اگر روغن گیربکس نشت می کند چه باید کرد؟ علت نشت روغن از گیربکس

می دونیم که به غیر از مقداری آب که از کولر خودرو می چکد، هرگز نباید مایعی از زیر خودرو خارج شود. اگر خودروی شما نشتی روغن گیربکس دارد، حتما قبل از اینکه تبدیل به مشکلی جدی شود باید این نشتی را رفع کنید.

سه مورد در خودروی شما هست که ممکن است نشتی داشته باشید: روغن موتور، روغن فرمان و مایع خنک‌کننده نمونه‌های رایج هستند. بنابراین، قبل از شروع تلاش برای رفع نشتی روغن گیربکس، باید مطمئن شوید که نشت واقعاً از گیربکس است.

در این مقاله، شایع ترین علل نشت این مایعات را مورد بحث قرار می دهیم. همچنین نحوه شناسایی نشتی و رفع آن را بررسی می کنیم. قبل از پایان مقاله، مطمئن باشید به تمام سوالات شما پاسخ داده می شود.

 

علت نشت روغن از گیربکس

علت شایع نشت روغن گیربکس چیست؟

بیشتر اوقات، مایع از واشر تشت گیربکس یا دوشاخه تخلیه نشت می کند. با این حال، می تواند از یک تشت گیربکس ترک خورده یا زنگ زده، مهر و موم های سفت و خراب، خطوط خنک کننده آسیب دیده یا مبدل گشتاور خراب هم باشد. فقط یک بازرسی بصری مشخص می کند که از کجا آمده است.

بیایید این گزینه ها را به طور عمیق بررسی کنیم.

 

1. واشر پان گیربکس

در تابه، یک واشر وجود دارد که از نشت مایع جلوگیری می کند. با گذشت زمان، این واشر می تواند خراب شود، به خصوص زمانی که در معرض گرمای زیادی قرار می گیرد. اگر واشر به طوری کم فرسوده شده باشد، روغن ممکن است به صورت قطره های ریز نشت کند که اغلب به عنوان تراوش شناخته می شود. با این حال، نشت می تواند به سرعت و بدون هشدار بدتر هم شود.

 

2. دوشاخه تخلیه گیربکس

تابه گیربکس همچنین دارای یک پلاگین تخلیه در اکثر مدل های خودرو است. هنگام تعویض یا شستشو روغن گیربکس برداشته می شود . دوشاخه بیرون کشیده می شود تا روغن قدیمی تخلیه شود. سپس، قبل از اینکه سیستم را با روغن گیربکس تازه پر کنید، دوشاخه دوباره وارد می شود. با گذشت زمان، این دوشاخه نیز ممکن است از کار بیفتد و به روغن اجازه عبور دهد. اگر دوشاخه بیش از حد سفت شده باشد یا کنده شود نیز از کار می افتد. به همین دلیل، مهم است که وسیله نقلیه خود را نزد یک مکانیک واجد شرایط ببرید که بفهمد چقدر باید دوشاخه را محکم کند.

برای برخوردار شدن از یک مکانیک واجد شرایط و حرفه ای فقط کافیه با مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیری.

شماره 02148287

 

3. تابه گیربکس ترک خورده یا زنگ زده

در حین رانندگی، سنگ ها می توانند به سمت بالا پرواز کنند و به تابه برخورد کنند و ترک ها و آسیب ها را به جای بگذارند. علاوه بر این، ظرف روغن گیربکس می تواند به مرور زمان زنگ بزند. در هر صورت، روغن می تواند شروع به نشت از ظرف کند. اگر آسیب شدید باشد، گیربکس می تواند تمام روغن خود را در عرض چند ثانیه از دست بدهد و شما را در موقعیت آسیب پذیری قرار دهد.

 

4. مهر و موم های گیربکس فرسوده شده

گیربکس همچنین حاوی چندین مهر و موم است که برای نگه داشتن مایع در جای خود طراحی شده اند. آن ها مثل یک واشر مهم هستند، و هدفی مشابه دارند. یکی از مهم ترین آب بندی ها، آب بندی شفت خروجی است. در حالی که این مهر و موم ها بادوام هستند، می توانند پس از سال ها استفاده خشک و سفت شوند. هنگامی که مهر و موم فرسوده می شود، نشت می تواند رخ دهد.

 

5. خطوط خنک کننده آسیب دیده اند

گیربکس ها دارای یک خنک کننده هستند که مانند رادیاتور عمل می کند. این به منظور کاهش دمای روغن گیربکس در هنگام گرم شدن بیش از حد است. خطوط ویژه سیال داغ را در صورت نیاز به کولر انتقال و از آن می برند. با این حال، زمان برای این نقاط نیز دشمن است. خطوط ممکن است در طول زمان شکسته و تخریب شوند و منجر به نشت مایع انتقال شود.

 

6. مبدل گشتاور نشتی دارد

گیربکس اتوماتیک دارای مبدل گشتاور نصب شده است. این مبدل وظیفه جدا کردن گیربکس از موتور را بر عهده دارد. مبدل گشتاور مقدار مناسبی از روغن گیربکس را در خود نگه می دارد. اگر محفظه ترک بخورد یا هر یک از مهر و موم ها از کار بیفتند، روغن گیربکس شروع به نشت می کند.

 

نحوه تشخیص نشت روغن از گیربکس

 

نحوه تشخیص نشت روغن گیربکس

راه های مختلفی برای شناسایی نشت روغن گیربکس وجود دارد. برای شناسایی نشتی حتی لازم نیست یک مکانیک حرفه ای باشید. اما بهت است از یک امداد خودرو معتبر کمک بگیرید.

  • به رنگ روغن نگاه کنید . اغلب اوقات، روغن گیربکس قرمز است. اگر روغن قدیمی باشد، ممکن است رنگ آن قهوه ای نیز باشد. فقط مراقب باشید زیرا برخی از مایعات دیگر نیز می توانند قرمز باشند، مانند مایع شیشه شوی و ضد یخ.
  • به قوام روغن نگاه کنید. روان خواهد بود، تقریباً موقع لمس کردن چرب است. مشابه قوام روغن یا روغن ترمز است.
  • بوی روغن را بررسی کنید. شبیه نفت خواهد بود. اگر بوی سوختگی دارد، زمان تعویض مایع است.
  • ببینید روغن از کجا چکه می کند. می‌توانید یک مقوا را زیر خودرو قرار دهید تا مشخص کنید که نشتی از کجاست. به احتمال زیاد، اگر مایع قرمز در نزدیکی جلو یا وسط وسیله نقلیه جمع شده باشد، این روغن گیربکس است.
ادامه مطلب
آشنایی با مشکلات دینام و باتری

در کنار این نکات باید به نحوه کارکرد خودرو نیز توجه کنید. اگر متوجه مشکلی در گیربکس شده اید، مانند مشکلات تعویض دنده و پاسخ های کند، ممکن است نشتی روغن گیربکس داشته باشید. به یاد داشته باشید که سطح میله را بررسی کنید و در صورت نیاز روغن گیربکس بیشتری اضافه کنید.

 

آیا می توانید با وجود نشت روغن گیربکس به رانندگی ادامه دهید؟

هرگز نباید ماشین خود را با وجود نشت روغن گیربکس رانندگی کنید. حتی اگر به نظرتون یک ایراد کوچک به نظر می رسد و فکر می کنید می توانید با آن ادامه دهید، مشکل می تواند به سرعت بسیار بدتر شود. اگر سیستم بیش از حد روغن از دست بدهد، گیربکس می توانددچار آسیب دائمی شود. با توجه به هزینه زیاد گیربکس جدید از این اتفاق حتما جلوگیری کنید.

علاوه بر این، اگر در وسط رانندگی، گیربکس به طور معمول از کار بیفتد، ممکن است باعث تصادف شوید. بسیار ایمن‌تر است که با دیدن اولین نشانه‌ی مشکل، خودروی خود را کنترل کنید و قبل از رانندگی بیشتر، آن را بررسی کنید.

 

نحوه رفع نشت روغن گیربکس

بیشتر نشت های روغن گیربکس اتوماتیک در مهر و موم ها یا واشرها رخ می دهد – قسمت های نرم گیربکس که به مرور زمان می توانند خشک و سخت شوند.

بنابراین، یک گزینه تعویض واشر یا مهر و موم معیوب است. اگرچه ممکن است خود واشر یا مهر و موم هزینه زیادی نداشته باشد، نصب آن نیاز به کار زیادی دارد . این بسیار بهتر از نادیده گرفتن آن و تعویض کل گیربکس است، اما راه ساده‌تر و حتی کم‌هزینه‌تری برای حل مشکل وجود دارد.

سرویس های دوره ای آقای امداد یک درمان خودکار نشت روغن گیربکس است که برای متوقف کردن نشت گیربکس به کمک شما می آیند. علاوه بر جلوگیری از نشتی، روغن گیربکس قدیمی را نیز تعویض می کنند و تعویض دنده را نرم تر می کنند .

شماره تلفن 02148287

 

علت نشت روغن از گیربکس

سوالات متداول

نشت روغن گیربکس چقدر جدی است؟

اگر روغن گیربکس خودرو شما نشت می کند، باید آن را بسیار جدی بگیرید. بدون مقدار مناسب روغن، گیربکس می تواند شروع به سایش کند و اصطکاک بین قطعات داخلی رخ دهد. اگر مراقب نباشید، گیربکس ممکن است از کار بیفتد و قبوض تعمیرات پرهزینه را برای شما به همراه داشته باشد.

 

روغن گیربکس معمولاً کجا نشت می کند؟

هنگامی که روغن گیربکس نشت می کند، معمولاً می توانید آن را سمت جلو یا وسط خودرو ببینید. ممکن است از واشر تشت، پلاگین تخلیه، آب بندی، خطوط خنک کننده یا خود تشت نشت کند. با قرار دادن یک تکه مقوا در زیر خودرو، ممکن است بتوانید دقیقاً بفهمید که از کجا آمده است.

 

علائم نشتی گیربکس چیست؟

می بینید که مایع قرمز رنگ از زیر خودرو بیرون می ریزد. سطح روغن حتی پس از پر کردن مجدد نیز دوباره کم می شود. اگر روغن به اندازه زیادی کم شود، برخی از مشکلات عملکرد مانند تعویض دنده، لغزش دنده ها و گرمای بیش از حد گیربکس را تجربه خواهید کرد.

 

اگر با نشتی گیربکس رانندگی کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر روغن گیربکس خیلی کم شود، می تواند باعث خرابی مکانیکی جدی شود. دنده‌ها شروع به لیز خوردن می‌کنند، شما متوجه تعویض سخت دنده ها می‌شوید و گیربکس ممکن است بیش از حد گرم شود. اگر فوراً تعمیر نشود، می‌تواند گیربکس را خراب کند، که نه تنها یک تعمیر پرهزینه است، بلکه می‌تواند شما را سرگردان کند.

 

نتیجه

مهم است که از گیربکس خود مراقبت کنید. علاوه بر پیروی از برنامه نگهداری توصیه شده برای گیربکس، مهم است که از هرگونه نشتی همانطور که گفته شد جلوگیری کنید. توجه سریع شما می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

در خط کاری خود، نمی‌توانیم به مردم بگوییم که پیشگیری به مراتب بهتر از تعمیر است. اگر اکنون برای محافظت از وسیله نقلیه خود در برابر فرسودگی وقت بگذارید. در آینده با قبض تعمیرات کمتر و استفاده بهتر از خودروی خود مواجه خواهید شد.

0 0 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو