، لرزش می تواند عواقب بسیاری از مشکلات جدی دیگر مانند چرخاندن ترمز تابیده، اجزای سیستم تعلیق آسیب دیده و لاستیک های نادرست باشد.

تراز چرخ باعث ایجاد لرزش می شود
تراز چرخ ها می تواند باعث ناپایداری فرمان شود (منبع عکس: مجله Angie’s List)

>> ما لیستی از خودروهای دست دوم ژاپنی داریم که تراز چرخ آنها همیشه عالی است. اینجا کلیک کنید  <<

5. صداها

صدای نامناسب لگن به شما در مورد جابجایی چرخ ها هشدار می دهد. بنابراین، زمانی که وسیله نقلیه شما صدای جیر جیر، تق تق یا جیرجیر می دهد، باید توجه داشته باشید. اگرچه مشکلات مربوط به سیستم تعلیق و قطعات شل یا آسیب دیده می تواند دلیل صداهای عجیب و غریب در زیر خودرو باشد، تراز نامناسب چرخ ها می تواند دلیل بالقوه دیگری باشد.

اقدامات کمک های اولیه پس از تایید عدم همسویی

این مراحل درمانی برای کسانی است که به اندازه کافی در درک ماشین خود اطمینان دارند و حداقل مهارت های مکانیکی دارند. بیایید از مهارت های خود به خوبی استفاده کنیم و تنظیمات جزئی را انجام دهیم. حتی اگر همه چیز درست باشد و هیچ علامتی وجود نداشته باشد، کارهایی برای هماهنگی بیشتر وجود دارد که می توانید خودتان انجام دهید.

چک لیستی مانند زیر تهیه کنید:

1# آشغال ها را از صندوق عقب خود بردارید

تراز بر اساس زوایای لاستیک است که با ارتفاع شاسی خودرو همراه است. اگر وزن زیادی در قسمت پشتی خود بارگیری می کنید، ارتفاع وسیله نقلیه شما را کاهش می دهد، کاهش وزن یا تنظیم مجدد وزن، تراز شما را بهبود می بخشد. همچنین می‌توانید مواردی را که نیاز ندارید بردارید، و فراموش نکنید که تراز شما توسط گاراژ بررسی شود، زیرا تراز شما نمی‌تواند خودش را تنظیم کند.

2# فشار باد صحیح را در لاستیک های خود حفظ کنید

فشار هوای یکنواخت و متعادل در هر چهار لاستیک بر ارتفاع 4 نقطه زیر شاسی که به چهار چرخ متصل می شود تأثیر دارد. به عنوان مثال، یک لاستیک خودرو با فشار هوای پایین در یکی از چهار گوشه ارتفاع شاسی کمتری خواهد داشت. این یکی از دلایلی است که احساس می کنید هنگام فرمان چیزی درست نیست.

3# رانندگی محافظه کارانه را بپذیرید

فشار کمتری بر روی فرمان و اجزای سیستم تعلیق وارد می کند که برای حفظ تراز مناسب کلیدی هستند. از رانندگی در خارج از جاده خودداری کنید، مخصوصاً ماشین شما قدیمی است یا برای آفرود طراحی نشده است.

اما آیا به هر حال تراز چرخ ها مهم است؟

پاسخ قطعا یک بله بزرگ است. به لطف تراز کامل چرخ‌ها ، لاستیک‌های شما دوام بیشتری خواهند داشت، وسیله نقلیه شما نرم‌تر حرکت می‌کند، مهمتر از همه می‌توانید بدون زحمت در مسیر درست هدایت کنید. بعلاوه، خودروی شما برای رسیدن به مقصد به انرژی کمتری نیاز دارد و در نتیجه در هر سفری در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.

وقتی ماشین شما از خط مونتاژ کارخانه خارج شد، زوایای خاصی داشت که لاستیک‌های شما را به درستی قرار می‌دهد. این به دلیل خوبی طراحی شده است. بنابراین برای اینکه وسیله نقلیه شما به مسیری که باید حرکت کند، البته نیاز به تراز دقیق دارد. باز هم، ناهماهنگی می تواند منجر به سایش ناهموار لاستیک، هندلینگ ضعیف و عمر کوتاه تر تایر شود. تعویض لاستیک ها گران است، اما در یک راستا نگه داشتن آنها اینطور نیست، بنابراین مطمئن هستید که چه کاری باید انجام دهید.

 

مزایای اصلی تراز چرخ

اغلب صاحبان یک کار تعمیر و نگهداری عمده مانند تراز چرخ را نادیده می گیرند. علاوه بر جلوگیری از کشیده شدن وسیله نقلیه شما به یک سمت جاده، مزایای زیادی برای تراز چرخ ها وجود دارد . به عنوان مثال، طول عمر لاستیک های شما را افزایش می دهد و عملکرد ترمزگیری را بهبود می بخشد. در مجموع، مزایای تراز چرخ به بهبود ایمنی منتهی می شود.

ادامه مطلب
تعویض فیلتر بنزین توسط خودتان

 

بنابراین، تراز چرخ چیست؟

یک فرآیند تراز استاندارد چرخ شامل تنظیم زاویه نسبی تایرها است . هدف این است که آنها را با مشخصات بهینه سازنده سازگار کنند. سه تنظیم اصلی عبارتند از: پنجه، کامبر و کاستور.

 

مزایای تراز چرخ

همانطور که لاستیک ها را به طور مناسب تراز می کنید، آنها درست و مستقیم را دنبال می کنند. در نتیجه، طول عمر لاستیک های شما افزایش می یابد و مصرف سوخت افزایش می یابد. قیمت تراز چرخ در مقایسه با قیمت متوسط ​​یک تایر: 100 دلار، هیچ چیز نیست. و پس از تراز مناسب چرخ ها، لاستیک های شما روان تر کار می کنند. علاوه بر این، لاستیک‌های شما بر روی سطوح خیس مانند برف، باران و برف و باران کشش بیشتری خواهند داشت.

انواع تراز چرخ ها

مزایای اصلی تراز چرخ

اکثر وسایل نقلیه امروزی به تراز چهار چرخ یا تراز چرخ های جلو نیاز دارند. در مورد دوم، تمرکز فقط بر روی چرخ های جلو است. با این حال، برای اطمینان از ایمنی، تراز همه چرخ ها در یک راستا قرار دارند. یک بازرسی اندازه گیری تراز استاتیک اطمینان حاصل می کند که آیا شما نیاز به تراز کردن همه چرخ ها با هم دارید یا خیر.

 

تراز چرخ هر چند وقت یکبار 

راهنمای مالک خود را دنبال کنید تا بدانید دقیقا چه زمانی تایرهای شما نیاز به تراز دارند . از سوی دیگر، روش استاندارد به شما حکم می‌کند که پس از هر ۱۰۰۰۰ مایل، تراز خود را بررسی کنید. اگر ماشین خود را در جاده‌ای ناهموار، با آسیب‌ها و چاله‌ها رانندگی می‌کنید، باید بلافاصله پس از عبور از مرز 5000 مایلی به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.

اگر ماشین شما هرازگاهی به یک سمت پایین می‌آید، مطمئناً لاستیک‌ها فرسوده شده‌اند. بدون هیچ شکی فورا لاستیک های خود را برای بازرسی ببرید. همانطور که به رانندگی خود ادامه می دهید، به تدریج تراز خود را از دست می دهد. بازوهای کنترل فوقانی، انتهای میله های اتصال و مفاصل توپ از حالت تنظیم خارج می شوند یا دائما فرسوده می شوند. علاوه بر این، برخورد با چاله منجر به از دست دادن تراز می شود.

 

از آنجایی که قیمت تراز چرخ‌ها بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که برای تعویض لاستیک لازم است، در صورت لزوم نباید خودروی خود را به مکانیک ببرید.

 

چگونه بفهمیم که زمان تراز کردن لاستیک خودرو فرا رسیده است

 

تراز لاستیک خودرو یا تراز چرخ، تنظیم لاستیک نیست. این به تنظیم سیستم تعلیق یک وسیله نقلیه اشاره دارد – سیستمی که یک وسیله نقلیه را به چرخ های آن متصل می کند. تراز مناسب تایرها باعث تغییر زاویه لاستیک ها می شود که به نوبه خود نحوه تماس آنها با جاده را تعیین می کند.

تراز لاستیک برای عملکرد صحیح وسیله نقلیه شما و افزایش طول عمر لاستیک بسیار مهم است . همچنین می تواند عملکرد ترمز را بهبود بخشد و مشکلاتی را که باعث می شود ماشین شما به طور عجیبی در جاده ارتعاش کند، کاهش دهد.

مزایای تراز تایر

بالانس منظم تایر نه تنها عملکرد لاستیک ها و وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد بلکه:

  • از آسیب دیدن ستون فرمان جلوگیری می کند
  • مصرف سوخت را بهینه می کند
  • عملکرد نرم تر سیستم ترمز را ارتقا می دهد
  • با افزایش طول عمر لاستیک ها و نجات چندین قطعه دیگر از فرسودگی باعث صرفه جویی در هزینه می شود

چه زمانی برای تراز کردن لاستیک خودرو فرا می رسد؟

لاستیک ها ممکن است برای برخورد با وسایل در جاده از تراز خارج شوند. حتی برخوردهای جزئی نیز می تواند خطرناک باشد. مراقب علائم باشید تا بدانید که آیا زمان تراز لاستیک ها فرا رسیده است:

لاستیک های فرسوده

طبیعی است که تایرها شیارهای جزئی را جمع کرده و به مرور زمان فرسوده شوند. چنین سایش به عنوان علائم حجامت در لبه های بیرونی لاستیک های جلو رخ می دهد. با این حال، هنگامی که تراز خارج از مسیر باشد، متوجه علائم سایش بیش از حد در لبه های داخلی یا خارجی خواهید شد.

کشیدن خودرو به یک جهت

ناهماهنگی لاستیک ها می تواند سیستم ترمز را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه باعث شود ماشین شما هنگام ترمز به یک سمت کشیده شود. این مشکل همچنین می‌تواند باعث شود که فرمان از مرکز خارج شود حتی زمانی که دستان خود را از فرمان دور می‌کنید.

ایجاد ارتعاشات

اگر تراز لاستیک خودرو دقیق نباشد، ماشین شما لرزش تولید می کند. اگر در حین حرکت در جاده تکان خورد، وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه خودرو ببرید.

 

هر چند وقت یکبار باید تراز تایر را انجام دهید؟

به چند عامل بستگی دارد. تراز را حداقل یک بار در سال اگر نه بیشتر بررسی کنید. اما اگر اغلب در جاده های پر دست انداز یا کوهستانی رانندگی می کنید، بازدید از تعمیرگاه باید بیشتر باشد.

از سوی دیگر، در صورت بروز خم گلگیر یا برخورد در جاده، باید فوراً بالانس تایر را بررسی کنید . علاوه بر این، تراز کردن باید در زمان تعویض لاستیک ها انجام شود.

هزینه تعمیر تراز تایر

هزینه تراز لاستیک ها بستگی به شارژ تعمیرگاه و استفاده از تجهیزات استاندارد دارد. با این حال، می توانید انتظار داشته باشید که چیزی بین 200 تا 700 هزار تومان برای تعمیر تراز لاستیک خودرو بپردازید.

 

 

جمع بندی

هرچه زودتر مشکل را تشخیص دهید، بهتر است جیب خود را ذخیره کنید. تراز ضعیف چرخ ها می تواند طول عمر چهار لاستیک را تا هزاران مایل کاهش دهد و قسمت های بسیار مهم فرمان و سیستم تعلیق را خراب کند. این یک ضربه بزرگ به کیف پول هر کسی است. مگر اینکه بخواهید اغلب لاستیک ها را تعویض کنید و از مزایای مصرف سوخت بهتر بهره مند شوید، باید همراستایی خود را بررسی کنید، همزمان با هر تعویض روغن یا اولین نشانه سایش ناهموار یا زودرس لاستیک.

یک تعمیر معمولی تراز ممکن است چیزی بین 75 تا 100 دلار هزینه داشته باشد. با این حال، برخی از مکانیک ها ممکن است بسته به پیچیدگی کار و نوع تجهیزاتی که باید از آن استفاده کنند، شارژ بیشتری داشته باشند.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو