مشکل حرکت نکردن ماشین گیربکس اتومات در حالت دنده

تصور کنید برای رسیدن به جایی عجله دارید، بنابراین سوار ماشینتان می شوید، موتور را روشن می کنید و دنده را از پارک به درایو یا دنده عوض می کنید، اما هیچ اتفاقی نمی افتد. این می تواند یک موقعیت مشکل ساز باشد و ممکن است شما را در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید سردرگم کند. اگر شما مشکل حرکت نکردن ماشین گیربکس اتومات در هر کدام از دنده ها را دارید، به جای درستی آمده اید زیرا ما چند راه حل برای شما داریم.

ما بررسی خواهیم کرد که چرا خودروی شما در هیچ دنده ای با گیربکس اتوماتیک حرکت نمی کند، چه چیزی باعث این مشکل می شود و چگونه آن را برطرف کنید.

 

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک یک سیستم گیربکس است که در خودروهای مدرن به کار برده می شود و برای تغییر دنده ها در هنگام رانندگی نیازی به اعمال دنده توسط راننده ندارد. خودرو به طور خودکار دنده را در صورت نیاز تغییر می دهد و رانندگی را راحت تر از خودروهای سنتی دنده دستی می کند.

 

چرا ماشین گیربکس اتوماتیک شما با هیچ دنده ای حرکت نمی کند؟

اگر ماشین یا کامیونی دارید که با هیچ دنده ای حرکت نمی کند و از گیربکس اتوماتیک استفاده می کند، در اینجا برخی از دلایل احتمالی وجود دارد:

 

1. خرابی واحد کنترل گیربکس اتوماتیک

این یک دلیل رایج است که چرا ماشین اتوماتیک شما با هیچ دنده ای حرکت نمی کند. به راحتی می توان علامت یک واحد کنترل گیربکس اتوماتیک خراب را تشخیص داد، زیرا داشبورد دنده نادرستی را در مقایسه با موقعیت شیفتر نشان می دهد.

 

2. مبدل گشتاور خراب است

مبدل گشتاور بخش مهمی از سیستم گیربکس است و وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخ ها و موتور را بر عهده دارد. اگر ایراد پیدا کند، می‌تواند مشکلات جدی مانند حرکت نکردن ماشین در هیچ دنده‌ای، صداهایی در گیربکس هنگام استارت زدن ماشین، و توقف هنگام تعویض دنده به دنده دیگر ایجاد کند.

 

3. کلاچ های فرسوده

کلاچ وظیفه فعال و غیرفعال کردن انتقال نیرو در خودرو را بر عهده دارد و زمانی که کلاچ به دلیل ساییدگی آسیب ببیند، انتقال نیرو را تحت تاثیر قرار می دهد. کلاچ معیوب یا آسیب دیده می تواند منجر به عدم حرکت خودرو در هیچ دنده ای به خصوص خودروهای گیربکس اتوماتیک شود. اگر مشکل از کلاچ‌ها باشد، متوجه می‌شوید که خودروی شما نمی‌تواند در هنگام دنده عقب حرکت کند ، به دنده سوم بروید و هنگام تعویض دنده صدای ضربه‌هایی را احتمالا می شنوید.

 

4. روغن گیربکس ناکافی

از روغن گیربکس برای انتقال نیرو در خودروی شما استفاده می شود، در صورت کمبود روغن گیربکس، سیستم دنده نمی تواند نیروی مورد نیاز برای حرکت را انتقال دهد و می تواند منجر به عدم حرکت خودرو در هیچ دنده ای شود.

 

5. خرابی بدنه سوپاپ گیربکس اتوماتیک

یکی دیگر از دلایلی که ماشین شما در هیچ دنده ای حرکت نمی کند، بدنه سوپاپ گیربکس اتوماتیک خراب است. بدنه سوپاپ گیربکس اتوماتیک یک مرکز کنترل پیچ و خم مانند است که از سوپاپ ها، شیر برقی ها و گذرگاه ها تشکیل شده است که روغن گیربکس مورد نیاز برای تعویض دنده را ارسال می کند. به عنوان رسانه توزیع روغن، در صورت بروز ایراد، انتقال نیرو از سیستم دنده به قسمت‌های مختلف خودرو مختل می‌شود و می‌تواند مسئول عدم حرکت خودرو در هیچ دنده‌ای باشد.

 

 

چگونه می توانم ماشین گیربکس اتوماتیک خود را تعمیر کنم وقتی در هیچ دنده ای حرکت نمی کند؟

متأسفانه، هیچ راه حل سریع و آسانی برای خودرویی که در هیچ دنده ای حرکت نمی کند، به خصوص در خودروی گیربکس اتوماتیک، وجود ندارد، به جز تعویض کل گیربکس. تعمیر یک گزینه برای وسایل نقلیه قدیمی است، اما به طور کلی تعویض بهترین گزینه است.

در صورتی که نیاز به تعمیر یا تعویض گیربکس داشتید با متخصصین ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا در سریع ترین حالت ممکن به نزد شما بیایند.

ادامه مطلب
نکات مهم در زمان استفاده از خدمات امداد خودرو

شماره تماس: 02148287

 

چگونه می توان از مشکل حرکت نکردن ماشین گیربکس اتومات جلوگیری کرد:

اگر ماشین گیربکس اتوماتیک شما با هیچ دنده ای حرکت نمی کند، می تواند یک مشکل پرهزینه باشد که نیاز به تعویض کل گیربکس دارد. در اینجا چند اقدام وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این اتفاق برای ماشین خود انجام دهید.

  • در زمستان، همیشه قبل از شتاب گیری، ماشین خود را گرم کنید. مدتی طول می کشد تا سیستم گیربکس گرم شود و به صورت بهینه کار کند.
  • قبل از اینکه ماشین را حرکت دهید، شیفتر گیربکس را به همه حالت ها تغییر دهید و هر کدام 5 تا 10 ثانیه در حالت بمانید. این اجازه می دهد تا روغن وارد تمام کانال های هیدرولیک در سیستم انتقال شود.
  • سطح و کیفیت روغن گیربکس خودروی خود را به طور مرتب بررسی کنید. اگر متوجه شدید که سطح روغن گیربکس پایین است، آن را پر کنید. همچنین وجود رسوبات سایش و پارگی به صورت براده های فلزی نشان دهنده نیاز به تعویض روغن است.
  • از یدک‌کشیدن سایر وسایل نقلیه خودداری کنید. در موارد شدید، فقط برای یک مسافت کوتاه یدک کش کنید. این به این دلیل است که گیربکس های اتوماتیک برای کار با وزن های خاص خودرو طراحی شده اند. بکسل کردن یک وسیله نقلیه بزرگ منجر به افزایش قابل توجه جرم می شود و باعث می شود ماشین شما در هیچ دنده ای حرکت نکند.
  • روغن گیربکس را در زمان مقرر تعویض کنید. فاصله تعویض روغن مناسب در دفترچه راهنمای خودرو شما نشان داده خواهد شد. با این حال، به طور متوسط ​​باید مایع گیربکس را هر 60 تا 100 هزار کیلومتر یا 37000 تا 62000 مایل تعویض کنید.

 

سوالات متداول

 

چه چیزی باعث می شود خودروهای اتوماتیک دنده را عوض نکنند؟
یکی از دلایل احتمالی می تواند پایین بودن سطح روغن گیربکس باشد. چک‌آپ‌های منظم را انجام دهید تا متوجه شوید که سطح مایع پایین است و آن را دوباره پر کنید.

 

نشانه هایی که گیربکس اتوماتیک شما ممکن است خراب شود چیست؟
برخی از علائمی که به شما می گوید گیربکس اتوماتیک شما خراب می شود عبارتند از:

  • صداهای ساییدن هنگام تعویض دنده
  • بوی سوخته
  • چراغ هشدار گیربکس
  • تاخیر در تعویض دنده
  • نشت روغن گیربکس
    همه این علائم می تواند به مشکل در گیربکس اشاره کند و باید در اسرع وقت اصلاح شود.

 

 

چگونه می توان مشکل گیربکس اتوماتیک را تشخیص داد؟

چند نشانه وجود دارد که گیربکس شما نیاز به تغییر یا تعمیر دارد. مشکل در تعویض دنده، روشن ماندن چراغ «چک موتور»، تمام شدن کلاچ، بوی سوختن و نشت مایعات. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، باید سریعاً خودروی خود را بررسی کنید.

در صورت نیاز با یک مکانیک سیار مشورت کنید.

 

چرا گیربکس من درگیر نیست؟
این می تواند به دلیل عوامل متعددی باشد که برخی از آنها شامل مسافت پیموده شده بالا و نگهداری ضعیف از آن است. معاینات منظم راه خوبی برای جلوگیری از این موضوع است.

 

چرا وقتی ماشینم را در دنده قرار می دهم حرکت نمی کند؟

این می تواند نتیجه پایین بودن سطح روغن گیربکس یا خرابی کلاچ باشد.

تعویض روغن سیار شرکت آقای امداد به صورت شبانه روزی آماده اعزام متخصص برای خدمات سرویس روغن سیار و فیلترها است.

 

چرا گیربکس اتوماتیک من به دنده می رود اما حرکت نمی کند؟
این می تواند نشان دهنده مشکل شیر برقی کنترل گیربکس باشد. برای تعمیر آن و تعویض قطعات آسیب دیده در صورت لزوم، آن را به یک مکانیک برسانید تا بررسی کنند.

شماره تماس: 02148287

 

نتیجه

در خاتمه، گیربکس خودروی شما می‌تواند مانند هر قسمت دیگر فرسوده شود، اما با انجام مراحلی که در بالا مشخص شد، می‌توانید از حرکت نکردن ماشین گیربکس اتومات، در هر دنده ای، جلوگیری کنید.

3.7 3 نظرها
امتیاز شما
مشترک شدن
اطلاع رسانی
8 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments

سلام وقت بخیر
ماشین من تیباست اتوماته
وقتی تو حالت دنده هست حدود۳ کیلومتر راه میره بعد ترمز میگیرم مجدد حرکت نمیکنه ماشیند ۵ ثانیه خاموش میکنم مجدد حرکت میکنه صفحه ها باند ترمز و روغنشم تازه تعویض کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید متشکر

سلام وقت بخیر
ماشین تیبا با گریبگس اتومات وقتی در حالت دنده قرار میدم ماشین حدود ۳ کیلومتر حرکت میکنه بعد وایمیسته بعد ماشینو خاموش میکنم ۵ ثانیه بعد که روشن میکنم دوباره حرکت میکنه صفحه ها تازه عوض شده و باند ترمز کریبگسم تازه تعویض شده مشکل چیه ممنونم راهنماییم کنید

سلام،ماشین من مزدا ۳ اتاق قدیم هستش،الان چند وقته که ماشین رو صبح روشن میکنم و توی دنده d میذارم گاز میخوره ولی حرکت نمیکنه و نمایشگر دنده هم دنده هارو تعویض میکنه ،دنده عقب مشکلی نداره،ولی ماشین که گرم میشه کلا مشکل حل میشه و مثل ساعت کار میکنه،روغن گیربکس هم تازه عوض کردم،لطفا راهنمایی بفرمائید.

سلام و عرض ادب

با توجه به توضیحاتی که دادید، احتمال دارد مشکل خودروی شما یکی از موارد زیر باشد:

خرابی سوپاپ تعویض دنده: سوپاپ تعویض دنده وظیفه کنترل جریان روغن در گیربکس را بر عهده دارد. اگر سوپاپ تعویض دنده دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که روغن به درستی در گیربکس جریان نیابد و دنده‌ها به درستی تعویض نشوند.
خرابی سنسور فشار روغن گیربکس: سنسور فشار روغن گیربکس وظیفه اندازه‌گیری فشار روغن در گیربکس را بر عهده دارد. اگر سنسور فشار روغن گیربکس دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که فشار روغن در گیربکس به درستی اندازه‌گیری نشود و دنده‌ها به درستی تعویض نشوند.
خرابی شیر برقی تعویض دنده: شیر برقی تعویض دنده وظیفه فعال کردن سوپاپ تعویض دنده را بر عهده دارد. اگر شیر برقی تعویض دنده دچار مشکل شود، ممکن است باعث شود که سوپاپ تعویض دنده به درستی فعال نشود و دنده‌ها به درستی تعویض نشوند.
برای تشخیص علت دقیق مشکل، باید خودروی خود را به یک مکانیک متخصص نشان دهید. مکانیک می‌تواند با بررسی خودرو، علت مشکل را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده آورده شده است:

از روغن گیربکس با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
سیستم گیربکس را به طور منظم سرویس کنید.
امیدوارم مشکل خودروی شما هر چه زودتر برطرف شود.

در مورد اینکه چرا مشکل خودروی شما فقط در حالت سرد رخ می‌دهد، چند دلیل ممکن است وجود داشته باشد:

ممکن است روغن گیربکس در حالت سرد به اندازه کافی روان نباشد و باعث شود که دنده‌ها به درستی تعویض نشوند.
ممکن است یکی از قطعات ذکر شده در بالا در حالت سرد عملکرد مناسبی نداشته باشد و باعث شود که دنده‌ها به درستی تعویض نشوند.
اگر مشکل خودروی شما بعد از تعویض روغن گیربکس همچنان ادامه داشت، بهتر است آن را به یک مکانیک متخصص نشان دهید.

این نکات گیربکس cvt. هم هست ؟

سلام نه سیستم گیربوکس cvt متفاوت است

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
تماس با امداد خودرو