گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نمی کند: دلایل و راه حل ها

گیربکس قطعه پیچیده ای از ماشین آلات است که روی مکانیسم های پیچیده زیادی کار می کند. نگهداری و تعمیر این ماشین‌ها مشکل است، زیرا نقص در یک قطعه کوچک می‌تواند گیربکس را خراب کند. چنین مشکلی این است که گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نمی کند.

علائم گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نمی کند

مشکل می تواند به چند شکل رخ دهد که به راحتی قابل تشخیص و پیگیری است.

ابتدا می توانید متوجه شوید که گیربکس به دنده اول و سپس به دنده دوم تغییر می کند اما به دنده سوم حرکت نمی کند. به نظر می رسد که وقتی آن را به سمت سوم فشار می دهید، دنده به حالت خنثی می لغزد.

نمونه دیگر می تواند این باشد که گیربکس اتوماتیک به هیچ وجه به دنده 3 تغییر نمی کند . به آرامی بین اولی و دومی و بالعکس می‌چرخد، اما وقتی می‌خواهید آن را به سومی فشار دهید، فقط در رتبه دوم باقی می‌ماند.

در این صورت، مبدل کاتالیزوری می تواند کناره ناحیه بدنه سوپاپ را لمس کند، گیربکس را بیش از حد گرم می کند و براده های فلزی را در ظرف ایجاد می کند.

ماشین دنده عوض نمیکنه
هنگام مواجهه با مشکل در تعویض دنده، فوراً اقدام کنید. (عکس: DriveSpark)

گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نمی کند: دلایل آن چیست؟

گیربکس اتوماتیک عملکردی با دستورات مناسب به بالا، پایین و استراحت می دهد. اما، هنگامی که این کار انجام نمی شود، باید یک مشکل داخلی وجود داشته باشد که بر عملکرد تأثیر می گذارد. اگر علائم را برای مدت طولانی نادیده بگیرید، ممکن است منجر به شکست احتمالی انتقال شود .

امداد خودرو آقای امداد دارای اینماد و مجوز از اتحادیه کشوری است و خدمات مکانیک سیار را به صورت ۲۴ ساعته در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد

بیایید ببینیم دلایل عدم تعویض دنده خودرو از دوم به سوم چه می تواند باشد.

سطح پایین سیال

گرم شدن بیش از حد موتور ممکن است دلیل چسبیدن دنده باشد و سطح پایین مایع گیربکس مقصر داغ شدن بیش از حد گیربکس است.

در واقع، سطوح پایین سیال علت تعدادی از مشکلات مربوط به انتقال است. در نتیجه، اولین قدم شما در برخورد با دنده گیر کرده باید بررسی روغن گیربکس باشد.

در صورت پایین بودن سطح، نشتی در مهر و موم شفت ورودی و خروجی، خطوط سیال، واشر تشت و کولر را بررسی کنید. اگر نشتی وجود نداشت، روغن قدیمی را بشویید و ظرف را دوباره پر کنید.

همچنین فراموش نکنید که مایع خنک کننده رادیاتور را بررسی کنید. کولر داخل رادیاتور گاهی اوقات ممکن است نشت کند و مایع خنک کننده رادیاتور را آلوده کند.

مایع انتقال کثیف

روغن گیربکس برای روانکاری دنده ها و قطعات متحرک داخلی مورد نیاز است. درست مانند روغن موتور کار می کند، با این تفاوت که به طور خاص برای گیربکس طراحی شده است. با بالا رفتن سن مایع انتقال، کثیفی و زباله در آن انباشته می شود.

روغن دنده تخریب شده، تعویض دنده های معمولی را بسیار دشوارتر می کند. همچنین در صورت تخلیه نشدن و تعویض سریع گیربکس، می تواند برای همیشه به گیربکس آسیب برساند.

دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید تا چند وقت یکبار روغن گیربکس را تعویض کنید. پیروی از این دستورالعمل ها می تواند اطمینان حاصل کند که انتقال در شرایط بهینه باقی می ماند.

گیربکس اتوماتیک که به دنده بالا تغییر نمی کند
روغن گیربکس تخریب شده، تعویض دنده های معمولی را بسیار دشوارتر می کند.

مشکل تعویض دنده برقی

در داخل جعبه دنده، چندین سیم پیچ برقی تعویض دنده وجود دارد که وظیفه تعویض خودکار دنده ها را در زمانی که TCM تصمیم به انجام این کار می گیرد، دارند. اگر هر یک از اینها خراب شود، می تواند باعث ایجاد مشکل در تعویض دنده با هر دنده، از جمله دنده 3 شود، بنابراین به احتمال زیاد یک آهنربای الکتریکی تعویض بد است.

لوله های برقی تعویض دنده معمولاً با برداشتن بدنه سوپاپ به دست می آیند که با برداشتن مخزن روغن گیربکس خودرو انجام می شود، اما در برخی موارد باید گیربکس را کاملاً جدا کرده و جعبه را خارج کنید.

خرابی مبدل گشتاور

مبدل گشتاور وظیفه درگیر شدن و جدا کردن گیربکس از موتور را بر عهده دارد. از اجزای مهمی مانند استاتور و توربین تشکیل شده است.

هر بخشی در مبدل گشتاور ممکن است از کار بیفتد و منجر به لغزش گیربکس شود. همچنین می تواند هنگام جابجایی به یک شماره خاص منجر به مشکلاتی شود.

PCM یا TCM معیوب

هنگامی که PCM یا TCM از کار می افتد، عملکرد انتقال کاهش می یابد. این قطعات وظیفه عملکرد گیربکس را بر عهده دارند. به این ترتیب به عنوان مغز سیستم عمل می کند .

هنگامی که PCM شروع به شکست می کند، ممکن است علائم دیگری را نیز مشاهده کنید. شما اغلب چراغ چک موتور را می بینید و الگوهای تغییر نامنظم را تجربه می کنید. حتی ممکن است تا زمانی که مشکل برطرف نشود، خودرو به حالت لنگان برود.

ادامه مطلب
علت صدای چرخ جلو هنگام رانندگی چیست؟

وقتی گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نمی کند چه باید کرد؟

در اینجا چند راه حل برای مرجع شما در مورد نحوه تعمیر تعویض دنده خودرو ، به ویژه مورد سوم وجود دارد.

کابل های دریچه گاز را بررسی کنید

تعویض مایع بسیاری از مشکلات گیربکس را حل می کند، اما اگر مشکل گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نمی کند ، قسمت هایی که باید بررسی کنید کابل های دریچه گاز هستند.

کابل معیوب با شلی بیش از حد ممکن است مشکلاتی را در تعویض آرام دنده ها ایجاد کند. همچنین ممکن است شیفت سوم را کاملاً متوقف کند.

PCM را بررسی کنید

گیربکس اتوماتیک به دنده می رود اما حرکت نمی کند
PCM معیوب نیز می تواند دلیل آن باشد. (عکس: AutoYas)

یک PCM معیوب (ماژول کنترل پیشرانه) بر عملکرد گیربکس تأثیر می گذارد زیرا مکانیسم گیربکس را در اکثر مدل های خودرو کنترل می کند. اگر سنسور سرعت از کار بیفتد و باعث شود گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نکند، PCM ورودی نخواهد داشت .

در این صورت، انتقال به درستی تغییر نمی کند. برای حل این مشکل باید سرعت سنج را بررسی کنید تا ببینید کار می کند. در غیر این صورت، جایگزینی VSS می تواند راه حل باشد.

کد مشکل را بخوانید

هنگامی که خطا در کامپیوتر ماشین وجود دارد، یک کد خطا تنظیم می شود. می توانید این کدها را بخوانید و در مورد مشکلات اسکنر OBDII بیشتر بدانید.

هر وسیله نقلیه از کدهای متفاوتی استفاده می کند، اگرچه برخی از آنها رایج هستند. برای مثال، در صورت وجود مشکل در PCM، ممکن است کد P0606 یا P0113 را مشاهده کنید. هر کدی که می بینید، می توانید به صورت آنلاین تحقیق کنید و مشکل را برای رفع سریع جستجو کنید.

با یک متخصص تماس بگیرید

حتی اگر مکانیک ماهری باشید، باز هم باید با مشکلاتی روبرو شوید که برایتان ناآشنا هستند. وقتی کد یا مشکلی را می بینید و نمی دانید چگونه با دانش اولیه خود آن را حل کنید، همیشه ایده آل است که یک چک آپ حرفه ای بگیرید.

در بسیاری از موارد، انجام نوعی اصلاح با رویکرد نادرست می‌تواند منجر به مشکلات شدیدتری شود که بهبود آنها گاهی غیرممکن است. پس آگاه باشید و به یاد داشته باشید که با یک متخصص تماس بگیرید تا کار سخت را برای شما انجام دهد.

ماشین دنده را عوض نمی کند
حتی اگر مکانیک ماهری باشید، باز هم باید با مشکلاتی روبرو شوید که برایتان ناآشنا هستند. (عکس: ماشین های تیم)

سوالات متداول در مورد گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نمی کند

1. چرا ماشین اتوماتیک من دنده عوض نمی کند؟

مایع یکی از دلایلی است که گیربکس اتوماتیک به دنده تغییر نمی کند . اگر در سطح مناسب نباشد یا از نوع نامناسب استفاده شود، دنده ها را تحت تأثیر قرار می دهد. عامل مهم دیگر احتمال خرابی ECM است.

اینها 2 دلیل اصلی عدم تعویض دنده خودروهای اتوماتیک است

2. آیا گیربکس اتوماتیک می تواند به دنده 2 تعویض نکند؟

بله، گیربکس اتوماتیک را می توان در دنده 2 گیر کرد. این مشکل ممکن است نشانه های کم بودن سیال گیربکس و شکستگی شیر برقی کنترل گیربکس باشد.

3. چگونه ماژول کنترل انتقال را بازنشانی کنیم؟

موتور وسیله نقلیه خود را خاموش کنید و 5 تا 10 ثانیه صبر کنید. موتور را روشن کنید و اجازه دهید چند ثانیه در حالت بیکار بماند. احتراق را خاموش کنید و 30 تا 40 ثانیه دیگر صبر کنید. برای تنظیم مجدد ماژول کنترل گیربکس خودرو ، این مراحل را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

4. علائم تعویض دنده برقی بد چیست؟

نقش کلی شیر برقی کنترل جریان انتقال است. در اینجا علائم شیر برقی تعویض دنده بد است که باید مراقب آنها باشید.

  • تاخیر تعویض دنده هنگام شتاب گیری و کاهش سرعت.
  • گیربکس شما در موقعیت خنثی قفل شده است.
  • جابجایی خشن است.
  • حتی زمانی که ترمز می زنید، موتور با صدای بلند به دور خود ادامه می دهد.
  • گیربکس شما نمی تواند دنده را پایین بیاورد و موتور شما کاملاً نویز دارد.

 

5. آیا شیر برقی یک تعمیر آسان است؟

شیر برقی خراب ممکن است ماشین آلات یا فرآیند تولید شما را فلج کند، اما خوشبختانه، این قطعه ای است که معمولاً پس از شناسایی منبع مشکل قابل تعمیر یا تعویض است.

6. برای تعویض شیر برقی تعویض دنده چقدر باید بپردازید؟

انتظار می رود برای تعویض شیر برقی یک گیربکس بین 200 تا 450 دلار بپردازید. با این حال، اگر مشکل به حدی شدید باشد که نیاز به تعویض کل بسته داشته باشید، محدوده هزینه ممکن است بین 300 تا 800 دلار افزایش یابد.

نتیجه

ما به تازگی تمام جنبه های اساسی را بررسی کرده ایم تا بدانیم چرا گیربکس اتوماتیک به دنده 3 تغییر نمی کند . امیدواریم این مقاله برای شما روشنگر باشد و دقیقاً درک کنید که هنگام برخورد با این موضوع چه کاری باید انجام دهید.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو