هر آنچه درباره نگاه داری باتری خودرو باید بدانید

باتری جزء مهمی است که ماشین شما را به حرکت در می آورد. سلامت آن بر اینکه وسیله نقلیه شما بدون مشکل کار کند یا اصلاً کار می کند تأثیر زیادی می گذارد. با این حال، باتری خودرو اغلب توسط بسیاری از صاحبان خودرو نادیده گرفته می شود که فکر می کنند فقط باید به موتور توجه کنند. چنین اشتباه مبتدی را مرتکب نشوید. با این راهنمای جامع همه چیزهایی را که هر صاحب خودرو باید در مورد باتری خودروی خود بداند، بیاموزید، از جمله نحوه عملکرد باتری ها، مدت زمان ماندگاری آنها، انواع مختلف و نکات مهم نگهداری.

اصول اولیه باتری خودرو

باتری ماشین چه کار می کند؟

باتری جزء حیاتی است که باعث می شود ماشین شما کار کند. بدون آن، شما به جایی نخواهید رسید. باتری ها از “سلول” تشکیل شده اند. این سلول ها حاوی انرژی واقعی مورد نیاز برای راه اندازی و راه اندازی ماشین شما هستند.

هنگامی که کلید را می چرخانید، یک واکنش شیمیایی در داخل باتری رخ می دهد. باتری این انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و این انرژی الکتریکی را به استارت می رساند تا ماشین شما را تامین کند.

باتری اتومبیل
می توانید باتری ماشین را در زیر کاپوت، داخل جعبه سیاه پیدا کنید.

نیروی کارکرد خودرو در باتری ذخیره می شود و بر حسب ولتاژ اندازه گیری می شود. یک باتری زمانی که ولتاژ 12.6 ولت یا بالاتر را نگه می دارد، کاملا شارژ می شود. هنگامی که باتری به 12.2 کاهش می یابد، تنها 50 درصد شارژ می شود و زمانی که ولتاژ آن زیر 12 ولت است، باتری “مرده” است و باید تعویض شود.

باتری شما نه تنها انرژی مورد نیاز برای راه اندازی ماشین شما را تامین می کند، بلکه ولتاژ را نیز تثبیت می کند تا موتور شما را سالم نگه دارد.

اگر باتری ضعیفی داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که باتری ضعیفی دارید، خودروی شما در نهایت به سیستم شارژ یا دینام و موتور استارت فشار بیشتری وارد می کند. این قطعات ممکن است دچار مشکل شوند زیرا برای جبران کمبود باتری، ولتاژ زیادی می کشند. اگر باتری خودروی خود را بازرسی، آزمایش و شارژ نکنید یا در صورت نیاز آن را تعویض نکنید، ممکن است قطعات الکتریکی گران قیمت را تعویض کنید – معمولاً بدون هشدار.

امداد خودرو آقای امداد یک شرکت معتبر در حوزه خدمات خودرویی است و دارای اینماد و مجوز امداد خودرو از اتحادیه کشوری است و خدمات امداد باتری را به صورت ۲۴ ساعته در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد

باتری ماشین چقدر دوام می آورد؟

باتری خودرو به طور متوسط ​​سه تا پنج سال عمر می کند. وقتی باتری ماشین شما بیش از سه سال عمر کرد، زمان نظارت دقیق فرا رسیده است.

برای دانستن عمر باتری خود، می توانید کد تاریخ چهار یا پنج رقمی روی جلد جعبه باتری خود را بررسی کنید. قسمت اول کد کلید است و از یک حرف و یک رقم تشکیل شده است، به عنوان مثال D11. یک حرف به هر ماه اختصاص داده می شود: A برای ژانویه، B برای فوریه و غیره.

عدد زیر نشان دهنده سال است: به عنوان مثال، 8 برای سال 2008، 9 برای سال 2009، 0 برای سال 2010، 11 برای سال 2011، 12 برای سال 2012 و غیره. بنابراین “D11” به این معنی است که در آوریل 2011، باتری از کارخانه به توزیع کنندگان عمده فروشی باتری محلی ارسال شد.

 

انواع باتری ماشین

1. باتری های سرب اسید

باتری های سرب اسید رایج ترین نوع باتری خودرو هستند که برای به حرکت درآوردن چیزها به واکنش شیمیایی سرب-اسید متکی هستند. باتری های سرب اسیدی در دسته بندی «SLI» قرار می گیرند که مخفف «راه اندازی، روشنایی و احتراق» است. باتری های SLI برای تامین انرژی چراغ ها، لوازم جانبی و موتور شما، انرژی کوتاه مدتی را فراهم می کنند.

هنگامی که باطری موتور را به جریان می اندازد، برق خودرو توسط دینام تامین می شود. اکثر خودروها با باتری SLI عمومی کارخانه عرضه می شوند.

این دسته بیشتر به تشک شیشه ای سیل، ژل و جذب شده تقسیم می شود. هر سه نوع تحت یک مفهوم کار می کنند: یک صفحه سرب و یک صفحه اکسید سرب در محلول الکترولیت اسید سولفوریک غوطه ور می شوند که باعث واکنش بین دو صفحه می شود .

ترکیبی از این دو صفحه سلول نامیده می شود که در آن انرژی شیمیایی در باتری ذخیره می شود. یک باتری اسید سرب معمولی دارای شش سلول است. هر سلول قادر است حدود 2 ولت انرژی تولید کند. در اکثر باتری‌های خودرو شما دارای شش سلول و در نتیجه یک باتری 12 ولتی هستید.

اسید سولفوریک واکنشی را در صفحه دی اکسید سرب ایجاد می کند و باعث می شود صفحه دو چیز تولید کند: یون ها و سولفات سرب. یون های تولید شده توسط صفحه دی اکسید سرب به صفحه مجاور واکنش داده و هیدروژن و سولفات سرب تولید می کنند.

نتیجه یک واکنش شیمیایی است که الکترون تولید می کند. الکترون ها به دور صفحات می چرخند و الکتریسیته تولید می کنند. الکتریسیته از پایانه‌های باتری خارج می‌شود تا موتور شما روشن شود و دستگاه‌های الکتریکی مانند رادیو، چراغ‌های داخلی و چراغ‌های جلو، روشن شود.

باتری ماشین سرب اسیدی
باتری های سرب اسید بر یک واکنش شیمیایی سرب-اسید متکی هستند. 

نکته جالب این است که این واکنش شیمیایی کاملاً برگشت پذیر است، به همین دلیل است که می توانید باتری خود را به سرعت روشن کنید و در طول عمر آن به شارژ آن ادامه دهید. با وارد کردن جریان به باتری با ولتاژ مناسب، سرب و دی اکسید سرب روی صفحات تشکیل می‌شوند و می‌توانید باتری خود را تا زمان بازنشستگی و نیاز به تعویض مجدد استفاده کنید.

ادامه مطلب
دلیل برق نداشتن خودرو؟

هنگام شارژ باتری سرب اسید، باتری اکسیژن و گاز هیدروژن تولید می کند که می تواند انفجاری باشد. به همین دلیل است که باتری ها معمولاً در زیر کاپوت نصب می شوند، جایی که از بین می روند و متراکم نمی شوند. هنگام نصب باتری در صندوق عقب، باید یک فایروال برای محافظت از مسافران نصب شود. جعبه باتری نیز باید به قسمت بیرونی خودرو تخلیه شود.

تازه واردان به قلمرو باتری خودرو باتری های لیتیوم یونی و باتری های NiMh هستند. این باتری ها معمولاً در برنامه های قابل شارژ برای تلفن های همراه و سایر دستگاه های قابل حمل استفاده می شوند. در مقایسه با باتری‌های اسید سرب قدیمی، این دو باتری بسیار پایدار هستند و شارژ را برای مدت طولانی نگه می‌دارند و قابلیت آزادسازی سریع آن شارژ را دارند.

2. باتری های لیتیوم یونی

باتری های لیتیوم یونی بسیار شبیه به باتری های NiMh زیر هستند. باتری‌های لیتیومی کارآمدترین نوع باتری خودرو هستند و برای طولانی‌ترین مدت شارژ ثابت را نگه می‌دارند که قیمت گزاف آنها را توضیح می‌دهد. این باتری‌ها در کاربردهای با کارایی بالا رایج‌تر می‌شوند، به‌ویژه در مواردی که عملکرد نیاز به باتری‌ها تا حد امکان سبک است.

 باتری ماشین لیتیوم یون
بسته های باتری لیتیوم یونی در داخل خودرو.

در واقع، پورشه اخیراً باتری‌های اسید سرب معمولی را که معمولاً حدود 40 پوند وزن دارند، برای لیتیوم یون که تنها حدود 13 پوند وزن دارند، جایگزین کرده است. چنین ارتقایی با هزینه جایگزینی 1700 دلار همراه بود.

نکته منفی این است که باتری های لیتیوم یونی برای استفاده در هوای بسیار سرد ایده آل نیستند، زیرا ممکن است در دمای زیر صفر آسیب ببینند. دیگر عمر کوتاه آنهاست.

اگر ولتاژ یک سلول لیتیوم یونی از حد معینی پایین بیاید، خراب شده است. باتری‌های لیتیوم یون مانند انواع دیگر قدیمی می‌شوند و فقط دو تا سه سال عمر می‌کنند، حتی اگر در قفسه‌ای بدون استفاده قرار بگیرند. بیشتر بسته های باتری لیتیوم یونی تا پنج سال عمر نمی کنند.

3. باتری های NiMh

باتری‌های NiMh سریع شارژ می‌شوند، اما در حالت غیرفعال، سرعت تخلیه سریع‌تری دارند. اینها نوع باتری های خودرو هستند که در خودروهای هیبریدی استفاده می شوند.

باتری های NiMh از آلیاژ جذب کننده هیدروژن به عنوان الکترود منفی و اکسی هیدروکسید نیکل به عنوان سمت مثبت استفاده می کنند.

چگونه بفهمیم باتری ماشین شما خراب است؟

اطمینان از اینکه باتری ماشین شما به درستی شارژ شده است برای به حداکثر رساندن عمر آن بسیار مهم است و تجربه رانندگی لذت بخش و بدون دردسری را با وسیله نقلیه خود به شما می دهد. رایج ترین علائمی که نشان می دهد باتری ماشین شما نیاز به شارژ دارد یا باید تعویض شود:

  • یکی از بارزترین نشانه ها، چراغ هشدار باتری است که روی داشبورد روشن می شود.
  • چراغ های جلو کم نور هستند. هنگامی که باتری ضعیف است، قدرت کافی برای راه اندازی قطعات الکتریکی خودرو شما را ندارد.
  • هنگام چرخاندن موتور صدای کلیک می شنوید یا اصلاً هیچ.
  • موتور هنگام استارت به آرامی میلنگ می زند.
  • برای شروع باید روی پدال گاز فشار دهید.
  • بدون استارت: ماشین فقط از استارت زدن امتناع می کند.

یک راه بسیار راحت برای فهمیدن اینکه باتری شما شارژ کافی دارد یا خیر، استفاده از مولتی متر است. یک مولتی متر اندازه گیری می کند که باتری ماشین شما در حال حاضر چه مقدار ولتاژ ذخیره می کند یا چه مقدار انرژی در باتری ذخیره شده است.

متن باتری ماشین
باتری ماشین خود را با مولتی متر در کمتر از 50 دقیقه تست کنید. 

این یک ابزار ساده برای تست وضعیت باتری ماشین شما در خانه و در کمترین زمان است و با مکانیک در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند. شما می توانید یک مولتی متر با قیمت 8 دلار در آمازون پیدا کنید.

برای راهنمایی گام به گام در مورد چگونگی تست ایمن باتری خودرو در خانه، به راهنمای جامع زیر مراجعه کنید.

 

تعمیر و نگهداری باتری خودرو 101

باتری های سرب اسید

باتری های سرب اسید باید دائما شارژ شوند تا این شارژ حفظ شود. باقی ماندن باتری سرب اسیدی در قفسه به مدت 6 ماه باعث خراب شدن باتری می شود، به خصوص در هوای بسیار سرد.

هوای سرد

هوای بسیار سرد برای باتری‌های اسید سرب و باتری‌های لیتیوم یونی منع است . در هوای سرد شدید، باتری می تواند یخ بزند که باعث کوتاه شدن صفحات می شود و باتری دیگر شارژ نمی شود. وقتی باتری ماشین یخ می زند، کناره های جعبه برآمده می شود.

خوردگی

خوردگی یک مشکل در انواع باتری ماشین است. کمی وازلین روی ترمینال ها برای محافظت در برابر خوردگی بسیار مفید است. راه حل دیگر نوار الکتریکی مایع است که یک مهر و موم هوا ایجاد می کند، اما قبل از برداشتن کابل باتری باید آن را قطع کرد.

کابل ها و ترمینال ها 

باتری تنها زمانی می تواند کار خود را انجام دهد که اتصالات سالم باشند. کابل‌ها و پایانه‌های خورده یا پایانه‌های شل شده می‌توانند توانایی دینام را برای شارژ باتری و تامین برق خودرو محدود کنند.

همه ترمینال ها باید محکم ببندند تا نتوانید آنها را با دست تکان دهید. باید مراقب ترمینال‌های پست جانبی باشید، زیرا می‌توانید رزوه‌ها را جدا کرده و در واقع به داخل کیس نفوذ کنید و باعث نشت الکترولیت شود.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو