چرا صدای ماشین من شبیه هواپیما است؟

وقتی ماشین شما شروع به ایجاد مشکل می کند، اولین نشانه ای که به راحتی می توانید متوجه شوید صدای ناآشنا مانند هواپیما است که در حین رانندگی می شنوید، به خصوص زمانی که سرعت بیشتری می گیرید یا ترمز می کنید. این صدا می تواند برای رانندگان برای تشخیص دقیق آسیب دیدگی وسیله نقلیه بسیار دشوار باشد.

اغلب ما را با صداهایی مانند صدای کلیک، ساییدن یا صدای جیغ اشتباه می گیرند. اما وقتی ماشین شما صدایی شبیه هواپیما داشته باشد، به عنوان زمزمه، غرغر یا صدای غرش توصیف می‌شود و وقتی شتاب می‌گیرید بلندتر می‌شود. اگر مراقب باشید، این علائم به شما کمک می‌کند تا راننده‌تان به بیماری مبتلا شوید تا سریعاً آن را تعمیر کرده و از بروز مشکلات در جاده جلوگیری کند.

بیشتر رانندگان صدا را شبیه هواپیما توصیف می‌کنند، اما می‌تواند به نظر برسد که شما در حال سفر بر روی یک نوار پر سر و صدا از زمین یا مانند پروانه هلیکوپتر هستید. وقتی صدای بسیار بالایی در سطح 72 تا 75 دسی بل با سرعت 50، 60 مایل در ساعت دریافت می کنید، متعجب می شوید که چه اتفاقی برای ماشین شما افتاده است. در اینجا 3 مورد از شایع ترین دلایلی که باعث می شود صدای ماشین شما شبیه هواپیما باشد را آورده ایم:

امداد خودروی آقای امداد با سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان، به عنوان یک برند قابل اعتماد در زمینه امدادرسانی جاده ای شناخته شده است.

شماره تماس آقای امداد: ۰۲۱۴۸۲۸۷

چرا صدای ماشین من شبیه هواپیما است؟

بلبرینگ چرخ ها آسیب دیده است

اولین دلیلی که فکر می کنیم با شنیدن صدای هواپیما از ماشین خود نباید نادیده بگیرید این است که بلبرینگ چرخ خود را بررسی کنید که آیا ممکن است فرسوده شده یا آب بندی آن شکسته باشد. یاتاقان های خودرو در سیستم محرک خودرو قرار دارند که نقش اصلی آنها کاهش اصطکاک، افزایش ظرفیت بار و موقعیت تجهیزات چرخشی است. 

وقتی گلوله های بلبرینگ خشک یا شکسته می شوند، چون گریس موجود در بلبرینگ تحلیل رفته، صدای آزاردهنده ای مانند پرواز در هوا ایجاد می کنند. این صدا اگر زیاد دوام بیاورد و تعمیر نشود، اصطکاک را در حین حرکت ماشین شما افزایش داده و گرمای زیادی ایجاد می کند و منجر به آسیب دیدن قطعاتی مانند توپی چرخ و موتور می شود. بنابراین، هنگام مشاهده صدای هواپیما از چرخ، راننده باید فورا بلبرینگ ها را بررسی کند تا آسیب به وسیله نقلیه محدود شود. اگر این حالت طولانی شود، محور چرخ آسیب می بیند.

همانطور که همه ما می دانیم، عملکرد آب بندی ها از آب یا کثیفی یاتاقان چرخ جلوگیری می کند و همچنین از گریس مورد نیاز بلبرینگ برای کار کردن محافظت می کند. هنگامی که مهر و موم چرخ خراب یا آسیب دیده باشد، بلبرینگ چرخ به سرعت شکسته می شود. هنگامی که بلبرینگ چرخ شما روغن کاری خود را از دست می دهد، فلز درایو با فلز محور چرخ خرد می شود. این مانند غرش سر و صدا خواهد بود و با شتاب گرفتن خودرو، صدا را افزایش می دهد.

نشتی سیستم اگزوز خودرو

اگر بلبرینگ چرخ کاملاً جدیدی دارید، اما همچنان هنگام شتاب گیری صدای ماشین مانند هلیکوپتر یا هواپیما می شنوید، سیستم اگزوز بخشی است که باید به آن توجه کنید. وقتی این مشکل رخ می دهد، معمولاً نشانه نشتی اگزوز است. بسته به میزان صدای اگزوز، می توانیم علت مربوطه را تعیین کنیم. با این حال، این وضعیت عمدتاً به دلیل سیستم مجرای اگزوز آسیب دیده، ترک خوردگی اگزوز یا واشر نشتی رخ می دهد.

برای تعیین دقیق علت صدای غرش، باید محل نویز در سیستم اگزوز را پیدا کرد. ابتدا ماشین را روی یک سطح صاف پارک کنید، ترمز دستی را بکشید، سپس زیر ماشین را بررسی کنید تا ببینید صدا از کجا می آید.

اگر صدایی از جلوی خودرو شنیدید، ممکن است به دلیل نشتی اگزوز باشد زیرا واشر سیستم اگزوز فرسوده شده، پیچ اگزوز شل شده و لوله اگزوز ترک خورده است.

اگر صدایی در مرکز زیرشاخه می شنوید، معمولاً به دلیل سوراخ شدن لوله اگزوز یا نشتی اتصال بین لوله اگزوز و مبدل کاتالیزوری است. مورد جدی تر، خرابی مبدل کاتالیزوری است. در این زمان، صدا معمولاً بسیار بلند و تند است. 

در صورت مواجه شدن با صدای بلند ناگهانی هواپیما از اگزوز خودرو، رانندگان باید فوراً به مرکز تعمیر و نگهداری مراجعه کنند تا مکانیک علت را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

مشکل سیستم انتقال

دلیل دیگر این است که گیربکس ماشین شما به درستی کار نمی کند. 2 موقعیت در حال وقوع است: 

برای خودروهایی که گیربکس دستی دارند، وقتی راننده دنده ها را تعویض می کند، گیربکس صدای غرش یا جیرجیر می دهد که به معنی معیوب بودن سیستم گیربکس است. با صدها قطعه در یک جعبه دنده، یک دنده یا حتی یک محفظه فرسوده می تواند صدای بلندی ایجاد کند.

در مقابل، اگر ماشین شما از گیربکس اتوماتیک استفاده می کند، صدای گیربکس آسیب دیده مانند صدای زمزمه و تق تق می باشد. با این حال، اگر اهرم تعویض دنده می لرزد، تعویض دنده دشوارتر است، یا هنگام شتاب گیری خودرو می لرزد/تکان می دهد، باید فوراً خودرو را بررسی کنید. این علامت می تواند مربوط به موتور، سیستم اگزوز، دیفرانسیل و غیره باشد. تعیین اینکه صدا دقیقاً از کدام قسمت می آید برای یافتن راهی برای مقابله با آن بسیار مهم است.

مورد احتمالی مربوط به گیربکس است: وقتی ماشین شما در پارک یا نول است اما ماشین هنوز صدای آزاردهنده ای دارد. این علامت نشان می دهد که مایع انتقال نیاز به تعویض دارد. در این حالت بیشتر صدا ناشی از فرسودگی یاتاقان ها یا چرخ دنده های گیربکس است که قرار است تعویض شود.

مشکلاتی در سیستم ترمز وجود دارد

سیستم ترمز یکی از قطعاتی است که هنگام شنیدن صدای خودروی خود مانند جت باید به آن توجه کنید. شایع ترین دلیل ایجاد این مشکل، فرسودگی لنت یا روتور است. زیرا در صورت استفاده طولانی مدت از لنت ترمز، سطح فلزی عقب به تدریج فرسوده می شود. این باعث می شود که فلزات با یکدیگر تماس پیدا کنند و صدای غرش ایجاد می شود. علاوه بر این، روتور همچنین می تواند به کالیپرهای ترمز ساییده شود و سطح فلزی کالیپر را خراش دهد. علاوه بر این، سطح فلزی عقب و کالیپرهای ترمز خود ساییده می شوند و باعث ایجاد ردپاها و آسیب می شوند. بنابراین باید به سرعت لنت های ترمز را تعویض کنید.

مشکلات لاستیک خودرو

علاوه بر 4 دلیل اصلی که در بالا تجزیه و تحلیل کردیم، یک علت احتمالی وجود دارد که می تواند باعث شود ماشین شما صدایی شبیه هواپیما در بیاورد، باید بررسی کنید: لاستیک های خود. سایش ناهموار یکی از عوامل اصلی ایجاد صدای بلند ناشی از تماس ناهموار سطح جاده و لاستیک است. عمق آج یکنواخت نیست که باعث می شود تایرها صداهای بلند رانندگی تولید کنند. سر و صدای تایر می تواند ناشی از مشکلات تراز باشد. هنگام رانندگی، محفظه هوا زمزمه یا غرش می دهد. اگر ماشین شما دارای تراز چرخ های قدیمی است، سواری پر دست انداز تری را تجربه خواهید کرد. این کار باعث می شود تا لاستیک به طور ناهموار حرکت کند و صدای محفظه بلندتر شود.

5 راه برای رفع این مشکل که ماشین شما شبیه هواپیما است

مطابق با 5 دلیلی که لیست کردیم، راه حل های مناسبی برای رفع این مشکلات خواهیم داشت:

بلبرینگ چرخ ماشین

دلایلی وجود دارد که باعث ایجاد صدای بلند یاتاقان چرخ شما می شود: یاتاقان های چرخ روان کننده را از دست می دهند و آب یا زباله وارد یاتاقان می شود و به دلیل فرآیند اکسیداسیون باعث از کار افتادن آن می شود.

بسته به علت آسیب دیدن بلبرینگ خودرو، رانندگان راه حل مناسبی خواهند داشت. به ویژه، صاحبان خودرو باید به مورد انتخاب بلبرینگ نامناسب توجه کنند. بارگذاری بیش از حد این قطعه و ایجاد گرمای زیادی باعث فرسودگی سریع آن می شود. بنابراین، برای جلوگیری از بروز مشکل، رانندگان باید بلبرینگ مناسبی را برای بار خودروی خود انتخاب کنند. این نه تنها به افزایش طول عمر بلبرینگ ها کمک می کند بلکه به کاهش نویز نیز کمک می کند.

در صورت آسیب دیدن یاتاقان ها و توپی چرخ ها. برای اطمینان از عملکرد روان یاتاقان ها و محدود کردن صدای بلند، باید آنها را به درستی کنترل و نصب کنید. علاوه بر این، رانندگان باید به طور منظم از روان کننده مناسب برای بلبرینگ چرخ استفاده کنند. 

گاهی اوقات، زمانی که بلبرینگ ها صدای بلندی برای مدت طولانی منتشر می کنند. این نشان می دهد که بلبرینگ شما آسیب جدی دیده است و تعویض بلبرینگ چرخ اجتناب ناپذیر است.

سیستم اگزوز

هر اینچ از لوله اگزوز خود را از اگزوز تا بالای صدا خفه کن بررسی کنید. در واقع، یک ترک کوچک در صدا خفه کن محتمل ترین جایی است که باعث می شود صدای ماشین شما مانند جت شود، زیرا این قطعه ممکن است در طول سال ها زنگ بزند. با این حال، ترک های کوچک و نازک به سختی قابل مشاهده هستند، بنابراین بهتر است آنها را توسط یک متخصص بررسی کنید. در صورت داشتن ابزار مناسب می توانید آن را در خانه تعمیر کنید. اما این کار آسانی نیست بنابراین باید خودروی خود را نزد مکانیک ببرید تا اقدامات به موقع انجام شود.

انتقال خودرو

صدای غرش از گیربکس معمولاً نشان دهنده وجود مشکل در سطح مایع گیربکس است. صدا در نتیجه هوای بیش از حد در گیربکس است. اگر فراموش کنید سطح مایع گیربکس یا نشتی گیربکس را بررسی کنید، مشکلات می تواند جدی تر باشد. در این شرایط، می‌توانید با بررسی منظم مایع آن را برطرف کنید تا بدانید چه زمانی باید مایع را عوض کنید یا مقدار بیشتری اضافه کنید. 

هنگامی که سیستم دنده شروع به تصادف می کند، ابتدا متوجه ناله می شوید. وقتی به مرحله سنگ زنی می رسید، مشکلات اساسی دارد. اگر فکر می کنید که سیستم دنده در گیربکس شما آسیب دیده است، باید فوراً یک بررسی تعمیر و نگهداری را برنامه ریزی کنید. تکنسین خدمات نمایندگی شما می تواند مشکل را تشخیص دهد و گزینه های تعمیر را به شما اطلاع می دهد.

سیستم ترمز

گاهی اوقات لنت ترمز شما آسیب می بیند. عوامل دیگری که می توانند باعث ایجاد صدای ترمز شوند عبارتند از کثیفی و زباله روی لنت ترمز، روتورها و فنرهای برگشت کفش ترمز بد. تشخیص صحیح علت صدای بلند ترمز برای راننده دشوار خواهد بود. اگر روتورها پیچ و تاب دارند یا سطح ناهمواری دارند. می‌توانید با جابه‌جایی آنها در حین ماشین‌کاری در مرکز خدمات، آنها را به بالاترین وضعیت خود بازگردانید. با این حال، اگر شرایط خیلی بد است، ممکن است مجبور شوید موارد جدیدی دریافت کنید. به همین ترتیب، ترمزهای درام آسیب دیده نیز باید بسته به میزان آسیب، تعویض یا دوباره روکش شوند.

لاستیک ماشین را چک کنید

سایش غیرعادی لاستیک، مانند لوله، می تواند ناشی از مشکلات تعلیق یا تراز باشد. اگر الگوی آج ناهموار باشد تایر شما صدای بیشتری ایجاد می کند. تعویض لاستیک ضروری است اما تعمیر و تعویض سیستم تعلیق از عود مشکل جلوگیری می کند. این همیشه اولین چیزی است که باید در نظر گرفته شود. این همچنین ممکن است به شما کمک کند تا برای همیشه از شر نویز خلاص شوید.

توصیه می کنیم تایر خود را هر 5000 تا 8000 کیلومتربچرخانید. این یک راه عالی برای کمک به تایر شما برای جلوگیری از سایش بیش از حد است. 

جمع بندی

صرف نظر از اینکه صدا از کجا می آید، صدای بلند هواپیما مشکلی نگران کننده است که نیاز به توجه ویژه دارد. صدا باعث می شود رانندگی به دردسر واقعی تبدیل شود و مکالمه در سفرهای جاده ای دشوار باشد. مطمئناً صدای ماشین می تواند روحیه شما را خراب کند و مهمتر از آن. این نشانه آن است که خودروی شما در حال تجربه آسیب هایی است که می تواند رانندگی ایمن شما را تحت تاثیر قرار دهد. امیدواریم با علل و راه حل هایی که در مقاله تحلیل کرده ایم، پاسخ این مشکل را داشته باشید.

ادامه مطلب
جا نرفتن دنده خودرو؛ چرا دنده خودرو جا نمی‌ره؟
0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو